vraagje over instelpotmeters

hoi
welke instelpotmeter kan je het beste gebruiken voor breadboard,experimenten
piher klein liggend ,of piher groot liggend???

Beste vanschagen.

Ik ben ook flink bezig de laatste tijd.
en ik gebruik van alles om dingen te testen.
En volgens mij maakt het helemaal niet uit of de potmeters groot, klein staand of liggend zijn.
Liggende potmeters draaien makkelijker omdat ze eigenlijk los in je board zitten en je ze niet om kan duwen als ze liggen.
Het gaat vooral om de waardes.

en de pootjes moeten mooi in de gaatjes passen anders forceer je de contacten IN het bordje.

Als je een dikke potmeter hebt die normaal in het front van een apparaat hoort te zitten kan je ook gemakkelijk wat draadjes eraan solderen en die uiteindes in het bordje steken.

Als anderen een andere mening hebben hoor ik het graag ik volg dit topic ook ff.

succes

indd..

van die Bourns heb ik een handje vol van.
die werken handig in het breadboard.
de staande versie niet.. die duw je makkelijk van zijn plaats
die liggende druk je tegen het bord tijdens het draaien.

@rbeckers,ja dat zijn wel hele dure ik heb er 30 nodig van alle waardes dus dat word me te duur
@alex,dus klein liggend zou goed moeten zijn?? klopt dat dan met de steek van het breadboardje??

Ja hoor die komen wel overeen.

van die grotere gaan er iets zwaarder in maar ook die passen wel.

PS...
als je het gevoel hebt dat ze er iets te makkelijk in gaan.
kan je ook met een punttangetje de pootjes een klein beetje krom buigen zodat ze iets steviger erin zitten.

[Bericht gewijzigd door Alex :-) op zondag 4 mei 2014 10:38:28 (48%)

bedankt ik weet genoeg
harstikken bedankt:D

Deze kunnen ook wel in een breadboard maar dan moet je de pootjes met een punttangetje een kwartslag draaien. Dan buigen ze de veren van het breadboard niet te veel uit elkaar. Deze zijn wat goedkoper.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/430862

dat waren inderdaad de gene die ik wou bestellen,maar dan bij iemand die ze goedkoper aanbied:D

ja Reichelt heeft het ook
maar waar ik nu ga bestellen heeft alles wat ik nodig heb,en dat hebben die anderen lang niet allemaal:D

Je vroeg om een goedkopere winkel.. vandaar dat ik reichelt noemde, 40 cent voor een cermet trimpot:
http://www.reichelt.nl/Trimmers-Pots-Miniature/76-10-1-0K/3/index.html…

ja is ok hoor ,dat jullie zo mooi meedenken
maar ik zei ook ,waar ik nu ga bestellen heeft de hele was lijst die ik nodig heb ,en dat die anderen veel wat ik nodig heb ,niet hebben,dus vandaar
maar harstikken bedankt hoor