0-30V Labovoeding

Anoniem

Geachte,

Voor school maak ik een schakelende voeding van 0 tot 30V.
Nu zit ik met het probleem dat ik wel een spanning op de uitgang krijg. Maar deze is niet regelbaar met de daarvoor bestemde potentiometer. Het aangeduide deel werkt. Dus aan dit zal het niet liggen. De LM358 wordt correct gevoed maar geeft een foutieve spanning op de + en - klem aan de ingang van de beide opamps die hier in verwerkt zitten. Deze component is niet stuk aangezien ik al een andere heb gebruikt en deze geeft hetzelfde probleem. De LM2576 krijgt een goede ingangsspanning maar een foutieve uitgangsspanning. Deze heb ik ook al vervangen maar geeft hetzelfde probleem.
Mijn kennis is niet voldoende hoog om echt fout te zoeken op een elektronica schema.

Ik hoop dat jullie mij kunnen op weg zetten met jullie kennis.

Alvast bedankt

xxxxxxx

https://www.uploadarchief.net/files/download/gip.png

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op donderdag 15 juli 2021 16:06:19 (1%)

Ik kan het schema net niet lezen, uit welke Elektuur is deze ? Ik herinner hem mij wel dus ik denk dat ik hem heb. Wat meet je op alle pinnen van de 358 tov gnd ?

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 4 mei 2014 15:50:16 (17%)

Anoniem

Ik heb het schema vergroot.
Er zijn inwendig 2 opamps geschakeld in de LM358.
De voedinggspanning is juist.
De + en - klemmen geven een spanning van ongeveer 0,5V.
De uitgang ongeveer 2V.

Je hebt voor het regelbare-voedingsgedeelte buiten het als werkend aangegeven deel alleen P1, R12 en R14 nodig, dus trek IC3 eens uit zijn voetje en kijk of het dan werkt.

Wat is de ruwe negatieve voedingsspanning ? Ik vind die 35V een beetje op het randje voor een 337, als de trafo iets meer levert gaat het mis.

Als je zoekt op LM2576 Elektor rolt overigens het gehele artikel uit Google. Lukken de afregelingen wel ? Heb je de bijbehorende print en de exact genoemde spoel gebruikt ?
Het kan op gaatjesprint, maar dan moet je goed weten wat je doet.

Anoniem

Als de spoel niet de exacte waarde heeft kan dit voor problemen zorgen? De spoel zit rechtstreeks op de gaatjesprint. De 337 geeft een uitgangsspanning van -1,27V. Volgens elektor moet deze -1.23V zijn. Ik kan deze waarde niet lager afregelen. Als het makkelijker is trek ik een foto van mijn print?

Alvast bedankt.

Ik heb zelf een print gemaakt.

De uitgangsspanning van de LM2576 moet tussen de 1.23V en 37V zijn. Deze is bij mij 0,4V.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 5 mei 2014 18:54:43 (17%)

Kun je inderdaad een foto / paar duidelijke foto's van het geheel posten ?
Wat is de spanning op C3 ?

Wat je nu doet is overigens onbeleefd, Lees de FAQ ten aanzien van editen.

Anoniem

Wat bedoelt u met onbeleefd?
Als de LM358 niet op de print staat geeft de LM2576 wel een goede uitgangsspanning.

Alvast bedankt

EDIT;
Op het moment dat je IC3 er in doet, gaat de LED dan aan? Dan betekend dat het stroom meet circuit niet goed is. Heeft de shunt weerstand wel een waarde van onder de 1 Ohm?

[Bericht gewijzigd door Nieko op zondag 4 mei 2014 16:55:23 (81%)

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Anoniem

De diode zit juist geplaatst, hoe kan je weten dat deze stuk is?
De spanning is niet regelbaar wanneer de LM358 verwijderd is uit de schakeling.

De LED gaat aan wanneer IC3 er in zit.
De waarde van de shuntweerstand is 5W / 0,1Ω

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 5 mei 2014 18:55:11 (24%)

Aangezien het hier een schakelende voeding betreft, en het volgens mij je eerste is, is het essentieel dat je een foto plaatst. Zonder kunnen we alleen maar gissen wat er mis is.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Anoniem

Hier is een foto van de print.

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_00000433%281%29.jpg

Ik doelde op het stukje onder het kopje "Het kicken van topics".

De print ziet er eng uit, en is dat geen smoorspoel ?
Maar dit is niet de oorzaak van het concrete probleem. Om er nader iets van te zeggen zouden we naar het ontwerp moeten kijken, plaats wat (linkjes naar-) screenshots van het zelf ingevoerde schema en ontwerp (of de files mocht het in Eagle zijn). Grote, scherpe foto's van boven- en onderkant kunnen ook helpen.

Alle 1% weerstanden goed gelezen, aansluitingen van de multiturns juist ?

Anoniem

Ik denk dat de shottky diode oke is. Over de weerstanden R4 en R5 krijg ik ook een juiste spanning. Vanaf P2 merk ik op dat de spanning maar 1,2V meer is.

Ik weet niet hoe dit zou komen. Misschien een foute instelling van de trimpotentiometers?

Alvast bedankt

Het probleem is ook dat ik niet weet hoe de trimmers ingesteld moeten worden. En ja dat is een smoorspoel. Is dat erg?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 5 mei 2014 18:55:48 (19%)

Shiptronic

Overleden

Print eng? Ik vind het schema al niks, waar is de scheiding met het net ? Hoeveel volt staat er tussen uitgang en aarde ? volgens mij met een beetje pech 400 V DC , die ook nog stroom kan leveren zonder de aardlek te laten trippen.

Ook een fijne potmeter keuzen met stalen assen ;) , DarwinAward?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 4 mei 2014 17:33:07 (13%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Er behoort uiteraard een gewone 25V trafo voor, zie de tekst.

Als de 230V hier op de print zit dan is TS gestoord en geef ik het direct op.

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 4 mei 2014 17:36:17 (40%)

Anoniem

Wat bedoelt u met de TS?

Shiptronic

Overleden

Sorry mijn fout,dacht dat ingang 230AC was, even op het verkeerde been gezet door schakelende voeding, achter de juiste trafo is en niets aan de hand.

TS= Topic Starter,de vraag steller. U in dit geval ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 4 mei 2014 17:42:42 (16%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Ik denk dat zo uitspraken mij totaal niet verder helpen.
Waar stond u in u 6de jaar?
Alles wordt tevebs gecontroleerd door onze begeleider dus praktisch vgezien moet alles in orde zijn.

McAwesome

Golden Member

De gebruikte smoorspoel is niet meteen ideaal voor een schakelende voeding maar het zou toch wel min of meer moeten werken als we niet teveel kijken naar rendement en dergelijke.
Wat wel heel belangrijk is bij een schakelende voeding is de layout van de print, die kan soms heel kritisch zijn. Een foute layout kan ervoor zorgen dat het gewoon helemaal niet werkt. De banen tussen de LM2576, spoel, schottky diode en uitgangscondensator dienen zo kort mogelijk te zijn en breed genoeg ivm. de stroom die erdoor gaat. Het feedback circuit dat naar de FB pin van de LM2576 gaat dient daar zover mogelijk van verwijderd te zijn ivm. storingen.

Anoniem

Dat wist ik niet.
Wij moeten eerst een schema zoeken en dan tekenen in multisim en dan naar ultiboard transfereren.
Dit wordt verbeterd tot het perfect in orde is.

McAwesome

Golden Member

Op volgende link vind je wat info rond de layout van schakelende voedingen: http://www.desmith.net/NMdS/Electronics/NixiePSU.html Het gaat hier wel om een step up voeding voor Nixies maar de principes blijven ongeveer hetzelfde. Uiteraard kan je zelf wat verder googelen.
Als ik jouw print zo zie staat de uitgangselco erg ver van de LM2576 en de spoel en dat is niet echt goed...

Excuses. Ik heb geen technische opleiding dus ik kan dat niet inschatten.

Of de keuze voor deze schakeling een ernstige maar niet te verwijten inschattingsfout of een geheel falen is hangt van de opleiding af. Voor b.v. middelbare school is dit zowel qua begeleiding als uitvoering naar mijn idee te hoog gegrepen. Het had allicht nog gekunt als de iemand de elektrische veiligheidseisen in het oog hield en men zich bij de opbouw aan het artikel gehouden had, dus de voorgestelde print en onderdelen toegepast. Maar een aanrader is het niet.

Voor een opleiding waar dit een gepast onderwerp is is deze uitvoering -nog wel op basis van een kant-en-klaar ontwerp, geheel kansloos. Niet inleveren is dan de beste optie.

Inhoudelijk; ik heb het vermoeden dat het primaire circuit wel degelijk over de print loopt. Dat is als het ontwerp daar niet in voorziet en ook bij het testen gevaarlijk en heeft hier geen nut.
Haal het er af en vervang het door een enkel kroonsteentje.

Vermits het wel aan de praat te maken is, wat ik eigenlijk wel verwacht, kun je er een mooi verslag schrijven over hoe een heleboel dingen niet moeten.
Dat klinkt natuurlijk flauw, maar je leert er misschien wel het meeste van.

benleentje

Golden Member

Ja het lijkt erop dat helemaal links de 230V binnenkomt en dat links van de gelijkrichter alle draden naar de trafo zitten. Waarbij de aansluitblokken voor de 230V niet goed zijn omdat er geen minimale afstand van 3mm is tussen de printsporen en ook de aansluitklemmen.

Voor het maken voor een printplaat zijn een gewoon een aantal regels waaraan je dient te houden en daarnaast ook ontwerpregels ivm routing van signalen en voeding. Een bufferelco zet je nooit op de hoek van de print. Eigenlijk moet je deze elco als het start punt van je voeding zit. Hetgeen ervoor zit is maar om de elco op te laden. De daadwerkelijke gelijkspanning gaat van en naar de elco.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik ga het morgen is uit testen met met mijn leerkracht.

Allemaal bedankt.

Shiptronic

Overleden

Die multiturn is ook lastig inregelen

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.