Uitleg type Stroomspiegel

Hallo,

Ik ben sinds een tijdje met mijn afstudeeronderzoek bezig, waarbij ik onderzoek moet doen naar een klacht in een systeem.

Echter is mijn kennis betreft elektrotechniek erg gering en ik probeer mezelf er steeds verder in te wurmen. Nu bevind zich in mijn schema een stroomspiegel waar ik de werking niet van begrijp.

Is er iemand die mij dit uit kan leggen?
Het gaat voornamelijk om het groen gearceerde gedeelte!

http://i61.tinypic.com/2iux993.jpg

Vanuit links komt er een signaal in de stroomspiegel wat gestuurd wordt dmv Puls Breedte Modulatie. Via de stroomspiegel en de RC combinatie boven de stroomspiegel is het apparaat instaat een H-brug te sturen die vervolgens weer een DC-motor aandrijft.

Weet je het verschil tussen een stroomspiegel en een long tailed pair?

Ik zie daar helemaal geen stroomspiegel.
Ik zie wel, dat Q3 als stroombron geschakeld is. Een gebruikelijke werkwijze bij opamp(-achtige) schakelingen.
Voor Q61 en Q62 kan je best eens zoeken op "long tailed pair transistor-pair".

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Nee ik zou het verschil zo niet kunnen benoemen, maar dit is een long tailed pair dus? Dan zal ik me daar morgen als eerst eens instorten!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Vaak kun je de betekenis van een woord al raden door het woord zelf.
Een stroomspiegel is een schakeling die een stroom spiegelt; die dus een tweede stroom maakt die er 'net zo uitziet' - even groot is dus.
Voor zoiets moet je dus een ingangsstroom hebben (die is hier niet), en een stroom die net zo groot is (:)).

Als je 'long tailed pair' opzoekt, kom je ook wel een uitspraak over twee stromen en hun verband tegen, maar wel heel anders.

Je plaatje ziet er slecht uit trouwens. Als ik het met rechts klikken kopiëer en dan in een plaatjesprogramma bekijk is het wèl normaal. Blijkbaar is dat de schuld van Tinypic, die bij het bekijken afmetingen (400x400) meegeeft die niet goed zijn.

e: Nu zie ik het plaatje wel normaal. Misschien toch hier de browser die hikte? -e2: oh nee, ik lees het al (hieronder).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Vandaar dat het me niet helemaal duidelijk wordt.
Deze combinatie in samenwerking met de RC combinatie (R9 & C18)zijn de enige twee onderdelen die voor een schakeling tussen de base van Q4 en Q5 kunnen zorgen. Door deze om en om te schakelen kan de H-brug aangestuurd en omgeschakeld worden en kan de DC-motor van links naar rechts draaien en vice versa.

Ik begrijp alleen niet hoe de pulsbreedte en de frequentie in verhouding moeten staan bij binnenkomst zodat bijv. Q5 wel inschakeld, maar Q4 niet....

@Frederick

Het plaatje mag volgens de regels van Circuitsonline niet groter zijn dan een bepaald formaat, dus ik had hem zelf kleiner gemaakt maar dacht dat je er op kon klikken als thumbnail zijnde dan. Heb hem nu gewoon weer groot gemaakt;) Scherp van je!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 10 mei 2014 17:02:42 (21%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Q4 kan nu helemaal niet werken; er is geen gelijkstroompad voor de basisstroom. De basis zit immers alleen aan C18. Dat is natuurlijk een tekenfout. Vandaar dat iedereen het gebruik van zulke vierkruisingen in schema's afraadt: het hangt dan van één bijna onzichtbaar 'soldeerkloddertje' af wat er staat; zie ook basis Q5.

Ik begrijp alleen niet hoe de pulsbreedte en de frequentie in verhouding moeten staan bij binnenkomst zodat bijv. Q5 wel inschakelt, maar Q4 niet....

Het wordt nu hoog tijd om even wat over 'PWM' te lezen. (Plaatje rechtsboven is mooi duidelijk)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik zal het verhaal over PWM eens even doorlezen, als ik btw in een oude tekening kijk van het schema zie ik wel een knooppunt tussen de base van Q4 en R11 (zou dit juist zijn dan?).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 10 mei 2014 17:03:19 (62%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Juist in zoverre dat daar alles verbonden moet zijn. Maar de tekenwijze is sowieso onduidelijk, ook links, waar het dan wel 'goed' zit. Met T-kruisingen heb je dit soort gezeur niet.

Maar mocht je nog twijfelen: denk je ook niet dat de zaak symmetrisch zou moeten zijn?
Of nog anders: probeer eens Q4 te laten werken zonder die verbinding.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hij moet inderdaad symmetrisch zijn, klinkt vrij logisch..

Ik heb hem volgens het bestaande schema nagetekend zodat de gelijkenissen van schema naar simulatie voor andere snel gezien kunnen worden, maar hem zelf nu even in T-vorm getekend inderdaad.

De RC-combinatie die ertussen zit zal dus als enige voor fase-verschuiving zorgen en dus hetgeen wat het omschakelen van de transistoren zal moeten realiseren?