Servotester

Ik heb voor het bewegen van een arm en een hoofd van een pop een servo gebruikt. Nu zou het wel zo wenselijk zijn als bij het inschakelen van de voedingspanning van de servo die servo automatisch van links naar rechts zou gaan. En dus hoofd en arm gaan bewegen. Dus eigenlijk een servotester op stand automatisch als er spanning op komt. Wie heeft een schema? met een 555 of 556?

gewoon rechtstreeks een microcontrollertje eraan met een stukje sweepcode
http://arduino.cc/en/Tutorial/sweep

Je kan een kleine Arduino overwegen.

Bovenin de grijze balk zie je 'Zoeken' staan. Als je daar op klikt en vervolgens iets als servo 555 intikt dan krijg je meer dan genoeg resultaten. Binnen 10 seconden had ik zo een paar schema's voor mijn neus.

Maak met een 555 een servo aansturing die de servo linksom laat draaien. Pas nu de weerstand aan zodat de servo rechtsom draait.
Laat de weerstanden wisselen met een 2e 555 i.c.m. met twee torren / een relais. (Met een tor 1 weerstand kortsluiten kom je ook een heel eind)

EricP

mét CE

Toch moet het met een 556 ook lukken: de ene als pulse generator, de andere via een RC netwerk als sweep. Niet lineair...

jammer dat 99% van die servotester schema's met een potmeter zijn, bijna nooit automatisch

maarja ik zou er de tijd niet voor overhebben om daar een heel schema/print voor te gaan zitten ontwerpen, maar ieder zn hobby

Eerlijk gezegd dou ik zelf ook een AVR / PIC uit de kast trekken om zoiets te bouwen. ALs je echter nog niet de basis in huis hebt om zoiets te programmeren wordt het al snel lastig en kan het makkelijker zijn iets met een 556 te bouwen.

EricP

mét CE

Natuurlijk zou ik er ook een AVR voor pakken. Al is het maar omdat er ongetwijfeld andere 'effecten' gevraagd worden die ik daar in kan frutten. Maar spannend is het met een 556 niet.

heren,
Bedankt voor alle reacties, maar het programmeren gaat me even te ver. Ik heb de pop nodig voor in een modelvliegtuig, dus moet op 5 - 6volt werken en gevoed vanuit de boordaccu of BEC. Dus klein en simpel, vandaar de 555 of 556. En inderdaad zat ik zelf ook te denken aan een 2e 555 dus een 556 waarvan de ene de pulsen maakt en de andere het """heen en weer:-)"". Vandaar mijn vraag of er al zoiets kant en klaar op schema staat. Gaatjes printje maken enz. is geen probleem.Bedoeling is dus dat ik met een schakelaar op de zender de pop kan laten bewegen door alleen de voeding op het printje te zetten.
Dus is er al iets kant en klaar. Anders wordt het zelf uitvlooien. Nu is dat ook weer niet zo'n groot probleem maar als het er al is hoef dat niet.Wel zo makkelijk.

Zoiets: http://www.learningelectronics.net/circuits/servo-tester-using-4538_20… of zoiets http://electronics-lab.com/projects/motor_light/016/ moet je alleen de pic nog de code erin kloppen

[Bericht gewijzigd door Damic op zaterdag 10 mei 2014 10:42:58 (40%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
EricP

mét CE

Voor in een modelvliegtuig zou ik zeker een AVR pakken. Buiten de AVR (en wellicht wat spanningsregeling) geen componenten. Dus kleiner dan een 556. En die code stelt niet zoveel voor. Qua stroomgebruik zal het niet zo interessant zijn tov. het gebruik van de servo. Een CMOS versie van een 556 zal wellicht zuiniger zijn, een 'normale' zeker niet.
Hier vind je de source voor een tiny13.

Om op je vraag terug te komen: hapklaar heb ik het niet. Heb nog wel steeds een servo-projectje op de plank liggen. Maar er nog niet voldoende tijd voor gehad.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hallo Damic,

Bedankt voor de schema's maar helaas...ik had nog een 4538 en heb het even op de plank gezet maar dit is een ""gewone servotester"". Die werkt prima maar ik zoek dus eentje die ipv de potmeter automatisch heen en weer gaat. En die met de pic...helaas daar heb ik nog nooit mee gewerkt.:-(

UH....AVR?????? Het enige AVR wat ik ken is een Automatische Versterking Regeling:-)in radio's ed.

Ik heb trouwens de scoop er eens aangehangen maar de potmeter regelt dus niet zomaar een spanning maar een zaagtand. Klopt ook wel met het schema. Dus het zou zoiets moeten worden als een separate frequentie van 0,5 to 2 Hz ipv de potmeter.Of variabele weerstand.
Wat betreft de opgenomen stroom...dat is van geen belang in dit geval. De ontvanger Accu heeft genoeg capaciteit.
Wie volgt met suggestie?:-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 19 juni 2014 19:38:21 (46%)

EricP

mét CE

Eerst hit op startpage.

Maar ik blijf toch bij die AVR. Je zult toch ooit moeten werken met dingen die je niet kent - anders kom je niet verder :)

En anders een 55 die op ongeveer 1000Hz draait en dan maar eens kijken wat je met die pulsbreedte kunt spelen zonder de frequentie te veel te veranderen.

grinnik.......weet ik nog steeds niet wat je met AVR bedoelt? Overigens .....ik hoef met mijn 71 jaar niet zoveel verder meer te komen hoor op programmeergebied. Mijn baas kan me toch niet meer ontslaan hahaha. Ik heb in verleden ooit nog eens Cobal, Algol, PDP8, basic, IBM kaarten, MSdos,commandor 64 gedaan, de hele Sinclair ZX ed. serie + de veel electrische fietsen van Sinclair ook nog gehad. En........... jarenlang ervaring gehad hoe om te gaan met programmeurs toen pfffffff.:-)Dachten toen allemaal dat ze jezus waren, en dat kon niet zei ik dan altijd want dat ben ik:-) Daarbij komt dat ik de eerste SN7400 serie nog uit Amerika heb laten komen begin 1970. En de eerste professionele prints nog met rood en zwart potlood op papier en gum ontworpen heb en gemaakt met een roodringpen met asfalt inkt op het koper. Deed je ca. 2 à 3 maanden over een euroformaatprint ontwerpen met 10 - 20 Ic's en wat onderdelen erop. Ik heb nog een paar vanuit toen uit de SN7400 serie en geloof het of niet die doen het nog steeds! Ik hou het nu wel bij de 555 en 556 of zoiets. Maar nog wat maken met SMD onderdelen lig ik ook niet wakker van. Dus blijft vraag nog steeds open staan hoe eea. te maken.
Overigens hoe kan ik op makkelijke manier hier foto's toevoegen?

Ik heb nog nooit schema's gezien die een servo-sweep doen.
Je zal dan denk ik zelf iets moeten verzinnen zoals @mbbneon al uitlegde.

Maar als je notabene zoveel programmeerervaring hebt is het toch juist interessant om iets moderns te gebruiken.
Je koopt op ebay een mini-arduino voor een tientje, hangt je servo eraan en de 5V van je BEC. Je flasht met je pc/usb even het progje erin wat @DK al liet zien.

http://arduino.cc/en/Tutorial/sweep

Die 4 regels code zal voor jou toch het probleem niet zijn lijkt me.

zowel de code als het aansluitschema staat erbij, gewoon kopieren plakken,
evenals de 'Getting started' waarbij alles uitgelegd wordt hoe je zo'n ding even aan je pc hangt, (eigenlijk alleen het programma downloaden en de poort goedzetten)

Bedankt voor de uitleg en advies..... maar wat zijn de afmetingen van zo'n Arduino board? Lijkt me toch al gauw een aantal cm x aantal cm. Beetje moeilijk in dat popje te proppen.Maar het opent me wel de ogen voor de eenvoudige programmering van die MC's. Nachtje over slapen:-)

EricP

mét CE

Mijn baas kan me toch niet meer ontslaan hahaha.

Dat zie ik hier ook niet zo snel gebeuren. Want dat ben ik zelf :). Maar vanwege de afmetingen... kwam ik bij die AVR uit. Linkje gevolgd?

Arduino is niks anders dan een (grote) AVR op een stukje PCB met een berg software incl. een maf programmeertaaltje erbij.

Tsja... Die oude printen... Dat was wat. Ook nog wel gedaan met tekenen op het koper, al dan niet met wrijfsymbolen. En er dan na het etsen achter komen dat je de footprints in spiegelbeeld hebt. Het zag er wel apart uit, alle componenten op de koper kant :)

Shiptronic

Overleden

Servo , open maken potmeter er uit en zorgen dat hij 360 graden rond kan. ex-center aan het eind net als een ruiten wisser ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nee, 360 graden draaien van de servo gaat niet. Moet het hoofd en arm van de pop ook 360 graden draaien want ze werken met tandwieltjes, staat natuurlijk wel leuk maar gaat niet zo makkelijk in zo'n klein cockpitje:-) Overigens .......WAT BETEKENT NU EIGENLIJK AVR???:-( En.... ik wil graag foto toevoegen maar hoe dat simpel te doen?
Overigens heb ik hier nog een Graupner servotester, wel uit de jaren 80-90 maar daar zit wel een stand automatisch heen en weer op. Echter die zit in een kastje...dichtgelijmd. Dus er moet een mogelijkheid zijn. Anders wordt het toch openbreken:-)

Overigens nog wat over die oude print maak techniek.. Een ding staat me nog wel bij....gelooooooof ik oei!>>>een deel water>>>een deel waterperoxide>>> een deel salpeterzuur en dan...onderdompelen...binnen 5 - 10 sec. onder hevig bruisen print klaar!:-)of...alles weg als je er niet snel genoeg bij was. hahaha. En ach...al die onderdelen op de koperzijde als je toevallig alles in spiegelbeeld had geplakt...je was gewoon je tijd gewoon ver vooruit. Nu toch gewoon met de SMD techniek. Toch?

Shiptronic

Overleden

http://www.circuitsonline.net/forum/faq/2#afbeeldingen ,AVR is een merk/type micro controller, die bv. op het bordje zit die inde eerste link gegeven is.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Sommige mensen vinden het vervelend als een foto niet op hun scherm past. Die waarschuwing dat er te veel pixels zijn is ook "raar" in dat hij afhangt van de grootte van de browser waar je de boel op dat moment in bekijkt. Ik zit nu op een ouderwetse 1024x768 monitor omdat de 1280x1024 monitor kapot is. Dan krijg ik de waarschuwing eerder dan op m'n echte monitor. Niet verder over nadenken.

Wat is de pulsbreedte bij "helemaal links"? Wat is de pulsbreedte bij helemaal rechts? Is dat 1ms en 2ms? Dus de volledige uitslag van de servo?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Ik word er nu wel een beetje flauw van, Piet. Je krijgt hier een link naar de site van de fabrikant. Daar kun je alles over die dingen lezen wat je wilt lezen. En je blijft maar doormiepen dat je niet weet wat een AVR is. Wat wil je nou nog meer weten??? Heb je wel de moeite genomen om er op te klikken en 5 minuten te lezen?!

Verder zie ik geen foto's. 'Eis' is een rekbaar begrip. De reden is dat een aantal gebruikers in het verleden aan een datalimiet vast zaten. Het schiet niet op als je 5x iets in een topic doet, je dan elke keer een poster van 2meg aan het downloaden bent.
Of het uploadarchief niet eisen stelt... weet ik eigenlijk niet zo uit m'n hoofd. Ik probeer (om bovenstaande reden) vooral linkjes te plaatsen - die kunnen ook naar het uploadarchief zijn.