Complete bedradingsschema check

Hallo Beste Elektriekers van circuits...

Ik heb een complete bedradingsschema ontwikkeld voor de bedrading van mijn camper.

Ik denk dat ik het niet verkeerd heb gedaan, maar toch wil ik het niet blindelings installeren zonder dat er een derde(deskundige) naar gekeken heeft.....want stel je nou voor dat er iets mis zou gaan...dat er brand zou ontstaan of dat er doden zouden kunnen vallen bijvoorbeeld zelfs.....

Ik heb de bedradingsschema in de bijlage gedaan....schiet er op los aub.

Voor de schema met verbeterde locatie zie link:

http://www.docdroid.net/c37h/v05.pdf.html

Lambiek

Special Member

Ik heb de bedradingsschema in de bijlage gedaan....schiet er op los aub.

Dat is dan een bijlage waar wij niet bij kunnen denk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek sorry ...

Je was sneller dan mij... :(

ik heb een URL gedaan naar de bedradingsschema..hij is dan wel in A1.

Shiptronic

Overleden

Kan je hem ook ergens plaatsen zonder al die ongevraagde zooi? bv. uploadarchief ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Ja, nu is het wel zichtbaar.

Maar dit is meer een blok schema, dus daar is niet zoveel over te zeggen. We zouden ook alle datasheets van de apparaten door moeten spitten voor de aansluitingen.

Kan het ook niet echt goed zien, kan het niet vergroten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

I.d.d. is het een blokschema van hoe ik het wil bedraden in de camper.

de datasheets van de apparatuur heb ik afzonderlijk niet.

maar is dit een goede opzetje waar ik verder probleemloos en vooral elektrisch verantwoord een installatie kan realiseren in mijn camper ?

Shiptronic

Overleden

Wat gebeurt er als de draden bij de MPPT tracker sluiting maakt? Ik mis hier en daar nog wat zekeringen.

Zekeringen beschermen je draad, niet het aangesloten apparaat !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Je MPPT regelaar heeft een accu-aansluiting en een "load" aansluiting. Dan zou ik het ook zo aansluiten, en niet de accu met de load kortsluiten. Dat zal niet de bedoeling zijn.

Als je wil dat we helpen nadenken over zo'n schema moet je er een beetje uitleg bij geven. Waarom heb je twee DC-AC omvormers?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat bedoel je hier precies mee ?

De accu aansluiting is toch voor een externe back-up accu en de load accu voor de belasting die eraan hangt ?

Dus ik zou volgens jou twee extra rails moeten installeren waarop ik de load afzonderlijk aansluit van waaruit ik de camper voedt ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 16 mei 2014 22:18:39 (42%)

Precies wat hij schrijft.
De load is voor de dan gebruikte load, stroom is vaak ook lager dan de stroom die de accu laad.
Accu is om de accu te laden.
Je gebruikt of de een of de ander om je apparatuur te voeden.
Je gebruikt de stroom vanuit je accu die opgeladen wordt door je MPPT.
Waarom niet alles vanuit de accu? Je Load stroom en Accu laadstroom kan je toch niet als totaal stroom gebruiken.

je weet ook niet of je Load beschermd is bij inkomende stroom/spanning.
Wat als je accu vol is en je MPPT levert niet?
Daarom eerst je datasheets verzamelen. Ook van je MPPT.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 16 mei 2014 22:18:54 (25%)

Op 12 mei 2014 11:35:27 schreef rew:
Als je wil dat we helpen nadenken over zo'n schema moet je er een beetje uitleg bij geven. Waarom heb je twee DC-AC omvormers?

Ik heb twee DC-AC omvormers omdat de atlas combi allee niet genoeg is qua vermogen, maar ook omdat ik de verlichting in de camper over 1 groep ingedeeld wil hebben. Plus daarboven dat ik altijd voorzien wil zijn van LED.

Trouwens op moment dat de accu vol is, dan wordt die vanuit de MPPT niet meer opgeladen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 16 mei 2014 22:19:14 (15%)

evdweele

Overleden

Een paar zaken die mij zo opvallen:

  • "Hulpnet" (is dat de 230 volt aansluiting op de camping?) is niet voorzien van een zekering en een aardlekschakelaar ontbreekt.
  • Bij 2 maal 'omvormer' staat dat de uitgangen een + en een - hebben.
    Dat zullen toch een fase (~) en een nul (0) moeten zijn, neem ik aan.
    Dezelfde foutieve aanduiding staat bij de blokken "10A Groep 1" en "10A Groep 2".
  • "20 x LED" wordt gevoed uit een omvormer.
    Het geeft minder verliezen als de LED's direct uit een accu worden gevoed. Nu wordt eerst van de accuspanning een wisselspanning gemaakt die vervolgens weer naar een lage gelijkspanning voor de LED's wordt omgezet.
  • Er is een "Aarde rail" en een "Minus rail (chassis)".
    Die horen volgens mij met elkaar te zijn verbonden.
  • De "AC faserail" is verbonden met een omvormer en met de stekker "Hulpnet".
    Dat betekent dat als de omvormer in werking is op de stekkerpennen van "Hulpnet" 230 volt staat. Zeer ongewenst en levensgevaarlijk.
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Beste EDvdWeele

Ik reageer als volgt op het hierboven geciteerde:

  • Het hulpnet staat verbonden met groep 1 en is aangesloten op een aardlekschakelaar. Ik had de aardlekschakelaar inpandig op een groep getekend voor het gemak, maar dit brengt dus verwarring op.
  • Idd. moet + fase zijn en - nul zij. Dit soort schoonheidsfoutjes had ik niet op gelet. (sorry)
  • Ik heb de 20xLED uit een omvormer gevoed omdat een accu geen wisselspanning levert. Anders had ik dat ook wel gedaan. Omdat de Atlas combi niet zoveel vermogen kan leveren heb ik dit via een aparte omvormer gedaan.
  • Is het niet gevaarlijk om aarde en retour(chassis) met elkaar in verbinding te brengen ? stel je voor dat de aardweerstand op een camping net iets anders is door welk gek reden dan ook, waardoor de aarde opgehoogd wordt wat zich dus uitwerkt in een offset voor de fase waardoor alle apparatuur naar de gore mies gaan...???? Dat is de reden dat ik het gescheiden heb gehouden. het chassis is immers de retourstroom van de DC op de DC verdeling.
  • Ik moet het hulpnet inderdaad met een hoofdschakelaar afschakelbaar zijn.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 16 mei 2014 22:19:43 (31%)

evdweele

Overleden

  • Vaak zal een campingpaal zijn voorzien van een aardlekschakelaar, maar om er vanuit te gaan dat dit altijd het geval is, lijkt me niet verstandig.
    In de tijd dat ik nog met een caravan door Europa zwierf kwam ik regelmatig rare en onveilige situaties tegen. Een eigen aardlekschakelaar van 10mA in de camper is wel zo veilig. Als er dan onverhoopt spanning op de carrosserie staat en je staat met je voeten in het natte gras, is er in elk geval een extra beveiliging.
  • LED's worden gevoed met gelijkstroom. Door de juiste keuze van de LED-lampjes kan je die overbodige conversie naar wisselspanning vermijden.
  • stel je voor dat de aardweerstand op een camping net iets anders is door welk gek reden dan ook, waardoor de aarde opgehoogd wordt
    Opgehoogd ten opzichte van wat? De camper heeft geen eigen aardleiding, maar staat geheel geïsoleerd op zijn banden.
    Als de veiligheidsaarde van de campingpaal met de carrosserie van de camper is verbonden vindt er vereffening plaats. Als de aardeaansluiting zwevend is, weet je nooit welke spanning de carrosserie heeft ten opzichte van het natte gras.
  • Een hoofdschakelaar om de verbinding met "hulpnet" af te schakelen vergeet je een keer. Ten zeerste af te raden.
    Met relais zorg je ervoor dat de spanning OF uit de ene bron komt OF uit de andere.
  • Ik zie in het schema geen acculader die wordt gevoed uit de aansluiting "Hulpnet". De accu's worden alleen door het zonnepaneel opgeladen.
  • Er staat ook een "wasmachine" in het schema. Moet die worden gevoed uit die omvormer? Dat lijkt me wel een extreem hoge belasting voor de accu.
    Als je per se een wasmachine wil gebruiken is het misschien beter om die uit de campingpaal te voeden. (Als die voldoende stroom kan leveren. Vaak zijn campingpalen afgezekerd met 6 ampère).

Edit: Waar is overigens de aansluiting van de accu voor het opladen via de dynamo/alternator van de auto? Of wordt er aangenomen dat de zonnepanelen alle lading voor hun rekening nemen?

Edit 2: Bij zo'n uitgebreide elektrische installatie hoort eigenlijk nog een startonderbreker als de camper aan de campingpaal hangt. Daarmee wordt voorkomen dat er kan worden weggereden terwijl de 'staart' er nog aan hangt.

Edit 3: Maak een flow chart (stroomdiagram) zie Wikipedia.
Daarin zet je alle mogelijke voorkomende situaties; rijdend, geparkeerd, op een camping, zon of regen....
Aan de hand daarvan bepaal je welke systemen wel of niet in werking moeten komen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Beste

Ik heb toch de overweging gedaan om geen aardeaansluiting in de camper te nemen. Wel een aardlek op de aarde van de camping (walstroom).

Leds worden gevoed met gelijkstroom omdat deze een drivermodule hebben die op wisselstroom werkt.

Het hulpnet wordt door middel van een dubbelpolig omschakelrelais afgeschakeld. Dit om te voorkomen dat de boel onder spanning komt te staan. De verwachte functionaliteit is dan als volgt: op moment dat walstroom ingeschakeld wordt, schakelt de relais de omvormer af.

De omvormer kan beide kanten op voeden, dus van 12V naar 220V en van 220V naar 12V.Dus de accu kan op deze manier ook geladen worden.

Het is uiteraarde enkel de bedoeling om de wasmachine vanuit walstroom te gebruiken. Daarom staan deze verbruikers op een aparte groep.

Alle vermogen voor tractie is buiten beschouwing gelaten binnen dit schema.

Shiptronic

Overleden

Als ik het goed begrijp wil je met alle losse onderdelen zoiets maken : http://www.victronenergy.nl/inverters-chargers/quattro/

Was mischien een betere keus geweest ? hier vind je wat voorbeeld schema's : http://www.victronenergy.nl/support-and-downloads/wiring-diagrams/

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 15 mei 2014 11:17:32 (24%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

Ik heb toch de overweging gedaan om geen aardeaansluiting in de camper te nemen

De carrosserie van de camper wordt dus niet aangesloten op de veiligheidsaarde van de campingpaal?
Dat houdt dan in dat de camper altijd een potentiaalverschil heeft ten opzichte van het natte gras waar je met je blote voeten op staat. Jij liever dan ik.

Leds worden gevoed met gelijkstroom omdat deze een drivermodule hebben die op wisselstroom werkt.

Je bedoelt dat - omdat er een wisselstroomdriver tussen zit - je het verlies van eerst omvormen van gelijkstroom naar wisselstroom om daarna weer van wisselstroom naar gelijkstroom te gaan acceptabel vindt?

op moment dat walstroom ingeschakeld wordt, schakelt de relais de omvormer af

Omgekeerd. Als de omvormer in werking is moet de stekker van de "walstroom" spanningsloos zijn. En uiteraard moet de omvormer zijn uitgeschakeld als er "walstroom" wordt gebruikt.

De omvormer kan beide kanten op voeden, dus van 12V naar 220V en van 220V naar 12V.Dus de accu kan op deze manier ook geladen worden.

Dat was mij niet bekend. Wel een elegante oplossing.

Het is uiteraarde enkel de bedoeling om de wasmachine vanuit walstroom te gebruiken. Daarom staan deze verbruikers op een aparte groep.

Uit het schema blijkt het tegendeel. En op campings krijg je vaak niet meer dan 5 of 6 ampère aangeboden.

Alle vermogen voor tractie is buiten beschouwing gelaten binnen dit schema.

Wat bedoel je met 'tractie'?

Edit:
In het schema zijn alle systemen botweg aan elkaar geknoopt. Dat is te allen tijde onmogelijk.
Het zijn altijd OF/OF situaties: als het ene systeem in werking is, moeten de andere systemen uitgeschakeld zijn. En niet alleen uitgeschakeld, maar ook echt galvanisch van elkaar gescheiden.
Je ontkomt er niet aan om in zo'n complex van laadinrichtingen en stroomverbruikers met relais te werken. Vandaar mijn eerdere advies om een flow chart te maken van alle mogelijke voorkomende situaties.
Ik heb daarvoor alvast een klein opzetje gemaakt. Dit moet nog veel verder worden uitgewerkt en verfijnd. Klik op het tekeningetje voor een grote versie.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/co_camper.gif

[Bericht gewijzigd door evdweele op zaterdag 17 mei 2014 06:21:56 (21%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Wat voor soort accu gebruik je?

In deze installatie is het namelijk niet mogelijk om de laadstroom van de accu in de gaten te houden. De accu kan heel makkelijk overladen worden. Stel je voor dat je op het lichtnet zit aangesloten en de zon schijnt, dan krijg je dus 2 maal de laadstroom.

De MPPT zit al helemaal verkeerd aangesloten met LOAD en ACCU. In dit geval wordt de laadstroom veel te hoog. Wat de MPPT doet is zodra er veel zon aanwezig is begrenst hij de accu uitgang tot de maximale laadstroom. Als de zon nog genoeg vermogen levert kan hij de rest aan de LOAD uitgang leveren. voorbeeldje:

Stel er is 2A beschikbaar door de zon, de maximale laadstroom van de accu is 1A. Indien je de belasting op LOAD aansluit en accu op ACCU zal er 1A naar de accu lopen en de overige 1A is beschikbaar voor je belasting.

Met de schakeling zoals het nu zit zal de volle 2A van de zon naar de accu vloeien via LOAD en ACCU uitgang, de accu wordt nu overladen!

Wat je zou kunnen doen is met een een relais de accu óf aan de MPPT ACCU kant hangen óf de MPPT accu los te koppelen en aan de omvormer te zetten in geval van netspanning.

tenslotte is het ZEER belangrijk om je camper te aarden. Bedenk eens wat er gebeurd als de kast van de wasmachine onder spanning komt te staan en die tegen het chassis van de camper aan staat. Dan staat alles onder spanning.

Voor wat betreft de 12V minpool mag dit niks uitmaken of de boel wel of niet is geaard.. Indien je toch twijfelt voer dan liever de 12 volt minpool bedraad uit ipv via chassis en aard de boel gewoon.

edit: nog een vraag, wat is het merk en type van de MPPT en omvormers? Als we een handleiding kunnen vinden kunnen we wellicht nogmeer zeggen.

Spanning staat en stroom gaat!

Thanx allemaal voor de input. Hier kan een slotje op.

evdweele

Overleden

Mogen we ook weten hoe de installatie nu is geworden?

Dat is wel zo beleefd tegenover iedereen die zich heeft ingespannen om je voor ongelukken te behoeden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Met een beetje pech gaat het om een hypothetische camper, of om de camper van het stagebedrijf.

In dat laatste geval is het natuurlijk alsnog mogelijk om een goede feedback te geven, ik zie hierboven dat evdweele er ook behoorlijk wat moeite in heeft gestoken (andere reageerders ook natuurlijk) en het is volkomen begrijpelijk dat hij daar feedback op wil. Als het niet voor henzelf is, dan wel voor toekomstige raadplegers van dit topic!

En als het inderdaad een hypothetische - of stagecamper is... Dan is het natuurlijk niet uitgesloten dat een moderator zich daarover zal uitlaten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Het zou me niets verbazen als dit een stiekem verborgen schoolvraag was waarvan het resultaat door de leraar is afgeschoten.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1625035#1625035

Op 16 juni 2014 12:29:30 schreef Noknok:
Ik ben hier al enige tijd niet meer geweest op het forum vanwege een stage opdracht waar ik nog steeds mee bezig ben. Dit ondanks dat ik er al de beschikbare 20 weken in heb verbrand, omdat de leraar het niet voldoende vond.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.