Draaizin van motoren

hoe bepaal je de draaizin van eenmotor die aan het lopen is?

zou de oplossing echt zo simpel zijn?

nou de vraag is best wel onlogisch,

waarom wil je de draaizin van een draaiende motor weten?
die wil je juist weten voor het starten als die belangrijk is?

Als het een grote, snel draaiende motor is:
- Pak de as stevig vast
- Laat iemand kijken in welke richting je arm en/of lichaam (afhankelijk van de kracht van de motor) om de as gewikkeld is.

Let er wel op dat deze methode vrij pijnlijk kan zijn. Het is aan te raden om voldoende morfine in te spuiten alvorens dit te proberen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 19 mei 2014 18:56:49 (14%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

nou ja, dat is één van de vragen voor het examen en ik vond dit ook zo een rare vraag dus kwam ik even polsen!!!!

Er staan nergens specifieke gegevens bij, het is een lijst vaan 100 vragen waaronder die rare dus.

Andere vragen zijn bv: bereken joulevelies bij een weerstand van 2000 ohm aangelegd aan een gelijkspanning vaan 100V.

Wat is cos fi bij een motor, wat betekent rendement bij een motor, teken het aansluitschema van een Dahlandrmotor met 2snelheden, enz enz ....

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 19 mei 2014 19:26:33 (62%)

jammer genoeg houden niet alle motorfabrikanten zich daar netjes aan, (of je de motor nou van voor of achter bekijkt)

dus met alleen een draaiveldmeter/duspol heb je nog geen garantie welke kant die motor nou draait.
praktisch gewoon met een schroevendraaier een tik op 't relais geven en kijken wat hij doet

GJ_

Moderator

1) Neem een ty-rap en steek het puntige eindje een klein stukjein de ventilator.
2) Koop een fluke draaiveldmeter en leg die gewoon op de motor. (meet door het huis heen)

Op 19 mei 2014 20:43:56 schreef GJ_:
1) Neem een ty-rap en steek het puntige eindje een klein stukjein de ventilator.

hoor je op school niet juist te leren dat je met je handen weg moet blijven bij een draaiende motor :P

@hieronder, ook dat is geen garantie dat die motor dat ook werkelijk doet, zeker niet bij eerste testen

[Bericht gewijzigd door DK op maandag 19 mei 2014 20:50:42 (16%)

benleentje

Golden Member

Als je de richting van de motor wilt weten kijk je naar de draairichting van de ventilator. Als de motor een verplichte draairichting heeft staat het meestal ook ergens met een pijl aangegeven welke kan de motor op hoort te lopen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 19 mei 2014 20:46:31 schreef DK:
hoor je op school niet juist te leren dat je met je handen weg moet blijven bij een draaiende motor :P..

Dat is nochtans een heel veilige methode om de draaizin te weten.
Dat was het eerste wat ik leerde op mijn werk en heb het altijd zo doorgegeven aan de nieuwkomers.

LDmicro user.

als je respectievelijk L1 aan U1 L2 aan V1 en L3 aan W1 legt zal de motor in uurwijzer zin draaien. dat wil dus zeggen rechtsom

GJ_

Moderator

Op 22 mei 2014 14:24:17 schreef WesleyPareyns:
als je respectievelijk L1 aan U1 L2 aan V1 en L3 aan W1 legt zal de motor in uurwijzer zin draaien. dat wil dus zeggen rechtsom

Dat ligt er aan of het een motor met reductor is.

De draairichting van een motor is gezien vanaf de aszijde. Bij een motor met aangebouwde reductor word de draairichting bepaald vanaf de ventilatorzijde. De ene "rechtsom" is dus precies andersom dan de andere "rechtsom". Een motor met reductor zal dus linksom draaien. Tenminste, als het goed is! Je mag dit nooit voor 100% zeker aannemen.

benleentje

Golden Member

Of het nu rechtsom of linksom heet, het belangrijkste is dat de motor de goede kant opdraait zodat de machine normaal functioneert.

Een kolomboor zal het niet erg vinden als het de verkeerde kant opdraait enkel zal je dan linksdraaiende boren erbij moeten bestellen :P.

Als er speciale lagers inzitten die maar 1 kant op mogen draaien is dat wel een ander verhaal.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 22 mei 2014 21:10:22 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Een handig apparaat is met een microcontroller een ledje aansturen, de frequentie uitleesbaar op een LCD-venster en regelbaar met een actuator. Voor veel toepassingen bruikbaar, ook onbalans bekijken bijvoorbeeld. Ontsteking van Otto-motoren controleren
etc.

Zet je de frequentie iets lager dan de draaisnelheid dan zie je de as draaien in de gevraagde richting, zet je de freqentie van de LED iets te hoog dan draait hij net andersom.

Benleentje, de gesealde compressoren van een paar kilowatt, airo's, luchtdrogers en dergelijke die driefase aansluiting hebben, kun je twee kanten op laten draaien, is niet te zien, maar als ze verkeerd-om zijn aangesloten doen ze voorlopig hun werk prima, echter de as pompt door een spiraal olie heen of juist terug, dat gaat dan dus verkeerd, en de boel gaat ontijdig naar de Filistijnen.

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :