variabele voeding

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

mag ik wel aan nemen ja ,display is mooi helder duss
maar het komt er op neer dat jullie het probleem ook niet weten.
dat van die condensators ga ik proberen morgen dan es kijken wat het dan doet

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 26 mei 2014 00:26:23 (57%)

pa3gws

Golden Member

Op 24 mei 2014 20:29:43 schreef vanschagen:
AC op batterij gemeten op 9v = 17.74
AC op voeding 9 v= 2.2
is raar dus

Het blijven wel heel vreemde waarde ik meet hier op een 9V batterij 0V AC

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

jullie zeggen ,is de batterij,en je multimeter is niet goed.
ja bij wissel spanning geeft ie rare waardes .
maar als ik meet met de meter op gelijk stroom, dan kloppen de op geven waardes wel
dus ik snap er allemaal niks van

evdweele

Overleden

Op 24 mei 2014 21:32:21 schreef pa3gws:
[...]
Het blijven wel heel vreemde waarde ik meet hier op een 9V batterij 0V AC

Dat hangt van het soort meter af.
Ik heb hier een 9V batterijtje dat 20 volt AC op de meter aanwijst.
En in de stand DC 9,5 volt. Maar dit is een analoge draaispoelmeter!!

Met een digitale multimeter is het inderdaad 0 volt AC.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

ik had nog een voeding van 40 jaar terug,(toen was ik begonnen met experimenteren,en later mee op gehouden)
en daar doet de schakeling ook zo net als de regelbare velleman voeding.
dus batterij is anders dan die voedingen

Ok, dan kom ik weer in beeld met m'n vragen hierboven.

Wat is de DC spanning op de batterij als de schakeling eraan zit?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

dc gemeten als schakeling draait op 9 volt batterij is dan 8.2 volt

Ok, die spanning is dan een soort gemiddelde waarschijnlijk (hang er vanaf wat de meter laat zien). Best kans dus dat de spanning door schakelpieken nog verder inzakt. Blijkbaar werkt de schakeling alleen bij een lage spanning en niet bij een harde 9V. Het lijkt mij dat er niks mis is met de voeding, maar wel met de schakeling. Ik zie de schakeling niet in je post, dus dat wordt dan nu tijd denk ik.

[edit] oh ja, downloaden, daarom had ik 'm niet geopend.. Da's niet de handiste manier om een schema te posten.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 25 mei 2014 14:07:07 (13%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

scakelinkje is wel gepost hoor ,je moet hem bij die link ff downloaden

ik zag geen andere mogelijkheid hier ,dus sorry voor ongemak

Willie W

Golden Member

Zijn je aansluitdraden niet te lang of te dun?
Zet anders over de voeding en dicht bij de schakeling een elko van 100uF en een condesator van 100nF.

ja zou kunnen ik gebruik van die breadboard draadjes , zijn wel dun ,zal er een een elco en condensator overheen zetten
maar alles best hoor ,waarom werkt dan dat velleman voedingkje, dat ook instelbaar is en op 9v staat wel goed???

HOERA is opgelost
heb een 470 uf elco over de voedings spanning gezet en werkt nu
BEDANKT allemaal ben heel blij hahaha

[Bericht gewijzigd door vanschagen op zondag 25 mei 2014 16:28:52 (22%)

Arco

Special Member

Omdat dat een lineaire voeding is en de andere zoals reeds gezegd waarschijnlijk een schakelende. Door het schakelen ontstaan soms stoorpulsen op de DC.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, zoals ik het begreep werkte de oude lineaire voeding ook niet.

@vanschagen, die 470uF (of andere waarde) hoort dus eigenlijk "ter voorkoming van problemen" in je schakeling. Als ie daar niet zit, kan je op de meest onverwachte momenten problemen krijgen, waardoor je de verkeerde onderdelen de schuld gaat geven. Zoals hier dus je "nieuwe" voeding, die geheel onschuldig blijkt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat het een schakelende voeding is maakt hier (volgens mij) geen f..k uit. Een switch mode maakt echt geen pulsen van een Volt of zo, dus dat kan niet zoveel effect hebben op een sirene schakeling (ok, een gevoelige uV versterker zou ik er niet mee voeden).

Die dunne draden hebben een flinke impedantie en daar heb je last van als je strook gaat "hakken". Die sirene zal (neem ik aan) de voedingsspanning aan/uit op een speaker zetten. Zo'n soort schakeling moet je een buffer aan z'n ingang geven. Da's tamelijk "common practice". Eigenlijk altijd wel een goed idee.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

@Rew: TS zei dat zelf:

maar alles best hoor ,waarom werkt dan dat velleman voedingkje, dat ook instelbaar is en op 9v staat wel goed???

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

mensen bedankt hoor is opgelost
het werkt nu prima
voeding is dus gelukkig OK

Heb je die elco nou bij de schakeling zitten, of bij de klemmen vd voeding zelf?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

over de plus en min op de schakeling

voeding van velleman die regelbare,mankeert toch wat
zo gauw ik ff aan de knop kom ,die je gebruikt voor voltage instellen
dan stopt de uitgangsspanning
vreemd hoor

Wasda, "stopt de uitgangsspanning". Wat doet ie normaal dan, rondjes fietsen? Wees eens wat preciezer in je vragen, dit snapt niemand zo.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

wat ik er mee bedoel is.
als ik aan de regel knop van de voeding kom ,valt de spanning op schakelingetje weg,verder niks

pa3gws

Golden Member

Die regelknop is niet meer dan een schakelaar.
Dus als je die verdraait verbreekt hij het bestaande contact om de volgende te maken.
Dus dat de spanning heel even wegvalt in normaal.
Wil je een echte voeding maak dan deze eens.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/32/voedingen/lm-317-voeding…

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.