Opamp-uitgang naar laagohmige weerstand

Ik zou ontladen met een stroombron die je aan- of uitschakelt.

Het meten van de spanning zou je moeten doen zonder belasting... omdat je anders onbetrouwbare resultaten krijgt.

Dus bijvoorbeeld 5 minuten ontladen... dan 15 seconden niet ontladen... vervolgens de spanning meten... en dan besluiten om wel of niet door te gaan.

Eigenlijk is dit een omgekeerde oplader.

@flipflop:

Dus je wilt zeggen dat de stroom die door R4 zal vloeien, eigenlijk onafhankelijk is van de batterijspanning? Wanneer dus mijn batterijspanning daalt tot 1,2V zal die geen effect hebben op de ontlaadstroom?

@Franzki:

Zou ik de plus-pool van de batterij niet kunnen verbinden met een analoge ingang van een IC en deze vervolgens meten? Moet hier voor de ontlading stopgezet worden ?

benleentje

Golden Member

Op 30 mei 2014 14:50:15 schreef Colin_:
@Benleentje:

Dat de batterijspanning daalt , is niet meer dan normaal, zou er gewoon geen manier zijn om er voor te zorgen dat de daling van de batterijspanning de transistor en de ontlaadstroom dus niet beïnvloed.

JE spanning daalt maar je weerstand en transistor liggen vast bij 1A en dat zal altijd 1,5V zijn. Als je batterij nu 1,45V is dan kan je dus nooit 1A halen. Als je die weerstand kleiner maakt kan dat wel. Je hebt je opamp geschakeld als een stroombron de weerstand is er enkel om de stroom te meten. Een 0,5Ω weerstand is ook goed. Je huidige opamp kan niet helemaal tot 0V meten dus daar kan je een probleem gaan krijgen met een kleinere weerstand.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als je een batterij "onder belasting" meet, dan gaat de grootte van de ontlaadstroom ineens een rol spelen.

Bij een te grote stroom kan de spanning zelfs flink wegzakken, terwijl de batterij nog lang niet leeg is.

Om een realistische meting te krijgen, zou je de belastingsstroom moeten instellen die de batterij bij normaal gebruik te verduren krijgt.

Als je sneller wilt testen (met een grotere stroom) dan zou het advies zijn om steeds even de spanning over de cel te meten zonder belasting.

Op 30 mei 2014 15:30:10 schreef Colin_:
@flipflop:

Dus je wilt zeggen dat de stroom die door R4 zal vloeien, eigenlijk onafhankelijk is van de batterijspanning?

Ja, in principe wel. Maar..... zoals al gezegd hierboven kan die stroombron maar een beperkte range regelen. Bij 1A staat er al meer spanning op de "uitgang" dan je batterijspanning. En dan trek je geen stoom meer uit de batterij.
Oplossing (ook al gegeven): R4 verlagen. Rail-to-rail opamp nemen. Evt iet doen aan het regelbereik van de potmeters aan de ingang.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 29 mei 2014 21:26:56 schreef benleentje:
De datasheet van de transistor heeft er toch niets mee van doen. Tenminste wel een heel klein beetje.

In de datasheet kun je zien hoeveel de collector positiever moet zijn dan de emitter (waar bij 1A al 1,3V op staat).
Voor jou mag dat dan gesneden koek zijn :), maar het is duidelijk dat @TS nog niet beseft dat de collector positiever moet zijn dan de emitter, en wel met een minimaal bedrag, dat zelf weer afhangt van de collectorstroom èn van de basisstroom. Daarom moest hij eigenlijk zelf even in de grafiek kijken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 30 mei 2014 19:18:20 schreef flipflop:
[...]
Ja, in principe wel. Maar..... zoals al gezegd hierboven kan die stroombron maar een beperkte range regelen. Bij 1A staat er al meer spanning op de "uitgang" dan je batterijspanning. En dan trek je geen stoom meer uit de batterij.
Oplossing (ook al gegeven): R4 verlagen. Rail-to-rail opamp nemen. Evt iet doen aan het regelbereik van de potmeters aan de ingang.

Dus als ik een rail to rail opamp neem, en ik zorg ervoor dat deze bij een spanning van vb 1V (zolang deze onder de batterijspanning blijft) een stroom van 1A kan leveren over R4. Zou dit in feite moeten werken en zal de batterijspanning geen invloed hebben op de stroom door R4?

Hmm als ik het goed begrijp natuurlijk

Op 30 mei 2014 23:29:08 schreef Frederick E. Terman:
[...]In de datasheet kun je zien hoeveel de collector positiever moet zijn dan de emitter (waar bij 1A al 1,3V op staat).
Voor jou mag dat dan gesneden koek zijn :), maar het is duidelijk dat @TS nog niet beseft dat de collector positiever moet zijn dan de emitter, en wel met een minimaal bedrag, dat zelf weer afhangt van de collectorstroom èn van de basisstroom. Daarom moest hij eigenlijk zelf even in de grafiek kijken.

Dus als ik goed voor heb, voor een stroom van 1A te leveren over R4 die onafhankelijk van de batterijspanning is, moet er een verschil zijn van 1.3V tussen de batterijspanning en de spanning die mijn opamp langs de uitgang levert? Dit bij de 741 veronderstel ik dan

Bij een bepaald soort transistor bedoel ik .

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 3 juni 2014 16:03:41 (35%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Laat ik het eens anders aanpakken (maar alles staat eigenlijk hierboven al door anderen genoemd).

Stel: je sluit de batterij rechtstreeks op R4 aan.
De stroom wordt dan gewoon U/R.
Dus als de batterijspanning onder de 1,3V zakt, zakt de stroom onder de 1A.

Het tussenschakelen van een transistor kan die stroom natuurlijk nooit verhogen!
De transistor is zelf geen bron; hij kan geen stroom 'duwen' of 'trekken', alleen doorlaten.

Als je beslist alleen de batterijspanning zelf wilt gebruiken om 1A te laten lopen, zal R4 dus kleiner moeten zijn. De transistor zelf moet ook nog een paar tienden volt krijgen!
De gemeten spanning over R4 wordt dan ook kleiner. De opamp zal zulke kleine spanningen op zijn ingang nog correct moeten verwerken, vandaar dat een 'rail to rail' wordt aanbevolen.

Een heel andere manier is een voeding (+ elektronica) te gebruiken om actief de batterij leeg te trekken. Dan heb je minder beperkingen.
Wel moet je oppassen dat je met die voeding de batterij niet door de nul heen trekt en dus ompoolt. Maar dat is geen groot bezwaar, want ook nú moet je al op tijd stoppen met ontladen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org