geleidingstester met speakertje

hallo
dit vind ik een leuk schakelingetje
dus ik wil die maken
maar inplaats van dat ledje,wil ik speakertje 8 ohm
wie helpt me of dat kan????
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/22/meten-en-testen/geleidin…

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=4873
Deze heeft een speaker en de toon varieert met weerstand en is net zo simpel te maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

onduidelijk en niet wat ik zoek,is met schakelaar die ik in het verleden had kon je jaren aan laten staan en gebruikte praktisch geen stroom,maar heb het schemaatje niet meer.
kan toch ook wel met gangbare componenten??

Thevel

Golden Member

De schakelaar kun je laten vervallen, de schakeling gebruikt in rust nauwelijks stroom.
De exotische transistoren kun je vervangen door bijvoorbeeld BC547 en BC556

@TS
Als ik het goed zie is de open spanning van de Jeroen Vreulsschakeling tussen je meetpennen gelijk aan de voedingsspanning 5 tot 12 V.

Als je dan op de pennen van halfgeleiders meet heb je kans ze op te blazen.

Het is daarom wellicht beter, afhankelijk van de toepassingen, een zogenaamde doorpieper te maken. Die piept bij geleiding tussen de pennen, dan kun je je ogen op de pennen gericht houden terwijl je meet, en de open spanning op de meetpennen is 50 mV of zoiets, zodat je niet door IC's 'heenkijkt'.

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :

druiloor welke door pieper bedoel jij dan??
ik wil idd met geluid is makkelijker kan je aandacht op de pennen houden he

fred101

Golden Member

Op 29 mei 2014 12:08:59 schreef vanschagen:
onduidelijk en niet wat ik zoek,is met schakelaar die ik in het verleden had kon je jaren aan laten staan en gebruikte praktisch geen stroom,maar heb het schemaatje niet meer.
kan toch ook wel met gangbare componenten??

Onduidelijk ? Dat komt omdat je de tekst niet hebt gelezen ;-)

Als je ook de tekst gelezen had weet je dat het zonder schakelaar kan. Dan weet je dat het stroomverbruik laag is want dat heb ik gemeten en vermeld.

It is very fast in response. With the power on and open leads it takes 14 nA. That is with a bigger resistor instead of R1 and a resistor in series with the speaker. In the original it drew 54 uA. With 2 silicium transistors will be so low you can skip the switch

Het is veilig voor componenten want de meetstroom is heel laag en het werkt op 1,5V (maar gaat vrolijk door tot de batterij zo ongeveer dood is.

Er staat dus ook in dat het met gewone silicium torren kan.

Maar je hoeft het niet te bouwen, hoor. Maakt mij niks uit.

Overigens is het door jou gelinkte schema geen geleidingstester. Dus ook niet wat je zoekt ;-) Geleiding wordt uitgedrukt in siemens of mho en is de inverse van weerstand.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred101 je word hartelijk bedankt.
ik ga dat schakelingetje bouwen lijkt me het simpelst.
moet wel paar weken wachten op printplaat heb ik net besteld namelijk.
hartelijk dank ,ik ben maar beginneling en engels is moeilijk.
maar ik ga het proberen.

@vanschagen,

Ik heb dat schema niet meer, het is rond 1970 gebouwd; ik gebruik het dus al ruim 40 jaar. De drempelspanning is uitwendig regelbaar met een afgeknotte potmeterover een veilig bereik, dat is er een met een asstomp van 3 mm, waar een schroevendraaiergleuf in zit.

@Fred101
Het gaat er niet alleen om dat de meetstroom tussen de probes beperkt is, maar ook dat de open spanning op de meetpennen beperkt is tot een gering bedrag 50 mV of zo, zodat je geen hoogohmige ingangen zoals fet gates kunt uitblazen en in het algemeen halfgeleider ingangen van IC's ondoorzichtig zijn.

Mensen die met ohmmeters in schakelingen gaan meten, doormeten noemen ze dat, wordt vaak letterlijk door-meten.

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :
Thevel

Golden Member

Tester 1 werkt met een comparator, de pieper is of aan of uit, de frequentie varieert dus niet.
Ook gebruikt de schakeling een beetje stroom, er moet dus een schakelaar tussen anders loopt je batterij leeg.

De werking van tester 2 is ongeveer gelijk aan de schakeling van fred101

Persoonlijk zal ik de schakeling van fred101 kiezen omdat deze op een 1,5V batterij werkt en een lagere meetspanning heeft.

ok word het het schakeling van fred
maar die 2 condenstators welke waarde heeft die 200uf of 200pf
en wat is dat voor condensator bij de speaker???
bedankt

tinus heeft een hele mooie tester met geluid

Thevel

Golden Member

Op 29 mei 2014 17:22:21 schreef vanschagen:
ok word het het schakeling van fred
maar die 2 condenstators welke waarde heeft die 200uf of 200pf
en wat is dat voor condensator bij de speaker???
bedankt

C1 is 4,7nF
C2 is een elco'tje iets van 47uF (waarde maakt eigenlijk niet zoveel uit)

fred101

Golden Member

Als je geen schakelaar gebruikt zou ik die 200 uF (niet pF) elco eerst weglaten. Een elco heeft meestal een paar uA lekstroom. Tegenwoordig 200 uF er niet meer, maar er is wel 220uF. (maar heel veel maakt het niet uit wat je neemt.

De condensator bij de luidspreker is een 0.05 uF, dus 5nF. Tegenwoordig is dat 4,7nF. Ik gebruikte hier zo'n kunststof blokje voor, maar het soort maskt weinig uit.

Dit hoef je niet perce op een printplaatje te bouwen. Gewoon een stukje gaatjes print of zoals ik gedaan heb, zwevend op een stukje pcb (of op een stukje dun blik (deksel conservenblikje) Vroeger werd ook op spijkers gebouwd. Een klein plankje en kopspijkertjes. werkt erg goed en best leuk eens te proberen. Daar komt de ternm breadboard vandaan. Werkt alles goed dan kun je het later altijd nog netjes overdoen.

Ik gebruik bij reparaties waarbij het ding nog niet op spanning kan meerstal mijn multimeter in de diode stand of of een componenttester met beeldscherm. Verder ben ik ook zo'n figuur die ook wel eens met een multimeter in de weerstand bereik dingen in situ doormeet.
Dat is iets wat je met een moderne goede multimeter rustig kan doen. Sterker nog, in veel service manuals staan de punten waar je moet meten en hoeveel Ohm vaak genoemd. Wel wat dat met oudere analoge multimeters niet altijd slim is (die hebben soms redelijk wat spanning, ik heb een Philips die 18V gebruikt en ook de Avo 8 kan er wat van.

Ik heb dit ding gemaakt voor de lol maar het blijkt best een handig ding omdat je aan de toonhoogte hoort wat er gebeurd.
Mijn Agilent en Keithley piepen onder een bepaalde weerstand. Dat is ook nog instelbnaar. Dat gebruik ik om bv schakelaars, draadjes of traces te testen of naar kortsluiting te zoeken.

Dit schema is meer de auditieve versie van een curvetracertje. Niet een doorpieper zoals op je multimeter. Ze hebben beide hun toepassing. E

Er is nog een derce variant die erg handig is als je met audio/radio's bezig bent. Dat is een RF/audio versterkertje waar je een probe op de ingang hangt en een speakerr op de uitgang. Ik heb er een in de jaren 80 gebouwd naar een electuur schema. Dat ding was mijn eerste werkende bouwsel en heb ik nog steeds (uit nostalgie want tegenwoordig gebruik ik een scoop daarvoor. Maar ik heb er destijds veel plezier van gehad. Een paar jaar geleden heb ik uit een hele oude electron (1946 dacht ik) de buizen versie gebouwd. die hoefde je niet om te schakelen van RF naar audio en had ook een magisch oog. http://www.pa4tim.nl/?p=1332 Het artikel heb ik gescanned en staat er als download (voor wie het leuk vind en een de materialen heeft

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

bedankt voor de uitleg,weer wat wijzer.

zo ik heb een werkend piepertje om sluitingen op te sporen
print plaat besteld in china ,en gelijk gebouwd
schakelingetje uit een oud tijd schrift ,Elex
eerst geprobeerd op breadboard
en nu definitief op printplaatje
ik had banen print plaat,maar de vraag is nu, is er ook printplaat met een indeling zoals breadboard???
heb al veel sites bezocht ,maar enkel banen en eilandjes
ik hoor het wel of een van U wat weet.
bedankt voor alles

Echt een breadboard niet maar er zijn wel zogenaamde experimentele printplaten type IC die er redelijk op lijken zoals bijvoorbeeld: http://www.elektronica-componenten.nl/epages/61422969.sf/nl_NL/?Object… (ik ken die shop niet trouwens, eerste hit bij google :)) Wat handig is als je met een baantjes print werkt: Als je een 3 mm boortje neemt en je doet een beetje tape om de achterkant (om hem wat dikker te maken) dan kan je de baantjes snel en grondig onderbreken door het boortje met de hand te gebruiken.

We do what we must because we can.

ja dat soort print plaat zocht ik
bedankt
en ook voor de boortjes tip

hallo
ik heb dus dit piepertje gemaakt en op gaatjes print gesoldeerd
wordt gevoed door 2 AAA batterijtjes
maar geluid is slecht hoorbaar
moet ik dan de 10 ohm weerstand veranderen??
zoja welke waarde dan???
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-TJVP4IPKZQPB.png
dit is het schemaatje

LetterHenk

Golden Member

Wat voor speakertje gebruik je?

Ik heb indertijd een combinatie gemaakt van de geleidingstester en de toongenerator van deze site. Gevoed met 9V uit 6 LR44 knoopcellen in een krimpkousje.

Geleidingstester
Toongeneratortje

Als speaker heb ik een klein printbuzzertje gebruikt.

Action expresses priorities LH

ja ok,maar ik heb nu deze dus ,en wil graag weten of ik de 10 ohm moet veranderen
en ik gebruik heel klein speakerttje van 1,5 cm

LetterHenk

Golden Member

Probeer eens de helft.

Edit:
Alhoewel, misschien gaat de BC547 dan door z'n hoeven.
Die lijkt met de huidige opzet ook al wat krap bemeten.

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op donderdag 26 juni 2014 15:09:12 (75%)

Action expresses priorities LH
LetterHenk

Golden Member

Action expresses priorities LH