motor in ster of driehoek

Men sluit een motor met spoelspanning 230/400V aan in ster op een net van 3x230V. Wat gebeurd er met deze motor?

De spoelen krijgen te weinig spanning waardoor de motor onvoldoende zal draaien en niet correct zal werken.Klopt dit of werkt de motor helemaal niet?

Kijk eens wat er gebeurd in de eerste trap van een ster/driehoek schakeling, en wat daar de voor/nadelen van zijn

benleentje

Golden Member

klopt niet helemaal.
Ga eens na wat de motor onbelast doet weinig belast en normaal belast doet?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb er geen idee van, ik vind die industriële elektriciteit niet echt makkelijk. Ik kan thuis geen motor aansluiten en in praktijk moge we het niet verkeerd doen.
Ik kan het dus niet echt uittesten.

EricP

mét CE

Maar je kunt wel beredeneren wat er gebeurt. Toch? Basis magnetisme, 2de klas VWO natuurkunde.

Jawel, ik snap al die aparte stukjes theorie maar om die dan samen te koppelen...
Ik heb autisme en vind het soms heel moeilijk het volledige geheel te zien.
Mijn interesse is ook echt de huiselektriciteit, dit ligt me niet zo goed omdat ik veel dingen moet aannemen die ik niet echt zie.
Huiselektriciteit zijn veel meer regels, zo is het en zo moet het volgens de reglementeringen.

EricP

mét CE

Eh... Ik meen nou juist dat er in de 'huiselectriciteit' weinig regels zijn. Het bouwbesluit (is het enige waar je wettelijk gezien aan moet voldoen) is best vaag. Een NEN1010 is een norm. Als je daaraan voldoet, dan zit het wel goed met het bouwbesluit. Maar het zijn geen regels. En er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Verder zijn er ook nog verschillende varianten van (zowel de 1010 als bouwbesluit als uitvoering in de praktijk), dus zonder begrip ga je het botweg niet redden. Ook als begrip voor jou 'lastig' is. Deal with it (dat klinkt en is misschien hard, maar het is niet anders...).

Dingen aannemen is een rekbaar iets. Er is niet zo heel veel wat ik zomaar aanneem. Maar wel veel dingen die aannemelijk te maken zijn. Aangezien het 'model' behoorlijk overeen lijkt te komen met de praktijk, is het blijkbaar goed genoeg (en misschien wel in overeenstemming met de realiteit!).

Goed, dan voor je probleem... Die motor is in beginsel niet meer dan 3 spoelen in 1 huis. Misschien hebben die spoelen een wat rare vorm, maar dat is voor het begrip niet interessant. Nou gaan we eerst eens bekijken wat er gebeurt als je 1 spoel aansluit. Laat dingen als inductie en frequentie maar achterwege, doe het maar eens op DC. Waarschijnlijk is het inzicht daarin al voldoende om te snappen wat er op AC gebeurt.

benleentje

Golden Member

HEt is soms ook moeilijk om het geheel te zien en daarom stelde ik je 3 vragen. Je eigen antwoord is goed voor normaal belaste motor dus met 100% belasting zal de motor slecht werken. Maar wat als de motor gewoon geheel onbelast is en wat doet het als je het beetje bij beetje meer gaat belasten?

EDIT1
Ik ben zelf ook autist maa probeer me altijd af te vragen wat per deel van de oplossing zal gaan doen. Werkt niet altijd helaas:).

EDIT2
Het is verder ook een rare vraag>> Wat gebeurd er met deze motor?
Zonder er verder bij te vragen of te vertellen hoe de motor belast gaat worden. Het zou ook zomaar kunnen dat er in de motor een worm-hole ontstaat naar de 7de dimensie.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 1 juni 2014 20:14:39 (23%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.