Berekening Secundaire Lijnspanning driefase transformator

'

[Bericht gewijzigd door martijnt op vrijdag 6 juni 2014 17:00:18 (100%)

Op 3 juni 2014 10:28:53 schreef martijnt:
Ik heb deze formule gevonden maar kom er niet uit
P2=Ul2xIl2xwortel3.cos&2

Interessant hoor, zo'n formule. Maar daar heb je alleen wat aan als je snapt wat die formule voorstelt. In dit geval heb je er niks aan.

De trafo staat in driehoek-ster. Dat betekent dat de primaire wikkelingen op de 10kV lijnspanning staan. De verhouding is 43,5:1. Wat betekent dat voor de spanning op de secundaire wikkelingen? En welke spanning is dat? En hoe kom je dan tot de secundaire lijnspanning?

@martijnt

Ik heb er geen verstand van, maar ik zou niet gehinderd door kennis van zaken als volgt redeneren, aan jou de taak om de fout(en) aan te wijzen in die redenering:

Als ik op een ijzerkern met 3 poten E-I model een wikkeling leg van n windingen, en ergens anders op die kern nog een met evenveel windingen, dan komt er behoudens spreidingsverlies van het magnetische veld en de magnetiseringsstroom van de kern (als je een andere poot gebruikt voor spoel 2 is dat wel groot) , een spanning uit die even groot is als je op de eerste wikkeling zet. Leg je hem op dezefde poot dan is het spreidingsverlies van het veld klein.

Neem ik k keer zo weinig windingen dan komt er k keer zo weinig spanning uit.

Zet ik drie spoelen (op elke poot een) in ster op een net waar tussen de fasen u volt staat, dan staat op elke spoel u/sqrt(3) volt

Dat betekent dat ik de spanning op de secundare spoel op dezelfde poot kan berekenen, zeg dat die V is.

Zet ik nu die drie secundaren in driehoek dan staat dus tussen de fasen V, zet ik ze in ster dan staat er tussen de fasen V sqrt(3)