Wasmachine Candy c1 145 geeft foutmelding

Hallo mensen

Ik heb hier een wasmachine : Candy c1 145. Deze stopt met het programma en geeft een knippercode. Het ledje naast de toerentalknop en het ledje van de 90 minuten indicator knipperen tegelijk.

Heeft iemand een idee wat deze melding betekend? Ikzelf gok óf op het niet verwarmen óf een motorstoring.

EDIT:

ik heb net een programma laten draaien zonder was. De machine neemt netjes water en warmt ook op. Na een tijdje draaien viel mij op dat tijdens het water innemen en wanneer de trommel rechtsom draait hij soms hikt in toeren. Ik ben blijven kijken en het bleek dat hij af en toe op centrifugeersnelheid gaat draaien en dan weer normaal. Dit alleen bij rechtsom draaien.

Na een tijdje had de besturing dit ook door en stopte het waterinnemen en de trommel en probeerde de machine het opnieuw. (weer water innemen en weer naar volle toeren). Na 5 keer proberen ging hij weer in foutmodus.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Groeten,

Meander

[Bericht gewijzigd door meander op 10 juni 2014 00:07:39 (49%)]

Spanning staat en stroom gaat!

als de machine met water in de kuip gaat centrifugeren is er iets met de stuurmodule van de motor niet goed. de machine zou met water in de kuip tussen links en rechts moeten schakelen en langzaam draaien.

triac op de module, en wisselrelais zijn kanshebbers. ook even naar de koolborstels kijken of deze niet op zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb net de hele machine open gehad.

De triac meet tussen de annodes in beide richtingen oneindig. Echter meet ik 60 ohm tussen 1 van de annodes en de gate in beide richtingen. Tussen andere annode en gate meet ik oneindig. Is dit normaal?

Ik heb nog verder gekeken, de koolborstels zijn nog goed en ik krijg signaal van de tachospoel als ik de handmatig ronddraai. De weerstand van de tachospoel is ong 200 ohm. Ik heb de tachospoel losgemaakt en wat mij opviel was dat het magneetje met een plastic schroef aan de as zit. Het leek wel of deze een beetje los zat, dus ik heb hem wat strakker aangedraaid.

Ik moet de machine nog dichtbouwen, maar denk niet dat ik het probleem gevonden heb.

Inmiddels is het probleem opgelost. De tachosensor deed het niet meer zodra de machine warm werd. Ik heb toen de machine stopte m meteen opengehad en de spoel meette oneindig. Nadat ik heb eruit had gehaald en hij was afgekoeld deed hij het weer. Ik heb m vervangen en de machine loopt weer als voorheen.

Overigens een tip voor mensen die dit ooit hebben: De tachospoel is vrij universeel. Als je hem via de winkel laat bestellen als zijnde een candy onderdeel betaal je 50 euro. Op internet vond ik hem, weliswaar voor Zanussi voor 17 euro. Dit is exact hetzelfde onderdeel. Op dezelfde site kwam ik hem ook voor 23 euro tegen voor AEG waarbij zelfs het onderdeelnummer gelijk was.