Afzuigkap kapot

Hallo,

De afzuigkap bij ons thuis is kapot.
Heb al verschillende dingen doorgemeten.
-Transformator werkt
-Relais op de schakelprintplaat werken
-Verder lijkt mij er niks aan de hand met de printplaat zelf.

Zou iemand mij tips kunnen geven wat ik nog meer kan doormeten of nakijken?

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/20140610_191232%5B1%5D.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/20140610_191246%5B2%5D.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/20140610_191259%5B1%5D.jpg

[Bericht gewijzigd door KeesVeld op dinsdag 10 juni 2014 19:47:05 (12%)

dus je kunt met het bedienen van de knoppen de relais horen schakelen? dan zou ik gaan denekn aan een slechte aanloop condensator, die grote alu pot bovenop met de blauwe en bruine draad eraan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee ik heb de printplaat eruit gehaald, toen 12 volt op gezet. en je hoort ze netjes schakelen. dus daar is niks mee aan de hand.

En hoe zou ik die grote condensator dan moeten nameten? (heb het al wel met de diode stand op de multimeter nagemeten en hij liet wel stroom door....)

maartenbakker

Golden Member

Hoor je ze schakelen gewoon aangesloten in de afzuigkap als je er niet zelf 12V op zet? Anders weet je namelijk nog steeds niets.

Zou je ze dan niet horen schakelen, dan zit het mankement vrijwel zeker in de print.

De transformator is overigens voor de verlichting. 12V Halogeen zeker? En reageert die wel op de knoppen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
DE OLDE

Overleden

Als ik de condensator zie is deze stuk, de felsrand is helemaal open zo te zien .

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Als ik de print er uithaal en alleen op de relais 12 volt zet, dan schakelen ze.

Ik heb zojuist alles aangesloten en getest. Maar als alles in aangesloten hoor je geen schakelende relais. ook de lampen gaan niet aan. er gebeurt niks.

En hier even een foto van die condensator, ik weet niet of die zo kapot is.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/20140610_221731%5B1%5D.jpg

als de relais al niks doen, is de kans op een gare mkp voor de 12v voeding groot. is dat ding op de hoek van de print langs de connector. heb je geen 12v op die blauwe condensator op de print?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb het even gemeten, en ik heen geen 12 volt op de blauwe conedensator.

Ik snap nu precies wat je bedoelt met die mkp? is dat dat ding rechts boven in de hoek?

Ik heb die mkp een doorgemeten, en dat lijkt mij een condensator omdat daar 33uF op staat.

Nu staat daar GEEN 12 volt op en op die blauwe condensator ook niet.

de 12v komt van een seriecondensator die op de 230v zit aangesloten, de grijze op de hoek dus. deze hangt aan de fase, en de andere kant van de 12v aan de nul. als de condensator stuk is blijft er amper spanning over. je hebt toch wel het ding aangesloten met alle stekkers neem ik aan?

de condensator zal geen 33uf zijn,maar 0,33uf of .33uf 250v of 275v.. deze zijn vaak stuk, maar er kan ook een weerstand uitliggen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb alles aangesloten en er de spanning schommelt rond de 0,05 volt. En ik heb het even nagekeken het is 0.33uF ja.

Is het een optie om de condensator te vervangen?

Btw; ik heb die mkp gewoon op 20 volt gelijkspanning gemeten met de multimeter.

En hele stomme vraag misschien, maar ben je er zeker van dat er 230V de afzuigkap in komt? m.a.w als je op de ingang van de print meet staat hier echt 230V? Zoniet dan moet je de aansluiting controleren.

Spanning staat en stroom gaat!

Ik heb de ingangspanning bij de printplaat nog niet gemeten.
Dat ik als ik thuis ben gelijk even doen.

Vandaag haal ik ook even zo'n mkp condensator en vervang ik die even.

check de voeding idd maar eens, de witte kabel is voeding zo te zien, deze kom op een kroonsteen uit met 6 lipjes. 2 per draad van de netkabel. het lijkt dat de 2 ongebruikte linker lipjes 1 draad zouden moeten hebben, maar dat is niet goed te zien. natuurlijk zou het ding dan wel ooit gewerkt moeten hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 juni 2014 08:15:24 schreef KeesVeld:
Ik heb de ingangspanning bij de printplaat nog niet gemeten.
Dat ik als ik thuis ben gelijk even doen.

Vandaag haal ik ook even zo'n mkp condensator en vervang ik die even.

Ik heb hetzelfde probleem dat de print geen leven meer geeft. Heeft het vervangen van de MKP condensator geholpen?