Transformator met verlies

Beste circuitonline,

Ik heb problemen met een oefenopdracht. Deze opdracht luid:

Gegeven: een transformator die een stroom van
0,8 A trekt bij een primaire spanning van 240 V,
50 Hz. De secundaire kant is onbelast. Primair
wordt een vermogen van 72 W opgenomen.

Bereken: Bepaal de ijzer- of kernverliesstroom,
de magnetisatie stroom en de arbeidsfactor
--------

In deze opdracht komt mijn docent met termen die ik daarvoor nooit gehad heb. Nu is mijn vraag bij de primaire spanning van 240 V wordt een stroom van 0,8 A opgewekt. Wat wordt bedoelt met de term "trekt", en kan dit gezien worden als I(primair) ?

Mvg,
Tege

Henry S.

Moderator

Op 12 juni 2014 17:59:55 schreef Tege:
In deze opdracht komt mijn docent met termen die ik daarvoor nooit gehad heb.

Die zijn op te zoeken.

Wat wordt bedoelt met de term "trekt", en kan dit gezien worden als I(primair) ?

Ja.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik denk dat je de Ijzer en de koperverliezen bedoeld.
Deze vormen samen het totale vermogen verlies.

Maar je weet dat U primair 240V is en dat er 0,8A doorheen gaat.

vermogen is spanning maal stroom en dan krijg ik 240*0,8 = 192W

Kennelijk wordt in jou opdracht 72W gegeven.

Zouden die 192 W en 72W iets met elkaar te maken hebben? ;)

J.H.

[Bericht gewijzigd door joshogendoorn op donderdag 12 juni 2014 20:15:56 (36%)

J.H.
DE OLDE

Overleden

Inderdaad, hoe komt het dat de trafo 72 watt opneemt terwijl spanning x stroom het vermogen is ?? :) Enig idee ??

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Tege

Er zijn veel hit en run schoolvragen. Dat wil zeggen: Je opent hier een userID, stelt een vraag, je krijgt antwoord en je laat niks meer horen.

a) Zo hebben je ouders je waarschijnlijk niet opgevoed
b) Als je het doet denken de mensen: O daar heb je er weer zo ene.

Jij geeft natuurlijk wel antwoord. Zou me anders Tege vallen.

Als een trafo onbelast primair een stroom trekt is die doorgaans niet sinusvormig, maar bij sommige opleidingen houden ze daar geen rekening mee. Hoe zou dat eigenlijk komen?

Hij levert in combinatie met de spanning die wel sinusvormig hoort te zijn, omdat er secondair geen belasting is, vermogen dat in warmte wordt omgezet, in ijzer (wervelstromen en hysteresisverlies) en in koper, omdat dat weerstand heeft.

Zie jij kans uit de gegevens die twee op te splitsen?
Denk daar eens over na hoe je twee kunt scheiden.

Bepaal de ijzer- of kernverliesstroom,

Zal wel moeten want je hebt in die terminologie ook een kopervrliesstroom.

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :

Op 12 juni 2014 20:05:56 schreef joshogendoorn:
Zouden die 192 W en 72W iets met elkaar te maken hebben? ;)

Ik vond het al raar dat als ik vermogen zelf uitrekende op een veel hoger antwoord kwam vandaar mijn verwarring. Bedankt iedereen!

Op 12 juni 2014 21:15:31 schreef Druiloor:
Als een trafo onbelast primair een stroom trekt is die doorgaans niet sinusvormig, maar bij sommige opleidingen houden ze daar geen rekening mee. Hoe zou dat eigenlijk komen?

Hij levert in combinatie met de spanning die wel sinusvormig hoort te zijn, omdat er secondair geen belasting is, vermogen dat in warmte wordt omgezet, in ijzer (wervelstromen en hysteresisverlies) en in koper, omdat dat weerstand heeft.

Zie jij kans uit de gegevens die twee op te splitsen?
Denk daar eens over na hoe je twee kunt scheiden.

[...]

Zal wel moeten want je hebt in die terminologie ook een kopervrliesstroom.

mijn excuses het wk is immers op begonnen :p

De totale verlies is. 192-72= 120w die bestaat uit beide koperverlies en ijzerverlies? Kopervlies is i^2 x R dus als ik dat van 120 aftrek blijft ijzerverlies over?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 13 juni 2014 19:29:04 (67%)

High met Henk

Special Member

het echte opgenomen vermogen is toch wel 72 W.

maar voor jou schijnt het dat er 192 W opgenomen wordt

en dat hele WK zal mij een worst wezen, mijn leerlingen zitten nu ook nog te blokken

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 13 juni 2014 12:32:05 (28%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hihi. Mooi antwoord van HMH tussendoor. Ik had een minder subtiele bedacht....

@Tege: Goed lezen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Goed lezen. Tja... Behalve als je blind bent, dan heb je dat vermogen niet.

[edit voor eigen gemoedsrust] Woordspeling natuurlijk. Ook blinden kunnen in de regel prima lezen.

[Bericht gewijzigd door mvdswaluw op vrijdag 13 juni 2014 15:30:28 (38%)

haha de woordspelingen vliegen je hier om de oren.

ok dan zeg ik dat je je niet blind moet staren op wat men geeft in de opdracht maar dat je schijnbaar iets anders in stelling moet brengen om er werklijk uit te komen.

snapppie?

J.H.
DE OLDE

Overleden

Op 13 juni 2014 12:31:21 schreef High met Henk:
het echte opgenomen vermogen is toch wel 72 W.

maar voor jou schijnt het dat er 192 W opgenomen wordt

en dat hele WK zal mij een worst wezen, mijn leerlingen zitten nu ook nog te blokken

Zo is dat en als je zelf geen speler wilt worden zal het WK je heel weinig brood op de plank brengen.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

De Olde jij begrijpt er helemaal niks van blijkens je opmerking:

Zo is dat en als je zelf geen speler wilt worden zal het WK je heel weinig brood op de plank brengen.

Ik zal het uitleggen: Als je zelf niks presteert dan vaardigheid met computerspelletjes die jappen en chinezen gratis verstrekken teneinde de ontwikkeling van de westerse jeugd op een doodlopend zijspoor te rangeren,
lekker comazuipen en keten in weekeinden, wat oefenen in coitus met willige meiden, wat door criminelen geproduceerde extacy slikken, terwijl die buiten elke controle staat van RIVM en zo,

dan wil je toch wel wat bereiken en een gevoel van zegevieren hebben.

Dat kan als je fan (luchtverplaatser in het nederlands) wordt van een club waarvan je hoopt dat die wint, kan zijn omdat de leden uit zelfde Prachtwijkenmilieu afkomstig zijn, net als jezelf, of omdat ze aan je nationaliteitsgevoel appelleren, Hup Holland hup, laat de wiet niet zonder proletarisch gewinkeld licht staan, zoiets.

Dan, ja dan heb je het gevoel dat je zelf wint als die club wint, en dat gevoel daar gaat het toch om?

Lekker trappen tegen de maatschappij een bal. dat is puur genot.

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :