led strip 6V

Hallo,

Wij zijn momenteel bezig met de bouw van een zeepkist; en deze is nu in afwerkingsfase.
Graag wilden we ook nog wat blauwe ledstrips voorzien onderaan het voertuig (totaal tussen 3m en 5m). Aan boord hebben we een 6V brommerbatterij, waarmee ook de koplampen gevoed worden.

1) Kan ik een ledstrip hier rechtstreeks op aansluiten? (ik neem aan dat voorschakelweerstanden e.d. op de strip zelf zitten?)
Of heb ik echt een driver of iets dergelijks nodig?

2) Bestaan er ledstrips voor 6V? Meeste voor 12 of 24 lijkt me.

3) Aangezien het maar voor éénmalig gebruik is, heeft de prijs voorrang op kwaliteit. Iemand tips van webshops met lage prijzen? (moeten wel uit B of NL zijn, want moeten volgende week ten laatste geleverd kunnen worden)

Alvast bedankt!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Vermits het dringend is en niet te duur mag worden en niet te ingewikkeld zou ik overwegen om een aantal individuele blauwe led's te gebruiken, elks met een eigen voorschakelweerstand. Hooguit kun je experimenteren met twee LED's in serie maar blauwe hebben zo'n hoge voorwaartse spanning dat je naar mijn aanvoelen niet genoeg marge overhoudt voor de serieweerstand. Twee led's in serie met een constantestroomschakeling zou nog net kunnen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

6 volt led strips zijn moeilijk te vinden, op ebay china wel wat maar naast dat ze aardig aan de prijs zijn duurt de verzending te lang.

Ik denk dat je beter kan kijken naar iets om 12V te verkrijgen.
Bijvoorbeeld iets met een LM2577 step up converter printje. Of een 2e accu in serie

zo'n printje kun je al krijgen voor onder de €2,- (vast ook in NL/BE te bestellen) http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Adjustable-Step-up-boost-Power-Converter…

Bestaat er een 6V strip? ik kan alleen maar 12 of 24 V vinden. ik vond wel informatie dat 6 V niet voldoende is op http://www.profielgigant.nl klopt dit?

Het is ongebruikelijk een oud topic omhoog te schoppen voor een nieuwe vraag; zie ook de bijsluiter :)

Om toch iets over de vraag te zeggen, gezien de spanningsval over blauwe en witte leds is 6V ongunstig, je kunt dan geen leds in serie zetten en bijna de helft van de energie moet opgestookt worden in de weerstanden. Bij 12V kunnen er drie leds in serie en pakt dit veel gunstiger uit.

als het voor dergelijke zaken is als voor TS, ben je beter om een 5V ledstrip te kopen en daar een powerbank aan te hangen

de usb kabel hangt er al aan dan
https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_2017…

en anders neem je gewoon een 12V ledstrip en koop in china een DC/DC step up converter. die kan je dan nog fijnregelen zodat je de intensiteit kan regelen van de ledstrips (11V branden ze gewoon, 14V branden ze al veel feller)
kost je dan 73cent
https://www.aliexpress.com/item/1PCS-MT3608-DC-DC-Step-Up-Converter-Bo…
bijkomend voordeel is dat ze overal op werken dan.
5V powerbank, 6V brommeraccu, 7.2-8.4-9V power tools batterijen, 10.8-11.1V laptop batterij.
als je 24V zou gebruiken, kan je zelf nog hogere spanningen aanleggen op die DC converter (14.8V-18V-22V li-ion packs) en dit zou bij 12V led strips enkel werken als je een step-up, step down converter gebruikt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 1 maart 2017 10:32:47 schreef fcapri:
en anders neem je gewoon een 12V ledstrip en koop in china een DC/DC step up converter. die kan je dan nog fijnregelen zodat je de intensiteit kan regelen van de ledstrips (11V branden ze gewoon, 14V branden ze al veel feller)

Kan ik beamen; ik heb een paar van die convertertjes gebruikt om vanuit 5V USB (powerbank) een klein 12V ledstripje te voeden.
Ik heb de converter getweakt met een weerstandje om op 10V uitgangsspanning te komen. Werkt prima, leds branden voor mij voldoende fel en de leds nemen ongeveer de helft van de stroom dan op 12V.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Hugo Welther

Moderator

De Action heeft zelfklevende LED strips die op 4x penlight werken, dat is 6V. Zelfs per 8cm knipbaar en kosten maar €1,49.
Ik heb er lade verlichting van gemaakt op een oude Nokia adapter.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.