B2mutator

Hallo ,

Ik miet van een B2 mutator de Ugiφ berekenen ;

Netspanning 230V-50Hz Lb=100mH Rb=10Ω, α=40°. Mijn theorieboek is niet erg eenduidig weet iemand waar ik op het net hier info over kan vinden?

Wat is een B2 mutator?

@druiloor: die link had ik ook gevonden, maar wou niet openen.

[Bericht gewijzigd door Uranium op maandag 23 juni 2014 22:44:38 (60%)

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :

Hoezo niet eenduidig ? Je hebt toch alle info die je moet hebben? Welke formule geeft je boek.

Ugiφ zegt mij dan weer weinig maar wie weet wat die mafkezen in het onderwijs nu weer verzonnen hebben. Heb ik het goed als het gaat over de U-rms over de belasting?

[Bericht gewijzigd door Dominic op dinsdag 24 juni 2014 03:19:08 (13%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Probleem is een beetje dat de term alleen in België voorkomt.

Tot nu toe levert Google me alleen schoolpresentaties op, met een geheimzinnige formule die een magisch antwoord levert, maar zonder schema, uitleg, of zelfs maar een lijstje van de gebruikte letters in de toverspreuk.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

In de link die ik hiervoor aangaf kun je zien wat een B2mutator doet,
Uitgaande van een sinusvormige ingangsbron en een triggermoment van de thyristoren krijg je de spanning op de belasting gepresenteerd.

Is die ohms dan is het allemaal uiterst eenvoudig om de effectieve waarde in de belasting te berekenen. is die, meer practisch wellicht, een serieschakeling van een L en een R, dat weet je exact de aangeboden spanningsvorm op die seriecombinatie en kun je dus de stroomvorm berekenen.

Het is een periodiek signaal, dat gaat dus altijd ofwel
a) door de differentiaalvergelijking op te stellen en de periodieke oplossing analytisch te bepalen
tamelijk obscuur want makkelijker is:
b) De spanning op de belasting in harmonischen te splitsen en die stuk voor stuk de stroom van te berekenen en die op te tellen
c) numeriek

Vermoedelijk zijn die vermogenselektronicamensen helemaal niet geinteresseerd in de netvervuiling, behoudens de gelijkstroomcomponent, en worden de grootheden die gevraagd worden uitgedrukt als fasehoek van de eerste harmonische, en kun je je dus beperken tot het bepalen van de eerste harmonische van de op de belasting aangeboden spanning.

Wellicht is ook het effectieve waarde van de stroom interessant in het weerstandsdeel van de belasting, dan moet je wel de harmonischen meenemen, die in de belastingstroom zitten.

edit: kan zijn dat ik te simplistisch denk, want de Ri van de bron die op de belasting staat gaat op en neer tussen 0 (als de thyristor getriggerd is) en oneindig, als dat na een 0-doorgang nog niet gebeurd is. In dat geval zul je wel een model moeten gebruiken dat een gelijkstroomcomponent door de belasting bewerkstelligt en mogelijk een blusdiode dienen te gebruiken

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :
Frederick E. Terman

Honourable Member

is het, meer practisch wellicht, een serieschakeling van een L en een R, dat weet je exact de aangeboden spanningsvorm op die seriecombinatie en kun je dus de stroomvorm berekenen.

Als je een L in serie zet, blijft de spanningsvorm niet hetzelfde. De stroom stopt dan immers niet als de bronspanning door nul gaat.

Maar dat is eigenlijk al meer iets voor @TS om uit te zoeken.
En wat is een Ugiφ ?

e: (hieronder) Auwwww... ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sonytech

Overleden

[OT]

@Frederick E. Terman: Als het nou UGIP was geweest in plaats van Ugip dan zou het de spanning kunnen zijn die een Belg voelt als 'ie z'n werkstuk in moet leveren...

[/OT]

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

@druiloor: bedankt voor de link had deze zelf ook al gevonden maar die wou niet laden, heb m nu ff uitgedraaid, ook bedankt voor de toelichting ...nu kijken of t lukt :-)

Edit: Gezien de andere topics, laat maar.

[Bericht gewijzigd door Dominic op dinsdag 24 juni 2014 21:03:42 (79%)

benleentje

Golden Member

Hoezo? In de laatste post van TS staat voldoende feedback. Ts heeft nu informatie gevonden op de aangeven website en gaat due nu zelf proberen te verwerken.

Precies wat de bedoeling is toch?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@druiloor

Het is me inmiddels duidelijk dat ik de gemiddelde spanning moet berekenen , bij een ohmse lukt dit ook alleen als hij inductief is is het me niet helemaal duidelijk . Wanneer moet ik bijvoorbeeld voor een E1 mutator de tabel gebruiken en wanneer niet? klopt het dat als de ontsteekhoek kleiner is dan de fasehoek dit niet nodig is en indien de ontsteekhoek>fasehoek ik de tabel moet gebruiken? Ik heb alleen de tabel van de triac is er online een tabel van de thyristor beschikbaar?