Laagspanningsvoeding defect van warmte-pomp droger?

die switcher ic's gaan vaker stuk, staat er geen spanning op c5? zo niet is de switcher wrs stuk. deze gaat vaker als de elco primair ook is overleden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Net zoals Testman zegt, de Blomberg (Arcelic) gaan deze converters vaker kapot. Reden?? Condensator probleem kan ik niet ontdekken, denk eerder netvervuiling...

rbeckers

Overleden

Er zit een varistor aan de ingang dus spanningspieken worden, in ieder geval gedeelteijk, onderdrukt.

Succes!
http://i61.tinypic.com/i29dft.jpg
Ik heb inmiddels de trafo los gesoldeerd en doorgemeten. Secondair nog steeds 0 Ohm, en primair oneindig Ohm. Dus ook buiten het circuit lijkt mij dit dus discutabel?

Ik heb nu rechtstreeks op het circuit 5V gezet. En het hele bedieningspaneel komt tot leven. (zonder de stekker van de droger in het de contactdoos).

@testman. Voordat ik met begon te solderen had ik de condensatoren doorgemeten. de twee primaire waren wel wat buiten spec, maar de meter gaf voor beide nagenoeg de zelfde waarde, dus ik denk dat ze okay zijn. C5 was spot-on volgens m'n meter. Ik weet overigens niet hoe nauwkeurig deze meters met condensatoren zijn. En of ik deze überhaupt wel kan meten in het circuit. Helaas had ik de trafo al los gesoldeerd, dus ik kon niet het voltage erover meten.

Hoe dan ook, het defect zit dus inderdaad in het voedingscircuit. Kan iemand mij vertellen met de meetgegevens van de trafo, of deze trafo inderdaad defect is? anders zit het probleem dus waarschijnlijk in de andere opties dat jullie aanhaalde (optocoupler terug of de switcher). indien de trafo stuk is, heb ik wel een "probleem" omdat ik helemaal niets van info hierover kan vinden.

Zo te zien trekt het lagespannings gedeelte geen drol 0,18A volgens mijn voeding. Moet het het nog meten in bedrijf maar ik denk niet dat de relais het boven de ampère gaan opvoeren. Ik heb hier nog wat van die voedings-modules liggen. M'n idee is nu gewoon het hele voedingsgedeelte te by-passen en een nieuwe voedingsmodule eroverheen te solderen. iemand hier die dit een slecht idee vindt?

[EDIT] Primair en secondair door elkaar gehaald, gecorrigeerd

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 6 juli 2014 19:09:35 (0%)

lijkt erop dat het ic de trafo ook heeft genekt. dat ic is niet zo'n punt maar die trafo zal custom made zijn..

ik zou zeggen, zet er een smps adapter in van 5v ( geen trafoadapter, deze zijn onbelast veel hoger van uitgang) om de interne voeding te vervangen. aansluiten op c5 met 5 of 5,5v ( oude nokia lader bijv) en klaar..

primair sluit je aan met een contrastekker en een stuk kabel op de aansluitingen van de oude voeding voor de brugcel. de brugcel afkoppelen zodat de oude voeding niet meer half meeleeft..

de stroom zal wel hoger worden, een 5v relais trekt een 50ma weg, dus mag een 1amp voeding zeker wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Evarist

Golden Member

Het antwoord van testman is de beste oplossing. Neem een 5V gestabiliseerde netvoeding. Die koop je tegenwoordig bij vele toestellen bij. Mijn GPS, mijn tablet....
Ofwel koop je een mini-sops moduletje en zet dat op die print. Sluit de 4 draden aan en klaar is kees.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

In bedrijf met alle relais bekrachtigt kwam de stroom niet boven de 400 mA uit

Ik had nog van die 5V 1A modules liggen. Heb alle primaire componenten er af gesoldeerd om ruimte te maken (en sporen te hergebruiken) en vervangen voor de nieuwe module. Voor de zekerheid, ook nog een zekering er tussen gewurmd.
http://i62.tinypic.com/289zscg.jpg
Het werkt weer perfect!

Bedankt mensen voor het advies.

das nog eens een schone oplossing, direct ook van het 'slechte' ontwerp af

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
rbeckers

Overleden

Inderdaad. ;)
Altijd fijn als zoiets lukt en de TS dit ook in een post zet.

Evarist

Golden Member

Kijk eens op dat moduletje naar het merk van die elco's en of je die niet preventief zou vervangen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Beste Satoer,

Ik wil je via deze weg (ondanks dat de post te oud is :) ) bedanken voor je info!
Ik heb de zelfde droger, zelfde probleem. Dankzij de nuttige info heb ook ik hem weer aan de praat!

Super bedankt!

Ik heb hetzelfde probleem met mijn blomberg tkf1350. Helaas kunnen wij dit niet zelf maken zoals jullie doen. Heeft iemand enig idee wat het kost om dit te laten doen?? Alvast bedankt

bieberbieb,

Als je een monteur laat komen is de kans groot dat zij alleen de printplaat wisselen (als dat het is).
Vaak mogen deze monteurs van hun baas de printplaat niet zelf maken. Ze maken ook sneller veel meer winst door dom de printplaat wisselen.

Als je een ZZP-er vind voor deze klus is de kans groot dat hij wel een poging kan wagen de print te maken.

Wat je ook (deels zelf) kan doen is de printplaat uitbouwen, en deze opsturen naar een elektronica-reparateur. Voorbeeld www.youfixit.nl
Als het de voeding is dan kan deze of worden gerepareerd, of er kan een andere voeding bij worden "geplakt".
Mogelijk dat iemand op dit forum dat klusje voor je wil doen (tegen vergoeding).

Ik ben er wel vanuitgegaan dat de hoofdprint defect is.
Als jouw defect ergens anders aan te wijten is wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Er ist wieder da...

Mestal paar elco's en voedings IC en weer klaar!!

een 5v adapter direct op de elco aansluiten secundair is het makkelijkste zelf te maken. 2 draadjes solderen van een oude 5,1v ( geschakelde) nokia lader en je bent er al. de 230v voeding met een 10mm2 kroonsteen op de pennen aansluiten en klaar. of steek de adapter in een ander wcd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 januari 2015 20:50:14 schreef testman:
een 5v adapter direct op de elco aansluiten secundair is het makkelijkste zelf te maken. 2 draadjes solderen van een oude 5,1v ( geschakelde) nokia lader en je bent er al. de 230v voeding met een 10mm2 kroonsteen op de pennen aansluiten en klaar. of steek de adapter in een ander wcd..

Bedoel je de twee pennetjes tussen c2 en c22? Min aan min?
Moet je dan tr1 ook verwijderen?

Ik ben maar een simpele software-boer die nooit verder met hardware is gekomen dan tapes ophangen.

Maar met geduld, een vaste hand en goede begeleiding moet ik toch een eind kunnen komen?

een 5v voeding op de elco zetten die de oude voeding afvlakte na de diode welke achter de trafo zat. de diode kun je laten zitten verder.

wel goed kijken of dat je stuurspanning is. een ander model print kan ook andere stuurspanning hebben. op de relais staat de spoelspanning, dat is meestal ook de spanning van de hulpvoeding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb hetzelfde probleem met de Blomberg TKF 1350 gehad: het bedieningspaneel is volledig dood.
Meting leverde het volgende op. De 220V was goed gelijkgericht tot 314V, maar op C5 stond slechts 1,5V, terwijl deze C een normale ontladingskarakteristiek vertoonde. Ik heb uit de discussie in deze thread afgeleid dat een defecte switcher het meest voor de hand zou liggen. Ik heb deze daarom vervangen (TNY254PN wordt niet meer geleverd, maar is vervangen door TNY256PN) en de droger draait weer als een zonnetje.
Dank aan alle forumleden, die met alle stukjes diagnose en hypotheses het mij duidelijk hebben gemaakt hoe deze 5V voeding werkt. En dus te repareren is.

Helaas, de droger heeft het na een dag toch weer laten afweten. Op C5 stond nog 0,9V en de secundaire zijde van de trafo meet bijna 0 Ohm. Ik heb nu gedaan wat hierboven uitvoerig beschreven is: De 5V voeding op de printplaat losgekoppeld door enkele lijntjes door te fresen en vervolgens overbrugd met een Nokia telefoonoplader. En sindsdien heeft de droger ons niet meer in de steek gelaten.

Is wel leuk, maar de verzekering waardeert deze grappen niet als het fout gaat (weten ze terug te vinden) bij brand

Hi,
I have a poroblem with Blomberg tkf 1350. On board ones R16 is burn and 1 can't see nomber on top. Can you hellp me

If it is a resistor before TNY IC it is around 100 Ohm

probably is the tny ic also dead, replace them both otherwise you can replace the resitor twice..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi, i change it but nothing. I have no ideq what hapend. Someone tell me where to find another problem.

Maybe little transformer has an open winding primair.