knipperlicht knippert niet

Of een breadboard met een setje jumperkabels, kan je de componenten makkelijk hergebruiken als je meerdere experimenten doet. Ook zijn aanpassingen eenvoudig te maken.
Zoals het omdraaien van een transistor ;)

Action expresses priorities LH

Ik gebruik liever de punaises, heb ik in huis liggen en kan ik dus meteen mee beginnen.

Nog even 1 vraagje, als je een transistor vanaf de platte kant bekijkt zit de collector links base midden en de emitter rechts?

RAAF12

Golden Member

EBC maar dat is niet altijd zo. Ik groeide op in een tijd dat er een stip op het glas/metalen huis stond. Dat was de collector.
Maar metaal is duur dus toen kwamen ze in plastic. En Yanks, Jappen en Euro's maakten daar een warboel van. Jedec, Pro Electron enzo ten spijt. Ergo, in 1 click heb je de datasheet onder ogen waarop de outline staat. Makkelijk!

Owja punaises ontdoen van plastiek en voorvertinnen, ik zou kiezen voor koperen spijkers daar draai je makkelijker een draad omheen.

Hoe bedoel dat is niet altijd zo? verschilt dat per condensator? En wat is is een outline?

RAAF12

Golden Member

De behuizing met aansluitgegevens. Bijv. TO-92
TO is Transistor Outline

Condensator? Nee, transistor Bij vele tiepen is de aansluiting uit het hoofd bekend maar de fabrikant zet het datablad op het internet klaar zodat alles bekend is over het onderdeel.

Dus de emitter, base en collector kunnen bij dezelfde transistor verschillen als ze van een andere fabrikant zijn,

Ja ik bedoel transistor natuurlijk,

RAAF12

Golden Member

Nope fabrikant maakt niet uit velen maken dezelfde types.
Het gaat om het type. Maar er zijn uitzonderingen op die regel, soms zijn er fabrikanten die hetzelfde type maken maar de aansluitingen anders kiezen. Dat komt zelden voor!
Als het zover is krijg je wel een waarschuwing <G>

Oke bedankt, wel een vervelend systeem. Het zou veel makkelijker zijn als alle transistoren gewoon hetzelfde maken. zeker voor mij!

Arco

Special Member

Dit vond ik ook best een leuk systeem voor beginners:
http://www.ebay.de/itm/121378200415?_trksid=p2055119.m1438.l2648&s…
Er zitten zelfs blokjes bij met een 3015F minitron display er op, zijn normaal los al 30+ euro...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
McAwesome

Golden Member

Op 12 juli 2014 21:51:11 schreef LetterHenk:
Of een breadboard met een setje jumperkabels, kan je de componenten makkelijk hergebruiken als je meerdere experimenten doet. Ook zijn aanpassingen eenvoudig te maken.

Hier nog een leuk schema en video van een schakeling die een led langzaam laat aan en uit gaan. In de video is duidelijk een breadboard te zien waarop de schakeling experimenteel is opgebouwd. Het is aan te raden om niet al te complexe schakelingen en zeker als beginner eerst op breadboard te zetten. Dan kan je makkelijker waarden veranderen en experimenteren vooraleer je de schakeling definitief bouwt op punaises/experimenteerprint.

Video: https://vimeo.com/92405085

Schema: (BC847 = SMD-versie van BC547, verder identiek). De condensatoren zijn 1206 SMD MLCC condensatoren, maar je kan deze vervangen door elco's. Wel op de polariteit letten dan.

http://www.axiris.eu/en/images/breathing_led/breathing_led_circuit_diagram.png

Dat schema vind ik "mooier", maar misschien is dat omdat het 1 van de eerste is die ik zelf ooit ook gemaakt heb. (ik hoef dus niet diep na te denken waarom het werkt, dat heb ik al eens gedaan).

Om eerst iets "eenvoudiger" (= minder onderdelen -> minder kans op fouten) dan deze te maken, die je dan evt. later kan uitbreiden: Maak het deel LINKS van D1. Vervang R3 door een led-en-weerstand zoals "Led1 + R1".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat ik in het begin heb gedaan is het afdrukken van het schema op een ruime schaal, deze vastplakken op een stuk hout en dan de schakeling erboven "nabouwen". dat is veel gemakkelijker bouwen en foutzoeken.

Daarna snel overgestapt op een breadboard met zoveel als mogelijk hetzelfde principe.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
fatbeard

Honourable Member

Een breadboard is een goede investering, ik gebruik de mijne na 30 jaar nog steeds...;)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
McAwesome

Golden Member

Op 13 juli 2014 16:45:16 schreef fatbeard:
Een breadboard is een goede investering, ik gebruik de mijne na 30 jaar nog steeds...;)

Inderdaad. Veel van mijn commerciële producten zijn trouwens ook (deels) hun leven begonnen als prototype op een breadboard. Het is dus zeker niet alleen voor beginners ;-)

Op 29 juli 2014 21:55:20 schreef sanderking77:
Jongens hier ben ik weer,

Ik had een tijdje geleden een knipperlicht schakeling gemaakt. Deze werkte niet en daarom had ik het op het forum gezet. We kwamen er maar niet uit waarom hij het niet deed. Daarom heb ik de schakeling duidelijk en geoordend gemaakt. Alleen hij werkt nog steeds niet.
Daarom vraag ik me af kunnen jullie me weer helpen? hier een aantal plaatjes. Het probleem is dat de led niet gaat knipperen maar gewoon de hele tijd aan blijft
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

gr sander

Niet erg duidelijk ,maar volgens mij zit de diode verkeerd om.

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 30 juli 2014 20:20:27 (85%)

Thevel

Golden Member

zit de diode verkeerd om.

Inderdaad, diode D2 zit verkeerd om.
Zo te zien klopt de rest wel.

Waarom niet verder in dit topic? http://www.circuitsonline.net/forum/view/120836

Ik dacht begin met een nieuwe topic, zorgt voor minder verwarring lijkt mij.

Om de verwarring nog groter te maken reageer ik op dit topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/121130 dat is gesloten omdat er verder dient gepost te worden in dit topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/120836/2

Ik vind het nu alleen maar meer verwarrend geworden..
Mods, kunnen jullie de topics niet even samenvoegen?

Zoals ik het zie zit idd de diode verkeerd om. Ben benieuwd of het je lukt, je nieuwe opstelling ziet er in elk geval mooi verzorgd uit. Zoals je zelf wel gemerkt zal hebben werkt dit veel prettiger.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Ja hij werkt nu,

bedankt voor de hulp

gr sander

fred101

Golden Member

Netjes opgebouwd zo met die punaises. Ik gebruik zelden een breadboard. Alleen als ik met IC's aan de gang ga maar zelfs dan soldeer vaak nog liever. (maar dat komt ook omdat de dingen die ik ontwerp vaak niet zo geschikt zijn voor breadboards.

De naam breadboard komt uit het verleden. Men gebruikte een oude broodplank en sloeg daar spijkeertjes in. Dat lijkt dus op wat jij deed. Daar zitten een paar voordelen aan wat een modern breadboard niet heeft. Je tekent eerst het schema 1:1 uit. Dat leg je op de plank en daarna sla je de spijkers/punaises op de juiste plek. Daardoor maak je minder snel fouten en vergeet je niet snel een aansluiting. Verder heeft een plastic breadboard bij gevoelige schakelingen heel veel nadelen, jou methode geeft daar minder problemen. Voor de rest: de paracitaire zelfinductie van deze "lange" draden (zonder paracitaire capaciteit !!) valt in het niets bij de paracitaire capaciteiten en zelfinducties van een breadboard. (en dan hebben we nog lekstromen, overgangsweerstanden, brakke contacten en draadbreuk in beroerde jumperkabeltjes)

Ik teken eerst het schema uit. Dat ontstaat vaak in delen. Na tekenen en berekenmen draai ik vaak een simulatie van de delen. Daarna maak ik een layout mbv de echte component behuizingen. Daarbij hou ik gelijk rekening met de beste opstelling ivm de hierboven ongewenste effecten. Dat maakt testen en fout zoeken veel makkelijker.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 30 juli 2014 01:32:29 schreef theove:
Om de verwarring nog groter te maken reageer ik op dit topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/121130 dat is gesloten omdat er verder dient gepost te worden in dit topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/120836/2

Ik vind het nu alleen maar meer verwarrend geworden..
Mods, kunnen jullie de topics niet even samenvoegen?

Dat gaat niet 100% goed, maar bij deze.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hoi,

Voor mijn neefje wil ik een auto maken met knipperlichtjes. Via CO snel een schakeling gevonden en meteen de componentjes besteld via conrad om aan de gang te kunnen.

Nu heb ik iets verkeerd gedaan ben ik bang want mijn Ledje blijft branden. Alle onderdelen heb ik 1op1 overgenomen van CO behalve de LED want die had ik nog liggen. Kan dit het probleem zijn?

Hieronder 2 foto's alleen ik wist niet heel goed waar ik een foto van moest maken dus mocht er een andere hoek nodig zijn dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt!!

Post ook maar een foto van de soldeerzijde. Grote kans dat er ergens een soldeerverbinding is die er niet zou moeten zijn.

Thevel

Golden Member

Ik snap niet waarom je de vraag stelt in een anderhalf jaar oud topic.
Zonder het hele topic door te lezen denk ik dat het om deze schakeling gaat?