Zanussi ZTE 170 stuurprint defect

als de 47ohm weerstand stuk is, dan is de lnk304 dat ook. bestel maar een nieuw ic'tje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 juli 2015 23:41:13 schreef testman:
als de 47ohm weerstand stuk is, dan is de lnk304 dat ook. bestel maar een nieuw ic'tje..

OK zal ik doen. Bedankt testman.

Op 24 augustus 2014 18:38:55 schreef smd:
Heb nog genoeg ICs, wil je er een?? stuur maar een mail AUB.

Hallo ik heb het probleem ook de weeerstand is kapot en de ic waarschijnlijk ook kunt u me helpen aan de goede ic en de weerstand ook mijn zanussi is ineens gestopt

Mvg erik

Hebben hier zojuist deze droger binnen gekregen met precies dit probleem
De R76 mooi stuk afgeknettert
Iemand nog zo'n ding liggen om op te sturen
En welk ic tje is dan ook kapot?
Edit
IC inmiddels gevonden, is zo geen beschadiging op te zien

[Bericht gewijzigd door Linday op dinsdag 28 juli 2015 22:58:44 (15%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 28 juli 2015 22:49:27 schreef Gadget_inc:
Spaar je drogers ? :-)

Zou het bijna denken
Nee, krijgen defecte drogers en of repareren of trekken uit elkaar voor onderdelen

jerome

Golden Member

Er is ondertussen over dit soort voedingen al bijna evenveel geschreven als de Senseo X2 condensator. Weet er iemand of de nieuwe toestellen nog steeds met dat befaamde LNK304 ic zijn uitgerust?

Electrolux en Whirlpool groep gebruikt de uitwisselbare LNK305 en de 267 tegenwoordig (gaan ook aan bosjes defect). Het probleem is dat die ICs slecht tegen inductie kunnen en gaan dan om zeep. Dus ja, maar dan in de opvolgende types die ook snel defect gaan. Ik heb hier een print liggen van Candy (Hoover) met een IC die geheel al niet meer leverbaar is ook geen vervanger!!! Ben nu bezig om daarop een extern voedinkje te plaatsen uit een Indesjit of een Traco blokje...

Op 28 juli 2015 22:59:57 schreef Linday:
[...]

Zou het bijna denken
Nee, krijgen defecte drogers en of repareren of trekken uit elkaar voor onderdelen

Dan proberen jullie wel op een hele rare (Bijna geniepige) manier om aan informatie te komen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 1 september 2014 22:34:40 schreef Peter1980:
Hallo,

Ik lees even met jullie mee want zit met hetzelfde probleem. Als SMD nog van die ic's af wil.... Ik wil er ook wel eentje dan hoef ik die niet bij een groothandel te halen. Ik vroeg me ook af of je de weerstand ook hebt?
Ben even aan het graven geweest in de droger. Wat een klus om die print eruit te halen.
heb duidelijke schade op de ic en weerstand.

Alvast bedankt

Peter

Ik kwam om een heel andere reden op dit forum (zelf schakelingetjes maken voor domotica projectjes), kwam deze thread tegen en wilde jullie deze info niet onthouden ;-)

Particulieren kunnen het IC-tje en de brandvrije (!) veiligheidsweerstand nl. tegenwoordig ook los kopen op *spam*

Ze worden wat groter ingekocht en omgepakt tot losse setjes voor de liefhebbers die zelf hun wasdroger willen proberen te repareren.

P.S. heel oud bericht gequote, ik weet het... Peter is ongetwijfeld al geholpen, maar voor alle andere geïnteresseerden dan maar!

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 30 maart 2016 15:13:32 (4%)

Zelf een LNK304GN (of variant) vervangen? Zie het stappenplan op MaakMijnWitgoed.nl

Ook onze AEG Lavatherm gaf afgelopen zondag de geest.
Genoemde onderdelen zijn duidelijk beschadigd dus zojuist deze besteld.

Wordt vervolgd.

Ron

Bedankt voor dit topic en alle informatie.
Onze ZTE170 heeft het vandaag ook begeven en R76 is zo dood als een pier. De LNK304 zal dus ook wel stuk zijn. Heeft iemand nog zo'n 100 Ohm draadgewonden 3W zekeringsweerstand liggen en een LNK304? Ik neem ze graag over.
Alvast bedankt!

oa, elektronica online heeft de lnk304. kost 1,50€ de 100ohm weerstand hebben ze echter niet, maar die hebben ze op andere plekken wel. die lnk304 is moeilijker aan te komen in NL webshops..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank je, ik zie nu pas de link een paar posts terug waar beide onderdelen voordelig te bestellen zijn. Dan ga ik daar maar bestellen.
Ik dacht dat er misschien wel wat forumgangers waren die ze hadden liggen.

Op 10 december 2015 23:53:17 schreef Nisei:
Dank je, ik zie nu pas de link een paar posts terug waar beide onderdelen voordelig te bestellen zijn. Dan ga ik daar maar bestellen.
Ik dacht dat er misschien wel wat forumgangers waren die ze hadden liggen.

*spam* houdt in ieder geval altijd minimaal een stuk of 10 op voorraad. Zowel van de LNK304 (GN & PN-versie), als de veel gebruikte brandveilige weerstanden (27, 33, 47 en 100 Ohm).

Daarnaast staat op de site een paar artikeltjes over welke weerstand en hoe te solderen, maar die zijn voor de doelgroep van dit forum niet echt meer nodig denk ik ;-)

modedit:
Als je wilt adverteren neem dan contact op met Jeroen Vreuls
http://www.circuitsonline.net/team
Spam op het forum zal verwijderd worden.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 30 maart 2016 15:30:48 (16%)

Zelf een LNK304GN (of variant) vervangen? Zie het stappenplan op MaakMijnWitgoed.nl

Nog bedankt voor de tip. Heb van elk maar 2 besteld want de verzendkosten van €3,95 zijn hoger dan de prijs van de componenten (€2,70 totaal voor de IC en weerstand).
Maar ja, die extra belanden waarschijnlijk in een bak en vind ik over 10 jaar pas weer eens terug...

Ik zit hier ook met een defect Zanussi ZTE 170 waarvan waarschijnlijk het IC ook stuk is. Ik heb deze gevonden achter op de print, maar waar kan ik die R76 weerstand vinden ?
Ik zoek me wezenloos maar kan geen 47 Ohm weerstand vinden ik zie ook nergens R76 staan.
Kan iemand mischien een foto posten van de print en daarop aanduiden waar die weerstand zit ?
Alvast bedankt.

Laat maar, ik zit net weer te kijken en zie hem ineens zitten (lichtblauw) bovenin bij C15 :)
Nu maar wachten tot de IC en weerstand worden bezorgd.

[Bericht gewijzigd door Tjempeng op woensdag 3 februari 2016 15:41:34 (18%)

EgbertG

Golden Member

Waarom is er de zekerheid dat het ic ook defect gaat als de weerstand van 47 Ohm het begeeft?

En ... waarom floept die weerstand er uberhaupt uit?

Of IC gaat eerst en dan volgt weerstand ... dat zal t zijn.
Ik ga t setje bestellen en dan maar meteen 100 Ohm draadgewonden.

Wist ook niet dat dat meteen als zekering kan worden gebruikt....

[Bericht gewijzigd door EgbertG op woensdag 27 januari 2021 18:14:06 (40%)

Geen draadgewonden. Het is net de bedoeling dat die stuk gaat. Het is de zekering. Bij normale werking gaat die heus niet stuk dan moet die amper iets doen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
EgbertG

Golden Member

Ik had eerder in dit topic een link geopend naar Conrad met die 100 ohm weerstanden, maar dat was echt draadgewonden die daar werd aanbevolen.

Stond ook niet bij dat t een fuse geval was. Even verder zoeken nog!

Op 27 januari 2021 17:54:25 schreef EgbertG:
Ik ga t setje bestellen en dan maar meteen 100 Ohm draadgewonden.

Ik moet hier nog een setje hebben liggen want ik heb er indertijd 2 besteld.
De droger staat nu bij m'n ex dus als ik die onderdelen vlot kan vinden kun jij ze wel krijgen.
Ik laat het morgen weten.

Op 27 januari 2021 20:54:42 schreef EgbertG:
Ik had eerder in dit topic een link geopend naar Conrad met die 100 ohm weerstanden, maar dat was echt draadgewonden die daar werd aanbevolen.

Stond ook niet bij dat t een fuse geval was. Even verder zoeken nog!

Zoek op de term 'Veiligheidsweerstand'. Waar het om gaat is dat je een brandvrij weerstand gebruikt met een voldoende hoge power rating (2,5 à 3W meestal). Ooit kan hij toch kapot gaan en dan wil je absoluut niet dat daar een klein vonkje bij ontstaat!

In een droger kan nl. in de loop der jaren best wel flink wat stof ophopen en dan is brandveiligheid wel erg belangrijk. (je zou de machine eigenlijk eens per 1 a 2 jaar helemaal moeten uitzuigen, maar ja, wie doet dat nu ook echt ...)

Zelf een LNK304GN (of variant) vervangen? Zie het stappenplan op MaakMijnWitgoed.nl
EgbertG

Golden Member

@Nisei: ik hoor graag van je uiteraard

Valt nog niet mee om in een niet verwarmde bijkeuken t spul droog
te krijgen ;-)

Op 28 januari 2021 16:30:08 schreef EgbertG:
@Nisei: ik hoor graag van je uiteraard
Valt nog niet mee om in een niet verwarmde bijkeuken t spul droog
te krijgen ;-)

Helaas, ik ben een half uur aan het zoeken geweest maar niks...
Ik weet nog dat ze in een ziplock zakje zaten en er zat een labeltje "droger" op.
Maar goed, je zal zien dat ik ze per ongeluk weer tegen kom als ik er niet naar zoek...

En ja hoor, nu kom ik ze weer tegen.
Mocht iemand nog een setje nodig hebben dan hoor ik het wel.