Hallo iedereen.
Voor testdoeleinden wil ik een voeding maken. Deze voeding heeft seperate voedingen. Nl: 5V, 12V, 15V en een regelbare voeding. Nu is de samenstelling van de voedingen al bekend en heb ik ook al de onderdelen. Toch wilde ik er nog wat inbouwen, namelijk een keuze mogelijkheid om te schakelen tussen de 5V, 12V en de 15V.
Nu zijn hier diverse oplossingen voor en mijn keus viel op het realiseren met Flipflops. De uitgangen sturen een BC547 die op hun beurt een relais (In het schema LED's) schakelen. In de topic is een schema toegevoegd. Hoop dat dit gelukt is. S1 geeft een een set op FF1 en een reset op FF2 en 3, middels een OR poort. De weerstand aan de uitgang en de condensator laten de BC547 vertraagd opkomen en zo verzeker ik het feit dat een andere instaande voeding eerst afvalt, alvorens de ingeschakelende bij komt. S2 en S3 doen een identieke aktie.
Mijn vragen zijn:
Ook al werkt dit in Multisim uitstekend, is dit de manier om het zo uit te voeren cq op te lossen?
In multisim gebruikte ik een CD4043, maar kan deze schakeling ook met een CD4044.(Deze heb ik liggen, de 4043 niet)?
Mist er nog iets in het schema?
Hoop dat het duidelijk is en dat ik enige advies kan krijgen.
groeten,
Marcel