voeding met spanningskeuze

Hallo

Het inzakken van de spanning bij het gebruik van de FET lijkt nu opgelost door tussen de uitgang van de FF en GRND een weerstand van 1K te plaatsen. En dit dan bij iedere FET.

Marcel

blackdog

Golden Member

Hi Macel,

Vind je het zelf niet raar dat je een weerstand parallel aan een uitgang moet zetten om het stabiel te krijgen?
Dat is meestal geen goede oplossing...

Als eerste zou ik willen weten of je beide IC's wel kort ontkopelt hebt met b.v. 0,1uF.
Ten tweede, heb je gekeken met een scoop wat er gebeurd al je een knop indrukt?
Ik denk dan aan kontaktdender of timings problemen.

Laat eens een foto zien hoe je het gebouwd hebt, een spice plaatje zegt te weinig ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoi Blackdog

Ik snap je reactie, echter zijn de constateringen een gevolg van hoe multisim er mee omgaat. De schakeling is niet live opgebouwd. Heb daar ook de onderdelen niet voor. Excuus voor verwarring, was ervan overtuigd dat ik hier duidelijk in was in deze topic. Maargoed, dat is mijn beleving.

Multisim laat de uitgang van de FF hoog staan als ik opnieuw laat simuleren. Hierdoor wordt dan de FET geschakeld en zakt de spanning in. Niet iedere keer trouwens. Een handmatige reset (schakelaar) lost dit op. Waarschijnlijk houdt multisim de laatste status vast betreffende FF. De extra weerstand is niet gewenst nee.

Over het denderen kan ik dus niets zinnigs zeggen, zeker wel iets om rekening mee te houden. Ik las dat keramisch, tantaal en zelfs een elco kan. Over de Vdd en Vcc en zo dichtbij mogelijk.

Nogmaals excuus en bedankt voor de toevoeging.

Marcel

[Bericht gewijzigd door Marets op dinsdag 22 juli 2014 15:05:39 (23%)

blackdog

Golden Member

Hi Marets,

Het is mooi dat je met Spice bezig bent, het is beter dat je daar mee gaat stoppen!!!
Trap niet in de val, zoals zo velen, die je al voor gingen.

Wat maakt jouw Spice programma je nu duidelijk met betrekking tot die weerstanden... HET LIEGT TEGEN JE!

Ik maak ook gebruik van spice software, maar meestal zijn dat filter programma's en ook daar moet ik er op letten,
dat deze programma's niet met vreemde componenten keuzes komen.

Er is maar een goede oplossing en dit heeft ook als voordeel, dat je veel meer leert.
Jouw schakeling is heel goed op een breadbord op te bouwen en onderdelen opblazen, ook die dure, hoort bij het leerproces.
Je doet jezelf echt te kort, zoals je nu bezig bent met Spice. ( Een verkeerde manier trouwens, om kosten besparing )

Roken moet de soldeerbout en je vingers branden aan te heet gestookte onderdelen!
Als eerste, wat je doet na het insteken van de IC's op een breadboard, zijn het plaatsen van de ontkoppel condensatoren en daarna bouw je op net als het schema van links naar rechts, of als je een Japanner bent van boven naar beneden ;-)

Mijn 10 Cent.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoi Blackdog

Dat gevoel bekroop me ook steeds meer. Ik hak die knoop dan ook door en bestel de nog niet in bezitzijnde onderdelen. Heb ook besloten om de regelbare en vaste spanningen te scheiden en dan twee breadboarden te gebruiken. Kost me een extra LM317 maar die heb ik dan weer wel liggen.

Zodra ik hier een update van kan geven, zal ik het doen.

Bedankt voor je reactie en tips voor het opbouwen. Ben Nederlander dus wordt van links naar rechts. Brandplekken ken ik en regelmatig gingen er onderdelen de kliko in.

Marcel

Bob Pease & Electronica simulatie software

http://1.bp.blogspot.com/-PB-8L7hCzac/T9-QHjWwVOI/AAAAAAAAAdI/mb-ABqMsYrE/s1600/PeaseHurl.jpg

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op dinsdag 22 juli 2014 16:24:32 (36%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hewlett

Honourable Member

Ja, dat is een bekende foto uit het boek Troubleshooting Analog Circuits. Waarschijnlijk draaide SPICE in de tijd van het maken van die foto (1990-1991) op een flinke DEC VAX mini en gooit Bon Pease daar een grafische terminal van het dak, de feitelijke centrale computer was een beetje te zwaar :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Hewlett en Roland

Moest even het een en ander lezen alvorens ik dit volledig begreep ook al snapte ik het voor de helft.

Dit gaat je wel bekruipen ja, maar ik kon het mijn laptop niet aandoen om door mijn eigenhandig geïnstalleerde software de laptop te verwijten. Balen is de betrouwbaarheid wel of mijn onkunde.

Oftewel eigen schuld, dikke bult.

Hallo,

Drukdoende met de bestel lijst en ik ben het ff kwijt. In het schema zie ik alleen ELCO's. (Behalve de niet getekende 0,1uf ontkoppel condensatoren) Wanneer ik de datasheet van de LM317 bekijk dan bevinden zich ook keramisch/tantaal condensatoren in. Heb ik niet gewoon het verkeerde symbool gebruikt voor de 100nF condensatoren. Dus geen ELCO, maar tantaal.

Klinkt een beetje knullig, maar denk vraag het toch even.

Graag een advies.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 juli 2014 20:07:21 (38%)

Hallo iedereen,

Even een update........

Na een stilte hieronder een update rondom de ontwikkelingen.

Ik heb het over een andere boeg gegooid. Het schema is toegevoegd. De keus van de voedingsspanning wordt nu door de CD4017 geactiveerd. Hiermee kan ik het stap voor stap principe hanteren met 1 schakelaar. DMV OR poorten icm Flipflops worden de juiste configuraties gerealiseerd. Het is nog puur theorie, maar volgens mij kan het zo werken. In het schema zijn ook de tips verwerkt uit deze topic. Het schema is nu compleet. Volgende stap is het op een breadboard uitproberen. Misschien heeft iemand nog wat toe te voegen.

Groeten,

Marcel
http://www.uploadarchief.net/files/download/schema_002.jpg

rbeckers

Overleden

Waarom geen beveiligingsdiodes bij de 7805?
De zekering F1 zit op een onhandige plaats. Aan primaire kant van trafo zetten.
Een elektronische stroombegrenzing is beter. Bij voorkeur een instelbare.
Waarom deze keuze m.b.v. een teller?

Hoi Rbeckers

Vraag1:
Ik was er me niet van bewust dat dit nodig is. Voldoet dan de 1N4007 over de LM7805?

Vraag2:
Aan de primaire kant kan ook. Vond de LM7805 kant vrij stabiel en voorspelbaar, dus dacht dat het overbodig zou zijn. Heb je een voorbeeld van een electronische stroombegrenzer voor deze toepassing?

Vraag3:
Hobby, kennis opdoen, aanwezige onderdelen, leuk om te proberen, hier ligt wel een beetje mijn basiskennis om mee verder te gaan en nieuwsgierigheid of het me gaat lukken.

Groeten,

Marcel

rbeckers

Overleden

1- Twee diodes, een in sper tussen +5V en GND, de ander in sper over de 7805.
2- Meestal wordt er alleen een zekering aan de primaire kant toegepast. T.g.v. de gelijkrichter en grote elco lopen door een secundaire zekering grote piekstromen.
Stroombegrenzing kan op verschillende manieren:
- I.p.v. de LM317 een ander IC te kiezen.
- Stroon via shunt meten.
- Ander ontwerp kiezen. Dan opamp of compsrtor.
3- Ok. ;)

Arco

Special Member

Stroombegrenzing kan simpel met een extra LMx17 er voor:

http://www.uploadarchief.net/files/download/lm317_clim.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi Arco,

Je vergeet uit te leggen, dat voor het schema dat jij geeft van een "Stroom Begrenser" een echt dikke potmeter nodig is die in de lage waarden 1 Ampere moet kunnen hebben.
En dat het regelbereik vrij krom is...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Komt uit de datasheet van de lm317. Voor de potmeter geldt (zoals voor alles) inderdaad ook de wet van Ohm, dus voldoende zware (of vaste weerstand) nemen... ;)
Een TL783 is trouwens ook een goed (pin-compatible) alternatief, en die heeft geen elco aan de adjust pin nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Rbeckers

Bedankt voor je bijdrage.

Arco, Blackdog

Dank voor jullie reactie.

Uitgaande van 500 mA (max. waar ik van uitga) bij 21V kom ik op zo een 10-11W uit. Dat is stevig, maar te doen. Is een zekering aan de primaire zijde van 500 mA (zoals Rbeckers terecht voorstelde) dan niet beter of zie ik wat over het hoofd? Ik bedoel zekering versus stroombegrenzing.

Groeten,

Marcel

Arco

Special Member

Als 't een kortsluitvaste trafo is (zie symbool), dan hoeft het niet, anders wel...

http://www.erea.be/frontend/files/products/images/big/E124TR3_symbool.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Redelijk fail safe is zowel primair als secundair de trafo te zekeren.
Ik doe dat standaard en ben in gezelschap van vele fabrikanten.
Als er zomaar componenten kapot gaan (life sucks) hoef je geen nieuwe trafo te kopen.
Mooi is ook als de trafo een interne thermal fuse heeft. Nog mooier is als ie ook een statisch scherm heeft tussen prim en sec.
Over brugdiodes kan je ook nog ker. C's van bijv 4n7 zetten. Dat onderdrukt de harmonischen van 100Hz die optreden tijdens de gelijkrichting.
Bij de bron ontstoren werkt beter dan een paar cm later op de print een ceetje te zetten. M.a.w. je kan het zo mooi maken als je wilt <G>

rbeckers

Overleden

Als er primair een zekering zit, dan is die in dit geval minder dan 500mA en een T type. Secundair zekeren, hier zwaarder dan 500mA, kan.

Een varistor S14K275 over de primaire van de trafo is ook een optie.

rbeckers, RAAF12, ARCO

Bedankt voor jullie adviezen en ik heb weer genoeg om over na te denken en te beslissen wat ik nu ga doen.

Ker. condensatoren over de brugdiodes heb ik wel eens vaker gezien. Ik maak gebruik van gelijkrichters B40C/1500/1000 dus dan wordt het lastig....denk ik!!!!!

Varistor ken ik wel, maar nooit gebruik van gemaakt...........

Ik bezie het allemaal even.

Groeten,

Marcel

Hallo iedereen,

Het is een tijdje geleden dat het project een basis kreeg, maar inmiddels is het zo goed als afgerond.

Nog even het concept. Doelstelling was om met 1 drukknopje verschillende spanningen te realiseren. En dan met als output enige gewenste (bruikbaar) spanningen. De uiteindelijke uitkomst benadert de theorie, echter is er wat afwijking. Voor mij acceptabel.

De spanningen die er uit zijn gekomen zijn, 21.2 (21), 14,82 (15), 11,77 (12), 8,87 (9), 4,85 (5), 5,84 (6) en 10,34 (10).

Er zijn wat foto's toegevoegd.

groeten,

Marcel

Kruimel

Golden Member

Dat je na al die tijd nog verslag doet. Dat vind ik mooi. Vaak hoor je er niets meer van namelijk! :-)

Groet,
Kruimel

Hoi Kruimel

Bedankt je opmerking en inderdaad zie je wel eens topics die beginnen, maar het verloop blijft achterwege. Alles heeft zijn redenen, denk ik dan maar.

Op deze wijze is niet alleen de uitkomst zichtbaar, maar is het ook een waardering voor die geen die een bijdrage hebben gelevert aan het geheel.

groeten,

Marcel

rbeckers

Overleden

Een opmerking. Waarom geen snoer met aarde?

Terechte opmerking. Deze moet er inderdaad nog aan. Gebruikte deze netsnoer alleen om de werking te testen.

Marcel