Kastje "pushen/duwen"

Goededag,
Dit is mijn eerste post.
Ik ben bezig met een project voor iemand met een lichamelijk beperking.
Ik heb een kastje. Deze kastje moet een "zetje" krijgen door middel van een drukknop.
Dus elke x als ik het knopje druk moet het duwen. Graag zou ik dit op een 9v batterij laten lopen.
Het heeft niet veel kracht nodig.
Weten jullie toevallig waar ik dit onderdeeltje kan krijgen?

Ik dacht zelf aan het 9v batt op een drukknopje te monteren en vervolgens het duwertje er tegen aan.

Mvg
En alvast besankt!

Ik bedoel dat het deurtje een zetje moet krijgen!
Sorry

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 juli 2014 19:10:41 (5%)

Je kunt denken aan een slotpin motortje uit een auto. Maar zelfs zo'n licht "duwertje" beweegt geen millimeter op en zwak 9V batterijtje. Denk eerder aan een 12-volt adapter van 1-2 Ampere. De meeste mensen hebben die wel in de kast liggen ergens.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Dag.
Ik heb jammer genoeg geen stopcontact in de buurt.

Shiptronic

Overleden

Een 9V blokje heeft een hoger Ri en kan derhalve geen stroom leveren.
uit een paar AA-cellen kan je wel een flinke stroom trekken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als het maar op batterij is.
En wat zou ik dan als duwertje kunnen gebruiken?

GJ_

Moderator

De slotpin motor zoals Fuzzbass het noemde is een prima optie.
Wat is de afstand die je moet duwen?

Een tikje geven zodat er een kleine opening ontstaat is genoeg.

Arco

Special Member

"Kleine opening" is wat vaag. De een vindt 5mm klein, de ander 5cm...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

3 centimeter zal voldoende zijn

Is een servo niet iets?

(Over orde groottes... Open dag bij de haven. Een "machinist" van de sleper liep op te scheppen over dat ze zijn schip snel konden starten... Blijkt "binnen 2-3 uur" te zijn.... )

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 22 juli 2014 09:37:44 (80%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Ik had een heel stel kofferbak openers van VW, helaas allemaal op. Die zijn we ideaal: sterk, solide en veel mogelijkheden om in te bouwen. Het zijn eigenlijk gewone motortjes met een spindel en een veerretour. Allemaal ingebouwd in een supercompacte behuizing.

Ik zal eens kijken of ik er nog snel aan kan komen.

En nog steeds is de "orde groote" van "het kastje" en "weinig kracht" onduidelijk.

Een "kastje" kan een ikea kast zijn van 80x50x60cm, of een papieren poppenkastje van 8x5x6cm. De benodigde kracht zal wel schalen met de de inhoud, dus ongeveer een factor duizend verschillen.

Kofferbak openaars zullen wel "lomp-voor-in-een-auto" met energie omgaan. Misschien niet handig voor een batterij-toepassing, maar ook mogelijk dus een factor tien te sterk of te zwak.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
LetterHenk

Golden Member

Voor de broodnodige, ontbrekende, context.
Gaat het om een persoon die een kastje niet open kan krijgen met een knop/handgreep maar wel als het deurtje al op een kier staat?

Action expresses priorities LH
GJ_

Moderator

Op 22 juli 2014 10:05:12 schreef rew:
Kofferbak openaars zullen wel "lomp-voor-in-een-auto" met energie omgaan.

Vast wel :-) Maar het zijn gewone motortjes, heel kleine zelfs maar. En als de "duwopdracht" weinig vermogen vraagt zal dat motortje ook weinig opnemen denk ik. De hele slag maakt ie onbelast in enkele tientallen milliseconden. En de retourslag gaat met een veer.

Ik zoek dus een onderdeel dat een staafje uitzet als ik op een knopje druk. En het moet aansluitbaar zijn op een batterij.

Bestaat dit

pa3gws

Golden Member

Ja.
Maar dan blijft nog steeds de vraag open staan hoe groot en hoe zwaar is dat kastje.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Het gaat om het deurtje van het kastje. Het
Moet zodanig open getikt worden dat er een opening ontstaat om het kastje te openen.
Kastje is ong 0.7 bij 0.5 meter

EricP

mét CE

Die dingen bestaan toch ook mechanisch? Van die kastjes waar je op de deur moet drukken om 'm open te doen. Geen handgreep en na het drukken kun je de deur pakken. Dichtdoen op dezelfde manier? Ikea?

Met de gebrekkige info van de TS, kom ik niet verder dan zoiets. Bijkomend voordeel is dat de batterij nooit leeg zal zijn :).

Verder zou je nog aan een solenoid achtig iets kunnen denken. Doorgaans lomp & zwaar, maar het is vast ook subtieler te koop. Trekt wel veel stroom doorgaans...

Daar dacht ik zelf ook aan.
Het is namelijk zo,
Desbetreffende persoon heeft een stompje met maar een vinger
Het deurtje moet dus en stukje geopend worden zodat dst vingertje er tussen past om te openen

Je kan een continous-rotation servo nemen, en een armpje eraan maken. Het armpje laat je het deurtje open duwen en in totaal 360 graden doordraaien. Een microswitch kan de 'eindstop' verzorgen.

Bij overbrugging van de microswitch middels een drukknop o.i.d. start hij.

Shiptronic

Overleden

Een servo kan het deurtje (helemaal) open doen, en bij de volgende druk op de knop ook weer sluiten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

En waar zou ik een servo kunnen vinden en hoe sluit ik het aan pp een batterij?
En zijn er soorten servo's?

Arco

Special Member

Actuator uit mijn link heeft 10cm slag, genoeg als je hem bij de scharnieren monteert. (kracht 40N)
Is aanstuurbaar met 0-5V, 4-20mA, standaard 20mS servopulsen. Kost ~72 euro...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com