Telefoon probleem Kan niet / niet altijd meer gebeld worden

Alleen berichten met de trefwoorden “rozen bracht zij” worden getoond. Alle berichten tonen

Beste mensen,

Ik heb een probleem met het niet / niet goed meer gebeld kunnen worden via de vaste KPN telefoonlijn.

Ik kan WEL zelf bellen en WEL normaal internetten.

Er is niets in de situatie veranderd in huis , geen nieuwe toestellen recent gekocht, helemaal niks aan de bedrading gedaan , etc.

Het betreft een vaste KPN lijn waarop een aantal vertakkingen / aansluitingen met vaste en draadloze telefoons en een Experia Modem waarmee ik bedraad en draadloos via internet.

Ik heb los Internet en los Telefonie abonnement dus het bellen gaat NIET via de modem.

Deze situatie bestaat nu al ruim 15 jaar zonder enige problemen.

Twee weken terug ontdekten mijn vriendin en ik dat we niet altijd naar huis konden bellen via mobiel. Het nummer werd dan wel gewoon gekozen maar bij het verbinding maken werd de lijn direct weer verbroken.

We krijgen dan geen toon te horen, de verbinding is meteen weg.

Ook hoorden we van anderen dan ze ons af en toe niet konden bereiken.

Omdat we we hier ook een ouderwetse tingel telefoon hebben staan merkten we wel wanneer iemand ons probeerde te bellen en dat niet lukte dan gebeurd het volgende :

Die oude telefoon geeft dan een enkele tingel en een tik en de verbinding wordt verbroken.

Alle andere telefoons , de vaste en draadloze gaan NIET over.

Ik heb KPN gebeld , de eerste medewerker begreep er niet veel van , dacht dat het wel aan de modem zou liggen omdat het VOICE lampje blijkbaar niet brandde. Ik heb een andere modem bij KPN gehaald maar dat hielp niet.

Toen ik een tweede medewerker aan de telefoon kreeg zei die mij dat dat lampje helemaal niet moet branden omdat ik Internet en Telefonie los heb.

De oude modem zit er weer in en werkt weer goed.

En we kunnen normaal bellen en internetten.

Het hele gekke is dat het soms allemaal weer normaal / goed is , dan kunnen mensen ons gewoon weer wel bellen en bij het testen met een mobiele telefoon als ik mezelf bel krijg ik ook gewoon verbinding.

En dan vervolgens opeens lukt het weer een paar keer niet.

Voordat ik eventueel alle details en aftakkingen zal beschrijven wil ik jullie vragen wat de meest voor de hand liggende oorzaak zou kunnen zijn.

Wat ik wel heb gedaan :

Ik heb de oude tingel telefoon er uitgetrokken : hielp niet.

Ik heb de beide draadloze handsets (basis) er een tijd uit gehad ; hielp niet.

Ik heb bij de hoofdaansluiting de twee koperdraden opnieuw vast gesoldeerd (die zaten al 15 jaar goed) : hielp niet.

Ik heb de twee vaste telefoons naast ons bed totaal losgekoppeld en verbindingen losgehaald tot de draad in de muur : hielp niet.

Kan nieuwe draadloze apparatuur , bijvoorbeeld van de buren , van invloed zijn op het geheel?

Deze week komt er een monteur langs maar ik hoop het zelf voor die tijd te kunnen verhelpen.

Ik heb net weer mobiel naar mezelf gebeld en het lukt weer gewoon.

Het lijkt een raadsel...

Tips en advies zijn zoals altijd welkom!

EricP

mét CE

Als je die situatie hebt, neem dan eens een willekeurig toestel op, kijk of je kiestoon hebt en leg dan weer neer. Probeer jezelf dan nog eens te bellen.

Ik ken die 'state' van een eindinterface, boel blijft ergens in een vage state hangen.

Verder zou het kunnen dat de kabel naar jouw huis toe ergens aan het verzuipen is. Maar dan moet je zien dat je een techneut van KPN aan de lijn krijgt die dat snapt, kan en wil meten (vanuit de centrale) en zelf thuis zijn om mee te doen (alles los, kortsluiten, 1 ader aan aarde, andere ader aan aarde etc.). Die techneut aan de lijn krijgen is waarschijnlijk het lastigste.

Ik zal proberen het eerste te doen.

Het tweede zal de KPN monteur waarschijnlijk gaan doen.

Althans dat hoop ik.

Het stomme is dat ik opeens aan al mijn aansluitingen ga twijfelen die al ruim 15 jaar het normaal doen.

Het onvoorspelbare is zo vervelend...ik wil het graag zelf begrijpen en oplossen.

Op 22 juli 2014 10:29:02 schreef paulp:
Probeer eens een nieuwe ADSL splitter

Die splitter zit op een lijn apart naar de PC , de andere telefoons hebben een eigen lijn , ook voor de splitter.

Volgens KPN medewerker twee kan de modem (en splitter) niet van invloed zijn.

Maar die kan het natuurlijk fout hebben.

Op 22 juli 2014 10:29:47 schreef GJ_:
[...] Dat gebeurt toch ook als je een heleboel telefoons parallel op een lijn zet? Tot boven aansluitfactor 5, of ben ik nu heel ouderwets?

Ik heb net weer mobiel naar mezelf gebeld en het gaat weer normaal.

Bizar...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 juli 2014 19:35:49 (53%)

ik zou zeggen begin eens met het afkoppelen van de bel ( eb-b verbinding) van die oude telefoon. de de hoge belasting van de lijn is een bekend iets met deze verschijnselen. de centrales kunnen tegenwoordig ook minder belasting aan, dus als die is vervangen of gerepareerd ( bliksemontlading op een andere lijn, waar de kaart in de centrale is vervangen van een x adressen meer bijv ) onlangs kan dat ook de reden zijn.

dat ineens de belasting een probleem is heb ik ook eerder meegemaakt op een eigen bedrijfs centrale, daar zaten een stuk of 4 oude telefoons op 1 lijn die dus platging bij het overgaan. het afkoppelen van een oud telefoon relais was net genoeg om het probleem op te lossen. later bleek het een voorbode te zijn van de gplk grondkabel welke steeds meer uitval en ruis, overspraak kreeg op andere lijnen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 juli 2014 10:37:35 schreef EricP:
Als de boel nou over zou gaan zonder dat er iets tinkelt, dan zou je zomaar gelijk kunnen hebben. Maar het lijkt erop dat 'iets' opneemt bij de eerste puls wekspanning. Vandaar dat ik aan een verzopen kabel denk...

Dat is exact wat ik dacht....

Op 22 juli 2014 10:39:42 schreef testman:
ik zou zeggen begin eens met het afkoppelen van de bel ( eb-b verbinding) van die oude telefoon. de de hoge belasting van de lijn is een bekend iets met deze verschijnselen. de centrales kunnen tegenwoordig ook minder belasting aan, dus als die is vervangen of gerepareerd ( bliksemontlading op een andere lijn, waar de kaart in de centrale is vervangen van een x adressen meer bijv ) onlangs kan dat ook de reden zijn.

Dank voor de tip.

Ik heb de oude telefoon er al eens helemaal uitgetrokken , ook toen trad het probleem op.

Met de bel afkoppelen , daar bedoel je mee de draad naar de bel onderbreken?

Als die telefoon niet meer tingelt ben ik wel de "controle"kwijt over het weten dat er iemand me probeert te bellen...

Ik heb sinds gisteren op de eerste etage de basis van de draadloze telefoon daar eruit gehaald , nu lijkt het probleem minder.

Al weet ik dat dat niets zegt omdat ik dat al eerder heb gedaan en de verbinding ook toen niet tot stand kwam.....

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 juli 2014 19:36:55 (70%)

het kan ook zijn dat een reset van de dect en modem helpt, soms lopen die vast en blijft de lijn hangen. een dect welke de lijn plattrekt heb ik ook meegemaakt, ook bij vaste toestellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een korte beschrijving van mijn situatie :

Het betreft dubbel bovenhuis.

Hoofdaansluiting komt binnen in gang begane grond.

Gaat door naar boven naar voorkamer eerste etage : aansluiting met basis en 2 draadloze dect handsets (SIEMENS GIGASET)

Lijn gaat door naar boven naar voorkamer tweede etage : aansluiting met basis en 3 draadloze dect handsets (SIEMENS GIGASET)

+ vertakking naar modem (PC)

+ vertakking naar twee vaste toestellen slaapkamer

+ vertakking naar vaste (oude) tingel telefoon achterkamer.

Dit allemaal heeft al jarenlang gewoon gewerkt.

De twee toestellen in slaapkamer zijn nu een dag afgekoppeld probleem bestond daarna nog.

De basis op eerste etage is losgekoppeld.

Sinds vanochtend kan ik mobiel mezelf elke keer normaal bellen maar dat kan toeval zijn.

Op 22 juli 2014 10:52:15 schreef testman:
het kan ook zijn dat een reset van de dect en modem helpt, soms lopen die vast en blijft de lijn hangen. een dect welke de lijn plattrekt heb ik ook meegemaakt, ook bij vaste toestellen.

Modem heb ik gereset.

Hielp niet.

En volgens KPN medewerker kan die niet van invloed zijn omdat ik los bel en internet , maar ook die kan het fout hebben natuurlijk.

En wat ik niet begrijp is waarom ik al die tijd wel normaal kan bellen en internetten......of is dat logisch / heeft dat niks met gebeld worden te maken?
Heeft het nut om alle contactdozen na te kijken en aan te draaien of kan een (te) losse draad daarin nooit dit probleem veroorzaken?

En als er geen telefoon in zit kan een losse draad dan sowieso een probleem veroorzaken?

Kan kabelbreuk / knik de oorzaak zijn?

Al zou ik niet weten waar dat zou moeten zijn omdat de kabels ofwel vrij liggen of achter muren en in vloeren zitten.............

Op 22 juli 2014 10:52:15 schreef testman:
het kan ook zijn dat een reset van de dect en modem helpt, soms lopen die vast en blijft de lijn hangen. een dect welke de lijn plattrekt heb ik ook meegemaakt, ook bij vaste toestellen.

Opeens bedenk ik me dat een dect telefoon handset op de eerste etage een tijd geleden wel eens raar deed :

Als die over ging nam ik die op en viel de verbinding weg / was de lijn dood.

De andere set via die basis was wel normaal te gebruiken.

Ik heb geen idee of dat de laatste tijd allemaal weer normaal was , het kan zo zijn dat we die specifieke set al een tijd lang niet hebben opgenomen. Toeval dus.

We gebruiken de handsets op de tweede veel vaker.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 juli 2014 19:42:21 (52%)

maartenbakker

Golden Member

@fcapri: Die beschrijving met doos en condensator zal specifiek voor Belgie zijn, hier in elk geval niet van toepassing.

@TS: Volgens de bedrading die je beschrijft (de plaats van de splitter), moet het internet uitvallen als je belt of gebeld wordt. De telefoon zou het prima moeten blijven doen.

De fout zou goed buitenshuis kunnen zitten, maar je hebt kans dat de KPN-monteur eerst alles wil nalopen (omdat het niet zit zoals je beschrijft, of omdat er meer aansluitfouten in kunnen zitten - maar dan had het waarschijnlijk geen 15 jaar gewerkt).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 juli 2014 11:17:28 schreef Lucky Luke:
Alle aansluitingen nalopen en zonodig vastdraaien heeft dus zeker zin, want dan kom je dat tegen. Stuk van voor de hoofdaansluiting tot de centrale door KPN laten doen.

Zonodig even testen met 1 telefoon (als enige aangesloten telefoon) direct op de hoofdaansluiting.

Tel ook even de aansluitfactors op, voor zover je ze terug kunt vinden.

De hele ochtend kan ik mezelf nu bellen , maar ik juich niet te vroeg en ook omdat er nu een aantal toestellen zijn afgekoppeld is dat geen blijvende oplossing.

Ik zal alles wat mogelijk is nalopen , voor zover ik dat kan omdat er ook veel in vloer / muur zit.

Ik zal ook eens de kabel van de hoofdaansluiting bekijken , die gaat onder een luik door bij de voordeur , daar hebben ze en paar jaar geleden gewerkt met aardlek en nieuwe gasleiding dus wie weet is er iets beschadigd toen.

"Alle aansluitingen nalopen en zonodig vastdraaien heeft dus zeker zin, want dan kom je dat tegen."

Wat bedoel je met "want dan kom je dat tegen"?

Ik ben vrij handig maar "de aansluitfactors" , wat bedoel je daarmee?

Op 22 juli 2014 11:26:14 schreef fcapri:
allereerst,elke kabel die jij binnenshuis hebt bijgesloten KAN een probleem introduceren. als je kan zou ik daarom enkel de eerste aansluitdoos behouden en daar u internet en 1 telefoon op aansluiten.

als 2de heeft een normale aansluitdoos intern zo een condensator/weerstand blokje zitten. deze zitten via een schakelaar aangesloten. dwz als jij het toestel uittrekt, dan worden die aangesloten op de lijn. met die methode kan men zien hoeveel aansluitpunten je hebt. als je deze blokjes nog hebt steken, afkoppelen (het helpt namelijk niet om je telefoon uit te trekken. de ene belasting trek je uit, maar de volgende schakeld in.)
[afbeelding]

die lichte tringel die jij hoort, lijkt mij alsof de lijn verbonden wordt van de centrale naar je huis, maar de overvloed aan telefoons in sommige situaties de lijn net teveel onderuit trekt

Dank voor de tips en advies.

Ik kijk het even aan met de afgesloten telefoons , of dat "blijvende" oplossing geeft.

Ik heb begrepen dat een ingreep bij KPN opeens verandering kan geven in het signaal / sterkte ervan en dat het nu opeens problemen kan opleveren.

Op 22 juli 2014 11:33:28 schreef maartenbakker:
@TS: Volgens de bedrading die je beschrijft (de plaats van de splitter), moet het internet uitvallen als je belt of gebeld wordt. De telefoon zou het prima moeten blijven doen.

Dag Maarten,

Ik kan / kon altijd prima internetten en tegelijkertijd bellen en gebeld worden. Mijn omschrijving is wellicht niet goed / duidelijk genoeg.

Althans dat gebeld worden is dus nu af en toe het probleem.

Dat het al ruim 15 jaar goed werkt (althans het bellen / gebeld worden en daarna jarenlang probleemloos internetten) lijkt mij ook een indicatie dat het ergens anders moet liggen.

Buitenshuis of in een falend toestel.

Net weer probleemloos gebeld naar mezelf.

Blijft raar.
Zit er een verschil in het mezelf mobiel bellen en mijn vriendin via vaste telefoon te laten bellen om de verbinding te testen?

Zo nee , dan hoef ik haar niet meer te vragen dat te doen en doe ik het allemaal via mijn mobiele telefoon.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 juli 2014 19:39:27 (51%)

Lucky Luke

Golden Member

Was bij mij ook een wisselend probleem, de ene keer ging de telefoon prima over, soms 2 rinkels, soms niet.

"Alles nalopen dan kom je dat tegen": Als je alle aansluitingen naloopt, kom je vanzelf tegen of er 1 los is gaan zitten of gecorrodeerd is.

Aansluitfactor: Staat vaak in handleiding of achterop je telefoon. Wiki zegt dat 'ie voor de T65 (een oude rinkeltelefoon) al 2,5 is, dus daar zou je er maar 2 van kunnen hebben waarbij het nog gegarandeerd goed gaat. Gelukkig hebben die dect basisstations en modems een lagere aansluitfactor, met een beetje geluk zelfs onder de 1.

EDIT:
Het enige verschil tussen jezelf bellen en je vriendin laten bellen is dat dat laatste misschien gezelliger is :) Het laatste stuk tussen centrale en toestel is hetzelfde, als het probleem daarvoor zit is het een probleem van de kpn.

Terzijde: je kunt je eigen laatste bericht wijzigen, en dan eventueel ook nog voorgaande berichten als quote invoegen. Bij een toevoeging binnen 24 uur is het op CO gebruikelijk/nettiquette het bericht te wijzigen, voor elke toevoeging een nieuwe post (topickick) levert fronsende modjes op...

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op dinsdag 22 juli 2014 11:56:56 (29%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Rob W.

Honourable Member

Zoals je het beschrijft is het een wonder dat het zo lang gewerkt heeft.

De plaatsing van de splitter is volkomen fout. Het hele doel van dat ding is het splitsen van de voice en data. Al je telefoons moeten dus na de splitter komen en niet ervoor..

En, zoals eerder gezegd, de splitter kan ook gewoon defect zijn.

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

Zonet 3e maal met KPN gebeld om de afspraak van de monteur te verzetten.

Prima medewerker die me uiteindelijk vertelde dat zij op haar scherm zag dat de fout ondergronds zit....

Ja , dat had ik graag wel eerder geweten.

Vrijdag a.s. gaan ze dat nakijken en ik hoop dat het dan opgelost wordt.

De uitkomst zal ik natuurlijk nog laten weten.

Mijn dank voor de tips en advies , hopelijk is dit bericht niet "te veel" en had het anders / korter gemoeten.

maartenbakker

Golden Member

Graag gedaan, en mooi te horen dat het toch ergens bij de KPN zit (ik gok ingewaterde kabel of isolatiefout).

Dat je keurig nette bericht teveel is, hoef je niet bang voor te zijn. Het is als je het doel weet heel simpel; als je zelf het laatste bericht hebt geschreven en het is minder dan een dag geleden dan gebruik je de edit om te voorkomen dat het een heel lang topic wordt, en quoten vergelijkbaar verhaal. Even kort wennen en het werkt echt, want toen je dat niet deed raakte ik het overzicht kwijt terwijl het na bewerking door de mod als een roman uitleest.

En een bericht om de voortgang te melden... Altijd goed!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 23 juli 2014 11:50:17 schreef maartenbakker:
Dat je keurig nette bericht teveel is, hoef je niet bang voor te zijn. Het is als je het doel weet heel simpel; als je zelf het laatste bericht hebt geschreven en het is minder dan een dag geleden dan gebruik je de edit om te voorkomen dat het een heel lang topic wordt, en quoten vergelijkbaar verhaal.

Het maakt idd niet uit hoe lang je verhaal is, als het maar 1 verhaal is en niet meerdere verhalen onderelkaar.

Want zoals Maartenbakker opmerkt raken lezers in de war en het overzicht kwijt. Lezers die het overzicht kwijt raken zijn minder geneigd om er over na te denken en te reageren:

Even kort wennen en het werkt echt, want toen je dat niet deed raakte ik het overzicht kwijt terwijl het na bewerking door de mod als een roman uitleest.

Inhoudelijk denk ik ook aan een ingewaterde kabel, telefoonkabels (GPLK) zijn omgeven met lood, maar dat kan een keer gaan scheuren, de isolatie kan ook verouderen. En oude kabels hebben ipv een polypropyleen een jute buitenmantel. Dat vergaat op den duur ook.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb van de week mee gekeken hoe de kabel in de grond gerepareerd werd bij mijn buurman.
De beste man is ruim in de 60 en wilde wat rozen planten tegen zijn voorgevel aan.
Daar lag een voor hem onbekende kabel, dus strop eromheen en trekken met de heftruck.
Een collega van mij huurt een verdieping van hem en zat zonder internet, of ik ff wilde komen kijken.
Kabel was dus overmidden, alleen de kern, dus lood en de 4 aderpaartjes.
Dit was idd een oude kabel, met teer ??? en jute.
Dan bel je naar de KPN, lijn is immers van hun, word je doorverwezen naar Tele2 want daar heeft hij zijn internet vandaan.
Op de klachtenbon stond letterlijk : grondkabel door, door graaf werkzaamheden...
Komt er een monteur van Tele2 en die is pissed op KPN, staat toch duidelijk op de klachtenbon, waarvoor moet ik nog komen kijken ??? duidelijker kan het niet zijn.
3 dagen later een monteur van KPN op bezoek....
Jemig, waarom ben ik gestuurd ???? Ik mag alleen problemen binnenshuis oplossen.
Weer 3 dagen later een grond monteur op bezoek, ik ben er bij gebleven hoe hij het opgelost heeft, maar ik had het net zo goed zelf kunnen oplossen met een paar kroonsteentjes.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

in belgie niet veel beter.
heb ruis op men telefoon, ben de provider: die doen een test en zien een kortsluiting op de lijn. internet en digitale tv werkte wel nog. komt een technieker mijn binneninstallatie uitmeten (wetende dat ik de kabel en de aansluitdoos van de provider als enigste binnen heb, telefoon zit er rechtstreeks op alsook modem). technieker meet en zegt idd dat het buitenshuis is en vertrekt. ondertussen geen tv en internet meer.
klacht ingediend, en zelf mijn binnenaansluiting opnieuw moeten doen (ben ook ex technieker van diezelfde provider ;-) ). krijg een mail terug dat mijn storingsdossier al gesloten werd als zijnde opgelost.
opnieuw klacht ingediend: na een week zelfde mail, probleem was opgelost en effectief de telefoon ruiste niet meer.

2maand later weer dezelfde ruis, weer storingen gebeld, weer een technieker die binnen kwam meten (dezelfde). staat die naast mij: "zijn ze vorige keer de kabel wel komen herdoen in de grond?" ik antwoorde nee. heeft die opnieuw de boel doorgegeven. zijn ze gisteren eindelijk de grondkabel komen herstellen.

volgens mij ook waterinsijpeling gehad in de kabel. soms viel mijn lijn zelf een seconde dood als een vrachtwagen door de straat reed.
bij mij is er een 3-4maand over gegaan tussen 1 aangifte probleem en uiteindelijke oplossing. t loopt eigelijk fout aan de andere kant van de telefoonlijn, die eerste persoon die u moet helpen :s. daar zitten mensen zonder technische kennis

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bij het lezen van de originele beschrijving kreeg ik een flashback naar de mijn "incident" in 1994: gebeld worden werd steeds lastiger, maar ze zouden de centrale gaan vervangen, dus maar doorgemodderd tot de nieuwe centrale er was. Toen konden we niks meer.... Dat was, zoals Ericp al suggereert, een aardlek in de grondkabel....

Dat gezegd zijnde: Onder het mom van "het heeft 15 jaar zo gewerkt" weiger je om dingen die nu fout zijn te verbeteren. Toen in 1994 kregen we bericht van KPN dat ze iets gingen veranderen. Tegenwoordig kan het best zijn dat ze achter de schermen zonder je wat te vertellen de boel upgraden en dat installaties die niet-aan-de-specs-voldoen dan ineens niet meer werken. Pech! En als jij je installatie dan "buiten spec" wil houden, is het niet-werken voor eigen risico.

Als je goed bent met een multimeter kan je kijken of je de aardlek kan meten.

Zorg dat je onder aansluitfactor 5 komt.

Doe de ADSL splitter waar ie hoort: Voor alle aftakkingen in huis.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

het heeft een 1,5 week terug ook erg veel geregend, op veel plaatsen in het zuiden was het voor een maand aan regen normaal. dan komen rotte kabels er sneller uit. net als met de herfst als de eerste vorst komt en het grondwater in de grond wordt gedrukt..

gplk kabels zijn dan erg gevoelig voor bewegen, lijnen die eerst nog werkten vallen dan uit en de al uitgevallen lijnen komen soms weer tot leven.

als je echter van een andere leverancier als kpn afneemt en ook nog geen bedrijfs aansluiting hebt kan dit weleens lang gaan duren in de zomervakantie..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Op 23 juli 2014 10:09:20 schreef Max1966:
Zonet 3e maal met KPN gebeld om de afspraak van de monteur te verzetten.
Prima medewerker die me uiteindelijk vertelde dat zij op haar scherm zag dat de fout ondergronds zit....

@hierboven. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Een ingewaterde kabel heeft ook al gauw een te hoge aansluitfactor... En kennelijk ziet de meetapparatuur van KPN die wel.

@hieronder: Als de KPN de klant de schuld kan geven (en een betaalde monteur sturen) zullen ze nooit bij voorbaat suggereren dat het aan henzelf ligt.

Er zijn meerdere manieren om vanuit de centrale de aard van de fout te meten, of de afstand tussen de centrale en de fout. Als die afstand 1km en het huis staat op 2km, dan mag duidelijk zijn dat er in elk geval onderweg (ook) een fout zit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 24 juli 2014 17:27:12 (62%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Gplk kabels waren/zijn best stevig en betrouwbaar. (Als je er een paaltje doorheen slaat gaan ook PE/GPE kabels dat niet leuk vinden...)
Heb in de jaren '80 in Groningen nog aan PTT kabels gewerkt die in 1902 waren gelegd (toen leefde Bell nog!), en die waren nog in prima staat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Monteur is net weg. Aardige en kundige man. Hij ontdekte bij het doormeten dat de fout buiten in de grond ergens zit.

Omdat er twee lijnen in dit huis binnen komen kon hij meten dat er 1 niet goed meer was (gaf weerstand / verzuipen aan) , dat was de lijn waarop ik zat aangesloten.

Vervolgens kon hij me overzetten op de andere goede lijn in het telefoon verdeelpunt dat een paar straten verderop staat.

En hij heeft meteen een nieuw ISRA punt gemonteerd , nu had ik nog een oudere grijze lasdop.

Klus duurde inclusief het werk in het verdeelpunt bij elkaar nog geen half uur.

Mocht het probleem nog bestaan dan moeten ze gaan zoeken in de grond maar hij dacht dat dit nu opgelost was omdat er een verschil in sterkte meetbaar was tussen lijn 1 en 2. En zou de kabel buiten kapot zijn dat ze waarschijnlijk allebei storing zouden hebben.

Ik hoop dat het nu opgelost is , mijn hartelijke dank voor alle tips en het meedenken. Dat stel ik zeer op prijs.

En mocht er toch nog iets mis zijn dan horen jullie natuurlijk het vervolg.

Op 25 juli 2014 13:27:03 schreef Max1966:
Mocht het probleem nog bestaan dan moeten ze gaan zoeken in de grond maar hij dacht dat dit nu opgelost was omdat er een verschil in sterkte meetbaar was tussen lijn 1 en 2. En zou de kabel buiten kapot zijn dat ze waarschijnlijk allebei storing zouden hebben.

nu je het zegt..... bij ons hebben ze het toen ook zo gedaan. Binnen een week ging de andere lijn ook stuk. Voordeel is wel dat je weet wie je moet bellen, en dat je niet weer weken gaat modderen, zou er iets met /mijn/ installatie mis zijn?.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De monteur is net weg. Vriendelijk en kundig persoon.

Hij zag via meting aan het ISRA punt meteen dat er enorm veel storingen waren / vele foutmeldingen op de lijn.

Hij heeft een stukje van de KPN kabel geknepen, gestript en weer verbonden. Dat strippen was een hele klus omdat de kabel ruim 50 jaar oud is.

Lijn was toen meteen veel rustiger, veel minder meldingen, ruim binnen de foutmarge.

Toen een nieuw ISRA punt aangebracht en alles weer gemeten.

Lijn was nog even rustig.

Daarna via de modem getest, ook die was mooi rustig en sneller.

Conclusie is nu :

Bij lomp en grof uitgevoerde werkzaamheden vorig jaar (waar ik toen zeer ontevreden over was) bij het vernieuwen van de gasleiding is het ISRA punt beschadigd (dat wist ik nog), dat is toen provisorisch hersteld maar waarschijnlijk niet goed.

En daarbij had de vorige KPN monteur een paar kleine (schoonheids-) foutjes gemaakt bij het aanleggen van het ISRA punt.

Daardoor hebben problemen zich opgestapeld met de storingen van de afgelopen tijd als resultaat.

Inwatering van de kabel leek nu gelukkig niet voor de hand te liggen.

Tevens wees hij mij er op dat ik alleen de rode en blauwe draad van mijn getrokken kabel had gebruikt, en die fout maken heel veel mensen zei hij. Hij raadde me aan eventueel dat nog te herstellen en de rood/witte en blauw/ witte verbindingen te gebruiken.

Gezien het feit dat nu alles weer prima werkt laat ik dat nu voorlopig zoals het nu is en al 11 jaar zit.

Ik hoop van harte dat het nu weer / echt is opgelost.

M.b.t. kabel.

Als die kabel een normale 1x4 kabel van KPN zelf betreft, dus met 4 aders rood/blauw/wit/oranje dan kun je inderdaad 2 aders bij elkaar nemen om evt. het signaal beter te krijgen, is niet gegarandeerd.

Mocht het een netwerkkabel zijn, doe het dan niet! Omdat de twist van de paren onderling anders is en het ene paar dus langer is dan het andere paar.
Daardoor krijg je dat de signalen niet tegelijkertijd aankomen bij het modem. Daardoor kun je zelfs meer storing krijgen.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!