Rigol DS1052E of Siglent SDS1072CML

Heb nu een eerste commerciële opdracht en moet/wil daarvoor eigenlijk een nieuwere scoop (oude 20mhz hobbyding is op). of er een volgende opdracht in de eletronica komt is de vraag (vreemde eend in mijn bedrijf) dus ga ik niet flink investeren.

na wat onderzoek kwam ik op bovenstaande. Maar wellicht heeft iemand nog alternatieven.

Rigol DS1052E:
-2 analoge kanalen plus externe trigger ingang
-50 MHz (DS1052E/D)
-1 Mpts geheugen
-1 Gs/s Bemonsteringsfrequentie
-5.7 inch kleuren LCD met 64K kleuren
-Trigger modes: edge, pulse width, slope, video, pattern, continuous time, and alternate

Siglent SDS1072CML:
-70Mhz
-Up to 150MHz Bandwidth 1GSa/s sample rate
-7''TFT-LCD display, 8*18 grids
-Channels: 2CH+1EXT
-1GSa/s samplinge rate, 2Mpts memory depth
-6 digits hardware frequency counter, real time counting display
-Support SCPI programming command control
-Unique digital filter and data recorder function
-Embedded 12 languages, online help, one key storing and one key printing

ik heb zelf een rigol 1052, bevalt goed en je krijgt heel veel waar voor het geld. De scope is op een simpele softwarematige manier te upgraden naar 100 MHz. Hopelijk is wel duidelijk dat je voor 300 euro geen professionele scope koopt. De sigilent ken ik verder niet, succes met de aankoop

Alle waar naar zijn geld.

Natuurlijk is het ook jammer dat hier weinig mensen zullen zijn met ervaring van beide producten.

Rigol heeft zich inmiddels min of meer bewezen als budget scope, hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb. Siglent heeft Als belangrijk verschil meer geheugen.

rbeckers

Overleden

Ik heb de Siglent SDS1072CML, ik heb toen ook die Rigol op mijn lijstje gehad. Uiteindelijk voor de Siglent gekozen vanwege groter scherm en meer geheugen. Heb al veel plezier van die scoop gehad en denk dat het waar voor je geld is, het is geen Hameg of Agilent maar die kosten ook fors meer geld. Denk dat de probes wel de sluitpost zijn in dit prijs segment. Maar die kun je nog wel los op de kop tikken. Net als altijd is hier wel van toepassing koop iets wat bij je eisen past.

Op 27 juli 2014 18:45:10 schreef rbeckers:
Wat wil je gaan meten?

herhalende spanningen t.o.v de tijd ;-)

In het huidige project komt een buck converter. Maar goed wat de toekomst brengt weet ik niet

het liefst heb ik iemand die beide apparaten kent en de plussen en minnen in gebruik kan aangeven. Maar dat zal wel lastig zijn.

@jan klaasen
Natuurlijk is het ook jammer dat hier weinig mensen zullen zijn met ervaring van beide producten.

beetje botte reactie he

rbeckers

Overleden

Als die buck converter rechtstreeks aan de 230V hangt,
dan voldoen beide niet.

rbeckers

Overleden

Dan lijkt de siglent beter.

Er zijn een ton van deze topics te vinden op diverse forums.
Als ik jou was, zou ik vooraleerst de keuze maken wat je wilt.
2 kanaals vs 4 kanaals; digitale decodering/triggering ?
Ik heb mij overlaatst een DS1074z gekocht en geüpgrade naar 100MHz.
http://riglol.3owl.com/ is een site waar je de mogelijke hacks terug kunt vinden voor Rigol devices.
Zoek een beetje op internet en je geraakt er heus wel uit.

Groeten

Veni Vidi Vagina - Ik kwam, en zag dat het kut was.

Rigol. Kijk vooral even naar de 1000Z series en bedenk dat deze te hacken zijn. De 1052 is al een oud beestje. (Die we erg dankbaar moeten zijn voor het 'openbreken' van de prijzen)

[Bericht gewijzigd door knifter op maandag 28 juli 2014 12:15:40 (39%)

beide scoops zijn 2 kanaals, 2 kanaals lijkt me voorlopig genoeg.

De rigol 1000z is nogal wat duurder t.o.v de eerdere twee. 450 t.o.v. ongeveer 250. Maar goed wel 4 kanalen en veel meer geheugen

En een stuk meer waar voor je geld. Een scoop is zo essentieel dat 450 een zeer goede investering is.

Overigens heb ik zelf een gehackte 1052 (100 MHz). Ik heb er erg veel lol van gehad. Ik wil nu voor de 4014 gaan en die ook weer hacken.

Moet je eens het verschil bekijken tussen de 2000-reeks en de 4000-reeks. Als je de 4 kanalen niet nodig hebt, zou ik voor de 2000-reeks gaan, die is volgens mij beter qua specs.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 28 juli 2014 18:50:00 (49%)

Veni Vidi Vagina - Ik kwam, en zag dat het kut was.

Klopt. Het front-end schijnt iets beter te zijn bij de 2000. Maar koop nooit meer een scoop met minder als 4 kanalen. Dat vindt ik een groot gemis.

Dus als ze nou eens een 2000 met 4 kanalen gingen maken...

Maar on-topic: Voor TS lijkt de 1000z mij een serieuze optie. Lijkt me een hoop bang-for-the-buck.

Sine

Moderator

De 1052 is ondertussen alweer een wast oudere scope, het zou niet mijn eerste keuze zijn als ik een nieuwe mocht aanschaffen ( hoewel ik best happy ben met de mijne )

En of die siglent echt een stap omhoog is ...

Mocht ik nu een digi scope kopen dat zou ik zeker kijken voor iets DPO-achtigs, ik meen dat de niewere rigol 1000-serie dat heeft. CMIIW

Als je met DPO Digital Phosphor Oscilloscope bedoelt, en daarmee intensity graded display.. Dan heb je gelijk.
Het is idd zeer handig om de intensiteit van de grondgolf naar de voorgrond te brengen.
In mijn opzicht is de 1000z-serie de extra prijs echt waard.
Trigger / Decode opties, intensity graded display, hoog samplememory, ..
Het is een investering tov van de DS1052E, maar een goeie investering. Al zou ik wel niet voor de geïntegreerde signaalgenerator gaan.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 28 juli 2014 18:50:13 (33%)

Veni Vidi Vagina - Ik kwam, en zag dat het kut was.

Rigol 1000z is toch weer 200 euro duurder als de eerder aangegeven modelen. maar goed als je meer betaald dat je meer krijgt snap ik. De 1000z zou je moeten vergelijken met de SDS 1074CFL 70MHz 4 Channel

Het gaat me meer over Rigol ten op zichte van Siglent.

Wil op dit moment alleen geen 500 euro uitgeven..... denk ik

Voor die prijs krijg je wel een 100MHz scope, 4 kanaals met al die opties. Als je het echt serieus neemt met electronica, dan raad ik je aan om door te sparen. Je zal achteraf enorm tevreden zijn dat je voor de DS1074z gegaan bent ipv de DS1052E. Het is echt dag en nacht verschil, geloof me.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 28 juli 2014 20:52:52 (42%)

Veni Vidi Vagina - Ik kwam, en zag dat het kut was.

Ik ben prima tevreden met mijn Rigol-tje. Ik heb een nog-oudere. Als je weet wat je doet kan je daar prima mee meten. Een duurdere scoop kan vast "meer", maar helpt niet als je niet weet wat je doet.

Wat ik een gemis vind is dat ik geen controle heb over of de scoop binnen mijn "venster" wat ik ingesteld heb lekker snel gaat sampelen, zodat ik goed kan inzoomen, of dat ie buiten mijn venster lekker door-sampled, zodat ik goed kan uitzoomen. Of dat aan mij ligt (i.e. ik heb de knoppen nog niet gevonden) of aan de scoop (dat ie het niet kan), weet ik niet zeker. Ik vermoed sterk dat de nieuwere rigols hier wel een instelling voor hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Lees hier en elders in veel topics goede ervaringen met Rigol. Lees minder over Siglent, maar ook alleen goede ervaringen. Mijn aanvankelijke vraag word niet echt beantwoord, bijgrijpelijk maar jammer.

Voor de hobby kan ik nu niet investeren. (moet nog een nieuw dak en keuken en inrichting en en en) Wil de investering dus ook op deze opdracht afschrijven. Mocht ik strak veel bezig gaan met electronica is dan is het alsnog 1000 euro of meer neerleggen geen probleem.

Van wat die bijvoorbeeld Sine en Rew laten zien in topic´s op CO en hun tevredenheid denk ik dat voorlopig voor mij een basis model voldoet.

Ben er zeker van dat het een vebeterring zal zijn ten opzicht van mijn Handykit 20mhz scoop.... met een defect in een kanaal. (kan ik die mooi repareren)

Henk H.

Golden Member

Wat soms minder sterk is bij de goedkopere (chinese) merken is de user interface. Soms hebben die wat eigenaardigheden en onlogische of erg omslachtige settings. Als de keuze nog niet doorslaat naar de één of de ander is dat misschien nog iets om op te letten als je reviews bekijkt.

Verder heb ik helemaal geen ervaring met digitale scopes dus daar kan ik je verder niet mee helpen.

@rew: Het zijn ook maar 8k pts memory he. Het is inderdaad jammer dat je geen controle over de decimation hebt bij de meeste scopen maar hier zou het toch niet heel veel worden.. Een Agilent 4000 kan het ook niet overigens. Vanaf donderdag een R&S RTE op test, zal even kijken of die het kan.

het is de Siglent geworden. heb hem gekocht voor 289 euro inclusief BTW, inclusief verzending in Duitsland