Batterijen schakelen en snelheidsregelaar.

Hallo,

Ik heb een karretje gemaakt met een 300W 24V motor van een elektrische step.

Vraag 1:
Ik gebruik momenteel de batterijen die erbij zaten (2x 12V 12Ah in serie) maar deze gaan redelijk snel leeg. Om de actieradius wat groter te maken wou ik nog 2 batterijen die ik hier heb liggen er bij schakelen als volgt; Het zijn 2 12V batterijen van 5Ah (meen ik mij te herinneren want het staat er niet op). Deze 2 komen al van een andere step en staan in serie. Ik wou deze in parallel over mijn 2 12V 12Ah batterijen zetten die ook al in serie staan. Nu doet een vriend mij twijfelen, hij denkt dat de 12Ah batterijen die van 5Ah gaan opladen, dit is toch niet het geval he?

Vraag 2:
Op het moment heb ik een simpele aan-uit schakeling gemaakt met een relais, natuurlijk is de aanloopstroom nu zeer groot en schokt het karretje als ik start. Ik wou dit maken met een klein Arduino board die een mosfet aanstuurt. Met een soort gelijke code:

for(int fadeValue = 0 ; fadeValue <= 255; fadeValue +=5) {
// sets the value (range from 0 to 255):
analogWrite(ledPin, fadeValue);
// wait for 30 milliseconds to see the dimming effect
delay(30);

Wanneer ik op start duw zal de stroom geleidelijk aan toenemen waardoor het karretje langzaam vertrekt. Kan dit werken? Schokt het dan niet meer en beperk ik zo de aanloopstroom?

Alvast bedankt!

Bij het parallel zetten van accus kan het zijn dat de meest-opgeladen accu de minder-opgeladen accu gaat lopen laden. Omdat je geen controle hebt over de stroom die dan gaat lopen, kan de stroom het maximum wat toegestaan is voor de minder-opgeladen accu overschrijden. Oplossing: zorg dat de accus allemaal precies even vol zijn voordat je ze aan mekaar koppelt.

Anderzijds, dit speelt nauwelijks bij Lood-accus: Om een loodaccu snel te laden dus om richting de maximum stroom te gaan, moet je een spanning aanbieden die boven de spanning ligt die een loodaccu kan leveren als ie vol is....

Ik weet niet hoe snel de PWM van de arduino is als je "analogwrite" gebruikt. En ik weet niet hoe groot de inductie van je motor is. Die twee combineren tot: gaat ie effectief een tijd op volle kracht en dan weer een tijdje niet, of gaat er een stroom lopen die door de pwm wat rimpelt maar continue blijft lopen door de inductie. Maar goed. Het zal wel het beoogde effect hebben wat er ook gebeurt.

Let wel een beetje op wat voor mosfet je neemt. Nominaal: 12A, dus reken op een mosfet die minstens 120A claimed te kunnen...

Ohja... Schakelverliezen: Hoe ga je de mosfet aansturen? Direct aan de arduino? Velen hier zullen je dat ongezien afraden. Ik zeg: reken het effe na. De arduino hangt je gate aan de 5V met een weerstand van 30-50 ohm. Bereken hoe lang het dan duurt voordat je gate ook echt boven de "FET geleidt goed" spanning komt. Ga uit van de maximale stroom gedurende die tijd, die de mosfet opwarmt. Ditzelfde bij het uitzetten. Blijf je nu onder het maximale vermogen van de tor?

Vergeet de vrijloop diode niet!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor het antwoord! Ik mag de vrijloopdiode inderdaad niet vergeten. Wat die accu's betreft heb ik geen schrik.
Ja ik wou inderdaad de mosfets direct via de Arduino sturen, heb dit al vaker gedaan bij leds. Ik wou 3 van deze mosfets in parallel zetten http://iprototype.be/products/components/ics/mosfet . Moet ik deze dan ook koelen?

Oh wacht eens, het valt me net tebinnen dat er een vrijloop staat op de as van het wiel dat aangedreven wordt met de motor, dus in principe is er toch geen vrijloopdiode nodig, toch?