12V motor aansturen met drukknop

Ik zoek al enige tijd een manier om mijn canbus gestuurde verborgen compartiment in mijn auto terug in gang te krijgen.
Deze werkte samen met de radio maar ik heb een aftermarket radio ingebouwd met het gevolg dat het compartiment niet meer werkt.

Het compartiment werkt als volgende:
met een druk knop op de voorkant, die dan een 12V motor in gang zet, er is achter in het klepje nog een druk knop die 'gesloten' is éénmaal het kastje in beweging komt is deze 'open'.
wanneer hij het maximum punt heeft bereikt is hij terug gesloten.
Je drukt op het voorste knopje weer, compartiment komt in bewegen, achterste knop van 'gesloten' -> 'open' -> minimum punt bereikt 'gesloten'

Achteraf kan er misschien zelfs een timer relay tussen om hem automatisch te sluiten als hij meer dan 30-45 seconden openblijft ofzo.

op het internet iets gevonden met 2 schakelaars (voor max & min) met gebruik van een dpdt schakelaar (dit zou dan een gewone druk knop moeten worden)

http://www.robotroom.com/Motor-Switch/Schematic-DPDT-Plus-Snap-Action-Switches-For-User-Control-With-Limit-Stop.gif

Kan iemand mij hiermee helpen?

[Bericht gewijzigd door karakan08 op 3 augustus 2014 02:32:36 (14%)]

Vervang de dpdt switch door een relais.

Thevel

Golden Member

Het probleem is dat er slechts één eindschakelaar is voor zowel geopende als gesloten positie.
De bestaande eindschakelaar is ook nog een gesloten i.p.v geopend in de eindstand.
Het is wel elektronisch op te lossen maar echt simpel is dat niet.

Kun je op de klep 2 eindschakelaars plaatsen?
Zoiets bijvoorbeeld: http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873445523486.jpg

Op 3 augustus 2014 14:29:42 schreef rbeckers:
Vervang de dpdt switch door een relais.

dat werkt niet, er is slechts één eindschakelaar.

Dat relais is toch voor de draairichting van de motor.
Twee eindschakelaars zijn nodig.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Dat is toch ongeveer ruitenwisser principe? Hoe moeilijk kan het zijn:

code:


      +12V
       |__________________________________________
       |     |          |                         |
       |   30|_         |_                      30|
S1 [--\       / K2       /--o Eindeloop          \  K1
       |  87a|          |                       87|
       |_____|          |                         |
       |                |                         |
       |                |                         |
     86|              86|                         |
     [   ] K1         [   ] K2                  ( M )
     85|              85|                         |
       |                |                         |

Als er slechts één eindeloopschakelaar zit, zal het waarschijnlijk wel een excentrische aandrijving zijn en hoeft de draaizin van het motortje helemaal niet om te keren.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
Thevel

Golden Member

zal het waarschijnlijk wel een excentrische aandrijving zijn

Als het inderdaad zo is maakt het de schakeling een stuk eenvoudiger.
Maar wat ik niet begrijp is waarom de eindschakelaar gesloten is in de eindpositie, geopend zal logischer zijn.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.

wat betekent excentrische aandrijving?
ik heb op de + & - 12v gezet en hij ging open, polen omgewist en hij ging dicht.
dan zag ik extra kabels lopen naar dat extra schakelaartjes, multimeter er op, als de klep dicht sluit is hij "gesloten", als de klep open gaat dus tijdens het proces is hij "open" daarna terug "gesloten".

Zoals een krukas aandrijving. Voor iets dat met een krukas wordt aangedreven, heeft de draaizin geen belang.

Wat gebeurt er namelijk als je de motor continu spanning geeft, zonder om te polen?
a. Gaat de klep open, dan dicht, daarna weer open...? Dat is een typische excentrische aandrijving, zoals bij een ruitenwisser.
of
b. Gaat de klep open (of dicht) en blokkeert daarna het motortje als de klep helemaal open (of dicht) is? Dan lukt het NIET met m'n voorstel.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
Thevel

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/excentrische%20%20aandrijving.jpg

Wat gebeurt er als er spanning op de motor blijft staan, gaat de klep dan open-dicht-open-dicht...

Edit/
Sparkz was iets vlugger.

neen, hij stopt gewoon

even de moeite gedaan om wat foto's te nemen en een filmpje te maken met de multimeter op de achterste schakelaar.

Foto schakelaar 'gesloten' - 'open' - 'gesloten'

http://nl.tinypic.com/r/16apevn/8

werking:

http://youtu.be/hVaXuEbUkFE

Thevel

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/12v%20motor%20%20aansturen%20%20met%20%20druk%20%20%20knop.jpgGroter

Ik heb wat bedacht met makkelijk verkrijgbare componenten.

Werking:
- Als de schakeling onder spanning wordt gezet reset de flip-flop via C4.
- Na een druk op de knop toggelt de flip-flop, uitgang Q is nu hoog.
- T2 komt nu via R1 en C1 in geleiding, Rel2 trekt aan, de klep gaat open.
- Eindschakelaar gaat open, T2 blijft geleiden via R2 en D1.
- Als de klep geheel open is sluit de eindschakelaar, basis T2 wordt nu via D4 naar massa getrokken
- T2 spert, Re2 valt af, de motor stopt.
- Na nogmaals een druk op de knop toggelt de flip-flop, uitgang /Q is nu hoog, T1 geleid nu via R3 en C2.
- Rel1 trekt aan, de klep sluit weer etc. etc.

C1 en C2 moeten dusdanig gekozen worden dat de eindschakelaar tijdelijk "overbrugd" wordt, ik denk dat 47µF voldoende is.
De schakeling trekt slechts 0,12 mA in rust.