Hedendaagse elektronica van beschamende kwaliteit

Alleen berichten met de trefwoorden “rozen bracht zij” worden getoond. Alle berichten tonen

Zoals ik bij veel andere topic al heb gezien, en ook laatst Henry s met die usb laders.

Sommige dingen zijn toch echt om te wenen als je dat ziet, componenten lijken er wel van af ingeschoten te zijn.

Zeker als er Made in China op staat. Zelfs dure kwaliteitsmerken doen niet onder daar voor.

Maar soms is het toch erg dat je bij de QC je je moet schamen voor zo iets.
Iedereen hier kent blijkbaar wel APC, een gerenommeerd niet bepaald goedkoop merk.
Wat die durven afleveren is schokkend, lees dit eens door en bekijk de foto's goed. Dit hou je niet voor mogelijk en dat voor 60 euro!

http://www.tomshardware.com/picturestory/661-power-strip-bar-surge-pro…

Dagelijks branden dingen uit of brand je huis uit wegens belabberde kwaliteit.
Zo had ik laatst een goedkope ATX voeding van iemand in handen die stuk was, die was nog verzegeld. Nadere inspectie binnenin was een ontplofte condensator, en een ingangszekering met draden die op de print gesoldeerd is, en al langs het glazen buisje overbrugd was met een klodder soldeer!! Dat hou je toch niet voor mogelijk?

Binnenkort moeten we in de winkel eerst eens de binnenkant bekijken voor je tot aankoop over gaat, ik schaam me in hun plaats zoiets te verkopen. Brand of niet, veilig of niet... Who Cares Anyway! Business is Business!

Daar staat dan nog keurig het TUV en CE teken op, kopietje?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

dat apc ook rommel levert sta ik niet van te kijken. de budget reeks van apc was altijd goedkoop van opbouw. echte merk stekkerblokken zijn alleen van buiten mooi en degelijk uitziend. haspels van brennenstuhl hebben ook maar een gewone klixson aan boord zitten als beveiliging. die dingen kunnen geeneens 16amp ohms schakelen, laat staan 16amp inductief. dat kan de haspel wel aan..

bijna alles komt uit china tegenwoordig, en die draden half op en door de print gesoldeerd heb ik ook al gezien. voor een bedrijf een hele berg drivers van kabels voorzien. spul komt direct van de boot uit china, komt geen kema aan te pas op die manier van invoeren.. de veiligheid is erg slecht, geen zekering primair, veel te weinig isolatie tussen primair en secundair enz ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

We staan met zijn allen te blèren als er iets wat meer kost dat het te duur is.
Dus vragen we zelf om dergelijke rommel.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 13 augustus 2014 21:13:50 schreef pa3gws:
We staan met zijn allen te blèren als er iets wat meer kost dat het te duur is.
Dus vragen we zelf om dergelijke rommel.

Ja maar dit toestel kost je 60 euro!
Zelfs voor deze prijs krijg je werkelijk een kat in de zak...
Moeten we soms 120 euro betalen bedoel je voor een goede?

Nee daar heeft het niet zo veel mee te maken, seriewerk en zo goedkoop mogelijk voor het bedrijf bedoel je.

FoxConn zou zelfs naar ik hoorde al hun personeel willen ontslaan en enkel nog met robots aan de slag gaan, en Apple helpt daarbij graag een handje. Die maken hun IPhone die binnenkort nog maar ens wordt vernieuwd.

We gaat dan toezien op kwaliteit?

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 13 augustus 2014 21:21:40 (20%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Het ergste vind ik dat er allerlei dingen op apparaten worden gedrukt die niet kloppen, zoals keurmerken e.d... (en daar wordt weinig tegen gedaan)
Bijvoorbeeld ook de 18650 Li-Ion batterijen die met opdruk tot 4400mAh te vinden zijn. Veel halen nauwelijks de 500mAh. :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Niet alles uit China is slecht. Het ligt er aan wat je betaald en wat je afspreekt met de Chinezen. Je krijgt gewoon waar je voor betaald.
En als je dat goed doet kunnen ze zelfs kwaliteit maken.

Ik moet wel toegeven, een fabriek in China kan ook uit een aantal garageboxen bestaan verspreid over een stad. Alle boxen maken het zelfde produkt maar er zijn net zo veel uitvoeringen als er garageboxen zijn :-)

@CrossFireX: en ook anderen.
Let wel dat deze niet geschikt zijn voor onze 230V-AC maar 115V-AC.
Dus spreekt de overspanning protection er snel aan.
En soms moet Fase en Nul niet omgekeerd aangeboden worden, daar de beveiliging alleen in de Fase zit.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
maartenbakker

Golden Member

60 euro voor een UPS is nou eenmaal behoorlijk goedkoop.

Overigens was in de jaren '70 de kwaliteit uit Japan (en van de Koreaanse kopieen van Japanse spullen!) al best aardig. Koreaans spul is daarna een tijd lang slechter geworden (ik heb eigenlijk geen idee waarom, maar vooral bij Goldstar kan je het goed zien), maar niet zo slecht als Chinese spullen sinds de opkomst van het ongecontroleerde kapitalisme en inmiddels trekt het Koreaanse spul weer redelijk aan richting hoge B-kwaliteit.

De slordige electronica uit de jaren '70 kwam vaak uit Hong Kong (vooral veel portable of kleine audio) of uit omringende relatief onbekende landen (wellicht in Japanse, Koreaanse of Hong-Kongese opdracht?). Voor echte rommel uit Japan moet je minstens 20 jaar eerder zijn (behalve Funai, dat is nooit goed geweest), en voor echte rommel uit Duitsland ruim vóór de tweede wereldoorlog.

@dawmast: hoezo importkeuringen?
@Arco: haha, ja maar die leverde nou juist prima werk af, jammer dat zijn ondergang zo roemloos was.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Dat soort stekerblokken van een behoorlijk merk geven een behoorlijke (levenslange) garantie èn een verzekering van de apparatuur, die je er aanhangt.
Ik had en heb er een van Belkin, die eens is doorgeslagen door een netspannigspiek. Zowel het stekerblok als de meegesleepte router werden zonder pardon vergoed!
Hetzelfde met een bij Aldi gekocht stekerblok. In dit geval waaren alleen de VDR's kapot en de master-slave elektronica. Stekerblok onmiddellijk vergoed door de grossier in Duitsland. Het ding was overigens heel degelijk opgebouwd>

Ik heb nu een Brennenstuhl voor mijn NAS zitten, die ook zoiets belooft. Heeft iemand ervaring met dat merk?

Had ook een bouwmarkt geval bij mijn schoonzuster geplaatst. Die heeft de klap wel opgevangen, maar wipte daarna iedere keer de aardlek er uit. Nu ook maar door een Brennenstuhl vervangen. Dat Bouwmarkt geval had overigens geen surge arrestor er in :(

@maartenbakker:
Het gaat ook niet over een UPS, maar over een overspanningsbeveiligd stekerblok.

@Henry:
Dat zijn duidelijk te veel letters voor mij om in één keer te overzien :D

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

60 euro voor een stekerdoos is inderdaad knap duur, had dat even over het hoofd gezien... En de kwaliteit is inderdaad dramatisch. Zelfs in Amerika kunnen ze dat niet zo erg, er staat dan ook heel tactisch "Designed in the USA" op.

Zal inderdaad vanwege de verzekering zijn.

BSH (van de brandbare vaatwassers en de gasloze koelkasten van Bosch en Siemens) is voor mij trouwens de uitzondering die bewijst dat Duitse spullen over het algemeen redelijk degelijk zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 14 augustus 2014 00:35:51 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 augustus 2014 21:50:19 schreef Arco:
Bijvoorbeeld ook de 18650 Li-Ion batterijen die met opdruk tot 4400mAh te vinden zijn. Veel halen nauwelijks de 500mAh. :(

Mijn "claimed 2200mAh" powerbank (geen onwaarschijnlijke claim) blijkt een 1800mAh accu te bevatten (volgens opdruk op die accu). Ik heb hem zojuist aan de tester gehangen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

heb hier ook een stel van die brennenstuhl blokken liggen. kwa degelijkheid wel te doen, echter ben ik meer fan van kaiser. de 10 blokken van brennenstuhl zijn gemaakt van inelkaar geschoven modulen van 2 wcd's. heb 2x gehad dat een deel van 1 blok niet werkte omdat het insteeksysteem geen contact meer maakte middenin de blok.

ook een 4 voudige overspanning beveiliging ervan, daar staat op "versicherung fur 5 milionen euro".. die werkt vooralsnog prima. zelfs de 10amp zekering is nog origineel.

pas een haspel gemaakt van brennenstuhl, krachtstroom 16amp haspel. lag fijn in de hand, ook het oprolsysteem werkte goed. er was een verbrande clixson, dus de andere 2 ook eruit gemikt. gezien de eigenaar toch altijd het ding afrolde en er 2,5mm rubber kabel opzat waren die dingen te missen. de last was een 11kW oven op die haspel, dus warm zou hij wel worden niet afgerold. dat ding zat ook vanbinnen netjes inelkaar. kroonsteen met aderhulzen, geschroefd en niet gepuntlast. stuk beter als de bekende zwarte gilze haspels, die zeker in de losse wcd uitvoeringen ook goed zijn. daar zet ik vaker nog nieuwe kabel op haspels van 15 jaar oud, stevig frame en haspel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Moet je dit filmpje eens zien over 18650, je gelooft je ogen niet...

https://www.youtube.com/watch?v=eOshOXcSkDA

Rare jongens die chinezen...

Ik heb hier al zo een 5 jaar eenzelfde overspannings- beveiliging hier thuis van het merk Gerateshutz. Komt van ELV duitsland en er staat ook op Made in Germany.

Die heeft al 2 keer zijn werk gedaan vroeger op ons appartement. Gewoon een kliene glaszekering vervangen vooraan, en het ding werkt weer. Ledje Shutz Activ brand dan weer.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 14 augustus 2014 00:45:05 (54%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
evdweele

Overleden

Binnenkort moeten we in de winkel eerst eens de binnenkant bekijken voor je tot aankoop over gaat

Het zou me sterk verbazen als er 1 winkelier is te vinden die dat toestaat.
Met het alleen op het oog inspecteren ben je er nog niet. Tijdens het gebruik, na weken of maanden, kan alsnog blijken dat het product niet aan je eisen voldoet.

Bijvoorbeeld omdat het slecht schoon te maken is, of veel meer onderhoud vergt dan in de praktijk als wenselijk wordt geacht. Terugbrengen naar de winkel is dan niet meer mogelijk zonder er veel geld op toe te leggen.
Dat laatste is vaak het gevolg van een slecht ontwerp zonder dat het product voldoende is getest voordat het in productie werd genomen.

Een voorbeeld daarvan staat hier in de keuken; een volautomatische espressomachine van Siemens. Zijn voorganger, de Siemens TC55002, was na 12 jaar intensief gebruik flink versleten. Nadat er lekkage begon op te treden en het verwarmingselement doorbrandde leek het mij tijd voor een nieuwe. Door de goede ervaringen met die machine werd het weer een Siemens, dit keer de EQ7 Plus.

Het eerste halfjaar werkte het apparaat zonder problemen. Het was wat lastiger schoon te maken dan de vorige door hoekiger vormen en eigenaardig geplaatste schuiven, maar dat gaf nog weinig ergernis.
Totdat op een kwaad moment de "zetgroep" zoals men dat noemt, het koffiefilter, niet meer uit de machine te halen viel om schoon te maken. De drukknop voor de ontgrendeling werkte niet meer. Slechts met enige overredingskracht - een hamer - was er weer beweging in te krijgen. Daarna kon met veel water de aangekoekte koffiedrab tussen de bewegende delen van de vergrendeling worden losgeweekt. Waarbij het niet denkbeeldig was dat het water in de elektronica zou lopen.
De machine uit elkaar halen om eens grondig schoon te maken is onmogelijk zonder de kliksluitingen te beschadigen of af te breken. Aan de buitenkant is geen schroef te bekennen om hem open te maken.
Dat was het begin van de ellende.
Naarmate de tijd vorderde kwam steeds eerder en vaker de melding "Leeg de lekschaal". In het begin na circa 10 kopjes koffie, nu is dat al na 3 of 4 kopjes.
Het inwendig reinigen van alles waar koffie doorheen loopt gebeurt met speciale reinigingspillen. In de praktijk blijkt dat die pillen onvoldoende reinigend vermogen hebben om alle aangekoekte koffie ook goed op te lossen. Bijvoorbeeld de pijpjes waaruit de koffie in de kopjes loopt raken regelmatig verstopt. De pillen helpen niet. Mijn oplossing is om het doosje waar de uitloop op zit bevestigd met geweld van een schroevedraaier uit de behuizing te wippen, in een bak met afwasmiddel te leggen en met een pomp er gedurende een uur of 4 afwasmiddel doorheen te pompen. Zelfs na die intensieve schoonmaakbeurt komen er bij het schudden nog klodders koffiedrab uit de pijpjes tevoorschijn.

Over de elektronica van deze helse machine heb ik geen mening. Tot nu toe werkt die, maar ik kan er niet bij om het te bekijken.
Over het ontwerp van de machine als geheel heb ik wél een mening. Op de tekentafel ontworpen met als doel een op het oog flitsend apparaat te maken, maar nooit in de praktijk uitgetest.

En dat is naar mijn mening het grootste probleem van de huidige consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten. Een snel ontwerp op de tekentafel en onvoldoende, of misschien zelfs wel helemaal geen, aandacht aan de afwerking en gebruikerstesten.
Het is DE manier om het vertrouwen van 'de consument' in een merk te verliezen, in elk geval zijn er een aantal merken die hierdoor bij MIJ als ongewenst op de lijst staan. Maar misschien zal het de fabrikanten allemaal worst zijn wat de consument van hun producten denkt....

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Anoniem

Op 13 augustus 2014 22:08:13 schreef dawmast:
En doet de KEMA nog wel wat op het gebied van importkeuringen? Er moet veel strenger toezicht komen op consumentenelektronica vanuit China, voordat er nog meer slachtoffers vallen door brand en/of elektrocutie.

De KEMA en ook andere certificeringsinstanties zijn commercieel. De fabrikant of importeur moet zelf een certificeringsinstantie benaderen om tegen een stevige prijs een apparaat te laten certificeren.

De enige die echt dingen uit de schappen kan halen is de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit.

koffiemachines hebben tegenwoordig een aparte vermelding op de meuk lijst. vooral consument machines met bonenmaler zijn zooi, geen merk uitgezonderd. thuis begonnen met nummer 1 in 2008 een krups. binnen 5 jaar 3 apparaten verder, alles nog garantie. uit het apparaat gevallen sensoren en vastlopers van elektronica. de laatste lekte bij elke kop koffie evenveel water onder het apparaat uit. bleek een pakking in het pers mechaniek te zijn welke was verschoven, evengoed was het lekken na reparatie nog te veel. sinds eind 2013 een siemens welke al na 1,5 maand omgeruild kon worden voor een onresettable melding van kalkvorming (terwijl er amper kalk zit daar)

als ik terugdenk aan de braun koffiezetter met klokje welke 10 jaar meeging ( wel 3 elementen ) alles erna was in 3 jaar stuk of kreeg rubber bijsmaak aan de koffie..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zelfs de nieuwe TV toestellen enz.. Allemaal geplaagd met hetzelfde euvel, slecht afgewerkt, slecht soldeerwerk.

Vroeger was alles toch beter en dan wil ik niet weer in herhaling vallen (met een knipoogje naar mijn ouder topic over geprogrammeerde end of life).

Tja ik weet het niet welke toekomst we tegemoet gaan. Een ding is zeker, er moet iets veranderen. We kunnen niet langer zo door gaan, eens barst de bom...

Maar de meeste mensen die niks van techniek kennen, trekken zich daar niks van aan.

Straks staan ze weer aan de deuren te vechten voor de nieuwe Apple Iphone, Brrrr de rillingen lopen over mijn rug als ik daar aan denk.
Mensen zijn gewoon blind en willen de waarheid niet weten, zeker jonge meisjes. Mijn ogen zijn open gegaan en ik doe bewust niet mee aan die hype.
Ik heb nu echt een gloeiende hekel aan sociale media, enkel een forum vind ik wel leuk.

Maar om on-topic te blijven, er zit toch ook veel rommel in die smartphones. Zelfs waren er Iphones met een batterij die kon exploderen in je hand of terwijl je belde. Niemand lag daar wakker van, op naar de volgende!!

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 14 augustus 2014 01:04:49 (45%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Zou trouwens wel handzaam zijn als bedrijven als KEMA een lijst met gekeurde apparaten zou publiceren. Dan kun je zien of een opgedrukt keurmerk echt is of fictief...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hey manneke, een toontje lager mag wel. Ga vlug je mond eens spoelen.

Ik hou van de techniek erachter ja, maar ik koop altijd de kaart die het meest energiezuinig is en de meeste power heeft voor je geld. Moet wel als je graag een spel wilt spelen, anders geen muziek.

Zo gek ben ik ook nog niet, denkende dat ik 2 zo een slurpende videokaarten heb... haha, je moest eens weten.
Ik ben ook fan van AMD en wil gewoon weten hoe alles werkt.

Vergewis je volgende keer er eerst van of het wel zo is, in plaats van mensen direct uit te kafferen, slecht geslapen?

Als je niks nuttigs hebt toe te voegen, blijf dan liever weg!
We zijn mensen zoals jij hier niet gewend, ga ergens anders spelen.

Ga lekker ergens anders het Boytje uit hangen!
Misschien ben je Apple fan, en voel je je aangevallen.

Ik wil wel 60 euro geven als het goed is, maar open je ogen man. Ik zei net dat je voor 60 euro dan nog geen kwaliteit hebt. Daarom koop ik in duitsland, duurder maar beter.

Nu jij weer...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Van sommige apparaten die ik van vrienden "ter reparatie of slopen voor onderdelen" aangeboden krijg, sta ik ook wel eens versteld van de ontwerpfouten en brakke assemblage.

Wat me eigenlijk nog wel het meest verbaast, is dat het blijkbaar nog altijd zeer zelden tot ongelukken (brand, elektrocutie, etc.) leidt, terwijl ik toch al meer dan eens apparaten hebt gezien waarbij de kunststof behuizing al is gaan smelten of die aan de binnenkant behoorlijke brandsporen vertonen, waarvan het kunststof vaak niet brandvertragend is maar juist prima bruikbaar als aanmaakblokje.

Op zich zal het best waar zijn dan we het gedeeltelijk zelf veroorzaken door producten te eisen voor onrealistisch lage prijzen, maar heel veel ontwerpfouten die ik heb gezien, hebben het product niet goedkoper gemaakt; als je letterlijk voor hetzelfde geld een beter product had kunnen maken, is voor mij de enige conclusie dat de ontwerper gewoon incompetent was.

Daar komt overigens nog bij dat die Chineesjes er ook helemaal geen moeite mee hebben om je alsnog op te lichten als je wel de hoofdprijs betaald voor een product, en daarmee ook betere kwaliteit verwacht. Zelfs als je als bedrijf dingen laat produceren, moet je continue zelf de kwaliteit blijven controleren, en het moet heel duidelijk zijn dat je ze controleert en verantwoordelijk houdt, anders beginnen ze al te rommelen terwijl je nog in het vliegtuig terug naar huis zit.

Overigens heb ik hier nog een prachtig voorbeeld van gevaarlijke Chineese meuk: een LED zaklamp met een 18650 cel erin. Niet alleen heeft het ding een "barrel" connector die zodanig in de aluminium behuizing kan schuiven dat hij de batterij kan kortsluiten, op de bijgeleverde adaptor staat 4.2V +/- 0.5V. WTF?!?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

koffiemachines huishoudelijk zijn idd rommel, de gewone koffiezetters zijn ook prul. een klixson gebruiken als aan/uitknop ipv echte knop. senseo valt na 2 jaar al uit vanwege de gare mkp enz..

evengoed zijn ook de horeca machines niet meer zo goed. heb jaren koffiezetters onderhouden van bravilor. die dingen zetten 2 liter per keer 5x per dag en dat 25 jaar lang. de opvolgers van die toestellen waren meer plastic als hun voorgangers en gingen ook vaker stuk. de print, knopjes, klepjes oa.

gloeilampen zijn ook echt verbruiksmateriaal geworden net als keukenrol. sinds de led lampen worden de gloeilampen steeds slechter gemaakt zodat mensen sneller overstappen op led.

komt erop neer dat je denkt bij het kopen van een nieuw apparaat, heey deze is 200 euro goedkoper als de oude 10 jaar terug. maar dan weet je nog niet dat je de opvolger na 5 jaar weer gaat kopen.. markteconomie, zorgen dat dingen niet te lang meegaan voor een lage prijs zodat je sneller een nieuwe koopt.

ook hier voordelen voor china. toen philips nog tv's maakte die 10 jaar meegingen hadden ze wel minder productie voor hetzelfde aantal mensen. china maakt het slechter en dus moet je in diezelfde tijd 2,5 toestel kopen waardoor hun werk houden, en de economie draaiend..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 14 augustus 2014 11:44:46 schreef GJ_:
[...] Keuringen kosten veel geld, daar zit de consument echt op te wachten ;-)

Misschien voor sommige zaken nog niet, maar er zal zeker een omslagpunt zijn.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 14 augustus 2014 12:05:15 (54%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Wat betreft koffiemachines: soms zijn ze het zo zat dat ze de self destruct sequence activeren en met vuurbollen gaan gooien. Als ik me goed herinner was het een DE (en een knullige bouwkundige constructie) waardoor de faculteit Bouwkunde affikte.

Op 14 augustus 2014 11:44:46 schreef GJ_:
[...]
CE is geen keurmerk (ik weet dat je dat weet, typo). Maar overal laten keuren is niet waar. Voor veel CE markeringen is een keuring wel verplicht, maar daar heb je maar een beperkte keuze uit Europese instanties. Uiteindelijk plaats je de markering wel zelf en ben je persoonlijk verantwoordelijk, niet de keuringsinstantie.

Ik leer het maar niet af, maargoed het CE stempeltje dus. Daar waar keuring verplicht is, is makkelijke toegang van de eindgebruiker tot de keuringsgegevens (zoals in de VS het geval is) misschien wel een goed idee. Of dat bestaat al en niemand weet ervan.

[...]Keuringen kosten veel geld, daar zit de consument echt op te wachten ;-)

Dat is dus ongeveer het beste argument om ze verplicht te maken; vrijwillig zal niemand het doen ;)

terug naar Dell

Maar daar kan Dell zelf weinig aan doen. Er zijn nog maar 2 grote monitorfabrikanten en een paar middelgrote en een zooi kleintjes. De 2 grote opereren in het middensegment (wat opzich niet meer zo slecht is als vroeger) en maken noodgedwongen vaak ook de mooiere/betere monitoren die dan een beetje middensegmentachtig blijven. Van een mainstreammerk als Philips zal je geen monitor meer vinden die pas na 20 jaar de eerste problemen geeft (slechte soldering in de HSP-voeding) zoals die, die ik nu voor mijn neus heb staan. Nieuwprijs was bij introductie wel belachelijk hoog, ik had het geluk hem in een partijtje te kopen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 14 augustus 2014 19:38:02 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een product volledig keuren kosten inderdaad best een boel geld, maar ik vraag me af of dat nodig is om een beetje toezicht te kunnen houden.

De eerste stap lijkt het optreden tegen onterecht geplaatste keurmerken (KEMA, UL, etc.), en dan heb ik het niet over lullige boetes die bedrijven gewoon gaan meenemen in hun kostprijs berekeningen, maar boetes in een zodanige orde van grootte van herhaling het faillissement van het bedrijf zou betekenen, en strafrechtelijke vervolging van het management van dergelijke bedrijven, zeker als er serieuze ongelukken gebeuren met dergelijke producten.

De controle hierop lijkt me heel eenvoudig; als voor een bepaald product een keuring verplicht is, moeten er bij de KEMA een keuringsrapport van zijn. Een simpele database van gekeurde producten lijkt me nou niet echt moeilijk.

Daarbij zijn er heel veel producten waarvan een gekwalificeerd persoon binnen een minuut kan vaststellen of het waarschijnlijk wel of geen deugdelijk product is, als je kijkt naar elektrische veiligheid en zo. Slecht soldeerwerk, te kleine kruipwegen, ondeugdelijke trekontlastingen, het ontbreken van voorzieningen zoals zekeringen waar je ze wel zou verwachten, etc. zijn direct zichtbaar.

Als de boetes maar hoog genoeg zijn, kan een dergelijk systeem naar mijn idee gemakkelijk zelfvoorzienend gemaakt worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 14 augustus 2014 17:28:19 schreef GJ_:
[...]De CE markering lijkt mij helemaal niet over veiligheid te gaan anders. Alle informatieve cursussen gaan vooral over wie er verantwoordelijk is en hoe daar onder uit te komen, verzekeringen enz enz.

Dat zegt misschien meer over de qualiteit van de cursussen waar jij heen gaat :)
Uiteindelijk betekent CE niet meer dat "Volgens de regels die van toepassing zijn". En daar zitten heel veel veiligheidsregels tussen.

Een overtreding is ook een economisch delict.

Dat is denk ik meer om praktische redenen: De importeur/fabrikant (die verantwoordlijk is voor het CE labeltje EN het daadwerkelijk voldoen daaraan) is vrijwel altijd een bedrijf. Die kun je beter economisch aanpakken dan met gevangenisstraffen.

Natuurlijk kun je individuele werknemers wel gevangen zetten, maar het is heel erg on-europees om werknemers te straffen voor wat ze in hun werk fout doen. Tenzij er opzet of zeer ernsitge nalatigheid in het spel is, maar de meeste van die chinese troep wordt gewoon geimporteerd door bedrijven die niet weten waar ze het over hebben.
(On topic: Een CE label betekent niet dat het van enige kwaliteit is. Alleen maar dat het aan de wettelijke eisen voldoet, en er zijn geen eisen voor prijs/kwaliteit verhouding, levensduur of makkelijk te openen).