Ampeg R-12 (gitaar-buizenamp) restauratie

En weer een belangrijke stap verder, de 510k weerstand is nu een 470k+47k weerstand geworden en ook alle 270k weerstanden zijn nu vervangen (er is 270 ohm geleverd, gelukkig had Muco Amsterdam nog wat historisch verantwoorde types liggen)

En tja... toen bleef dus die multicap over. Allereerst ben ik uit gaan zoeken hoe dat ding aangesloten moest worden. Met een wattenstaafje en wat alcohol bleek er onder veel smerigheid ook op de originele multicap een half maantje, vierkantje en een driehoekje te staan, dus dat was zo 1 op 1 uit te wisselen met de vervanger.

Maar ja, dat is nog wat anders dan ook daadwerkelijk vervangen.

Een testje met mijn Weller leverde op wat ik verwachtte: die ging dat echt niet redden.

Met een pook van m'n vader, die helaas niet zo'n pook bleek als ik dacht (het is een Weller met een gigantische punt maar met 10 Watt minder vermogen dan mijn Magnastat) wou het ook niet. Samen ging wel, maar ja, dan heb je geen hand meer over.

Met een soldeersteen van m'n moeder (hobby-edelsmid) om de bedrading te bescherming heb ik een poging gewaagd met een klein brandertje, maar ook dat werkte niet. Ja, het pertinax-plaatje waar de aansluitpinnen van de cap aan vastzaten verkoolde aardig, maar verder dan dat gebeurde er helemaal niets.

Uiteindelijk heeft m'n pa geholpen en hebben we met een oud bureaulampje (voor het broodnodige licht), een oude houten plank (om de kookplaat netjes te houden), twee bouten, het opofferen van een puntje '8' (m'n loodvrije puntje voor m'n Weller), een hoop desoldeerlitze, een paar tangen, een schroevendraaier en wat bruut losbreken en heen en weer buigen van de pinnen van de oude elco het geval eruit gekregen.

En voor de sfeer een foto met een hoog 'zuster, pincet' gehalte:
http://www.m-voorloop.nl/CO/ampeg_werk3.jpg

En de nieuwe op z'n plek:
http://www.m-voorloop.nl/CO/ampeg_werk4.jpg

Aller, allerlaatste horde is de trafo. Die past niet zomaar op de plek van de oude en ook de afscherm-kommen van de originele trafo passen niet. Dat wordt dus wat fabrieken met koper of iets dergelijks.

Het mooiste zou zijn als blijkt dat ik de trafo zeg maar 'horizontaal' kan monteren: de kern staat dan alleen 90 graden gedraaid ten opzichte van die van de uitgangstrafo en is dus niet haaks op die van uitgangstrafo gemonteerd. Het zou het monteren alleen wel veeel makkelijker maken.

@ FastFolkert, die hou ik er wel even bij, je weet maar nooit ;)

@ Raaf12: die ook nog :P Dat staat dus ook al niet in het schema (of is dat gebruikelijk?)
Wat is het nut er precies van trouwens? Uitkoppelen van zaken naar massa of zo?

EDIT: dat vergat ik nog, even nameten bij de originele trafo leverde op dat de 6,3 Volt gloeiwikkeling inderdaad een middenaftakking lijkt te hebben. Voor zover m'n meter nog betrouwbaar is bij enkele tienden van ohms was er tussen beide draden van de wikkeling een verbinding met de witte draad van de trafo.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
RAAF12

Golden Member

Bij oudere trafo's zit er vaak een middenaftakking op. Het scheelt aanmerkelijk in bromnivo als de gloeistroom geaard is aan het chassis.
In the old days werd er ook wel een 100Ω draadgewonden instelpotmetertje over de 6.3V wikkeling gezet. En de loper van de potmeter naar de massa. De gebruiker draaide dan tot het bromnivo minimaal was.
Heb jij niks mee te maken :-) Simpelweg ergens die wikkeling (centraal massapunt?) aan de metalen behuizing vastmaken.

Het mooist is die trafo's haaks op elkaar zetten ivm de strooivelden, inductie ect.
Ik ben benieuwd of de amp goed werkt, na al de gedane arbeid!

edit: niet de 5V gloeistroomwikkeling van de gelijkrichtbuis aarden, alleen de 6.3V wikkeling!!!!

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Op 21 maart 2015 22:14:21 schreef weardguy:

En voor de sfeer een foto met een hoog 'zuster, pincet' gehalte:
http://www.m-voorloop.nl/CO/ampeg_werk3.jpg

En de nieuwe op z'n plek:
http://www.m-voorloop.nl/CO/ampeg_werk4.jpg

Dat gaat aardig op een familie-event lijken; een echt "vader-zoon-momentje" ;-)
En je kent het spreekwoord over half werk en goed gereedschap ?

Ik blijf deze thread belangstellend volgen ;-)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

@ Fastfolkert: ja m'n pa vond dit toch ook wel leuk. Hij is op deze manier begonnen met solderen, met soldeerlessen in de Kolenkit-kerk in Amsterdam West.
Het was ook een mooie klus voor zijn Weller om weer eens buiten te komen ;)
Het spreekwoord zegt me vaag wat...

Het heeft helaas even geduurd en het ding is nog niet eens echt 'af'.

De trafo moest nog afgeschermd worden. Toen de dame waar de versterker in kwestie van is hoorde wat er moest gebeuren, zei ze dat ze wel een plaatwerker kende die dat kon maken.

Enorm duidelijke tekeningen in 3 aanzichten gemaakt en die al maanden terug naar haar toe gestuurd, maar helaas is er nog niets gebeurd.

Nu er een grote schoonmaak/opruiming aanstaande is moest het ding echt weg wegens ruimtegebrek.

Ik heb geprobeerd de oude bedrading van de trafo te hergebruiken, maar die was te kort.
Met nieuw VD-draad werd de boel voorbereid voor een test. Omdat ik geen 'zwart met gele streep' en 'rood met gele streep' had, heb ik maar met stukjes krimpkous onderscheid gemaakt tussen de draden.

Voor zover het nodig is heb ik de gloeidraden (of beter, de voedingsdraden er naar toe) gemarkeerd, door op de draad die 0 is met een zwarte edding-marker een streep te trekken.

Dus: klaar voor de belangrijkste test...

http://www.m-voorloop.nl/CO/ampeg_trafo.jpg

Met m'n weerstands-soldeer-station, waar ik - wat een vooruitziende blik - een aansluiting voor andere zaken dan de interne trafo op gemaakt had, besloot ik het ding te testen. Voordeel is ook nog eens dat ik in- en uit kan schakelen met een voetpedaal en ik dus gemakkelijk uit kan schakelen als het fout zou lopen.
Langzaam heb ik de variac die erin zit opgedraaid tot het lampje begon te gloeien en uiteindelijk de variac op 100 % stond. Dit alles overigens in de werkplaats van m'n ma, om bij een aardlek of zo niet het hele huis te treffen...

Nadat het ding al enkele minuten had op staan warmen was het even schrikken toen de ruis ineens even toenam en er toen plotseling een stabiele, zachte brom uit de luidspreker kwam. (ze had geen gitaar bij zich, dus verder dan dat kon ik niet testen)
In ieder geval geen rook en geen ontploffingen ;) De zekering is ook heel gebleven.

Wat me wel opgevallen is: de hoogspanning ligt naar mijn mening wel hoog. Mijn meter stopte bij 325 Volt. Ik heb 'm een minuut of 5 gegeven om op te warmen, maar die 325 Volt bleef...

Ik twijfelde nog aan mijn meter, dus pakte zij haar Fluke uit de auto, maar die gaf precies hetzelfde aan ;)
De gloeispanning ligt met bijna 7 Volt ook wel wat hoog: een oplossing die de spanning iets omlaag brengt, zal toch nodig zijn denk ik.

Puntje 2 waar ik overheen gekeken heb: het zou kunnen dat ik per ongeluk de verkeerde aansluiting van de 5 Volt gloei aan de hoogspanning gehangen heb, iets dat ook voor de 6,3 Volt gloeispanning zou kunnen gelden.

De versterker is nu weer bij de eigenaresse, in afwachting van de afschermkappen. Daarnaast zit ik met een opkomende griep, dus of het bovenstaande klopt durf ik even niet met zekerheid te zeggen.

Wanneer het ding volledig getest wordt, weet ik nog niet: eerst moet de afscherming geregeld worden, daarna de montage en uiteindelijk een leefbaar huis (de eigenaresse verhuist)

Omdat de afschermkappen en montage vereisen dat de bedrading weer los gehaald wordt, zal ik vast nog eens bij ze op bezoek komen voor de versterker ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
RAAF12

Golden Member

In rust is de hsp wat hoger dat is normaal. De gloeispanning moet wel binnen de marge vallen ivm de lifespan. Mooi dat het werkt!

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer