En weer een belangrijke stap verder, de 510k weerstand is nu een 470k+47k weerstand geworden en ook alle 270k weerstanden zijn nu vervangen (er is 270 ohm geleverd, gelukkig had Muco Amsterdam nog wat historisch verantwoorde types liggen)
En tja... toen bleef dus die multicap over. Allereerst ben ik uit gaan zoeken hoe dat ding aangesloten moest worden. Met een wattenstaafje en wat alcohol bleek er onder veel smerigheid ook op de originele multicap een half maantje, vierkantje en een driehoekje te staan, dus dat was zo 1 op 1 uit te wisselen met de vervanger.
Maar ja, dat is nog wat anders dan ook daadwerkelijk vervangen.
Een testje met mijn Weller leverde op wat ik verwachtte: die ging dat echt niet redden.
Met een pook van m'n vader, die helaas niet zo'n pook bleek als ik dacht (het is een Weller met een gigantische punt maar met 10 Watt minder vermogen dan mijn Magnastat) wou het ook niet. Samen ging wel, maar ja, dan heb je geen hand meer over.
Met een soldeersteen van m'n moeder (hobby-edelsmid) om de bedrading te bescherming heb ik een poging gewaagd met een klein brandertje, maar ook dat werkte niet. Ja, het pertinax-plaatje waar de aansluitpinnen van de cap aan vastzaten verkoolde aardig, maar verder dan dat gebeurde er helemaal niets.
Uiteindelijk heeft m'n pa geholpen en hebben we met een oud bureaulampje (voor het broodnodige licht), een oude houten plank (om de kookplaat netjes te houden), twee bouten, het opofferen van een puntje '8' (m'n loodvrije puntje voor m'n Weller), een hoop desoldeerlitze, een paar tangen, een schroevendraaier en wat bruut losbreken en heen en weer buigen van de pinnen van de oude elco het geval eruit gekregen.
En voor de sfeer een foto met een hoog 'zuster, pincet' gehalte:
http://www.m-voorloop.nl/CO/ampeg_werk3.jpg
En de nieuwe op z'n plek:
http://www.m-voorloop.nl/CO/ampeg_werk4.jpg
Aller, allerlaatste horde is de trafo. Die past niet zomaar op de plek van de oude en ook de afscherm-kommen van de originele trafo passen niet. Dat wordt dus wat fabrieken met koper of iets dergelijks.
Het mooiste zou zijn als blijkt dat ik de trafo zeg maar 'horizontaal' kan monteren: de kern staat dan alleen 90 graden gedraaid ten opzichte van die van de uitgangstrafo en is dus niet haaks op die van uitgangstrafo gemonteerd. Het zou het monteren alleen wel veeel makkelijker maken.
@ FastFolkert, die hou ik er wel even bij, je weet maar nooit
@ Raaf12: die ook nog Dat staat dus ook al niet in het schema (of is dat gebruikelijk?)
Wat is het nut er precies van trouwens? Uitkoppelen van zaken naar massa of zo?
EDIT: dat vergat ik nog, even nameten bij de originele trafo leverde op dat de 6,3 Volt gloeiwikkeling inderdaad een middenaftakking lijkt te hebben. Voor zover m'n meter nog betrouwbaar is bij enkele tienden van ohms was er tussen beide draden van de wikkeling een verbinding met de witte draad van de trafo.