afzuigkapmotor start niet.

Ik heb er al gehad van aswo die het einde van de week niet haalde. Zelfs de metalen kun je niet op vertrouwen. Ook het aantal uren dat er op staat is een grote leugen. Wel benieuwd of er een interessante tip komt. Bij miele heb ik ze nog niet stuk gehad. Ook die van de droogkasten niet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
High met Henk

Special Member

aswo haalt net als handyman veel spul bij nedis
kwaliteit is niet iets waar nedis groot in is. Ze hebben goed spul, maar het wordt steeds meer china en ali express kwaliteit.

Kan ik er trouwens ook ongestraft een grotere condensator in zetten voor meer toeren?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als het een gewone asynchrone motor is dan is dat geen goed idee. De waarde heeft meer te maken met de inductantie. Elke motor heeft dus een specifieke condensator.
Edit: het toerental gaat ook niet hoger daar het de netfrequentie volgt. 50Hzx60seconden/minuut=3000tr/min min de slip en dan kom je op max 2950+-

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 21 februari 2021 19:02:38 (31%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De condensator verhogen lijdt tot of een opgeblazen motor ef een lekkere knal dat de condensator zich even uitrekt of ontploft.. Zelfs enkele uF lijdt al tot deze ellende...

High met Henk

Special Member

Origineel was 6.7 uf
Nu zit er 6 uf in.

Overweeg naar 8 uf te gaan.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

6,7 is behoorlijk veel. Is dat de 3de fase condensator? Flinke motor dan. Of is het een seriecondensator voor reductie?
Zal het ganse topic moeten doorspitten zeker?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
High met Henk

Special Member

Het is een 1 fase motor met een hulpwikkeling.

Af fabriek dus met 6.7 uF.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik zou eerder een 6 dan een 8 nemen. Dit omdat een slijtende condensator minder problemen geeft dan een overgedimensioneerde. De 6 is dus niet zo erg. Mss een print maken met 7 MKT's? Zou dat duurzamer zijn. Van die van 630v of zo. Dan in een inbouwdoos steken. Doe ik met novy's sowieso. Aan de condensator geraak je soms niet aan zonder de keuken te slopen. Niet leuk als mensen moeten behangen of drg als je buiten gaat. Daarom steek ik dan de condensator in een inbouwdoos en plaats deze op de aansluitdoos.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
High met Henk

Special Member

Klep open
Filters eruit
Kastje open.

Condensator wisselen

10 min werk.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Op 21 februari 2021 17:36:24 schreef High met Henk:

Kan ik er trouwens ook ongestraft een grotere condensator in zetten voor meer toeren?

Lees je eigen topic eens door, dat had je al geprobeerd :)

Op 15 november 2014 21:36:18 schreef High met Henk:
ik heb vandaag eindelijk een condensator van 6 uF gemonteerd.

de afzuigkap draait nu weer normale snelheid.
met die van 20 uF draaide hij VEEL te hard.

iemand enig idee hoe dat kan???
Bij mijn weten kan de hulpwikkeling nooit zorgen voor een grotere snelheid.
ik had echter het idee dat hij echt VEEL te heftig afzoog met 20 uF en ik dus teveel stroom door de hulpwikkeling joeg. Okee, maar ik zie niet hoe dit een verandering van de snelheid tot gevolg kan hebben bij een normale 1 F motor met hulpwikkeling.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hard... in de zin van: "ik heb met een snelheidsmeter gemeten" of "de motor trekt zo veel stroom dat hij rotveel lawaai maakt die lijkt op sneller draaien"?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
High met Henk

Special Member

Klopt, kap heeft 3 standen, stand 2 was toen al heftiger dan ooit stand 3.
Stand 3 heb ik heel even geprobeerd en toen werden de kippenpoten uit de pan getrokken (geintje)

Maar leek mij over de top iig en niet gezond.
Echter 6 of 8 zijn de smaken die Farnell levert
6.8 vind ik niet.

Die 20 uF lijkt mij idd geen aanrader.
Ik heb geen idee hoe kritisch dit komt.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 21 februari 2021 20:33:43 (13%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Om de 6 jaar 10 min werk valt toch mee? Mss 2 bestellen. Is er ruimte om de 2de al in te bouwen zodat je volgende keer niet moet zoeken? Gewoon 2 draadjes over zetten... ;-)
Edit: Van een versleten condensator die 10 prcnt minder geeft gaat een motor niet stuk dus 6 is OK.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 21 februari 2021 20:36:22 (23%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 21 februari 2021 20:32:39 schreef High met Henk:
Klopt, kap heeft 3 standen, stand 2 was toen al heftiger dan ooit stand 3.
Stand 3 heb ik heel even geprobeerd en toen werden de kippenpoten uit de pan getrokken (geintje)

Maar leek mij over de top iig en niet gezond.
Echter 6 of 8 zijn de smaken die Farnell levert
6.8 vind ik niet.

Die 20 uF lijkt mij idd geen aanrader.
Ik heb geen idee hoe kritisch dit komt.

Brigatti in Eindhoven heeft ook nog 6,3 en 7 uF, mocht je die ooit nodig hebben.

High met Henk

Special Member

Het is niet het werk,
Meer de verbazing dat zo'n kreng maar 6 jaar mee gaat.

T'is nu niet dat een afzuigkap 24/7 draait

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Allekabels heeft ook een hele condensator afdeling. 6.8 kon ik ook niet vinden. Maar via de 6 blijken ze ook 6.3 te hebben:
https://www.allekabels.nl/condensator/7121/1018270/condensator-63f.htm

De "officiele" levensduur van condensatoren is bij sommige "2000h". 200h per jaar is 200x een uur lang koken. Nouja, iets meer als ie na 6 jaar al stuk is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

7 uF AEG droger condensator, deze is dicht bij 6,8 uF

Hoe kan je eigenlijk de polariteit van zo’ n afzuigkap condensator vaststellen? Ik zie helemaal geen aanduiding daarvoor. Ik heb een gele en een bruine draad en ben niet helemaal zeker of ik ze weer goed aansluit.?? Ik had verdorie ook ff een fotootje moeten maken, voordat ik de draden lostrok..???

Hoe kan je eigenlijk de polariteit van zo’n afzuigkap condensator vaststellen? Ik zie helemaal geen aanduiding daarvoor. Ik heb een gele en een bruine draad en ben niet helemaal zeker of ik ze weer goed aansluit. Ik had verdorie ook ff een fotootje moeten maken, voordat ik de draden lostrok.. 8)7

Shiptronic

Overleden

Er is geen polariteit, dus welke draad waar maakt geen fluit uit.

Daarbij kan ik bevestigen dat de afzuigkap van TS het weer doet ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 22 februari 2021 19:16:45 schreef smd:
7 uF AEG droger condensator, deze is dicht bij 6,8 uF

Zijn dat geen condensatoren van Ducati? heb er bij AEG/zanussi/electrolux mss al 100en vervangen. brol.
Laatst een serie van LG waren toch wel dezelfde condensatoren Ducati als AEG, fabrikanten maakt het duidelijk niet veel uit als het maar goedkoop is.

Op 27 februari 2021 22:59:47 schreef Multivibbbbrator:
[...]
Zijn dat geen condensatoren van Ducati?

Die maken toch (race) motoren? De grap bij ons was vroeger altijd: Ducatie, Stukgatie.

Maar weer on-topic: In een pand zaten grofweg een 40 dubbele TL bakken, daar zaten ook condensatoren in voor de cos-phi verbetering. Grofweg 60% daarvan was al eens doorverbonden. Later toen we de bakken eruit gesloopt hadden heb ik alle condensatoren die erin zaten weggemikt die krom/bol waren. Van de 15 overgebleven condensatoren was er precies 1 die nog zijn capaciteit had. Dus 98% defect na ca 40 jaar.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

Dit was een Arcotronics
Moet 10.000 uur meegaan op 470 v
Maarem. Dat haalt tie dus bij lange na niet. Toch maar een 8uF erin..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Kan wel,maar de lagers kunnen ook oorzaak zijn.. checkofmotor soepel loopt anders ja, slechte condensator!! Bij aantal vaatwassers is de aanloopcondensator ook geregeld stuk...

High met Henk

Special Member

Hij draait soepel en klinkt ook niet verkeerd. Hij gaat alleen steeds langzamer draaien nu.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???