Miele tafelvrieskast F12020S slaat niet meer af

Mijn 5 jaar oude Miele tafelvrieskast doet het na terugkomst van vakantie niet meer goed (heeft enkele weken ontdooid en schoongemaakt met de deur open uitgestaan).

Probleem: de door mij ingestelde temperatuur van -14C wordt volgens het display op het apparaat niet gehaald (display blijft knipperen op -6 ... -7C) terwijl de interne temperatuur in de vrieskast in werkelijkheid veel te ver daalt tot -28C. Dat komt het energieverbruik en de compressorlevensduur natuurlijk niet ten goede.

Technische navraag bij Miele leverde niets op; die willen direct een monteur sturen. Volgens de winkel waarvan ik de vriezer heb gekocht is deze vriezer voor Miele door Liebherr geproduceerd. Ook Liebherr kan/wil mij niets wijzer maken wat de oorzaak kan zijn.

Het lijkt mij dat de compressor goed werkt en dat er voldoende koelmiddel in het systeem zit, anders zou de -28C niet gehaald worden. Ik heb de onderhands beruchte X2 seriecondensator voor de interne laagspanningsvoeding op de stuurprint doorgemeten (0,68uF type) en die meet een nette 0,72uF dus die is evenmin verdacht.

Blijft voor mij over de temperatuurvoeler (verlopen/gedegradeerd) en de microcontroller (digitale Alzheimer met hier en daar een corrupt bitje) op de print zelf. De voeler meet bij 18C ca. 6,1kOhm. Geen idee of die waarde klopt en ook geen idee of die voeler te bereiken is zonder het apparaat te beschadigen. Ik kan in ieder geval de voeler zelf nergens vinden. De kabel voor de voeler verdwijnt achter de stuurprint het apparaat aan bovenkant in.

Wie is bekend met deze klacht en weet een remedie? Hoe kan ik de voeler vinden?

Hier wat foto's van het apparaat:

http://s1375.photobucket.com/user/GadjoDilo/library/

die printjes ken ik nog uit liebherr kasten. gingen er vaker van kapot bij mijn weten. in garantie kwam er een monteur de print vervangen en dat was alles..

de sensor welke gaar is kan de reden zijn, maar dan zou afkoppelen of doorverbinden zorgen voor continu lopen/ niet meer aanslaan van de motor. ik meen dat de triac weleens in geleiding bleef en dus de pomp maar door bleef denderen. de mkp welke gaar zou zijn komt vaker voor, dus niet zozeer de waarde van dat ding meten maar de spanning over de elco. zakt deze in of zie je de digits van het display dimmen als er 1 verandert dan kan de mkp toch gaar zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Wat zegt het display als je de voeler vervangt door een potmeter. Als deze niet reageert bij verstellen van de potmeter, en er is geen draadbreuk kan een gestorven bitje in de MC het einde van de sturing zijn. Alles goed na solderen kan je zeker nog overwegen.

Voelers zijn een bekend euvelbij Liebherr, maar ik zou toch die condensator als eerste vervangen. Heb je die gemeten met een ESR meter??

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Meten is weten en dat geeft de volgende resultaten:

de X2 seriecondensator heb ik eruitgesoldeerd en die meet 0,72uF. ESR is bijna niet te meten en dat verbast me niet bij dit soort nagenoeg verliesvrije filmcondensatoren.

De spanning op het 1000uF bufferelcootje is 4,9V. Vervanging danwel verdubbeling van de X2 capaciteit cq waarde resulteert niet in een verhoging van deze spanning. Ook verandert de helderheid van het display niet tijdens veranderen van getal. Het lijkt mij dat de voeding sterk genoeg is om de sturing aan de praat te houden.

Het aansluiten van een 50k potmeter op de sensoringang geeft vreemde resultaten. Soms staat er "nA" op het display, dan wordt er een positieve temperatuur weergegeven zonder knippering (wat volgens mij helemaal niet kan) en op verdraaien van de potmeter wordt heel traag danwel niet gereageerd. Ik vraag me af of de eigenlijke sensor eigenlijk wel een PTC of NTC is en niet een halfgeleiderchip...

Ik heb met een grote loep gezocht naar cracks of slechte soldeerverbindingen. Niets verdachts te zien.

Ik heb het geheel teruggezet en tegen de verwachting in lijkt het apparaat weer normaal te functioneren. Ofwel was het een slecht contact bij de sensor connector of een verborgen crack die voor onbepaalde tijd zich gedeisd houdt. We zullen zien...

Alvast dank voor het meedenken.

Dank voor de informatie in deze (weliswaar oude) thread. Hier vergelijkbare ervaring met een Miele F1365S tafelmodel vrieskast uit 2006. Nadat boterhammen uit deze zolder-vriezer er flink langer over deden om te ontdooien dan uit de keuken-koelvriescombi maar eens gaan meten: -37 graden, bij een instelling op de vriezer van -18C. Verandering van de temperatuurinstelling of in/uitschakelen van de superfrostfunctie maakte niet uit op de temperatuur in de kast.

Na losnemen van het display (deur openen en met een platte schroevendraaier de twee schuifjes indrukken en naar buiten werken) komt een print GTS_03-C tevoorschijn, precies dezelfde als in de foto in deze thread.

Ik heb de laagspanning gemeten op de 100uF bufferelco: 4.8V. Ruim binnen het 2.7-5.5V bereik dat Microchip voor de ATMEGA8L microcontroller specificeert. Toch X2-condensator en de elco vervangen, maar geen verschil. De connector van de temperatuursensor van de vrieskast zag er goed uit. Een kant van de sensor is in de print op massa aangesloten, de andere kant is via een 243 ohm serieweerstand en een 15k pull-up aangesloten op een ADC-ingang van de microcontroller. De weerstanden en verbindingen in dit circuit nagemeten en die waren goed. Bitrot van de controller lijkt me een onwaarschijnlijk scenario; dan zou ik complete uitval verwachten.

Uiteindelijk, net als Gadjo, de boel weer ingebouwd en nu meet ik -22 in de kast bij een instelling van -18: dat is acceptabel. Mooi dat de vriezer het weer doet, maar het knaagt dat er niet duidelijk iets gerepareerd is. Was het nou de sensor (bijv vocht), toch een slechte verbinding, de print, of nog iets anders? Gadjo, doet jouw vriezer het nog steeds?

Nog wat meetwaarden voor lotgenoten: aansluiten van een weerstand in plaats van de sensor levert bij mij aan indicatie: 10k --> +9C, 20k --> -4C, 38k --> -14. (Circuit reageert inderdaad raar op verdraaien van potmeter; het werkt goed als je de waarde instelt met voeding nog uit)
De sensor meet 6.6k bij +19C.

Weet iemand voorgeschreven waarden voor deze sensor?

Voorgeschreven waarde van de sensor is 5 K bij 25 Graden, dus als je ff googlet op NTC sensor 5K komt er een lijst naar voren met waardes bij vele temperaturen. Ik vermoed een defecte NTC sensor ingeschuimd in achterwand en nu met de extra weerstanden erbij verbloem je een beetje de fout in de NTC.. Maar temperatuur me 4 Gr verschil is ook best veel nog...

Dank, smd.
Ik heb trouwens geen weerstanden toegevoegd aan het circuit, de 243 ohm serieweerstand zit standaard op de print en de externe weerstanden waren alleen voor de test, zonder de sensor zelf.
5k@25° klinkt logisch. Ik kom verschillende NTC-temperatuurgevoeligheden tegen, dus heb nog geen "smoking gun", dwz uit de metingen kan ik nog niet concluderen of de sensor of the print fout zit. Maar, die sensor is dus eigenlijk niet te vervangen?
Inmiddels is de vrieskast heel sneaky bezig de kou weer op te voeren - in een paar dagen is hij van -22 naar -25 gekropen...

Sensor is te vervangen hoor. Is het een vriezer met etages, alu platen of 1 kunststof bak? Als het nog met alu platen is, is het mogelijk dat sensor er ingeklemd zit...

Sensor is te vervangen hoor. Is het een vriezer met etages, alu platen of 1 kunststof bak? Als het nog met alu platen is, is het mogelijk dat sensor er ingeklemd zit...

PS: stel je hem toch in op -14??

Inderdaad: nu maar ingesteld op -14. Als het niet verder oploopt is dat geen probleem, maar als hij weer terugkruipt naar zijn oude gedrag (en er is niets gerepareerd) wordt het vervelend.
Er zitten alleen drie glazen planken in. Ik zie niets dat van binnenuit los zou kunnen, dus zal wel van buitenaf moeten. Ik ben daar nog niet aan begonnen. Zijn er nog ergens reparatiehandleidingen te vinden?

Bij dit model kun je via de display kijken welke sensor defekt is en of er een defekt is.
Je zet machien uit via aan/uitknop, dan duw je op fast cool/fast freez/super cool (wadever op jouw model staat) + aanuit.
Nu zit je in een menu waar je moet doorscrollen met de andere knoppen (+/- dachtik) Je gaat naar de E
Dan moet je bevestigen (fast freeze duwen?)
Dan komt er E0/E1/E2.../E9
Alle E1/2/3/45 zijn temperaturen in graden die de sensor(en) zou meten, en de laatste E is de deurschakelaar.
Wat zijn de waardes en bijhorende E's die erop komen?
1 zou alvast -38 moeten zeggen, als er niets in de buurt komt van waardes vrees ik dat je die sensor moet vervangen, is relatief makkelijk te vervangen

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op dinsdag 7 januari 2020 20:13:25 (17%)

Multvibbbrator: Als sensor defect is geeft kast deze error vanzelf al zonder in menu te gaan, dit is een verlopen sensor.

Sensor is te vinden in de achterwand binnenin rechtsonder( soms links) boven compressor compartiment, dus niet achter halve laadje!!en gemarkeerd met 2 of 4 hoekjes geperst in witte kunststof. opensnijden met Stanley mesje, niet te diep!

Op 7 januari 2020 21:44:04 schreef smd:
Multvibbbrator: Als sensor defect is geeft kast deze error vanzelf al zonder in menu te gaan, dit is een verlopen sensor.

Sensor is te vinden in de achterwand binnenin rechtsonder( soms links) boven compressor compartiment, dus niet achter halve laadje!!en gemarkeerd met 2 of 4 hoekjes geperst in witte kunststof. opensnijden met Stanley mesje, niet te diep!

nee, als hij onderbroken is of de waarde totaal ernaast is geeft hij een error F en dan cijfer overeenkomstig met nummer sensor.
als de sensor zijn waarde slecht is/verlopen bvb ipv -36 maar -2 dan heeft hij geen foutcode, hier zal het wel 9/10 sensor zijn.

Multvibbbrator: ik krijg wel een menu, maar alleen met 'c' en 'h' (kinderslot en helderheid). Geen 'e'-code, en de kast heeft ook maar één sensor. Als de sensor helemaal niet aangesloten is geeft hij inderdaad spontaan een F-error, maar die heb ik in gebruik niet gezien. Denk dat ik een ouder of minder uitgebreid model heb.
SMD: Uitsnijden, tsjonge, klinkt radicaal. Ik zie inderdaad dat er een rechthoek is afgetekend op de achterwand, hij zit midden links op de achterwand. Als de temperatuur te gek wordt zal ik het mes erin zetten. Wat doe je als je de sensor hebt blootgelegd? Ligt die sensor en draad echt ingeschuimd of ligt er een buisje? Moet je moeilijke acties gaan doen met een trekveer of zo?

De locatie heb je dus gevonden, gelukkig. Tsja, als je het wil fixen, zal dat snijden wel moeten. Je kan een losse sensor nemen en deze via bovenzijde deurrubber voor de test in een van de middelste lades steken.

Nee, de fabrikant heeft daar een lus gelegd waar de sensor opgeborgen is met een klein krulletje snoer...dus niet te diep snijden!! ligt erg aan oppervlak. Nee, kabel is ingeschuimd dus een trekveer gaat niet...