Voedingsgedeelte wasdroger Bosch WLT6100 defect

Hallo mensen,

Ik ben bezig om het voedingsgedeelte te repareren van een Bosch wasdroger , type WLT6100.
De print bevat een geschakelde voeding voor de logica.
De print vertoonde duidelijk een zwarte plek/gat ter hoogte van de elco aan de primaire kant.
Oorzaak: een grote stofvlok die wellicht nog vochtig, of vochtig geworden was toen deze op de print landde, want de boosdoener zar er nog.
De zekering aan de primaire kant was ook doorgebrand.

Het geschakelde gedeelte is opgebouwd rondom een tny255p ic, een soort alles in 1 schakelic met oscillator, regulator en mosfet in 1.

Wat ik heb gedaan:

Primaire kant:
Elco 10uf 400v vervangen
Weerstand 81k +-5% vervangen
Double choke coil 47Mh 0,3a vervangen
Gelijkrichting vervangen 4x 1n4007. Gelijkrichting gecontroleerd en geverifieerd met de foto's genomen voor aanvang van het werk.
Schakel ic vervangen tny255p
2x thyristor vervangen CR08M
Verder alle zeners, weerstanden en trafos off circuit doorgemeten.

Voeding leeft weer, maar ik heb helaas nog het probleem dat soms de voeding gewoon werkt, primaire weerstand blijft ering en blijft op spec, maar schakel je af en na 2 seconden weer in, gaat de weerstand met een flitsje eruit.
Ik loop nu vast op mogelijke oorzaken.
Iemand een hint?

Ik zit eens in de datasheet van de tny255p te lezen, maar dat ziet er niet al te spannend uit. Het schema van de voeding van de WLT6100 ken ik niet. Plaats eens een foto'tje van de onder- en bovenkant van deze voeding. En welke weerstand vliegt er uit?

is de weerstand wel vervangen voor het juiste soort? je kunt er doorgaans geen 1/4w koolfilm inzetten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb geprobeerd om de boel aan de hand van de print schematisch uit te tekenen. De zekeringsweerstand achter de ac invoer gaat er telkens uit. Ik heb die al vervangen voor 0,5w en 1w allen fusible weerstanden. Waarde is 47ohm bruin paars zwart goud , dikke blauwe.
Fotos van het bord gaan volgen. Ik heb nu nog wat detailfotos uit het probleemgebied en de primaire weerstand.
Gekke is dat de voeding het soms gewoon doet en de weerstand ook gewoon op spec. Ik denk dus aan in rush current. Of misschien een dikkere weerstand plaatsen? Laatste wat ik kan bedenken is de opto.

https://www.dropbox.com/s/cmf46go28hvfpca/2014-08-27%2007.30.17.jpg?dl…
https://www.dropbox.com/s/omztweldsy8mo7b/2014-08-27%2007.30.30.jpg?dl…
https://www.dropbox.com/s/l6kodx8mp746tbc/2014-08-07%2022.10.34.jpg?dl…
https://www.dropbox.com/s/ra00tdvz0w3h4d0/2014-08-07%2022.10.42.jpg?dl…

Edit,foto linkjes aangepast.

fred101

Golden Member

Een zwaardere weerstand plaatsen is niet een oplossing, dat is net zoiets als een zekering door een spijker vervangen ipv het probleem op te lossen.

Iets trekt er blijkbaar te veel stroom. Wat dat is zul je met meten moeten vinden. Wat ik vaak doe is een pcb afscannen met een IR thermometer. Zo zie ik heel snel of er dingen heet worden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

Is die VDR nog goed?
Moet die weerstand wel 47Ω zijn en niet 4.7Ω? Voorbeelden uit de datasheet hebben het over 10Ω en 1.8Ω. Als jij een factor 10 verkeerd zit, dan neemt de spanningsval toe en de stroom ook (de switcher moet tenslotte met een lagere spanning hetzelfde vermogen leveren). Ik snap wel dat het dan stuk gaat.

Zijn alle dioden in de brug nog heel? Het lijkt erop dat die weerstand bedoeld is om de inschakelstroom bij het opladen van de C's wat te beperken (en als-ie er dan toch zit, kan-ie tevens als zekering dienen).

Ik heb een foto van de originele weerstand bijgevoegd in mijn vorige post. Als ik de kleurcodes na ga dan is die zeker wel 47ohm. Alle vervangende weerstanden die ik heb gehad waren zeker een stuk kleiner, dus ik denk dat ik misschien wel een 2watter nodig heb.

Vdr (varistor) heb ik uit de print gehad meet oneindig. Diodebrug heb ik vervangen door geteste diodes.

Dat gedeelte met die thyristoren lijktt me een crowbar circuit,als snap ik de dubbele uitvoering niet geheel. De thyristoren zijn vervangen. 3watt Zeners meten goed door, maar wellicht zijn ze off spec geraakt(kan dat?).

Er zitten één of meer fouten in je getekende schema.
De fabrikant zet geen 2 dioden parallel van de D van het IC naar de anoden van de thyristor.
Door direct inschakelen na uitschakelen wordt waarschijnlijk één van de twee beveiligingsthyristoren ontstoken en waarom dat gebeurt weet ik niet.

Hallo ohm pi

Hier is de foto van voor de werkzaamheden:

https://www.dropbox.com/sc/39t21del1u0oo13/AAAkf3_bvhg211dz15EQNvA7a

En dit zijn de foto's van de onderkant en bovenkant:

https://www.dropbox.com/sc/5a0nep0h75ei5fx/AABkGsrFBiTiiNAUXiVmr5HHa

https://www.dropbox.com/sc/jvdw7eghp12foe8/AAA92xJBZs-LfG1UKG4vjz2Da

Ik heb uiteraard al wat testwerk verricht. Doel is om alles netjes te maken als ik het probleem geisoleerd heb. De gelijkrichtdiode zit voorlopig aan de groene kant omdat de nieuwe choke coil wat meer ruimte inneemt.
Zoals je ziet zit er een flink gat op de print. Echter ik kan herleidend aan de bovenzijde niet bevestigen dat daar ook een component heeft gezeten. Als dat zo zou zijn, dan moet dit een smd component zijn geweest. De 2 diodes zitten nog steeds hetzelfde, en inderdaad, ze zitten parallel. God knows why. Misschien de reden dat de psu er uieindelijk de brui aan gegeven heeft?

Iemand een idee wat het thyristor gedeelte is? Spanningsbeperking? Stabilisatie?

welke spanning maakt de voeding? meestal aan de relais wel te zien. als dit 6v, 12v, 24v is kan er ook een netadapter worden toegepast ipv de instabiele voeding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zie dat er nog behoorlijk wat "zwart" tussen de sporen zit waar de zaak weggebrand is. Maak dat eens echt goed schoon. Desnoods met een freesje ALLE koolresten eruit frezen.
Die slaat geheid door en zou de veroorzaker kunnen zijn van de spontane sluiting.

En de common mode choke vervangen? Die dingen heb ik nog nooit kapot gezien.

Verde met ohm pi eens dat het schema niet kan kloppen, herteken het nog eens en check het.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hallo henri,

De choke had naar mijn mening te veel groene oxidatie bij het punt waar de koperemailledraad aan het pootje gesoldeerd is.kon wijzen op mogelijke breuk of verhoogde weerstand.

Ik ga dat zwart maar eens verder weghalen idd.

Schema klopte niet in de zin dat de +en - verkeerd genoteerd stonden. Geheel comform standaard is plus dus bovenzijde schema. Helaas is het deel met die diodes aan de drain wel goed getekend. Richting klopt ook.
Je kan op de printzijde goed zien dat de thyristors werkelijk parallel gemonteerd zijn met een zener gepaard op de gate.
Waarom 2 blijft echter de vraag.
Wellicht is dit een niet een typisch crowbar systeem, maar 1 die stroom op de ingangsweerstand over de doorslagwaarde trekt door de spoel kort te sluiten? Zou anders ook niet weten waarom er geen lijn naar de min loopt vanaf daar.

Inmiddels wat 2 watt fusibles binnen gehad en qua vorm en draaddikte zijn deze identiek aan de orginele weerstand. Lijkt me dat de inschakelstroom ergens tussen dev1 en 2 watt ligt dan. Gek genoeg.

Oh ja, circuit levert 12volt. Ik heb gewoon voedinkjes liggen van 1a. De tny255 is maar 10 watt. Het is echter een te leuke uitdaging waar helemaal geen tijdsdruk op zit,vandaar. Kan altijd nog uitwijken toch?

Nu zie ik dat de thyristoren tussen de Drain en de plus van de voedingsspanning geschakeld zijn. Zoals ik het nu zie worden de thyristoren ontstoken als de belasting van de voeding wegvalt of niet aanwezig is. De spanning op pen D van het IC wordt dan zo hoog dat de thyristoren via de zenerdioden ontstoken worden. De magnetische energie in de spoel wordt verstookt in de thyristoren en spoelweerstand.
Vroeger, voor de grote brand, kon je toen wel zonder problemen binnen 3 sec de droger uit- en aanzetten?

Makes sense, aangezien de restenergie van de spoel ook ergens heen moet.

Las in het datablad ook dat het ic op pen d zijn voedingsspanning krijgt, dus wellicht zorgt dit circuit ook ervoor dat die constant aanwezig blijft.

Ik ken de situatie voor het spektakel helaas niet. Klant zegt dat ie het ineens niet meer deed.

Vooruitgang: gisteren een 2watt weerstand geplaatst. Vrijwel idendiek qua formaat als de originele, dus leek me wel het proberen waard. Immers heeft bosch zelf ook gemeend een dergelijke weerstand te moeten plaatsen. Inschakelstroom zal dus wel ergens tussen 1,5 en 2 watt liggen.

De voeding blijft nu werken. Uiteraard metingen gedaan en voeding lijkt vrij stabiel.

Inmiddels ook weer in de wasdroger getest en reeds 1 droogcyclus doorstaan.
Houd de boel nog wel in de gaten.

Rijst mij de vraag waarom een droger fabrikant een dusdanig slecht ontwerp maakt, dat zoveel stof kan opbouwen aan de printzijde. Deze zit, eenmaal ingebouwd, tegen de voorkant, maar wel met redelijk wat ruimte ertussen.

Eens kijken of ik dat kan beperken voor in de toekomst..

Voorlopig is dit topic de status opgelost waard

Iedereen enorm bedankt voor de hulp en ideeen. Ben ook een stuk wijzer geworden dankzij jullie!

Op 30 augustus 2014 09:28:24 schreef Djgait:
Vooruitgang: gisteren een 2watt weerstand geplaatst. Vrijwel idendiek qua formaat als de originele, dus leek me wel het proberen waard...

Inmiddels ook weer in de wasdroger getest en reeds 1 droogcyclus doorstaan.
Houd de boel nog wel in de gaten.

Hi Djgait,
sorry for not speaking dutch, I'm from South Germany.
OK, some years passed by, but I like to ask if this tumble dryer is still running and if you finally fixed the problem?

I got a similar problem with a blown 47Ohm resistor and the IC TNY255. I already replaced it, but it was blown away again. Can't find the probs.

Unfortunately it's no longer possible to download your linked pics, especially your scheme of the PCB. I also started to sketch the scheme of my PCB of an WTXL 2200, which seems to be the same as yours.
Would you pls re-activate the links or send me a pesonal note if possible.
I wonder if it's worth to replace all mentioned electronic parts like you did. you can find lots of vendors offering their repair kits for tumblers, but just replacing 2-3 defective parts doesn't finally solve the real problem. Some tumbler runs 20 Month, some just 10minutes. It's epidemic.
Would be great to get feedback on this, also to help finding faulty parts.
Thanks and regards,
BerNi

The biggest issue here was the resistors chosen power: needs to be a 2W version

You mean 2Watts for the 47Ohm resistor?
When I replaced the old resistor, I took a 3Watt type and it burnt again, together with the TNY255. Therefor some repairkits are offered with a DIL-8 socket for easier replacement of the TNY IC. But that's not a solution. Also re-soldering the resistor may damage the copperfilm on the PCB, so I'm thinking about replacing the resistor by a thermal self-resetting PTC-Fuse (but which one?).
The 47Ohm 3W resistor is made for max./nom. 0.25Amps but something takes much more current when the Machine is running. I guess a few Amps, maybe 12A on the primary side, where also the TNY can't stand.

Are there no longer pictures or electric schemes available?
Rgds,
BerNi

I found a scheme of the electric Circuit (PCB) here, with the same discussion:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/140589

But this tumbler is still running (if not sold)...