drie fase motor

In de bijgevoegde foto ziet men een motor plaat met driehoek 380 en ster 660
Mijn vraag is waar komt die 660v vandaan.
Men heeft mij dat in het verleden al eens uitgelegd maar ik ben het helemaal kwijt
https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=6768eb8039&view=fimg&th=14832828094dc363&attid=0.1&disp=inline&realattid=1478069195216257024-1&safe=1&attbid=ANGjdJ_G96YBD6aob7tF6eif-kyYGpgpGdiM8tFhjh1ByxZ8x4DAnyFL6YuYbv9YpGvS-3rjq49VUN66EOoWdxhLL916FpQUytPclYSbm6aPOu-tF6_V-6pLhr5-CXI&ats=1409599212955&rm=14832828094dc363&zw&sz=w1576-h655

Ander net ;) of √3*380 of nog beter de spoelen zijn geschikt voor in 3 hoek op 380/400VAC te staan en in ster op 660VAC.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ik weet dat hij in ster kan opstarten in 380/400v
waar ik nog nooit van gehoord heb, is een elektrischiteitsnet met 660v

Shiptronic

Overleden

Industie ;) 10Kv netten zij er ook

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ok dat betekend dat binnen bepaalde bedrijven deze voltage,s gebruikt worden.

DE OLDE

Overleden

De hogere spanning is wortel 3 x de lagere spanning, je hebt 3 fasen 380/660 ( of wel 400 690 tegenwoordig ) of je hebt 3 fase motoren van 230 /400 (oud 220 /380)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Ik heb gisteren stamppot wortels gehad ,zover reikt mijn wortel gebeuren .(smiley)
3x 220 = 660 , als ik dus deze motor in ster wil laten lopen moet hij
220 op de wikkelingen krijgen ?/?

Shiptronic

Overleden

Foto is niet te zien, en een wortel teken zit op elke rekenmachine

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Over het algemeen zijn deze motoren gemaakt voor een drie fasennet 3x400 Volt.
Je kunt deze motor aansluiten met een ster/driehoekschakelaar om zo de aanloopstromen te beperken.
Doorgaans zijn deze motoren > 2,5 kW.
Tegenwoordig gebruikt men meestal een softstarter ipv een ster/driehoek schakelaar.

Er zijn wel industriele netten van 3x690 Volt, maar die zul je niet vaak tegen komen.
Daar kan deze motor dan ook toegepast worden, maar dan zonder de ster/driehoekschakelaar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dat is duidelijk. Nog een vraag aan shiptronic ,bedoel je mijn foto die ik gepost heb ?

DE OLDE

Overleden

Op 2 september 2014 16:52:33 schreef prutserwillem:
Ik heb gisteren stamppot wortels gehad ,zover reikt mijn wortel gebeuren .(smiley)
3x 220 = 660 , als ik dus deze motor in ster wil laten lopen moet hij
220 op de wikkelingen krijgen ?/?

Een goede raad iets meer rekenkundige kennis en hoe men op wortel 3 = ca 1,73 komt is aan te bevelen. Je kunt wel denken dat is overbodige ballast , maar het erg handig dat je je zoiets eigen maakt. Bijv : De topspanning van een sinus is wortel 2 x. Etc.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Shiptronic

Overleden

Ik zie geen foto, maar heb net een nieuwe laptop (en spijt :( win 8.1, veel driver plezier)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
DE OLDE

Overleden

Ik zie ook geen foto, zeker mijn bril vuil of gisteravond te veel procenten genoten ;)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Shiptronic

Overleden

Blijkbaar ergens bij Goochel geparkeerd , staat het daar openbaar ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Op 2 september 2014 17:12:49 schreef prutserwillem:
Dat is duidelijk. Nog een vraag aan shiptronic ,bedoel je mijn foto die ik gepost heb ?

403. That’s an error.

Your client does not have permission to get URL /f9xP_.....-l75
from this server. (Client IP address: xx.xxx.xxx.xxx)

Forbidden That’s all we know.

Foto uploaden bij bv uploadarchief.net en dan hier plaatsen werkt beter.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 2 september 2014 19:31:03 (10%)

Op 2 september 2014 12:43:18 schreef prutserwillem:
Ik weet dat hij in ster kan opstarten in 380/400v
waar ik nog nooit van gehoord heb, is een elektrischiteitsnet met 660v

Beter luisteren. Schijnt voor te komen. Ik heb een dejavue gevoel. Meer dan een week geleden (dus niet gisteren) deze zelfde vraag gezien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De foto is inderdaad geparkeerd in mijn mail.
Ik zal proberen deze alsnog te plaatsen.
En ik heb geen dejavue gevoel , ben wel blij te lezen dat meer mensen deze vraag hebben.

of 500 volt...
of 11kv
of 12kv
of 15kv
(in België toch)

Op 2 september 2014 12:47:39 schreef Shiptronic:
Industie ;) 10Kv netten zij er ook

[Bericht gewijzigd door on7nh op dinsdag 2 september 2014 22:29:54 (13%)

Het is gelukt, als het goed is staat er nu een link naar de foto.
graag een reactie of dit klopt.
Wat betreft de voltages, dat is mij duidelijk.

http://www.uploadarchief.net/files/download/660.jpg

Hier in europa zijn "drie-fase" netten gebruikelijk: Met vier kabels kan je 3x zo veel stroom transporteren als met 2 kabels.

De spanningen vormen als je in het complexe vlak er naar kijkt een gelijkzijdige driehoek.

Even de meest voorkomende: De eerste punt van de driehoek zit op de X-as, bij 230V. De tweede en derde punt zitten ook 230V vanaf de oorsprong, maar naar links boven, resp. linksonder. Dit zijn de spanningen op de drie fases: 230V. De NUL is de oorsprong. Je kan een lineaal pakken en de afstand tussen de fasen onderling meten, en dan kom je op 400V. Ga je het wiskundig uitrekenen, kom je op worteldrie maal 230V is 398V of zo.

Hoe lager de spannig, hoe groter de benodigde stroom voor een bepaald vermogen. Een 100W lamp heeft minder dan 0.5A nodig bij 230V. Maar een 100W CPU heeft 110A nodig bij 0.9V! Die 110A, 0.9V wordt in je PC zo dicht mogelijk bij het verbruikspunt gemaakt: het transporteren van grote stromen is duur: Je verliest spanning en daarmee vermogen, maar je moet ook dikke kabels hebben. Moet je verder dan een paar cm heb je VEEL liever die 0.5A dan die 100A.

Dit gaat net zo goed op voor grotere vermogens en grotere spanningen. Wij ("nederland") importeren zo nu en dan vermogen uit Duitsland. Dat gaat dan bij 380kV, Minder dan 3A per MegaWatt die we importeren. Lullig dunne draden vergeleken wat je nodig zou hebben voor die 100A van de CPU in je PC. (wel wat afstand bewaren... :-) )

Een 4kW motor is nog redelijk kosten-efficient op 400V te laten draaien. Ga je groter, wordt het toch aantrekkelijk om een wat grotere spanning te gebruiken omdat dan de stroom minder is.

Normale mensen kennen de 230V uit het stopcontact. Iets beter aangelegde elektriciteits-prutsers weten ook van de 400V krachtstroom. In de industrie worden tussen deze gebruikelijke spanningen ook wel wat hogere spanningen gebruikt. De laagste daarvan is de 660 die jou motor wil hebben.

Er staat 230V tussen de nul en een fase van een 400V krachtstroomnet. Om spraakverwarring te voorkomen, heeft iemand hier op het forum voorgesteld om dit 230/400V te noemen. Jou motor is eigenlijk voor een 380/660V net.

Om hem correct aan te sluiten op een 400V net (we verwaarlozen het verschil 380/400) moet je hem in driehoek schakelen en 380V over iedere spoel zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 september 2014 13:53:40 schreef prutserwillem:
ok dat betekend dat binnen bepaalde bedrijven deze voltage,s gebruikt worden.

aan boord van bijvoorbeeld schepen is het een hele normale spanning...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com