Ratelende servomotor

Beste

Ter straks heb ben ik even naar een kennis geweest die een Altendorf zaagmachine heeft staan waarvan de hoogte regeling van de zaag niet meer werkte. Als je da zaag verstelde hoorde je een geluid van zo'n vijsmachientje waarvan je de de krachtbegrenzing hebt opstaan. Nu dacht ik dat de geleiding niet goed meer gesmeerd was (was ook) en dat er ook een kracht begrenzing op zat maar helaas is dit het probleem toch niet. Ik heb even het riempje even losgehaald zodat de motor onbelast kon draaien maar dan is het probleem nog niet verholpen dus mechanisch zit het wel goed nu. Door aan het tandwiel te draaien kunnen we hem nu wel van hoogte regelen. De servomotor heeft een stuurprint bovenop de motor. Hierop pinkt een groene led. Ook hoor ik hier een hoge toon uit maar dat kan wel normaal zijn.

Hoe kan het komen dat een motor een ratelend geluid maakt?

Ps: Er komt geen foutmelding binnen

Bram

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
GJ_

Moderator

Tuningfout,kapotte terugkoppeling,...
Moeilijk te zeggen op afstand

Maar een mechanisch defect aan de motor kan dat of zou het aan de sturing liggen?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Arco

Special Member

Kan beiden. Als het een unipolaire motor is, kan een van de spoelen (of de aansturing ervan) defect zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Welke altendorf ?
Ik had een soort gelijk probleem met mijn F45, maar dan de voorritser functie,
Die was te ver uit-getrimt geweest en wilde ook niet meer.
Na het ding terug op tijd gebracht te hebben (binnen zijn uiterste posities) was het probleem over.

ps, hoe vaak word het ding geijkt ? eens per maand ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ik had een soort gelijk probleem met mijn F45, maar dan de voorritser functie,

Ik weet niet juist welk type het is ik zal het is na vragen maar ik heb die F45 een gegoogled en uiterlijk is het hem.

Foto motor
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/foto0106.jpg
Ik dacht dat ik hem had om gedraaid maar precies verkeerd gedacht :p

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Met lcd of 7 segment display ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Met LCD

Heb jij eventueel informatie van die servo motor?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Van de servo zelf niet.
Wel van de zaagtafel op zich en die documentatie is behoorlijk uitgebreid,
Maar dit probleem kan zich dus ennelijk"voordoen bij een verkeerde calibratie

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 6 september 2014 22:24:42 schreef Gadget_inc:
Van de servo zelf niet.
Wel van de zaagtafel op zich en die documentatie is behoorlijk uitgebreid,
Maar dit probleem kan zich dus ennelijk"voordoen bij een verkeerde calibratie

Ik weet niet of hij die documentatie heeft ik weet dat hij deze 2 de hands heeft gekocht.

Hoe kan het aan de calibratie liggen?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Op 6 september 2014 21:02:27 schreef Arco:
Kan beiden. Als het een unipolaire motor is, kan een van de spoelen (of de aansturing ervan) defect zijn.

Het lijkt er toch sterk op dat het een DC motor met terugkoppeling is (dus een echte servodrive), en geen stappenmotor.

Er kan van alles aan de hand zijn; er kan mechanisch iets mis zijn met de motor, het zou kunnen dat er een ankerwikkeling onderbroken of juist kortgesloten ligt, of er zou iets met de servodrive aan de hand kunnen zijn.

@TS: draait de motor wel soepel als je hem met de hand een zetje geeft? Hoe groot is de uitslag van de motor als deze aan het ratelen is? Staat hij altijd in dezelfde positie als hij gaat ratelen, dus loopt hij een halve omwenteling of zo als je hem een met de hand een stukje verdraait hebt, en dan de servodrive aanzet? Kun je de motor losmaken van de drive, en met een andere 12V voeding (met stroombegrenzing!) testen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De motor draait met de hand soepel je hoort wel precies een schakelaartje tikken. Ik dacht dat dit om een halve toer was maar ik ben niet zeker.

Ps: Hoe kan het aan de calibratie liggen?

[Bericht gewijzigd door bramvr op zondag 7 september 2014 12:51:04 (14%)

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
GJ_

Moderator

Ik zie nu dat de motor zelf geen servomotor is maar een gewone DC borstelmotor is van EBM Papst, type BCI-52.60 A00 om precies te zijn.

Een inkoopdeel met een eigen plakkertje dus. Dat maakt het niet perse gemakkelijker natuurlijk. Wat zit er voor een sturing aan verder?

Lambiek

Special Member

Op 7 september 2014 12:50:41 schreef bramvr:
De motor draait met de hand soepel je hoort wel precies een schakelaartje tikken....

Zit er geen encoder op dat ding voor de positie.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 september 2014 14:56:19 schreef Lambiek:
[...]
Zit er geen encoder op dat ding voor de positie.

Ik heb de sturing nog niet nader bekeken maar ik vermoed dat er geen encoder op zit omdat deze as niet heel nauwkeurig moet zijn en er ook een grote overbrenging is waardoor 1 omwenteling van de motor bijna niets veranderd aan de positie van de zaag.

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
GJ_

Moderator

Geen servo dus.
Ik zou eerst dit proberen:

Op 7 september 2014 02:47:06 schreef SparkyGSX: Kun je de motor losmaken van de drive, en met een andere 12V voeding (met stroombegrenzing!) testen?

Ik zou de motor wel eerst even loshalen van de machine omdat de motor nominaal 6,4A trekt. Losgekoppelt is dit een stuk minder en kun je met een standaard labvoedinkje wel uit de voeten.
Bovendien kun je zo ook de mechanische koppeling met de rest van de aandrijving controleren. Nu we weten dat het geen servo is is het mechaniek ineens de eerste verdachte geworden.

Ik vermoed dat het zo werkt ik heb het nog niet nader bekeken. Ik had weinig tijd ik moest ergens anders heen dus..

Wat ik wel heb gezien is dat er naar dat stuurprintje dat op de motor zit gemonteerd enkele naderingsschakelaars toe komen.

[Bericht gewijzigd door bramvr op zondag 7 september 2014 15:32:26 (35%)

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Waarschijnlijk gewoon de eindcontacten,

Verder zou ik ook zeggen, eerst controleren of de motor zelf gewoon normaal draait voordat je heel die electronica gaat zitten uitpluizen

Lambiek

Special Member

Kan je wel een positie ingeven waar de zaag naartoe moet, of beweegt de zaag omhoog en omlaag zolang je de knop ingedrukt houd?

Als dat zo is heeft het weinig met een servo vandoen.
Naderingsschakelaars zijn waarschijnlijk gewoon de eindcontacten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als alles normaal zou werken kun je inderdaad een positie ingeven.
Vandaar dus ook dat je regelmatig moet calibreren, als een zaagblad is geslepen is deze ook weer wat kleiner geworden en klopt de ingestelde hoogte niet meer.

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op zondag 7 september 2014 17:10:27 (55%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ja positie ingeven. Dat is ook nog eens een reden dat het elektrisch in orde is want hij gaat zo gezegd naar die instelling en stopt dan met draaien dus de motor maakt wel een verplaatsing die de sturing als goed waar neemt. Zitten er in zo'n motor nog tandwielen in?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Daar durf ik nu even geen atwoord op te geven, zou ik morgen voor je moeten kijken.
Ik heb gelukkig alleen pech gehad met de voorritser, ik ga er zelf ook niet aan lopen prutsen, daar is hij mij iets te kostbaar voor.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
GJ_

Moderator

Er zal toch wel ergens een tandwielendoos zitten. Het nominaal toerental is 3100RPM en met een koppel van 170mNm doe je ook niet heel veel.

Ik zal het even beter schetsen hoe het in elkaar zit.

Sturing --> Motor --> reductie --> 2 de reductie --> beweegbaar element

De vraag is of er in de motor ook nog tandwielen aanwezig kunnen zijn. Het geeft een geluid van een schurende ketting/tandwiel.

Ik heb de 2 de reductie losgehaald om te zien of het misschien lag dat hij de belasting niet kan trekken. De eerste reductie is goed want draait zeer soepel. Het is ofwel de motor ofwel de sturing maar ik zie niet doet in hoe de motor zo'n geluid kan maken als er iets mis is met de sturing. En ook vind ik het raar dan waarom hij dan stopt als er iets mis was aan de sturing zodat de motor steeds heen en weer gaat en dus geen omwenteling maakt zou de sturing de motor toch moeten blijven uitsturen want de positie is dan toch niet bereikt. Ofwel moet die een foutmelding geven maar dat is ook niet het geval. Volgens het display is de positie bereikt terwijl de uitgaande as bijna geen omwenteling heeft gemaakt. Wat ik nu juist bedenk zou het kunnen dat de as inwendig is gebroken en het daarom wel juiste positie volgens de sturing behaald.

Edit: De as van de motor hangt naar de grond toe.

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
GJ_

Moderator

In de motor zit niks speciaals: magneten, een anker en koolborstels/commutator. Gewoon een basic motor.

Als er gepositioneerd word is dat misschien op tijd (bweugh) of op een elders verborgen terugkoppeling?