Mechanische kWh-meter digitaal leesbaar maken

Op 10 september 2014 20:56:08 schreef Tommyboy:
Je kan er drie achter elkaar schakelen...

Op 10 september 2014 21:21:23 schreef Arco:
Da's toch niet analoog?
1000 teller kan ook met 7490, 10-deler 3x achter elkaar zetten: http://users.otenet.gr/~athsam/Circuits/Frequency_divider_with_7490.gi…

bedankt voor jullie reactie.

Owwhh, dus als je er 3 achter elkaar schakelt dan krijg je 10x10x10 (oftewel 10^3).

Arco

Special Member

Ja, dan verandert de output na 1000 pulsen van toestand. Als je een blokgolf wilt die iedere 1000 pulsen hoog wordt, moet je door 500 delen.
Maar ik zie nog steeds niet wat er analoog is aan die kWh meter...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ah okee.
De aanduiding van de meter, of ben ik in de war haha?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 10 september 2014 22:46:32 (71%)

rbeckers

Overleden

Die prescaler met de MB506 begint bij 100MHz!
Dat veel te snel.

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/sn74ls90.pdf

Een 7490 bestaat uit een 2 deler en een 5 deler opgebouwd uit flipflops en wat poorten.

Op 10 september 2014 21:34:13 schreef siep93:
De aanduiding van de meter, of ben ik in de war haha?

De aanduiding analoog is niet correct. Dat heet gewoon een mechanisch telwerk.

Op 10 september 2014 21:55:34 schreef rbeckers:
Die prescaler met de MB506 begint bij 100MHz!
Dat veel te snel.

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/sn74ls90.pdf

Een 7490 bestaat uit een 2 deler en een 5 deler opgebouwd uit flipflops en wat poorten.

Heb even de prescaler nagekeken, en inderdaad! dat was me nog niet opgevallen.

bedankt voor de datasheet. Morgen even uitzoeken hoe de 7490 in elkaar zit.
Het zal nog even stoeien worden, aangezien ik nog niet heel goed ben met digitale techniek. Maar alles valt te leren. :D

Op 10 september 2014 22:06:28 schreef KlaasZ:
[...]De aanduiding analoog is niet correct. Dat heet gewoon een mechanisch telwerk.

Kijk, weer wat geleerd. excuus voor de verkeerde benaming ;).
Gek dat het wel als "met analoge aanduiding" op de site van de kwh-meter staat.

Welterusten allemaal

Arco

Special Member

Tekst bij die meter klopt gewoon niet.
Van dingen die je op het internet leest/ziet, moet je aannemen dat ze onjuist zijn, tot het tegendeel bewezen is... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 september 2014 22:27:27 schreef siep93:
Gek dat het wel als "met analoge aanduiding" op de site van de kwh-meter staat.

Dat is een verschijnsel wat je tegenwoordig wel vaker ziet. Alles wat niet elektronisch is noemen we maar analoog. Maar de werkelijkheid is vaak veel simpeler, in dit geval gewoon mechanisch.

Lambiek

Special Member

Heb je er al over nagedacht hoe je die mechanische meter uit gaat lezen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Staat bij de meter dat 'ie een pulsuitgang heeft van 1000 pulsen/kWh, dus dat is simpel te interfacen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 september 2014 12:07:42 schreef Lambiek:
Heb je er al over nagedacht hoe je die mechanische meter uit gaat lezen?

Waarschijnlijk 3 SN7490's achter elkaar maar hier moet ik me nog even wat beter in verdiepen.

Shiptronic

Overleden

Op 11 september 2014 12:07:42 schreef Lambiek:
Heb je er al over nagedacht hoe je die mechanische meter uit gaat lezen?

Op 11 september 2014 12:11:12 schreef Arco:
Staat bij de meter dat 'ie een pulsuitgang heeft van 1000 pulsen/kWh, dus dat is simpel te interfacen...

Maar de beginstand zal je dus zelf in moeten geven. daarna kan je meetellen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

kan je een link of een foto posten van de meter? heb je al eens naar een wattcher gekeken?

zit sinds 2009 in de PV.

http://www.eprotech.nl/shop/kWh-meter-1-modulen-analoge-aanduiding-p-1… Dit is een linkje van de meter die ik moet gebruiken.

Een wattcher is geen oplossing voor dit project.

Op 11 september 2014 14:35:45 schreef Shiptronic:
Maar de beginstand zal je dus zelf in moeten geven. daarna kan je meetellen.

Hoe bedoel je dat ;)?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 12 september 2014 14:40:14 (22%)

deze meter heeft toch gewoon een pulsuitgang? laat maar , ik denk dat ik de vraag niet begrijp.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op vrijdag 12 september 2014 11:44:19 (36%)

zit sinds 2009 in de PV.

Siep, Er zijn mensen die uit de beperkte gegevens denken dat de digitale uitlezing gelijk moet lopen met de analoge. Ik gok dat dat niet het geval hoeft te zijn, maar weten doe ik dat niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste mensen,

Ik heb nu weer wat meer informatie.

Het is de bedoeling om het kWh-verbruik te weergeven met een 7 segments display. Voor de weergave moet ik de up en downcounter van Velleman gebruiken.

Het aantal pulsen uit de kWh meter (1000) moet met een digitale schakeling gedeeld worden (met de 7490) met 3 standen zodat de puls uitkomt op: 1 kWh, 0,1 kWh & 0,01 kWh.

Mijn vraag is: wat voor interface heb ik nodig tussen de kWh-meter en de pulsteller?

Hopelijk is het nu wat duidelijker ;).

Shiptronic

Overleden

Ipv. linkjes te posten naar een web shop waar ze het ding verkopen, zoek de DS van het apparaat op bij de fabrikant en lees die eens door. (en post de link hier).We willen best helpen, maar gaan niet je huiswerk maken ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
rbeckers

Overleden

DS = datasheet

M.b.t. huiswerk. Zelf doen!

Edit:
Misschien m.b.v. een optocoupler?

[Bericht gewijzigd door rbeckers op donderdag 25 september 2014 09:58:20 (34%)

Kijk je eerst wel even welke puls er uit de teller komt. De 7490 is TTL en verwacht een puls tussen 0 en 5V. Als je de 7490 ic's al liggen hebt kun je deze gebruiken, anders zou ik gaan voor de 74hc390. Daar zitten twee 10 delers in één ic , dus met anderhalf ic deel je door 1000. Eventueel de binnenkomende puls wat opschonen met een poortje uit een 74hc14 ofzo.
Welke soort puls verwacht die velleman teller eigenlijk?

EricP

mét CE

Goed, de vraag splitst zich enigszins op:
-Hoe ziet de interface uit je verbruiksmeter eruit?
-Hoe ziet de interface van het Vellemanspul eruit?

Aan de hand daarvan, kun je gaan bepalen wat handig is aan electronica. Als het een 'beetje past', kan die 7490 het wellicht (in drievoud). Anders eens verder kijken naar interfacing.

Deze kWh meter heeft een optisch geisoleerde pulsuitgang, gebruikelijk in de vorm van een open collector. Op het plaatje kun je ook zien dat ie een polariteit heeft. Op de plusklem moet je minimaal de + van een 12 Vdc voeding aansluiten die je uit de voeding van de rest van je schakeling kunt halen. De andere aansluiting via een weerstandje en eventueel een led naar een optocoupler. Achter de opto kom je dan uit op het signaal niveau van de rest van je schakeling.

De meter levert pulsen van 1 Wh.
Eerste vraag is of je alleen de hele kWh op je teller moet zien of ook duizendste, honderdste en tiende kWh. Als dat het geval is heb je dus losse tientellers nodig, bijv. een aantal 7490.

Shiptronic

Overleden

Leuk dat je helpt Leo, maar TS moet zulk soort dingen zelf uitzoeken, aan de hand van de DS. Snap hij niet wat er in de DS staat kunnen we hem altijd een stukje in de goede richting duwen.(en niet met de taxi op de eind bestemming brengen ;) )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Je hebt gelijk. Beetje lastig om de grens te bepalen..

Hensz

Golden Member

Op 25 september 2014 10:20:51 schreef Leo-Bolier:
Eerste vraag is of je alleen de hele kWh op je teller moet zien of ook duizendste, honderdste en tiende kWh.

Die vraag is al beantwoord:

Op 10 september 2014 20:01:25 schreef siep93:
...zodat er een puls van 1 KW uit komt.

Zal wel "1 puls per kWh" moeten wezen, maar je kunt niet op alle slakken zout leggen. ;-)

Don't Panic!