7-segmentendisplay

Hallo!
Ik heb twee chips, een CD4040 (12-stage binaire teller) en een CD4511 (binair naar 7-segment).
Alleen het werkt bij mij niet in de praktijk.
Dit is mijn schema:
http://www.uploadarchief.net/files/download/7sl.png
Maar hier op m'n breadboard blijft het op nul staan (0). Wat ik ook doe...

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

Mvg,
Ruben

BTW de weerstanden zijn aparte weerstanden, maar als ik die teken wordt het zo rommelig.

[Bericht gewijzigd door Rubentech op zondag 14 september 2014 14:14:52 (11%)

Oké maar samengestelde woorden moeten aan elkaar. Bijvoorbeeld lichtschakelaar in plaats van licht schakelaar. Los van elkaar schrijven slaat nergens op.
EricP

mét CE

Als je een RESET en een nCLOCK hebt, gaat dat natuurlijk niet werken. Zorg eens voor pull-downs. En dan ook nog even kijken waar die clock op triggert...

Ik ga het gelijk proberen!
Alvast bedankt!

Maar waarom werkt het in de simulatie dan wel?

[Bericht gewijzigd door Rubentech op zondag 14 september 2014 14:47:47 (37%)

Oké maar samengestelde woorden moeten aan elkaar. Bijvoorbeeld lichtschakelaar in plaats van licht schakelaar. Los van elkaar schrijven slaat nergens op.

Omdat een simulatie nooit precies hetzelfde is als het echte.

Ik heb vroeger ook de fout gemaakt om alles eerst via een simulator te proberen, maar kwam dikwijls bedrogen uit.

Het is beter de datasheets te bekijken, daar staan dikwijls voorbeelden bij.

grts.

Oke de 4040 doet het nu, dankzij de pull-down.
Alleen de 4511 blijft een nul als uitkomst geven... Hoe dan?

Oké maar samengestelde woorden moeten aan elkaar. Bijvoorbeeld lichtschakelaar in plaats van licht schakelaar. Los van elkaar schrijven slaat nergens op.
Lambiek

Special Member

Maar waarom werkt het in de simulatie dan wel?

Die simulatie programma's is allemaal bagger, koop dan liever een breadboard met wat componenten en zet je schakeling daarop.

Dan kan je ook zien wat er gebeurt, en je kan het snel aanpassen als er iets fout zit.

EDIT:
Sorry, zie dat je al een breadboard gebruikt.
Loop je schakeling rond de 4511 even goed na, en pak de datasheet van de 4511 erbij.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op zondag 14 september 2014 15:15:20 (11%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

YES ik zie het al.
De ¯Latch¯Enable¯ van de 4511 (pin 5) moet aan de GND. Hehe thank you allemaal!!

Oké maar samengestelde woorden moeten aan elkaar. Bijvoorbeeld lichtschakelaar in plaats van licht schakelaar. Los van elkaar schrijven slaat nergens op.