De Middengolf

Op 30 september 2014 21:45:25 schreef Frederick E. Terman[/message]:
[...]Nee hoor. Geen omroeper zal een AM-zender kopen die niet minstens 'recht' is tot 8 kHz; liever 10 kHz.
Hoeveel je daarvan wilt/mag gebruiken hangt dan weer van de de vergunning af, en die weer van de coördinatie met omliggende landen en zenders.

Er zijn vier klassen van 'service'. De bovenste klasse mag vrij veel, qua veldsterkte en bandbreedte.

Ah ! Al meer dan 25 jaar loop ik met het idee om met de middengolf, enkelzijband te gaan met behoudt van de draaggolf ! Als je speelt met de equalizer van Winamp, dan kom je er achter dat de 6 kHz de magische grens is. Tot en met die frequentie klinkt het als een fm-mono ontvanger. En aangezien een MG signaal tot 9 kHz breed mag zijn, dan begrijp je dat 'enkel zijband' middengolf erg goed kan klinken.
Ene Radio Caroline op 967 (?) deed ook aan 'experimentele' modulatie. Waar ik hier nog niemand over gehoort heb. Ja, men moduleerde de f Osc voor het gemak ook maar mee..

* digitalisering heeft de romantiek uit de radio gehaald.

De modernisering is de achteruitgang.
maartenbakker

Golden Member

Experimenteel of gewoon omdat de oscillator niet stabiel liep en de spanning inzakte?

Als het experimenteel was, wat was precies het doel?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jinny

Golden Member

Hmm, stereo AM?
In de VS schijnt het er te zijn, en ik ken iemand die het in NL op de dummy heeft lopen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Frederick E. Terman

Honourable Member

France Bleu, 864 kHz had het; misschien nog wel.
In US hadden we drie of vier systemen, zodat niemand iets kocht: iedereen wachtte af. Motorola 'won' het min of meer, maar nu hoeft het niet meer.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 15 november 2014 21:56:52 schreef maartenbakker:
Experimenteel of gewoon omdat de oscillator niet stabiel liep en de spanning inzakte?

Als het experimenteel was, wat was precies het doel?

Het kan het gevolg zijn van een niet-gestabiliseerde voedingsspanning van de oscillator, of dat er terugwerking optreedt tussen de modulatortrap en de oscillator, of dat de oscillator rechtstreeks AM-gemoduleerd wordt. In het laatste geval zorgt de modulatie ook voor verschuivende parasitaire capaciteiten in de buis of halfgeleider, waardoor er ongewenste FM optreedt.

Hoe klinkt het op een AM-ontvanger wanneer een AM-zender tegelijkertijd ook in FM uitzendt?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Hoe dan ook. Of het logisch, technisch of financieel wel of niet verantwoord is, dat weet ik niet.

Bij een van mijn eerste jobs moest ik heel europa doorcrossen met de bedrijfsmobiel. Tijdens een nacht door rijden in een vliegende sneeuwstorm dwars door Duitsland heen was het luisteren naar radio 10 op de 747 middengolf en daarvoor Hilversum drie gewoon genieten. Radio Monique was te zwak helaas.

Ik vind het heel jammer dat dat niet meer kan. Er was nog een reden dat ik veel naar de middengolf luisterde. Je hoeft nooit je radio opnieuw in te stellen. Geknoei tijdens het rijden met door allerlei menu's heen lopen om het volgende binnen bereik fm of nu dbd station te vinden had je niet. Hoogstens bij een slechte radio af en toe even de afstemknop bij trimmen.

En dan het strand. FM en AM zenders niet (En nog steeds niet.) te ontvangen. Wel perfecte ontvangst van radio Monique vanaf het zendschip van radio Caroline. Met heel erg veel plezier heel veel naar geluisterd.

Voor de jongelui hier: WiFi en telefoon werkt ook nog altijd niet op het strand. Omdat radio Caroline/Monique weg is, is er nu gewoon helemaal niets.

Saai dus nu.

RAAF12

Golden Member

Wifi op het strand heb je toch wel bij een strandcafetent? En 3G dekking is ook redelijk, zo te zien. http://www.coveragechecker.nl/

Daar waar geen "radio" is heb je toch gewoon je "personal audio" bij je. Op elke telefoon, auto, ... zit tegenwoordig wel iets waar je mp3 files mee kunt afspelen. Ik snap dat een radiostation wel iets anders is, maar ja, dingen veranderen en da's vaak maar goed ook.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het is dat telefoons tegenwoordig geen externe antenneaansluiting meer hebben, anders had je echt overal internetdekking gehad. De slechtst gedekte gebieden waar ik ben geweest, hadden soms wel en meestal geen internetdekking - dus het signaal zou wellicht bruikbaar zijn met een richtantenne.

Overigens zou ik alleen de charme van radio missen. De continue stroom van muziek die ik al honderden keren eerder heb gehoord, mis ik niet... De enige stations die wel te pruimen zijn (Seagull, Stubru) moet ik toch al via internet binnenhalen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 16 november 2014 17:16:22 (30%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Wifi op het strand heb je toch wel bij een strandcafetent? En 3G dekking is ook redelijk, zo te zien. http://www.coveragechecker.nl/

Leuke website opgezet door de providers die laten zien hoe goed ze zijn. Ga er zelf maar eens kijken. Verder zul je verbaasd zijn op hoeveel plaatsen het niet werkt. In Nederland gaat het redelijk. In de diverse landen om ons heen, vooral de wat dunner bevolkte plaatsen, wordt het een stuk lastiger hoor. Een grote misvatting van de jongere generatie is dat wat op internet staat geschreven waar is. Je moet niet alles geloven wat er staat.

Verder is de never ending muziekstroom uit een mp3 doosje op een gegeven moment vervelend. De muziek gaat dan lijken op het geruis dat je in een machine fabriek hoort. Of de diesel van je wagen. Of te wel gewoon saai en slaapverwekkend. En in slaap vallen is iets wat je echt niet wilt.

Als je 's nachts hele einden door de duisternis moet sturen is een leuk gevarieerd radioprogramma echt veel leuker om aan te hebben.

Maar ja dat zal wel ouderwets zijn en natuurlijk mijn mening. Ik had vroeger een walkman. Die heb ik maar kort gebruikt op de fiets. Je hoorde het overige verkeer niet meer en eigenlijk hoorde ik liever de vogels fluiten. Was leuk die walkman maar voor mij geen succes. Zo'n walkman deed het maar een uurtje en dan moest je het bandje omdraaien. Daarom had ik ook toen al meestal de ingebouwde radio aan.

Kortom ik blijf het jammer vinden dat de MW uitsterft.

Op 16 november 2014 21:45:01 schreef Ex-fietser:
Verder is de never ending muziekstroom uit een mp3 doosje op een gegeven moment vervelend.

Je hebt de laatste tijd geen radio geluisterd zeker? Vooralsnog is mijn muziekcollectie groter dan wat er dagelijks op de radio voorbij komt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Precies... Variatie is een onbekend woord bij grote radiozenders met landelijke (of nog grotere) dekking. Daarvoor moet je bij de lokale zendertjes zijn.

En op de radio wordt het nieuws vrijwel uitsluitend verzorgd door het ANP of door de NOS. Op de middengolf ook nog de BBC. Je kan tientallen nieuwskanalen vinden op het internet, ook Russische en Aziatische, in het engels.

Wat muziek op de fiets betreft: met koptelefoon op op de fiets, hoor ik meer van mijn omgeving (en medeweggebruikers) dan in de auto zónder muziek. Moderne auto's zijn érg goed geïsoleerd tegen lawaai van buiten.

Ik zal de charme van de AM banden ook missen als ze verdwijnen, maar de inhoud is gewoon niet interessant.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Dan luister je op de verkeerde tijdstippen. Ook radio 5 heeft nog gewoon inhoud, alleen lang niet altijd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Er is een tijd geweest(misschien nog wel) dat Nederland een aanspraak kon maken op een LG zender.Daar is ook nooit meer iets over vernomen...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat plan was het Delta plan, om gezamenlijk met de Belgen een zeer krachtige zender aan de Nederlandse kust te exploiteren.
Dit tamelijk ambitieus plan dateert al van enige tijd terug, toen voor Nederland een frequentie van 171kHz in de langegolfband werd toegewezen. Echter door dat wij al voorzien waren van landelijke dekking op de middengolf is dit project eigenlijk nooit goed van start gekomen.
Doordat dit een tamelijk kostbaar project zou gaan worden, de bedoeling was om zoiets als RTL op 1440kHz ook deed; met gerichte antennes en een vermogen van 2000kW.
Een idee was om dit samen met de Belgen te realiseren.
Met de opkomst van betere ontvangst op FM was dit plan eigenlijk alweer door de techniek ingehaald, wat ik voor het laatst had vernomen om deze zender niet ter hoogte van de Zeeuwse eilanden te plaatsen, maar op het terrein van Radio Kootwijk te plaatsen.

Kootwijk radio is inmiddels ook verdwenen en behoort tot een apart stuk van de Nederlandse radio historie.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

IK dacht dat het hoofdgebouw van Kootwijk een munument is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Klopt, Kootwijk Radio zit er niet meer maar het gebouw staat op de monumentenlijst.

jammer dat het van binnen leeg is...

Telefunken Sender Systeme Berlin

Het meeste plezier heb ik beleefd onderweg met de autoradio op de langegolf. Daar zat Atlantic 252.
Enorm populair destijds en een perfecte modulatie. De Amerikanen weten hoe je strak geluid moduleert.
Maar langegolf is ook afhankelijk van de solarcycles, die niet best zijn de laatste tijden.

Dawmast, weet je dat je zendt met jouw ontvanger ?

[Bericht gewijzigd door D Tech op zondag 23 november 2014 11:09:59 (15%)

De modernisering is de achteruitgang.
evdweele

Overleden

De Amerikanen weten hoe je strak geluid moduleert.

Atlanic 252 was een Ierse zender. http://en.wikipedia.org/wiki/Atlantic_252

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

De zender zelf is van Amerikaanse makelij van Continental Electronics.

https://www.youtube.com/watch?v=BdeFTOjkpzY

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie

Special Member

De Norderney had ook een Continental Electronics a\b
Dacht van 10 KW.
Dat is niet veel, maar zo'n plas zout water en staal onder een zendmast lijkt mij een goede tegencapaciteit ;-)

Edit\Net ff op google gekeken,ze bestaan nog steeds,dus ze maken geen rotzooi.http://www.contelec.com/

Antennes op schepen is denk ik zondermeer een apart verhaal.
Als je kijkt naar oude sleepboten van Smit of Wijsmuller,Doeksen zie je tussen 2 masten een soort waslijn met 4 draden parallel gespannen tussen de voor en achtermast,geen idee hoe je zo'n antenne zou moeten noemen,iemand een idee ?

Moet toch wel een breedbandige antenne zijn geweest want de C.W. noodfreq. was toen 500 KHz en 2182 KHz phone (AM visserijband,later SSB) en ze moesten alle frq van PCH kunnen werken. 2,4,6,8,12,16, Mhz

Jinny

Golden Member

De tuner deed het meeste werk....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12

Golden Member

Ik kan me herinneren dat er ook zeezenders waren die een hoepelantenne hadden. Voor de jongeren: zoeken op hoelahoep.
Welke dat was, Caroline, Radio London, geen idee. Het REM eiland zal het niet geweest zijn die deed TV. btw. dit is een 27 mc uitvoering. die mg uitvoering lag in het horizontale vlak. radiale polarisatie, smile.
edit: 27 Mc antenne plaatje verwijderd

@Hubie hieronder

Mooi verhaal en jammer dat die antenne mechanisch zo zwak was, de afstraling was ok, vlgns de directie.

evdweele

Overleden

Het REM-eiland had ook een AM-radiozender aan boord. Radio Noordzee.
Hier een stukje uit een artikel dat in Radio Bulletin oktober 1964 is gepubliceerd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

@RAAF 12:
Dat was Capitol Radio.
Die horizontale loop bleek een ramp te zijn (Mechanisch dan)Hij brak geregeld in stukken.
http://www.angelfire.com/ut2/sleepvaartfacts/berging_king_david.html
@Jinny:Yep,kassie belazer ;-)