batterij opladen

Goedendag,

Ik ben nieuw op dit forum en ben nog echt een leek met electrotechniek. Nu heb ik het echter echt nodig en dus wil ik me er graag in verdiepen, in ieder geval in die dingen die belangrijk zijn.

Het probleem: Je hebt een bron die met enige regelmaat (bijvoorbeeld om de 10 seconde) stroomstootjes geeft. Deze stroomstootjes wil je opslaan in een batterij. Hoe pak ik dit aan?

Een link waarin zoiets duidelijk (in jip en janneke taal) wordt uitgelegd zou me al erg veel helpen. Want ik heb wel wat gezocht maar wordt niet echt wijzer.

Arco

Special Member

'Stroomstootjes' is wat vaag. Over hoeveel volt en stroom hebben we het dan, en hoe lang/hoe vaak pulsen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

Als je je in de elektrotechniek wilt verdiepen, dan begin met het lezen van een boek.
De diverse begrippen worden dan duidelijk.

benleentje

Golden Member

Een batterij wil een constante stroom of spanning hebben om te kunnen laden. HAngt ook van het type batterij af.

Een condensator kan geladen worden met een willekeurige stroom of spanning. Een condensator heeft wel een maximale spanning die het aankan.

Je stroom pulsjes moeten dus eerste de condensator opladen. En de condensator kan alles buffer dienen om via een schakeling een accu op te laden. Die schakeling moet dan zorgen voor de juiste spanning of stroom voor de accu.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De cijfers doen er voor mij niet echt toe ik probeer meer het proces te begrijpen.

maar stel ik wil een AAA batterij opladen (weet niet of dat kan) dan betekent dat dus 1,5 volt en 1500 mAh.

en stel de stroomstoten zijn 2 volt en 2000 mAh, elke 10 seconde 1.

@benleentje: bedankt dit ga ik uitzoeken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 19 september 2014 21:57:56 (8%)

Het is idd. veel beter om bij het begin te beginnen. Wat is spanning, wat is stroom, wat is vermogen, wat is weerstand, en welke eenheden horen daarbij. Dat soort dingen. Een boek zoals "Elektronica echt niet moeilijk" is een prima start.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

domme fout ik zie het. ik haalde mAh en watt door elkaar..

maar 1500mah x 1,5volt / 1000 = 2,25W toch? Stroomstootjes van 1,5 volt en 2,50Watt bedoelde ik dan

Begin nou gewoon bij het begin. Stroom kun je niet opslaan. Energie kun je opslaan. Stroom druk je uit in Ampère. Energie druk je uit in Joule, maar bij batterijen wordt meestal Ah (Ampère x uur) of Wh (Watt x uur) gebruikt, omdat dat makkelijker rekent.

En hopelijk merk je na deze korte uitleg dat het best ingewikkeld is, en je dus eerst de basis moet kennen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 19 september 2014 21:10:45 schreef St.:
maar 1500mah x 1,5volt / 1000 = 2,25W toch?

Nee: mAh * V = Wh.

Watt is een eenheid van vermogen.
Watt-uur is een eenheid van energie (net als Joule)

Energie is inderdaad vermogen * tijd

Lucky Luke

Golden Member

En let ook op mA of mAh, en W of Wh.

Nu heb je het opgeschreven alsof je pulsjes hebt die een seconde duren en toch 4Wh (2V*2Ah) aan energie bevatten. (Wh kun je omrekenen naar J, 1W=1J/s, dus 1Wh=3600J, dus 14,4kJ per pulsje. Da's erg veel, want als dat in die ene seconde moet is het 14,4kW, ofwel, 12,2kA bij 2V. Je penlightacutje gaat in rook op...)

Even voor de duidelijkheid, ik denk dat je een schrijffoutje gemaakt hebt en het niet zo'n vaart zal lopen met dat acutje. Waarschijnlijk kun je 'm gewoon laden als je er simpelweg een diode tussen zet. Wel een nimh pakken, geen eenmalige.

code:



_--_  ---->|----+
                |
                |
                - +
                =
                |
 0   -----------o

(Rekenfouten voorbehouden, want altijd als je iemand corrigeert maak je zelf een fout)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ok met zo'n condensator kan je dus van de pulsen (wisselstroom) een constante stroom maken (gelijkstroom)

Als ik op internet plaatjes tegenkom van condensators in een circuit maken ze bijna altijd maar deel uit van 1 circuit. Terwijl je toch zou verwachten dat er 1 circuit is dat de condensator oplaadt, en 1 circuit dat zorgt dat de condensator de batterij oplaadt.

waar zou ik een schakelaar voor nodig hebben?

Correctie: ik had de post van Lucky Luke nog niet gezien:

De condensator is nodig om de pulsenstroom om te zetten in een constante stroom.

De diode is nodig om de wisselstroom om te zetten in een gelijke stroom.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 20 september 2014 16:00:46 (21%)

benleentje

Golden Member

dat er 1 circuit is dat de condensator oplaadt

Dat is dus niet nodig omdat een condensator gewoon altijd oplaad zodra de toegevoegde spanning hoger is dan de spanning die al in de condensator zit.

De diode is nodig om de wisselstroom om te zetten in een gelijke stroom.

Nee. Die diode dient enkel om er voor te zorgen dat je aan die kant geen lading uit de condensator kan halen. Een negatieve spanning zou er namelijk voor zorgen dat de condensator ontlaad.

Een batterij kan geen negatieve spanning aan dus daarom moet je ze ook niet op je condensator hebben. Een elco kan ook geen negatieve spanningen aan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ok. Er is dus een bron met + en - die steeds wisselen. Er staat soms even een negatieve spanning op het circuit, en soms even een positievee spanning.

Van die bron laat je 2 draden lopen naar een condensator. Aan 1 van die draden zit een diode die zorgt dat alleen de negatieve spanningen worden doorgelaten. Hierdoor heeft de condensator alleen te maken met negatieve spanningen, die zich ophopen.

Hiermee laadt je de condensator op.

Maar nu? Hoe verbindt ik nu de condensator aan de batterij? gewoon de batterij achter de condensator plaatsen?

rbeckers

Overleden

Met een circuit dat o.a. de stroom beperkt en de accu controleert.
In de eenvoudigste vorm is dit een weerstand.

begint eens bij het begin,

waar komen die pulsjes uit en hoe sterk zijn ze.
bv een puls van 2V kan je meten (lijk mij gewoon een signaal puls te zijn en die kunnen amper stroom leveren).
dan kan je eens gaan kijken hoeveel stroom je eruit kan halen. met een multimeter en wat weerstandjes, kan je veel proberen.

voorbeeld: je hebt er een 10ohm weerstand aan. volgens de wet van ohm (google time :-) )zou er dan 200mA kunnen lopen. als die 'geheime voeding' dat aankan, blijft de spanning op 2V. als dit dat niet aankan, stuikt de spanning in elkaar. bv de voeding kan slechts 50mA leveren, dan zal de spanning van 2V in elkaar stuiken naar 0,5V.

pas dan kan je gaan besluiten of je er iets mee kan doen.

met een diode gelijkrichten, en met een condensator eraan, ga je van die pulsjes naar een vlakkere spanning gaan
bv deze tekening
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/Afvlakcondensator.png
die heuveltjes in volle lijn, zijn u pulsjes.
die stippellijn is de condensator die de boel afvlakt. ipv pulsen heb je daar dus een schone gelijkspanning. en deze spanning zou je dan kunnen gebruiken om een accu op te laden.

google anders maar eens op dubbelzijdig en enkelzijdig gelijkrichten. kort samengevat is het dit (enkelzijdig):
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/gelijkrichting.jpg.

die pulsjes dat jij hebt, kun je eigenlijk aanzien als het middelste deel. de condensator zal ervoor zorgen dat je ongeveer het rechtse deel krijgt, afhankelijk hoe lang die pulsjes uit elkaar staan.

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 20 september 2014 10:15:02 (14%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

dit NEIGT naar 2 dingen:

.1 stroom aftappen van iets als schrikdraad
.2 een schoolopdracht

verder kan ik hier geen toepassing voor bedenken....

.1 is gevaarlijk omdat veel componenten niet tegen enkele KV kunnen
.2 moet je meer gegevens hebben over iig de spanning.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Nou is het uitstekend dat de theorie even goed aan bod komt, maar je word natuurlijk wel voor jouw specifieke toepassing het bos in gestuurd met die condensator. Zoveel verschil in werking zit er nou ook weer niet tussen een accu en een condensator.

Zou je de stroom wat lager maken dan 2A (dus begrenzen), kun je de AAA-accu uitstekend opladen met een pulserende spanning van 2V. Sterker nog, misschien is 2A wel toegelaten, dat vind je met wat geluk terug in het datablad van de accu.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Even een vraag voor alle zekerheid. want ik begin het wel te begrijpen volgens mij.

Maar werkt een condensator nu ook bij pulsen in wisselspanning? Ik zou zeggen van niet, immers wordt de condensator dan om de beurt opgeladen en leeggegooid.

betekent dit dan dat je eerst van die pulserende wisselspanning een gelijkspanning moet maken, deze gelijkspanning op de condensator moet aansluiten, en vervolgens de output van de generator, dus stroom in gelijkspanning, weer om moet zetten naar wisselspanning?

Of is dit te ver doorgedacht en kan een condensator wel gewoon opladen bij wisselspanning? En dan ook weer een wisselspanning afgeven?

fred101

Golden Member

Een condensator werkt als een soort weerstand voor wisselspanning. Dat heet dan reactantie en wordt ook in ohm uitgedrukt. ( in formule 1/(2 x pi x Frequentie x Capaciteit) )

Voor DC gedraagt een condensator zich als een soort accu.

Dus een condensator zonder diode aansluiten over de uitgang van een AC bron is net zo iets als een gewone weerstand over een DC bron zetten.

Ik zou eens een goed boek over electronica halen en dan bij het begin beginnen. Bv electyronica voor dummies, electronica echt niet moeilijk of het serieuzere werk als je echt de theorie wil leren en dan is the art of electronics mijn favoriet (of nederlandse vertaling)

Elco's kunnen overigens niet goed tegen (echte) wisselspanning. Bedenk dat wisselspanning een relatief begrip is. Een elco heeft bv geen moeite met een spanning die bv tussen 0 en 12V varieert maar wel met een spanning die tussen -6 en +6 varieert (en om het moeilijker te maken, zelfs dat is niet altijd waar, ;-) )
(ik heb een boek wat iets van 80 pagina's alleen maar over condensators gaat >:-) )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dus als je pulsen wilt omzetten naar een constante stroom kan dat alleen via gelijkspanning?

Of zijn er ook manieren om een wisselende pulsen om te zetten naar een constante wisselspanning?

[Bericht gewijzigd door St. op maandag 22 september 2014 19:44:30 (35%)

rbeckers

Overleden

Dat "lees een goed boek" is geen tip, maar dat is noodzaak.

Als je iets met elektronica wilt doen, dan moet je een basiskennis hebben. Of iets anders gaan doen.

benleentje

Golden Member

Op 22 september 2014 19:36:57 schreef St.:
Of zijn er ook manieren om een wisselende pulsen om te zetten naar een constante wisselspanning?

Nee direct kan dat niet maar wel via een trucje. Zelf een frequentie omvormer die een wisselstroom motor in snelheid laat regelen gebruikt in de basis ook eerst gelijkspanning. Uit die gelijkspanning word dan weer een wisselspanning gemaakt.

Op 20 september 2014 10:32:56 schreef maartenbakker:
Zoveel verschil in werking zit er nou ook weer niet tussen een accu en een condensator.

Maar wel in toepasbaarheid. Als je een accu van zeg 3,7V hebt kan je enkel met spanning tussen 4 en 4,5V de accu laden. Elke andere spanning heb je niets aan. Een condensator is niet zo kieskeurig en pakt alles.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
rbeckers

Overleden

Die "constante wisselspanning" zou ook kunnen met o.a. een LC kring, een motor-generator of diodes met een motor.

maartenbakker

Golden Member

@benleentje: mijn antwoord was toegespitst op de nikkelcel die als voorbeeld werd gebruikt (ervan uitgaande dat de vraag over een practische toepassing ging).

Bij wisselende polariteit even een diode ertussen om te voorkomen dat je de accu of condensator periodiek kortsluit/leegtrekt, of bij pulserende gelijkspanning (gelijkblijvende polariteit) gewoon de pulserende spanning rechtstreeks gebruiken (zoals ouderwetse acculaders dat vrijwel allemaal doen) is dan eigenlijk het meest basale, dus op pure gelijkspanningsvoeding na het best te snappen voor de beginner.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

wat nu als ik met een klicaansteker zo'n batterij op wil laden?

hoe lang ben ik dan bezig?

iemand die dat wel eens ergens toevallig is tegengekomen ofzo?