hoe sluit ik dit DC motortje aan?

Hallo allen,

Ik, een ontzettende amateur, heb een motortje gekocht voor een hobbyprojectje. Het is een 24v dc motor, maar er komen 5 draden uit. Eerlijk gezegd had ik 2 draden verwacht bij een gewone DC motor. Wie weet welke draad wat is?

foto: http://i58.tinypic.com/21m6d76.png

Dat lijkt me een motor met aangebouwde encoder. Heb je al op de website gekeken? Er staat een internetadres op de motor.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Hugo Welther

Moderator

Even zoeken op typenummer: http://www.zilvertron.com/

(iets te laat)

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zaterdag 20 september 2014 18:02:49 (15%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

5 draden? Volgens mij zie ik er toch echt 6: rood, zwart, groen, paars, bruin (of grijs?) en blauw. Het lijkt me inderdaad ook een exemplaar met een encoder.

Waarschijnlijk zijn er 2 draden voor de motor zelf, en 4 voor de encoder; 2 voor de voeding, en 2 voor de A/B signalen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

bedankt voor de info! En ja, het zijn er 6 idd, was een foutje. Helaas weet ik niet wat "2 draden voor de motor zelf, en 4 voor de encoder; 2 voor de voeding, en 2 voor de A/B signalen" in de praktijk betekent. Sorry, ik ben echt een ontzettende amateur en heb geen idee wat een encoder of een A/B is. Kan ik deze motor gewoon aan een 24v travo hangen met twee van de 6 draadjes en hem zo laten draaien?

@Gadget_inc

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met jouw reactie en een verwijzing naar een eerdere vraag van mij.

Kan ik dit motortje op een ander stukje elektronica aansluiten waar ik asstanden/omwentelingen in kan programmeren? Dat zou nog veel mooier zijn dan wat ik dacht namelijk. Wist ik nu maar hoe het moest...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 20 september 2014 23:34:38 (16%)

Arco

Special Member

Als je het typenummer van de motor eens geeft, kunnen we er misschien wat meer over zeggen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, dat kan, zo'n ding heet een servoregelaar. Echt goedkoop zijn ze niet, maar je zou eens bij Gecko drives kunnen kijken; goedkoper dan dat wordt het niet, denk ik.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Typenummer is: ZPH3228-139-24VDC+BFEK 6000384

Op de site van zilvertron kon ik ze helaas niet vinden, maandag moet ik ze mss even bellen.

benleentje

Golden Member

Als je het zwarte kapje er eens afhaald dat kan je misschien zien waar de draden heen gaan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ja, of je sloopt daarmee de encoder. In veel gevallen zit de dubbele lichtsluis vast aan het kapje, en zodra je die eraf haalt, knik je het codewieltje (is meestal dun aluminium, en soms geëtst glas); dan is de encoder dus onbruikbaar.

Nu is het best mogelijk dat je bij deze motor het kapje wel kunt demonteren zonder schade, maar bedenk wel dat je dat risico loopt.

Ik zou je ook zeker afraden om zomaar draadjes te gaan proberen op een voeding (of erger; een accu), want ook daarmee sloop je zeer waarschijnlijk de encoder.

Je kunt proberen een datasheet te vinden van deze motor, of een vergelijkbaar type met dezelfde draden, of zelf met een multimeter uitzoeken wat de juiste draden zijn. Tussen de draden die voor de motor zijn, zou je een lage weerstand (hooguit een paar ohm) moeten meten, en als je aan het motortje draait, zou daar een kleine gelijkspanning op te meten moeten zijn.

Wat je ook kunt proberen, en steeds een set van 2 draden kortsluiten (dus helemaal zonder voedingen of accu's o.i.d.!). Als je de draden van de motor te pakken hebt, moet de motor voelbaar moeilijker draaien. Zolang je steeds maar 2 draden tegelijk neemt, en de andere allemaal los van elkaar laat hangen, loop je geen risico dat er iets stuk gaat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als je ZPH3228-139-24VDC (zonder +BFEK 6000384) intikt in google, kom je vrijwel direct op de zilvertron-website. Inderdaad niet direct deze motor. Maar de site heeft een zoekbalk. Hiermee kom je op http://www.zilvertron.com/nl/producten/motoren/dc-motoren?wcts=ZPH3228…
Alstublieft, incl. datasheet.

Kwaliteit boven kwantiteit
klein is fijn

Moderator

Op 20 september 2014 21:08:14 schreef OPTOdesign:
Alstublieft, incl. datasheet.

Waar niets instaat over draadkleuren. ;)

Als ik op de foto in de datasheet kijk, lijkt het er inderdaad op dat je de twee aansluitingen van de motor kunt zien als je het kapje eraf haalt wat benleentje al zei

Door op typenummer ig 32rgm 04 te zoeken (staat namelijk in de datasheet) kom je na even zoeken achter de draadkleuren: http://www.motorplus.kr/shop/goods/goods_view.php?goodsno=109

Kwaliteit boven kwantiteit

met de multimeter op ohms zal er toch niets kapotgaan? Dan meet je "weinig" over de motor aansluiting, en "veel meer" over alle andere combinaties, toch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Met een multimeter zal er inderdaad niets mis gaan, maar er zijn genoeg mensen (zeker degene met weinig kennis en ervaring) die gewoon willekeurig draadjes gaat proberen op een accu of voeding tot het motortje gaat lopen.

Zo ook een verkoper op de beurs in Rosmalen, terwijl de pinbezetting van de connector gewoon op de achterkant van het motortje stond (een exemplaar met encoder). Hij vond het vreemd dat ik daarna liever een ander exemplaar wilde hebben...

Als je geen multimeter hebt, of er op die manier niet uitkomt, is het kortsluiten van 2 draden en voelen of hij zwaarder loopt, een stuk eenvoudiger, en ook volkomen veilig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fatbeard

Honourable Member

Afhankelijk van de polariteit van de meetpennen en de toegepaste Hall sensors kun je over hun aansluitingen ook een diode-overgang meten, (heel)veel multimeters laten dat zien als een lage weerstand.
Die meting is polariteitsgevoelig, die over de motor-aansluitingen niet.

Maar TS gaf al aan een echte leek te zijn (hoedt U voor namaak!), dus deze metingen zullen tegen of over de grens van zijn kunnen liggen...

<zucht> Sparky typt sneller...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ontzettend bedankt allemaal voor alle reacties! Uit de link van OPTOdesign (extra veel dank voor dat speurwerk), maak ik op dat rood en zwart gewoon de plus en min zijn. Ik kan neem dus aan dat ik deze veilig aan mijn travo kan hangen?

PS, juist omdat het mij dom leek zomaar draadjes te gaan proberen op een travo stelde ik eerst hier de vraag ;) Ik had een voorgevoel dat rood en zwart wel eens plus en min konden zijn (waar zou ik dat toch op baseren? :P ), maar het leek me toch slim dat eerst zeker te weten. Nu is het natuurlijk wel heel erg tof om iets te gaan maken met een servoregelaar. Bestaan die dingen los met een eigen chip oid, of moet het dan aan een pc hangen?

PPS: Waar kan ik een crash course in electronica volgen? :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 22 september 2014 20:01:51 (52%)

mel

Golden Member

een dc motor sluit je niet op een traFo aan...maar op een gelijkspanning....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rbeckers

Overleden

Wat voor een trafo?

Lees "Elektronica voor Dummies" of een ander boek. Zoek op deze site.