Bosch vaatwasser hapert bij inname water

Hoi!

ik heb een oudere Bosch vaatwasser (10 - 12 jaar oud) die hapert bij het innemen van het water. Het ventiel gaat open maar sluit binnen een seconde weer om vervolgens binnen een seconde weer open te gaan. Dit herhaalt zich totdat er voldoende water is om het programma te starten. De vaatwasser werkt verder prima en geeft geen foutcodes.

Hij doet dit al een paar maanden, maar de waterleiding in het huis klappert. Daarom zou ik het toch graag willen oplossen.

Het labyrint is helemaal schoongemaakt maar dit heeft niets geholpen....

Zijn er nog andere zaken die ik zou kunnen controleren?

Niveauregeling waarschijnlijk en/of het slangetje dat van de niveauregeling naar de kuip gaat. Zit net rechtssonder het labyrint. Wij vervangen meestal gewoon de niveauregeling+slang met deze klacht.

Linker plaat verwijderen, als je dan rechtsonderin kijkt, zit een vlotter in eenkamertje, mogelijk goed bruin van het vuil. Tevens slang die aan hetzelfde vlotterkamer zit ,goed reinigen (zit vanaf vlotterkamer naar verzamelbak).

Jullie adviezen opgevolgd, probleem opgelost !

http://s21.postimg.org/n41oalc83/IMG_20141005_144746504_HDR.jpg

De vlotterbak was schoon (had ik vorige keer al schoongemaakt) maar de slang die naar de kuip loopt zat helemaal vol prut. Daardoor wordt tijdens het vullen de vlotter steeds geactiveerd waardoor hij begint te haperen.

Ik heb de slang doorgeprikt, doorgeblazen en schoon gezogen en het haperen is hiermee helemaal weg.

Bedankt !

Heb ook de vlotterkamer gereinigd (vaatwasser bleef afpompen bij aanzetten door hangende vlotter). Daarna de vaatwasser weer ingebouwd. Maar nu klaagt mijn vrouw over de klapperende leiding. Is die slang ook schoon te maken vanaf de binnenruimte?

De leiding van de vlotterkamer komt inderdaad uit vlak voor de afvoer (rooster/zeef weghalen) onderin de binnenruimte. Ik heb hier een plastic slang in gestopt, wat heen een weer geduwd en er wat water doorheen geblazen gewoon met mijn mond (eerst wat afwasmiddel in de slang). Er kwam zowaar zwarte smurrie uit en de kraan (vlotter) klappeet niet meer.

Ik raad af om met flinke druk water te spuiten, tenzij echt korte pulsen worden gebruikt.
De vlotterkamer kan overlopen zodat water onder de machine komt. Dan gaat de lekkage vlotter omhoog en gaat (met dezelfde schakelaar) de machine continu afpompen. Water moet je dan verwijderen.

Kortom bij symptoom 'klapperende waterleiding' hoeft de vaatwasser dus niet altijd uitgebouwd te worden.

Dit vuil zou je overigens niet verwachten omdat via de vlotter schoon water de machine inloopt. Echter zodra het vlotterniveau is bereikt gaat tijdens het wassen ook het vuile water steeds een beetje heen en weer tot in de vlotterkamer waarbij vuil zich kan afzetten.

De bosch bij mijn ouders is ook van ongeveer die leeftijd, en is al 2 keer uit elkaar geweest. In het labyrint boven links zit een ontluchtingsklep welke vastkoekt, deze veroorzaakt ook dat klapperen. Een tip die ik hier ergens las, een magneetje erin en met een ander magneetje aan de buitenkant slepen, zo kun je ongeveer daar komen..

Gootsteenontstopper krijg je hem ook wel mee schoon..