V&A reageer via mail gaat kennelijk nog steeds niet goed ?

Vrijwel alle email servers ontvangen eerst de emails, zetten die in een queue en handelen de queue in volgorde van binnenkomst af.Afhankelijk van forwarding rules, local delivery etc. etc. Vaak zit daar dan ook nog een spam filter tussen. Sommige mailservers pollen die queue maar om de X minuten. Dus een delay van 5 minuten of meer is geen uitzondering.

Klopt. Mijn server doet ook maar iedere 5 minuten de queue. Maar als er een nieuwe mail is, gaat ie op die nieuwe mail direct aan de slag.

Mijn mailserver houdt statistieken bij. Het accepteren van de mail duurt soms heel lang. Dat is de zendende kant die de boel loopt te rekken. 98% van de mails doen er minder dan 10 seconden over om aangeleverd te worden. Gemiddeld 0.9 seconde. 50% minder dan 0.45 seconde. time-in-queue manager gemiddeld 2 ms. dan "connection setup time including DNS HELO and TLS" 12 ms. En vervolgens het oversturen van de mail: 116ms. (er zijn drie mails die er 56 sec over gedaan hebben, totaal vijf die meer dan 4 sec over het afleveren gedaan hebben.)

De logfile waar ik in gekeken heb blijkt "1 week" te beslaan, en bevat zo'n 60k mails/metingen.

Kortom, het gros van de mails wordt binnen een seconde doorgestuurd of afgeleverd. Er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld spambots die een slechte verbinding hebben en dus heel lang er over doen om een mailtje aan de server aan te leveren. Bij normale mails is zoiets NOG veel zeldzamer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Dan is jouw mailserver goed opgevoed.
Ik heb wel email gehad die vijf dagen(!) onderweg was, uit de headers was af te leiden dat twee (van de zes!) tussenliggende servers er elk ruim twee dagen over deden om deze mail door te sturen. Die twee tussenliggende servers hoorden overigens niet bij de verzendende of ontvangende partij.
Extra vreemd was het, omdat ik met die persoon op regelmatige basis communiceerde en het merendeel van de mails vrij rap aankwam.
Ik heb er toen (ook bij navraag bij de desbetreffende beheerders) nooit een sluitend antwoord op gekregen.

Ik heb het maar geaccepteerd omdat er altijd een verschil zal bestaan tussen de dingen zoals ze zouden moeten gebeuren en zoals ze echt gebeuren; wat daarvan de oorzaak ook moge zijn...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Toen het internet nog "nieuw" was, stonden de meeste mailservers nog open. Je kon "hoe lang duurt een mailtje over de oceaan?" zelf testen door mail te sturen naar <mijn-email-met-%-ipv-@>@mit.edu te sturen. De mail was na ongeveer 3 seconden terug, in een tijd dat computers nog ruimschoots 1000x langzamer waren dan nu.

Dat is nu niet meer. Een "server van een derde" zal zelden tot nooit bereid zijn om betrokken te raken bij mail van A naar B.

Omdat het mail protocol ontworpen is in een tijd dat eea nog niet altijd 100% online was (en nog steeds zijn er tijdelijke storingen waardoor het wel handig is), zijn er "secondary MX" hosts. Dus als de "echte" mailserver niet bereikbaar is, dan kan je die "reserve" het mailtje overhandigen.

Omdat het tegenwoordig normaliter WEL 100% online is, worden die dingen niet regelmatig in de praktijk getest.

In jou geval vermoed ik dat er op die secondary een configuratie fout was, waardoor de mail wel aangenomen maar niet doorgestuurd werd..... Handmatige interventie, na twee dagen. Of door de plotselinge extra mails kon de secondary het niet aan en heeft het twee dagen ontzettend moeilijk gehad.

Wederom, het overgrote deel van de mail gaat wel vlot, een hoogst enkele keer is er een storing waardoor het langer duurt of een mail verloren gaat.

Mail gaat in princiepe niet verloren. Als het niet afgeleverd kan worden, wordt een bounce gemaakt die je zou moeten krijgen. Maar vaak gooien mensen de bounces in bulk weg. "kutzooi, snap ik niet". Gevolg: ze klagen dat ze nooit een bounce hebben gehad. Mijn server heeft een keer korte tijd een fout gehad waardoor ie onterecht mail niet af kon leveren. Noch remote, noch locaal. Gevolg: binnenkomende mail wordt locaal-of-remote afgeleverd. Dat lukt niet. Een bounce wordt gemaakt. Die gaat ook fout. Dan wordt de postmaster verwittigd en ook DAT gaat fout. Tja, dat is dus een extreem geval waarin tijdelijk mail verloren gaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mail dat boven een bepaalde spam score komt wordt vaak in de regel gewoon weggekieperd zonder notificatie ook al is het technisch niet correct.

Want wat doen die klote spammers: Zetten in het return adres het werkelijke adres waar ze de spam naar toe willen sturen!
Dus komt het via een bounce mooi toch weer bij diegene die ze willen bereiken als je altijd een reply stuurt.
Dat is de reden waarom die zo bij veel spam filters ingesteld is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.