Op 16 oktober 2014 21:30:25 schreef pa3gws:
Inderdaad daar had ik nog even niet aan gedacht
Dat wordt dus direct plankgas achteruit
Kost een paar treinen maar dan heb je wel lol
Op 16 oktober 2014 21:30:25 schreef pa3gws:
Inderdaad daar had ik nog even niet aan gedacht
Dat wordt dus direct plankgas achteruit
Kost een paar treinen maar dan heb je wel lol
Kan het met 2 elko's in antiserie, met een diode over elke elko om 'ompoling' te voorkomen?
Voor trein verlichting heb je een vergelijkbare oplossing. Dit is helaas niet 'ompoolbaar', maar dat moet te bedenken zijn.
Bron:http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Rijtuigverlichting_%28i…
Op 16 oktober 2014 21:25:52 schreef Dennix:
Hoe zorg ik ervoor dat mijn analoge treinen soepel blijven rijden ook als de voedingsspanning hapert?
Elektrisch zie ik daar niet zo gauw een oplossing voor. Wel mechanisch: een vliegwiel op de motoras.
Verder lijkt het onderliggende probleem veroorzaakt te worden door slecht geleidende raillassen. De beste oplossing daarvoor: een voedingsleiding langs het spoor leggen en elk stukje rail een eigen verbinding geven met die voedingsleiding.
@klaasz daar ben ik mee bezig, geen 3de rail maar wel betere verbindingen. Dit zou al flink moeten schelen.
Wat dacht je er van om bij iedere railverbinding een doorverbinding tussen de rails te (hard)solderen/puntlassen? Die zelfde verbindingen zie je in het echt ook daar wordt, met name waar hoge startstromen optreden (en waar kritische signalen worden doorgegeven), dus bij perrons en signaal contacten, een stuk kabel over de railnaden gelast. mechanische verbindingen zullen buiten altijd corroderen en daardoor je probleem veroorzaken...
Op 17 oktober 2014 07:17:43 schreef Dennix:
geen 3de rail maar wel betere verbindingen.
Ik bedoel niet een derde rail, maar een twee-aderige kabel die je op meerdere punten met de respectievelijke spoorstaven verbindt.
En net zoals Tidak zegt, niet klemmen, maar solderen of lassen.
@Klaasz Sorry ik had het niet goed gelezen. Dat heb ik al, om de 20 stukken rails.
@Tidak, Ja solderen van een klein bruggetje heb ik ook overwogen. Het nadeel is dat een aanpassing aan de baan wat moeilijker gaan. Maar als dat de oplossing is dan moet het gewoon gebeuren. Ik ga een paar stukken solderen en testen wat het resultaat is.
De grootste contact problemen worden veroorzaakt door grassprietjes, blaadjes en zandkorreltjes. Ieder weekeinde op de knietjes poetsen en dan nog krijg je het buiten nooit perfect schoon.
Op 17 oktober 2014 10:02:10 schreef Dennix:
@Klaasz Sorry ik had het niet goed gelezen. Dat heb ik al, om de 20 stukken rails.
Dat lijkt mijn niet genoeg. Maximaal 2 meter tussen twee aansluitpunten lijkt me een beter uitgangspunt.
[quote}Ieder weekeinde op de knietjes poetsen en dan nog krijg je het buiten nooit perfect schoon.[/quote]Is er in die schaal geen poetswagen?
Ik weet niet hoe "men" aan de waarde voor de condensator is gekomen. Maar als je voeding 22V is, kan je zeggen: het is acceptabel als de spanning in een "overbrugging" zakt tot 17V. Vijf volt spanningsval. Verder omdat drie treinen op 2.5A kunnen rijden, ga ik uit van ongeveer 1A per trein. Je wilt een tijd van 1s overbruggen.
De formule voor een condensator is: I = C dv/dt. Dit kan je omschrijven naar: C = I dt/dv, en dan invullen: C = 1A . 1s / 5V = 0.2F. Tien keer meer dan de 22000uF die voorgesteld werd.....
Als ik het fout heb, moet je het maar zeggen....
NIET de rails aan elkaar solderen!, maar gewoon een draadbrugje over de onderbrekingen.
Heb je er al eens over gedacht om af en toe een 'slijpwagen' over de rails te laten rijden? Dat zou je kunnen maken door voorop een loc, een motortje te monteren, dat ministaalborsteltjes (type Dremel) aandrijft.
En ja, het is herfst en dan krijgt zelfs de NS last van blaadjes op de rails, dus 'echter' kan het niet
Hahahaha @Tidak, ik heb gisteren een schuurblokje achter een trein gehangen. Maar die moet ik nog verbeteren want die valt nog wel eens om.....
@rew Wow, dat is een groot verschil. Dus of de tijd verkorten of de fahrad ophogen.
Ah, zoiets bestaat dus al. Je zult wel wat gewicht in die wagon moeten doen om voldoende druk op de pads te krijgen en dan leifst de wagon vóór de loc, zodat die dan gelijk een schone baan krijgt.
Dat met die staal/messingborsteltjes had ik ergens gelezen. Werd in een kolentender ingebouwd.
Dit is ook een hele goeie.
https://www.youtube.com/watch?v=vKYh3rSNlTE
Ik vind het toch raar dat er geen 'gebruikelijke' buffer optie voor analoge treinen is. Deze is er wel voor digitale. Ik kan toch niet de enige zijn die hier tegenaan gelopen is?
Enorm bedankt voor het advies en het mee denken!
Tot de volgende vraag.
[Bericht gewijzigd door Dennix op vrijdag 17 oktober 2014 16:08:37 (61%)
Op 17 oktober 2014 16:05:36 schreef Dennix:
Ik vind het toch raar dat er geen 'gebruikelijke' buffer optie voor analoge treinen is. Deze is er wel voor digitale.
Dat ligt aan het systeem. Bij een digitale trein wordt de railspanning in de decoder direct gelijkgericht, zodat de voedingsspanning aan boord altijd dezelfde polariteit heeft. Bij een analoge trein wisselt de polariteit met de rijrichting, en dat maakt bufferen veel lastiger.
En vergeet daarnaast niet dat die voedingsspanning er altijd is: analoge treinen zet je uit of laat je langzamer rijden door de spanning uit te schakelen of te laten zakken, bij digitaal staat er altijd een volt of 18-20 op de baan.
Tel daar uiterst complexe hard- en software bij op die constant in de gaten houden hoe hard de motor draait én of dat wel overeenkomt met de ingestelde snelheid en het is digitaal stukken makkelijker om er een buffer aan te hangen.
Beste reaguurders,
Naar aanleiding van jullie goede ideeen ben ik aan de gang gegaan. En omdat het altijd fijn is te horen hoe iets afloopt volgen hier de ontwikkelingen.
Ik heb op een deel van de baan nieuwe conectoren geplaatst, deze zijn aanzienlijk beter en betrouwbaarder dan de standaard 'schuifjes'.
Het resultaat is dat er minder 'dooie' stukken in de baan zitten en dat na goed poetsen de treinen zeer soepel rijden. Omdat zand en gras een probleem blijven ben ik de baan iets aan het verhogen en de bedding aan het verbreden. Zodat er niks vlak naast de rails kan groeien.
En ik heb ook extra en betere stroom aansluitingen gemaakt:
Golden Member
De roestvorming op de onderste foto is ook niet ideaal.
Je kabelschoentjes zijn ook niet met de beste tang geknepen. Waarschijnlijk een DHZ tangetje van enkele €. Een deftige tang zal alleszins ook daar voor een betere verbinding zorgen. Ik gebruik zelf deze.
Bij regen ga je ook oxidatie krijgen in je kabelschoentje. Je kan dit verhelpen door gebruik te maken van zuurvrije vaseline of de draad in het kabelschoentje te solderen.
Worden de draden telkens verwijderd? Persoonlijk zou ik ze definitief aansluiten. De kabelschoentjes hebben niet te beste eigenschappen als je ze telkens weer los haalt. Kan je geen extra schroef langs de onderzijde of opzij tappen? Je kan dan een zo groot mogelijk contactvlak realiseren.
Die fastons heb je met een nijptang o.i.d. geklemd. Dit geeft niet de meest betrouwbare verbinding. Verder zou ik alles wat geschroefd en geklemd zit met vaseline insmeren. Kan je ook op de draden doen voor je er een schoentje op krimpt (met een goede krimptagn )
Bee,
Daar zijn idd de rails nog niet goed schoon gemaakt. Ik heb de kabelschoentjes gebruikt omdat dit een test rail is. Zoals anderen al voorstelden is solderen veel beter. Dat ga ik bij de permanente aansluitingen ook doen.
Bedankt voor de tips.
Op 29 oktober 2014 13:56:37 schreef Gerard*:
Die fastons heb je met een nijptang o.i.d. geklemd.
Jullie zien ook alles!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 29 oktober 2014 23:03:00 (27%)
Dennix, schroom niet Het verschil tussen een nijptang of DHZ-tang is voor ons zeer duidelijk: de betere tang knijpt het hele isolatiehulsje (met daarin gedeeltelijk het metalen hulsje) namelijk in 1 keer in de bek van de tang dicht en laat daarbij 1, 2 of 3 puntjes in het plastic achter (1 voor rode schoentjes, 2 voor blauw, 3 voor geel)
Het verschil zien wij dan ook meteen