Spanningsstabilisator bouwen voor modeltrein 24volt ( buitenbaan )

Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen

Beste Lezer,

Voor een trein wil ik een soort spanningsstabilisator spanningsbuffer bouwen om de gaten in de voedingsspanning te overbruggen.

Het is een LGB buitenbaan en alles is analoog.

Mijn idee is om een gelijkrichter ( trein kan voor en achteruit ) te maken van diodes (1N-gelijkrichter-diode 3 A).
De voeding ( railcontact slepers en motor ) aan een kant en de condensator aan de andere kant van de gelijkrichter.
Om de ontladingspiek te beperken een weerstand tussen de condensator en de gelijkrichter.

De trafo voeding is: 22V 2,5A. Ik wil dat de trein ongeveer 1 seconde kan overbruggen bij maximale belasting. Ik kan nergens het motorvermogen van de locomotieven vinden. Maar er kunnen er 3 tegelijk op deze ene trafo rijden. Zonder problemen.

Mijn vragen zijn:
1- Kan dit zoals ik dit beschrijf?
2- Hoeveel µF moet/mag de condensator zijn?
3- Hoe groot moet de weerstand zijn?

Volgens mij is het voor een deskundige heel erg simpel. Maar ik mis de kennis om dit in 1 keer goed te doen.

Alvast bedankt voor de moeite,
Dennis

Hoi Fuzz,

Bedankt voor je reactie.

Als de motor en de voeding(rails) aan dezelfde kant van de gelijkrichter zitten, dan kan de motor toch beide kanten op?

Heb je misschien ook een idee van het aantal ohm dat bij deze condensator past?

gaten in de voedingsspanning? lijkt me meer dat een poetsbeurt van de geleiders op de rails eens nodig is.. oa marklin hq had er last van met bevestigen dat te strak draaien zorgde dat de middenrail zakt waardoor je dat vonken kreeg op de spanningsrail..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik kan niet laten wat te zitten doormijmeren, en kom tot deze mogelijke configuratie:

1) spanning vanaf de sporen wordt "gelijkgericht" naar een plaatselijke massa en "power plus" - deze krijgt dan een ruime bufferelco en voedt via een H-brug de motor.

2) de H-brug wordt aangestuurd door een microcontrollertje - of misschien kan het wel met een handvol analoge chips, 555 en dergelijke.

3) de aanstuurlogica wordt gevoed uit een hulpvoeding, met een eigen ruime elco. En doordat ze maar weinig stroom afneemt blijft ze beschikbaar ook na langere onderbrekingen van de voeding.

4) uit de railspanning wordt met wat analoog gedoe afgeleid hoe snel de trein hoort te rijden, en in welke richting - deze info gaat naar de aanstuurlogica.

5) als er enige overschot is op de "power plus" kunnen daar ook nog wat plaatselijke toeters en bellen mee aangestuurd worden. Maar daarmee beginnen we natuurlijk de digitale sturing opnieuw uit te vinden, wat wellicht overkill is.

Zomaar wat losse ideetjes hoor, niet gehinderd door enige praktijkervaring, dus neem dit vooral niet voor evangelie aan!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Hahaha @bfm grappig.

@Fuzz dus mijn schemaatje is niet ok... helaas

Ok dan stel ik de vraag opnieuw ( zie onderschrift van big_fat_mama ):

Hoe zorg ik ervoor dat mijn analoge treinen soepel blijven rijden ook als de voedingsspanning hapert?

( ik ben een electro noob )

Op 16 oktober 2014 21:25:52 schreef Dennix:
Hoe zorg ik ervoor dat mijn analoge treinen soepel blijven rijden ook als de voedingsspanning hapert?

Elektrisch zie ik daar niet zo gauw een oplossing voor. Wel mechanisch: een vliegwiel op de motoras.

Verder lijkt het onderliggende probleem veroorzaakt te worden door slecht geleidende raillassen. De beste oplossing daarvoor: een voedingsleiding langs het spoor leggen en elk stukje rail een eigen verbinding geven met die voedingsleiding.

Ik weet niet hoe "men" aan de waarde voor de condensator is gekomen. Maar als je voeding 22V is, kan je zeggen: het is acceptabel als de spanning in een "overbrugging" zakt tot 17V. Vijf volt spanningsval. Verder omdat drie treinen op 2.5A kunnen rijden, ga ik uit van ongeveer 1A per trein. Je wilt een tijd van 1s overbruggen.

De formule voor een condensator is: I = C dv/dt. Dit kan je omschrijven naar: C = I dt/dv, en dan invullen: C = 1A . 1s / 5V = 0.2F. Tien keer meer dan de 22000uF die voorgesteld werd.....

Als ik het fout heb, moet je het maar zeggen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit is ook een hele goeie.

https://www.youtube.com/watch?v=vKYh3rSNlTE

Ik vind het toch raar dat er geen 'gebruikelijke' buffer optie voor analoge treinen is. Deze is er wel voor digitale. Ik kan toch niet de enige zijn die hier tegenaan gelopen is?

Enorm bedankt voor het advies en het mee denken!
Tot de volgende vraag.

[Bericht gewijzigd door Dennix op 17 oktober 2014 16:08:37 (61%)

Op 17 oktober 2014 16:05:36 schreef Dennix:
Ik vind het toch raar dat er geen 'gebruikelijke' buffer optie voor analoge treinen is. Deze is er wel voor digitale.

Dat ligt aan het systeem. Bij een digitale trein wordt de railspanning in de decoder direct gelijkgericht, zodat de voedingsspanning aan boord altijd dezelfde polariteit heeft. Bij een analoge trein wisselt de polariteit met de rijrichting, en dat maakt bufferen veel lastiger.

En vergeet daarnaast niet dat die voedingsspanning er altijd is: analoge treinen zet je uit of laat je langzamer rijden door de spanning uit te schakelen of te laten zakken, bij digitaal staat er altijd een volt of 18-20 op de baan.

Tel daar uiterst complexe hard- en software bij op die constant in de gaten houden hoe hard de motor draait én of dat wel overeenkomt met de ingestelde snelheid en het is digitaal stukken makkelijker om er een buffer aan te hangen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.