TT/IT-net

'fout gepost'

[Bericht gewijzigd door aqw op zaterdag 3 januari 2015 12:01:30 (90%)

mvdk

Golden Member

Ja, dat weten we/ze hier wel, maar wat is dat voor iets een IT net/stelsel ?

In een IT stelsel zijn alleen de omhulsels van de verbruikende apparaten geaard. Het voedende systeem is zwevend, dus nergens geaard. Bij een aardfout kan er dan geen foutstroom via aarde terug naar de voedende trafo, dus is een differentieelschakelaar zinloos.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Let op het is een schoolvraag.
Wat is een IT stelsel, en waar kom je die tegen.
Wat zijn de specifieke eigenschappen.

En dan de hamvraag, wat gebeurt er bij een aardsluiting, en waarom schakelt de aardlekschakelaar dan niet af als je met je fikken aan de stroomdraden komt?

Want dat is de reden dat je geen aardlekschakelaars toepast, ze werken vaak niet.
Maar wanneer werken ze wel?

Allemaal zaken die je op moet zoeken.

laat weten wat je vinden of beredeneren kunt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
rbeckers

Overleden

Op 25 oktober 2014 21:39:35 schreef aqw:
Waarom wordt er in een TT-net een differentieel gezet en in een IT-net niet ? Daar wordt er enkel met een gewone automaat gewerkt...

En isolatiebewakings-monitor of -relais.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 25 oktober 2014 22:15:03 schreef rbeckers:
[...]
En isolatiebewakings-monitor of -relais.

Van de ene vraag komt weer een volgende vraag.
Wanneer gebruik je wel en wanneer geen isolatiebewakingsrelais in IT stelsels.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
chuckie

Honourable Member

Even een kleine hint, een Generator is in beginsel een IT stelsel.
Probeer te beredeneren waarom dat zo is.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 25 oktober 2014 22:49:14 schreef chuckie:
Even een kleine hint, een Generator is in beginsel een IT stelsel.
Probeer te beredeneren waarom dat zo is.

Nee, dat is fout, een generator is in principe een IU stroomstelsel.
Maar je kunt er een IT stelsel van maken, maar dat die je dan wel opzettelijk.

Voor dat we verder afdwalen moeten we eerst de vragen van aqw beatwoord hebben, en liefst door aqw zelf.
Kijk voor hints en aanvullingen naar mijn eerste post hier.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
rbeckers

Overleden

@Toeternietoe
Goede vraag. Daar weet ik meerdere redenen voor.
Maar laat ik de TS over nadenken.

Edit:
De vraag i.v.m. wanneer toepassen isolatiebewakingsrelais.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op zaterdag 25 oktober 2014 23:08:56 (26%)

chuckie

Honourable Member

Toet, ik ben met je eens dat het eigenlijk een IU stelsel is, maar ik maak nooit mee dat ie ook zo gebruikt wordt.
Ik heb al zat generatoren onder handen gehad en normaal gezien wordt de verbruiker kant geaard met een korte losse pin en dan is het een IT stelsel.

Maar goed, eigenlijk heb je wel gelijk...sorry, ik had duidelijker moeten zijn.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Hallo,

ik begrijp ondertussen wel hoe de verschillende soorten netten werken: IT, TT, TN-C/TN-S ...

Maar wa er dan gezegd wordt is dat een TT-net voor huishoudelijke installaties is, een een IT-net voor industriële installaties.

Maar is hiervoor eigenlijk een reden waarom dit zo is?
Of hoe komt het dat een TT-net enkel voor huishoudelijke installaties is?
Iemand een idee?

Bedankt

EricP

mét CE

Maar wa er dan gezegd wordt is dat een TT-net voor huishoudelijke installaties is, een een IT-net voor industriële installaties.

Maar is hiervoor eigenlijk een reden waarom dit zo is?
Of hoe komt het dat een TT-net enkel voor huishoudelijke installaties is?
Iemand een idee?

Ja hoor. Ik heb wel een idee.

Denk aan de stromen die er lopen. wat is het verschil tussen een IT en een TT net? Waarom zou een TT net 'moeilijker' zijn voor zwaardere installaties? Waarom wil men zo hier en daar IT hebben?

mvdk

Golden Member

Gewoon een beetje nieuwsgierig:

Maar wa er dan gezegd wordt is dat een TT-net voor huishoudelijke installaties is, een een IT-net voor industriële installaties.

Waar word dat gezegd, kan je ergens naar linken ? Of als een leerkracht dat stelt, kan hij/zij iets specifieker zijn ? Word er bijvoorbeeld niet bedoeld/gezegd TT versus TN ?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nee, je bent een beetje op het verkeerde spoor.
TT vind je bij huishoudelijke installaties, TN ook.
TT vind je ook bij industriële installaties, TN ook
Bij grote industriële installaties kom je vrijwel alleen TN of TN-gecombineerde stroomstelsels tegen
Even als de gecombineerde stelsels.
De I.. stelsels zijn bijzondere installaties, die tref je doorgaans alleen in zeer specifieke industriële installaties aan. Maar er zijn ook andere redenen waarom men een I.. stelsel neemt.

Probeer eens de verschillen te onderzoeken, en voor elk stelsel de specifieke eigenschappen op te zoeken.
Juist daarom wordt van dat stelsel gebruik gemaakt.
Soms ook niet, soms bepaald je netbeheerder welk stroomstelsel je krijgt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Neem nu bij een TT-net:
bv de weerstand van de aardelektrode van de massa is 10 Ω, die van de transfo is bv Ω, dus samen 12Ω

je maakt een fout, dus:
I = U/R..
I = 230V/12Ω
I = 19.16A

Je kan de kring dan toch beveiligen met een automaat van 16A, dan valt hij ook uit toch? en dan heb je bovendien geen differentieel nodig.
Of mag je de kring niet beveiligen met 16A?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Stapje voor stapje.
Bij een TT stelsel heeft elke installatie zijn eigen aardingsvoorziening (aardelektrode)

Je voorbeeldje, ik denk dat je daar een 2 vergeten bent in te vullen bij de weerstand van de trafo)
Eigenlijk moet je bij wisselstroom spreken van inductie ipv weerstand. Maar we geen het nu niet ingewikkelder maken en noemen het voortaan maar gewoon weerstand.

Weerstand in het circuit:
is dan 10 Ohm van je eigen aarding en 2 Ohm van de trafo is samen 12 Ohm
Bij een volle aardsluiting gaat er dan dus ruim 19 Ampere lopen. Helemaal goed.
Wat we dan maar even vergeten en verwaarlozen is de weerstand in de stroomtoevoerleiding, dus vanaf de trafo tot het punt van sluiting.

Maar dan, als deze kring beveiligd is met een automaat 16 Ampere.
Neem voor het gemak maar eens een automaat met een B karakteristiek.
Vraag 1: Hoe snel gaat deze automaat eruit na het ontstaan van de aardsluiting (antwoord opzoeken).
Dat kan bv hier: http://www.schaapbliksem.nl/aarding/info/info_automaten.htm
Vraag 2: Welke spanning staat er dan op het apparaat tov aarde zolang de automaat nog niet heeft afgeschakeld.
Vraag 3: Kan dit gevaarlijk zijn?
Vraag 4: Wat gebeurt er als je in deze kring een diff zet?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

vraag 1: deze gaat uitschakelen na 3tot5 keer In gedurende een bepaalde tijd.
vraag 2: 19.16A x 10 Ω = 191 V over het apparaat.
Vraag 3: Ja dit kan gevaarlijk zijn !
vraag 4: Het doel is bescherming te bieden tegen elektrocutie en het voorkomen van brand bij optredende lekstromen naar de aarde.
Dus deze gaat uitschakelen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Helemaal, nou bijna helemaal goed.
Ik zou graag dat je vraag 1 nog even nader onderzoek. Dus echt de tijd er bij zoeken, .... seconden (of milliseconden of minuten of uren)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Nee, dit gebeurd al binnen de 300 a 40ms, afhankelijk van hoeveel keer de stroom juist groter is. Excuseer mij

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nee, nee.
Nu ga je helemaal in de fout, terwijl je zo goed bezig was.
Ik zal je even op weg helpen, 19/16 = ongeveer 1,2
De automaat wordt dus met 1,2 In belast.
Ga nog even naar de grafiek die ik je aangaf, en kijk dan even hoe snel de automaat af schakelt.
Het is niet al te duidelijk af te lezen in de grafiek, dus je mag er best iets naast zitten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
EricP

mét CE

Op die factor 1.2 trigger ik gelijk (zonder een grafiekje gezien te hebben). Ik ben benieuwd of de TS hetzelfde idee krijgt :)

is dit 600 seconden ?
Snap deze tabel niet zo goed eigenlijk.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Goed gevonden.
In de onderste lijn zie je de overbelasting, niet het aantal ampères maar het aantal malen (ik had 1,2 al voor je uitgerekend)
Verticaal de tijd.
De krommingen zijn de verschillende automaten en toegestane spreiding (tolerantie)
Ik gaf het al aan erg nauwkeurig hoef je de grafiek niet af te lezen, dat kan ook niet.
Maar de 600 sec. dat vind ik goed gevonden.
Terug naar je 1e opgave.
Bij een aardsluiting kan het wel 600 sec ( = 10 minuten) duren voor de automaat er uit gaat. Al die tijd staat er 190 Volt op het apparaat.
LEVENSGEVAARLIJK.

Kun je nu nagaan wat er gebeurt als er een TN stelsel was geweest.
Neem voor je netimpedantie (weerstand) Fase- Nul een weerstand van 0,2 Ohm.
1: wat is de stroom in de leiding bij aardsluiting.
2: welke spanning staat er dan op het apparaat.
3: Hoe snel gaat de automaat (B 16A) uit.
4: wat kun je concluderen tov een TT stelsel

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dan is het nu:
Vraag 1: I=U/R
: I = 230/0.2 = 1150A

Dat klinkt mij nog verstaanbaar
Maar dan moet ik de foutspanning berekenen, dus U=IxR
Dan kom je terug de 230V uit, wat niet logisch klinkt in ieder geval.

Dus ik veronderstel dat ik hier al de mist in ga..