Silverlit RC auto

Ik zit in 6e jaar van het secundair onderwijs(elektriciteit-elektronica). Nu is het zo dat ik een GIP(eindwerk) moet maken met een RC auto. Deze moet automatisch een parcour afleggen en tijdens het parcour z'n afstandsbediening uitschakelen.

Nu heb ik al naar verschillende kantoren(NL, uk...)van Silverlit geschreven om schema's en dergelijke te kunnen bekomen. Dus weet ik niet of iemand me hierbij kan helpen(op het PCB staat: 82022-RX-F)? Nu zit ik met volgend probleem. We moeten zelf de werking van telegeleiding en enkel andere dingen opzoeken en uitleggen op papier. Ik heb al veel informatie opgezocht rond telegeleiding(RF). Het probleem zit er hem in dat ik niet weet welk type modulatie word gebruikt bij dit RC autootje(FM-modulatie/pulsmodulatie...). Het enige wat ik ook niet snap is waarom zou een signaal naar een antenne gaan en via een antenne uitgezonden kunnen worden als deze enkel op 1 punt is aangesloten en er dus geen stroom kan invloeien. Wanneer men een spoel aansluit (2punten) op een wisselspanning begrijp ik dat dit elektromagnetische straling kan uitzenden.
Mijn RC autootje is een Silverlit Ferrari Enzo met gewone afstandsbediening niet met bluetooth. Het is normaalgezien de zelfde schakeling als in vele van hun andere RC autootjes zoals bv een Mercedes C63amg.

Elektronica leer je niet van buiten als een leek maar moet je begrijpen.
mel

Golden Member

hoe denk je dat een radio werkt? zit er een draadje aan??
eerst nadenken hoe het misschien zou kunnen werken, en waarom..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Staat er op de zender geen info, bijv. op welke frequentie er gezonden wordt

Het enige wat ik ook niet snap is waarom zou een signaal naar een antenne gaan en via een antenne uitgezonden kunnen worden.....

Denk eens aan een afstandsbediening van een TV, daar gebeurt precies het zelfde alleen met IR licht. Het maakt niet uit hoe het signaal verzonden wordt, in de ontvanger wordt het verzonden signaal weer verwerkt om er iets mee te doen. In jou geval wordt er een model mee bestuurt.

En of dat nu met elektromagnetische straling gebeurt of met licht maakt niet veel uit. Het enige verschil is de afstand.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Omtrent het feit dat ik niet snap waarom een signaal naar een antenne zou gaan begrijpen jullie me verkeerd!

Een antenne is in principe een draad die aan 1 kant maar is aangesloten en verbonden is in de schakeling bv. aan een collector van een transistor. Nu om een elektromagnetische straling op te wekken moet er toch stroom vloeien en is een potentiaal verschil toch niet voldoende. Of is het juist het elektromagnetisme op het punt waar de antenne word aangesloten dat dan op zijn beurt in de antenne ook dit signaal opwekt en sterker uitzend?

Het enige dat ik vind op afstandbediening alsook op de RC auto is 27Mhz, maar daarmee heb ik nog het modulatie type niet. Het is ook zo dat de controllers zijn ingebakken, en ik dus geen reactie krijg van Silverlit voor schema's... ik daaruit ook geen informatie kan halen voor het modulatietype.

Ik denk van eventueel de afstandsbediening mee te nemen naar school en een draad aangesloten aan een oscilloscoop(als de bandbreedte het tenminste toelaat) rond de antenne te wikkelen en te kijken of ik niets kan zien waaraan ik het kan afleiden. Je zou op z'n minst moeten zien of het pulsmodulatie is of een AM/FM modulatie a.d.h.v. het feit dat de draaggolf blijft ingeschakeld of niet en of de amplitude of frequentie verandert.

Alvast bedankt

Elektronica leer je niet van buiten als een leek maar moet je begrijpen.

En moet dit dit schooljaar afgewerkt zijn? Succes...
Als het gras es paars is dan zul je wel schema's krijge, bij de fabrikanten. Maar zolang dat het nog groen is, zul je zelf moeten zoeken.

Waarom breek je je hoofd over de aansluiting van de antenne?

Heb je hier al iets voor:
-Hoe zal je auto het parcour afleggen?
-Begrijp je de ontvanger-kant?
-Aan de zender-kant moet je niet meten aan de antenne, maar ergens anders....

Laten we daarmee beginnen

ASPA-tech.be

Waarom ik mijn hoofd erover breek is omdat we moeten instaat zijn de volledige werking van de rc auto uit te leggen. Hoe een antenne signalen uitzendt moeten we in principe niet, maar het is toch een kern die ik niet begrijp en graag zou begrijpen.
Als je het simplistisch voorstelt is een transfo ook een zender en ontvanger. De frequentie v.h. signaal blijft namelijk identiek alleen de amplitude wijzigt, wat het bij radiofrequenties/golven ook doet het verzwakt en wordt dus versterkt zodat het bruikbaar is. Alleen is bij een transfo het eenvoudig te begrijpen hoe het signaal wordt uitgezonden nl. magnetisme en een spoel aangesloten op een wisselspanning en dat zijn 2 verbindingspunten. En bij een echte antenne heb je er maar een. Is de werking hier dan zoals ik deze alreeds beschreven heb:"Of is het juist het elektromagnetisme op het punt waar de antenne word aangesloten dat dan op zijn beurt in de antenne ook dit signaal opwekt en sterker uitzend?"?

De volledige werking snap ik aan zowel beide kanten voor de rest.

Het parcour zal worden afgelegd a.d.h.v. een pic-sturing en sensors. De H-brug voor de motoren en alle andere beinvloebare effecten zullen worden geschakeld aan deze pic-sturing zodat wanneer de wagen een bepaald punt voorbij gaat hij het automatisch parcour aflegt en signalen van de afstandsbediening negeert.

Elektronica leer je niet van buiten als een leek maar moet je begrijpen.

ik zou maar eens wat gaan lezen rond hoge frequenties. t is niet omdat er maar 1 draad is aangesloten, dat er geen stroom meer kan vloeien

waarom gebruikt een TV afstandsbediening IR licht en geen antenne, en waarom andere apparaten een radio signaal. deze uitleg kan ook al een leuke toevoeging zijn aan je GIP

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dit doordat je in principe met een heel kleine capaciteit zit in de antenne zoals een condensator?

Waarom IR licht en geen antenne is eenvoudig te verklaren. Je buren zouden er veel last aan ondervinden als je zapt. En men zou teveel frequenties moeten vrijgeven om dit op te lossen. Een tv moet je trouwens niet van zeer ver kunnen bedienen.
Bedankt voor de tip!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 5 november 2014 18:55:39 (36%)

Elektronica leer je niet van buiten als een leek maar moet je begrijpen.

Op 4 november 2014 20:03:00 schreef Snow_G: Een antenne is in principe een draad die aan 1 kant maar is aangesloten en verbonden is in de schakeling bv. aan een collector van een transistor.

De tweede pool is iets waar je waarschijnlijk niet direct aan denkt.

Bij zendamateurs (en Google ook :)) tref je dikwijls het Practical Antenna Handbook (Engels uiteraard) aan, met daarin een hoofdstuk over antennes en EM-golven in mensentaal.

Op 4 november 2014 20:03:00 schreef Snow_G: Ik denk van eventueel de afstandsbediening mee te nemen naar school en een draad aangesloten aan een oscilloscoop(als de bandbreedte het tenminste toelaat) rond de antenne te wikkelen en te kijken of ik niets kan zien waaraan ik het kan afleiden.

Een oscilloscoop is hiervoor zelden het geschikte toestel en in het beste geval enkel nuttig voor ASK of OOK signalen (En ook AM, SSB voor analoge modulatie dan wel). Nadelen:

- Breedbandig
- Veel te laag dynamisch bereik
- Enkel informatie in het tijdsdomein

Als je ergens op school in een donkere hoek een (goedkope) spectrum analyzer of meetontvanger kunt vinden is dit een betere optie. Hiermee leren meten vergt enige inspanning maar daar heb je natuurlijk CO voor :)

Op 4 november 2014 20:03:00 schreef Snow_G: De frequentie v.h. signaal blijft namelijk identiek alleen de amplitude wijzigt, wat het bij radiofrequenies/golven ook doet het verzwakt en wordt dus versterkt zodat het bruikbaar is.

Dat hangt van de gebruikte modulatie in de RC af. Sommige modulatievormen hebben wat men noemt een constante envelope. Een dergelijk signaal bekijken op een oscilloscoop heeft weinig zin.

Op 4 november 2014 20:03:00 schreef Snow_G: "Of is het juist het elektromagnetisme op het punt waar de antenne word aangesloten dat dan op zijn beurt in de antenne ook dit signaal opwekt en sterker uitzend?"?

Dit begrijp ik niet echt.

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=30
Hier kun je een pdf downloaden waar in jip en Janneke taal wordt uitgelegd hoe een antenne werkt. Dat is eigenlijk vreselijk simpel, maar om de een of andere reden wordt die stap altijd overgeslagen in de literatuur.

Die schemas zul je waarschijnlijk niet krijgen. Maar niet alle RC dingen werken gelijk. Er zijn analoge en digitale systemen. De jouwe werkt blijkbaar op 27 MHz, maar ik heb hier RC spul op 40 MHz en 1,2 GHz en die 1,2GHz zender kan ook nog eens twee verschillende modulaties aan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 5 november 2014 06:55:48 schreef Snow_G:

Waarom IR licht en geen antenne is eenvoudig te verklaren. Je buren zouden er veel last aan ondervinden als je zapt. En men zou teveel frequenties moeten vrijgeven om dit op te lossen. Een tv moet je trouwens niet van zeer ver kunnen bedienen.
Bedankt voor de tip!

dat ook, maar dit is eenvoudig op te lossen door een digitale code te gebruiken. een afstandsbediening van een auto werkt ook op RF en toch gaan niet alle autos open als jij op je knopje drukt.
als je de power knop indrukt van je TV controller, dan gaat ook je radio niet aan/uit, DVD speler niet aan/uit,...

verklaring is heel makkelijk. wat gebeurd er als je een IR RC autootje zou gebruiken en de auto rijd achter een obstakel door...
en dat heb je ook als je in de zetel zit, je wil het kanaal veranderen en er staat een bloempotje voor je IR ontvanger van de TV.

beide dingen werken ook op een 'draaggolf'.
als je RC spul op 27mhz werkt, en jij wil nog stijgende en dalende flanken zien op je scoop, zal je toch al een goeie scoop moet nemen (een simpele 10mHz scoop zal het niet trekken).

hebben jullie trouwens iets van radio communicatie of antennes gezien in die electriciteit/electronica opleiding? want vind het al raar dat je GIP over deze theorie gaat, maar je weet niet eens waarom een antenne zend.

geen persoonlijke aanval naar u, maar ofwel deugt de opleiding niet, ofwel zat je half in slaap in de les (kan eerlijk toegeven dat ik bij dergelijke saaie theorie ook in slaap lag).
kleine waarschuwing daarbij: in je latere toekomst, gaat dit deel je nog terugpakken dan. ik heb 3jaar geleden bij men werkgever ook de volledige electronica cursus nog eens mogen opnieuw doen. had ik maar wat meer opgelet 17jaar geleden op school.
en t is ongelooflijk hoeveel zaken mij opeens WEL duidelijk werden. ik had zo een hekel aan HF: kabelversterkers, radio/TV, schakelende voedingen... . dat laatste was maar overbodig bij mij, ik gebruik wel oude transfos met brugcel en condensator

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 5 november 2014 07:58:39 (20%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Op 5 november 2014 07:54:55 schreef fcapri:
hebben jullie trouwens iets van radio communicatie of antennes gezien in die electriciteit/electronica opleiding? want vind het al raar dat je GIP over deze theorie gaat, maar je weet niet eens waarom een antenne zend.

Ja, dat zat ik me ook al af te vragen. Als dat namelijk niet zo is begrijp ik niet dat ze deze opdracht als gip krijgen. Ik ben bang dat hij daar een hele dobber aan krijgt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 november 2014 07:20:13 schreef YokoTsuno:
[...]De tweede pool is iets waar je waarschijnlijk niet direct aan denkt.

Bij zendamateurs (en Google ook :)) tref je dikwijls het Practical Antenna Handbook (Engels uiteraard) aan, met daarin een hoofdstuk over antennes en EM-golven in mensentaal.

Bedankt voor de tip!

En op school is het gelukt hoor met een oscilloscoop, hij heeft een bandbreedte van 30MHz. Het is FM-modulatie.

En het stuk van dit begrijp ik echt niet. Rond elke stroomvoerende geleider ontstaat een magnetisch veld en dit magnetisch veld kan dan weer hetzelfde signaal opwekken in een andere geleider. Maar dit is nu niet meer van belang ik ga dat antennna handbook eens opzoeken.

Op 5 november 2014 07:36:04 schreef fred101:
http://www.pa4tim.nl/?p=30
Hier kun je een pdf downloaden waar in jip en Janneke taal wordt uitgelegd hoe een antenne werkt. Dat is eigenlijk vreselijk simpel, maar om de een of andere reden wordt die stap altijd overgeslagen in de literatuur.

Die schemas zul je waarschijnlijk niet krijgen. Maar niet alle RC dingen werken gelijk. Er zijn analoge en digitale systemen. De jouwe werkt blijkbaar op 27 MHz, maar ik heb hier RC spul op 40 MHz en 1,2 GHz en die 1,2GHz zender kan ook nog eens twee verschillende modulaties aan.

Bedankt voor de link!

Op 5 november 2014 07:54:55 schreef fcapri:
[...]

hebben jullie trouwens iets van radio communicatie of antennes gezien in die electriciteit/electronica opleiding? want vind het al raar dat je GIP over deze theorie gaat, maar je weet niet eens waarom een antenne zend.

Nee hier hebben we nog niets over gezien. Dat is het hem juist we moeten dit zelf opzoeken en uitleggen, daarom is het ook een eindwerk. De antenne werking moet ik niet echt noodzakelijk uitleggen, maar het is toch niet leuk als je het ene deel snapt van telegeleiding en dan net dat ene ding niet.

Elektronica leer je niet van buiten als een leek maar moet je begrijpen.
High met Henk

Special Member

Stomme vraag, maar je moet de BESTURING overnemen. Dat gaat m de aansturing van de Actuatoren (dat zal hier een DC motor en een servo motor zijn)

Schakel de originele besturing uit en bouw je eigen besturing.

de makkelijkste weg om te gaan. Heb je met de hele print die erin zit niets te maken....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bedankt voor je antwoord.
Maar ik had dit alreeds in één van men berichten vermeld dat dit doormiddel van een picsturing zou zijn die dan de H-brug schakelt... en de oorsprongkelijke controller blokkeert op dat moment. Maar we moeten de standaard werking opzoeken en uitleggen. Vandaar dat ik hier vraag hoe het zat met de antenne.

Ondertussen weet ik dat je de antenne theoretisch eigenlijk zou kunnen voorstellen als een component met de eigenschappen van een condensator(capaciteit, elektrisch veld), spoel (magnetisch veld), weerstand, maar nu begrijp ik nog steeds niet hoe dit kan werken (open stroomkring). Condensator, spoel kunnen enkel hun eigenschappen bij gesloten stroomkring teweegbrengen en lucht of O2 kan je volgens mij toch niet meetellen. Of is het juist dat door de frequentie? Of maak ik het gewoon te ingewikkeld voor mezelf en zoek ik te ver! Door de pdf van fred101 ben ik al verder alleen is er daar iets onduidelijks wanneer men een coax aansluit aan de condensator en de massa omhulsel v.d. coax aan de grond verbind. Dan is er toch 1 klem van de condensator niet aangesloten en zal hij niet opladen/geen veld maken.

Elektronica leer je niet van buiten als een leek maar moet je begrijpen.
Lambiek

Special Member

Ik heb het al eerder aangehaald, als het via licht zou werken snap je het dan wel?

En knoop (als je weer les hebt) eens een stuk draad aan de scoop en kijk wat je dan ziet, het zal je verbazen. En kijk wat er gebeurt als je de zender aanzet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

op hoge frequenties beginnen gewone koperbanen op een printje ook al uit te zenden (storing).
je kan ook een lange geleider maken en dit op een soort HF'voeding' aansluiten. terwijl dit een volledige kortsluiting is, kan je halverwege toch een lamp laten branden (staande golf).

bij HF zijn kortsluitingen niet altijd kortsluitingen, en open kringen niet altijd open.
condensatoren beginnen zich als spoelen te gedragen, geleiders worden antennes, ....
maar dit is allemaal VEEEL TE VER weg.
op hoge frequenties mag je de lucht als een geleidend medium aanzien die je vermogen zal transporteren naar je ontvanger. je kan dus perfect 50watt (en meer) op een antenne zetten.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 5 november 2014 16:26:36 schreef Lambiek:
Ik heb het al eerder aangehaald, als het via licht zou werken snap je het dan wel?

En knoop (als je weer les hebt) eens een stuk draad aan de scoop en kijk wat je dan ziet, het zal je verbazen. En kijk wat er gebeurt als je de zender aanzet.

Ja, als het via licht werkt dan snap ik het wel want een afstandsbediening met een IR led is een gesloten stroomkring en zet de signalen afhankelijk van waarop je drukt om in onzichtbaar licht voor ons maar niet voor de ontvanger die de fotonen ontvangt.

Ik weet als je een stuk draad aansluit aan een scoop dat je stoorsignalen binnen krijgt. Maar dan sluit je ook de twee zijden aan om iets deftig binnen te krijgen.

Maar ik denk dat ik het ondertussen toch begin te snappen bij hogere frequenties is het zo dat het klein beetje dat een gewone draad(of antenne) heeft aan eigenschappen van een condensator en een spoel al genoeg om met het potentiaal verschil van de lucht en de zijde die je aansluit om een stroom te laten vloeien.

Op 5 november 2014 17:52:52 schreef pa3gws:
30 Mhz bandbreedte?

Ja 30Mhz bandbreedte het is er éne van Dynatek

Allemaal al erg bedankt voor jullie snelle reacties

Elektronica leer je niet van buiten als een leek maar moet je begrijpen.
pa3gws

Golden Member

Ah de scoop heeft een bandbreedte van 30 Mhz. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

Vragen zijn niet dom, en twee weten meer dan één. :)
En daar bedoel ik niet alleen mij zelf mee, maar iedereen hier.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Op 5 november 2014 17:52:52 schreef pa3gws:
30 Mhz bandbreedte?

de scoop wellicht..
anders ziet het er niet zo goed uit voor de amateurs...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..