CO international

hobby luke

Honourable Member

Op 14 november 2014 18:53:30 schreef evdweele:
Het grote voordeel dat CO Nederlandstalig is is dat beginners die niet vertrouwd zijn met Engelse technische termen hier hun vragen kwijt kunnen.
Als de voertaal Engels zou worden sluit je een hele grote groep gebruikers en meelezers buiten.

Volgens mijn bescheiden mening is hiermee alles gezegd :)

vergeet de meest gesproken taal van nederland niet : wartaal

Op 14 november 2014 18:34:26 schreef big_fat_mama:
het rode boekje.

Die moet ik nog ergens op zolder hebben liggen. In het Engels.

Op 14 november 2014 19:27:23 schreef Schimanski:
Wat betreft Engels op CO: Om met Louis van Gaal te spreken, "are you rucked from the pot"

Heb je die zoveelste blunder van hem zo'n 1-2 weken terug nog gezien op TV?
"But that is an other biscuit"
En hij is niet de enige. Wat is dat toch met die voetballers. Hierdoor schaam je je diep een Nederlander te zijn.

Ik ben ook lid van het grootste Mad Max forum ter wereld. Een Australische site met leden van over de hele wereld. Het forum is dus in het Engels.
Iemand uit een Engels sprekend land heeft al eens op dat forum tegen mij gezegt: "Your english is pretty good (better than some who were born here...), "

Op 14 november 2014 20:43:23 schreef Zylar:
vergeet de meest gesproken taal van nederland niet : wartaal

"Wartaal" Zie:"Ambtenaars"

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Schimanski

Golden Member

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Jinny

Golden Member

Op 14 november 2014 20:55:46 schreef Nightwalker:

Ik ben ook lid van het grootste Mad Max forum ter wereld. Een Australische site met leden van over de hele wereld. Het forum is dus in het Engels.
Iemand uit een Engels sprekend land heeft al eens op dat forum tegen mij gezegt: "Your english is pretty good (better than some who were born here...), "

Ik heb over veel atheïstische fora gescharreld tot enkele jaren terug, enkele kom ik nog steeds overigens, maar ook ik kreeg complimenten over mijn engels...
Met ook daarbij, 'better than native'.
Hetgeen bewijst in mijn opinie, dat het tokkie gilde een wereldwijde beweging is...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

Op 14 november 2014 18:34:26 schreef big_fat_mama:
Diegenen die voor een vreemde taal pleiten, meestal is dat dan Engels, geven veelal blijk van een zwakke beheersing van die taal (T/S is geen uitzondering). .....

was mijn engels zo slecht? Tot nu toe zie ik 2 tikvouten. Ik draai ook in het nederlands letters om of mis letters...

maar om kort te gaan. Ik denk dat het idd nog steeds handig is om een sectie buitenlands te proberen.. je merkt dat de site ook door niet nederlandstaligen goed bezocht wordt.
ik zal nooit gepleit hebben om de core internationaal te maken. Hooguit de rest van de site vertalen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Hmm, ik wist niet dat Fries een taal was, ik dacht een spraakgebrek >:-) >:-)

Ik spreek blijkbaar beroerd Engels, tenminste volgens mijn wederhelft, daarom vindt ze het niet leuk dat men in Engeland vaak dacht dat ik Engels was en gelijk horen dat zij Nederlandse is. Mijn uitspraak lijkt blijkbaar op een of ander noord west dialect en ik praat in het Engels net zo snel (en veel) als in het Nederlands.

Ik lees eigenlijk alleen maar Engels boeken en op you tube bekijk ik alleen Engelse tutorial's. Ik maak mijn website in het (steenkolen) Engels (met de nodige spelvauten). Ik merk dat dat een beetje ten koste gaat van mijn Nederlands. Van veel electronica begrippen weet ik alleen de Engelse versie en mijn Nederlandse zinsopbouw wil regelmatig daardoor wel eens de fout ingaan. Ik gebruikte in Linux altijd een Engelse spel-checker maar in dat pokke W8.1 krijg ik dat niet voor elkaar.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een groot deel van de CO'ers zal best redelijk Engels kunnen lezen, maar schrijven word al een stuk lastiger.

... voor sommigen zelfs in het NL ... (hint: hij drinkt t(h)ee ALS ...)

was mijn engels zo slecht?

Lig er maar niet van wakker, ik zag wel meer ruimte voor verbetering, maar ik leg de lat dan ook erg hoog. En je hebt de verdienste een mooie discussie te hebben opgestart - al vreesde ik dat het anders zou uitdraaien.

ik wist niet dat Fries een taal was, ik dacht een spraakgebrek

Context failure (sic!): dat geldt in de eerste plaats voor Antwerps.

Het verheugt me zeer dat deze discussie sereen wordt gevoerd ( met de gebruikelijke zijsprongetjes zoals over de foebelers zoals men op nl.wikipedia pleegt te zeggen (en dan is er nog niemand over Zjammarie Pfaff begonnen - lachen gieren brullen!))

En het is ook erg fijn dat er heel wat kennis aanwezig is van de oud-Germaanse toestanden - dat had meester Tolkien nog moeten mogen meemaken!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 14 november 2014 20:33:51 schreef hobby luke:
[...]

Volgens mijn bescheiden mening is hiermee alles gezegd :)

+1. Maar het is wel "naar mijn bescheiden mening". Overigens niet de enige taalfaud op dit prachtige voorum.

[Bericht gewijzigd door hadv op vrijdag 14 november 2014 23:32:15 (23%)

Just find out what you like and let it kill you
Evarist

Golden Member

Als een Engelsman zegt: "Your english is quite good", dan zit het niet goed. Het zit pas goed als een Engelsman zegt:" Why do you live in Belgium/The Netherlands?" :-)

Ik studeer Germaanse en beweer pertinent dat Engels een zeer moeilijke taal is. Veel mensen spreken en verstaan goed genoeg, maar de manier waarop je iets zegt is zeer moeilijk te leren omdat het bijna zin per zin te leren is.

Op 14 november 2014 22:26:53 schreef fred101:
Hmm, ik wist niet dat Fries een taal was, ik dacht een spraakgebrek >:-) >:-)

Fred foei!! Fries is een zeer oude Germaanse taal waaruit de Germanist veel kan leren over het ontstaan en de evolutie van onze talen.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zaterdag 15 november 2014 01:19:21 (29%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 15 november 2014 01:16:13 schreef Evarist:
Als een Engelsman zegt: "Your english is quite good", dan zit het niet goed. Het zit pas goed als een Engelsman zegt:" Why do you live in Belgium/The Netherlands?" :-)

Hij bedoelde het wel degelijk dat mijn Engels aardig goed was vergeleken met de meeste andere forumleden. Maar die gebruiken natuurlijk ook van dat lokale jargon. Maar dat ben ik ook een beetje gaan gebruiken naarmate ik het dus steeds vaker lees, en dus sneller door heb wat het betekent. Niet Engelstaligen gebruiken altijd het correcte geleerde taalgebruik omdat zij het nooit in het dagelijks leven spraken toen ze het leerden. Zodoende hebben die nooit die "dialecten" en woordverbasteringen geleerd tijdens het dagelijks taalgebruik.

Hier is de volledige quote van de persoon die de opmerking maakte. Hij vroeg mij of ik hier naar bepaalde onderdelen kon zoeken voor hem. De auto die hij had was erg zeldzaam waar hij woont.

Quote: Originally posted by DetritusMaximus on 21 May 2007

Nightwalker-

Your english is pretty good (better than some who were born here...), are you Dutch or just living there awhile? Someone who speaks Dutch/German/Belgian has a far sight better chance of tracking down such parts on the respective countries ebay or Opel clubs than I. I would expect scrapyards in northern europe will want a pretty penny, just like they do here, compared to a club member or enthusiast.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 14 november 2014 12:19:27 schreef SparkyGSX:
Ik schat de kansloosheid van dit idee ook vrij hoog in, eerlijk gezegd.

Ik ook, maar ook weer niet onbestaande. Is in het verleden al met een Zweedse website gebeurd. Scandinaviërs zijn daar nu slechts een minderheid.

Dan heb je ook nog het probleem van het taalgebruik. Engelstalige websites trekken een etnisch veel gevarieerder publiek aan. Probeer eens termen zoals "Chinese bagger" op de gemiddelde Engelstalige website neer te zetten. De moderatoren gaan er een kluif aan hebben.

Op 15 november 2014 01:46:40 schreef Nightwalker:Your english is pretty good (better than some who were born here...),

Engels mag er zeker wezen.

Echter dit: "They speak Dutch (the part that used to belong to The Netherlands), French (the part that used to belong to France) and in a little piece against the German border they speek German."

Dat heb je toch niet van je geschiedenisleraar?

[Bericht gewijzigd door YokoTsuno op zaterdag 15 november 2014 05:13:50 (46%)

mel

Golden Member

Op 14 november 2014 23:29:15 schreef hadv:
[...]+1. Maar het is wel "naar mijn bescheiden mening". Overigens niet de enige taalfaud op dit prachtige voorum.

Make that the cat wise..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Voor mij ook toch liever in het Nederlands, al is het voor ons ook eigenlijk een vreemde taal. Tot, laat ons zeggen, het eerste studiejaar spreken wij bijna allemaal Vlaams dialect thuis en dan moeten wij op zesjarige leeftijd opeens Nederlands leren.
Engels klinkt wel goed voor een forum, maar alleen als de leden deze taal echt machtig zijn. In grote stukken van de wereld is dat niet zo en dan krijg je onbegrijpelijke vragen alleen al door de taal, losstaand van het elektronisch probleem. Dan krijg zo'n vragen als : "Last past time I making circuit and wrong. Who helping me ?" Jammer maar daar begin ik zelfs niet meer aan.

Wieder zoen tliever geweun in tVloams wiln oeden.
tis al moejlik genoeg.
kiekt moar a ker ier : https://www.google.be/#q=rute+98

btw : a little piece against the German border , klinkt mij toch ook niet als correct .

fatbeard

Honourable Member

Probeer eens termen zoals "Chinese bagger" op de gemiddelde Engelstalige website neer te zetten. De moderatoren gaan er een kluif aan hebben.

In de meeste supermarkten zal wel een Chinese bagger te vinden zijn, zelfs in Nederlandse bedrijven kun je ze vinden (al zullen die voornamelijk brown zijn)...:p

Maar om met Neerlands Hoop te spreken: "We drijven een beetje af, geloof ik." >:)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 14 november 2014 22:59:57 schreef big_fat_mama:
[...]En het is ook erg fijn dat er heel wat kennis aanwezig is van de oud-Germaanse toestanden - dat had meester Tolkien nog moeten mogen meemaken!

Laten wij trots zijn op onze Germaans! Het Duits dat grammaticaal sterk lijkt op het OudEngels met de oude Germaanse naamvallen en oude werkwoordsvormen, het Fries dat sterk verwant is met het Engels, beide met Ingweoonse eigenschappen. Het Nedersaksisch met de bewaard gebleven oude Germaanse lange klinkers. Het Gotisch dat al vroeg geattesteerd werd door bisschop Wulfilas die de Bijbel in het Gotisch vertaalde en het IJslands dat in feite nog het OudNoors is, séo Spræc þára Wicinga!

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Evarist

Golden Member

Op 15 november 2014 09:22:16 schreef eross:
Voor mij ook toch liever in het Nederlands, al is het voor ons ook eigenlijk een vreemde taal. Tot, laat ons zeggen, het eerste studiejaar spreken wij bijna allemaal Vlaams dialect thuis en dan moeten wij op zesjarige leeftijd opeens Nederlands leren.

Ik spreek al jaren Standaard Nederlands.

Op 15 november 2014 12:00:43 schreef dawmast:
Laten wij trots zijn op onze Germaans! Het Duits dat grammaticaal sterk lijkt op het OudEngels met de oude Germaanse naamvallen en oude werkwoordsvormen, het Fries dat sterk verwant is met het Engels, beide met Ingweoonse eigenschappen. Het Gotisch dat al vroeg geattesteerd werd door bisschop Wulfilas die de Bijbel in het Gotisch vertaalde en het IJslands dat in feite nog het OudNoors is, séo Spræc þára Wicinga!

Meneer kent zijn Germaans. :-)

In het jaar onzes Here 2014 belt de bedelaar om den brode in koelen bloede aan bij de heer des huizes.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Voor mij ook toch liever in het Nederlands, al is het voor ons ook eigenlijk een vreemde taal. Tot, laat ons zeggen, het eerste studiejaar spreken wij bijna allemaal Vlaams dialect thuis en dan moeten wij op zesjarige leeftijd opeens Nederlands leren.

Ik spreek al jaren Standaard Nederlands.]

Ik ook . Mijn vrouw is anderstalig en Nederlands is bij ons de standaardtaal, wat niet wegneemt dat ik met ons plaatselijke dialect opgevoed ben en het nog heel graag spreek. Ik kan ook soms niet ander, zoals tegen mijn vader ,93 jaar, of zoals vroeger tegen mijn grootouders , die niet konden lezen of schrijven, laat staan, wisten wat standaard Nederlands was.Als mijn eega in Rusland uitlegt dat ze bij ons in een straal van 20 km vier verschillende woorden hebben voor een emmer [aker, suele, eimer}, wordt er met ongeloof gereageerd. Overigens vind ik het een jammerlijke zaak dat de dialecten meer en meer verdwijnen, of ze nu uit Mechelen, Oalstj of de Vloanders of Fryslan komen. Het blijft mooi klinken in mijn oren. Maar dit terzijde want eigenlijk heeft het helemaal niets meer te zien met dit topic, waar ik voorstander blijf om het in het Nederlands te houden.

In 't Westvlaams : ti tie da tut is

Kleine correctie idd.
België was voorheen volledig van Nederland. De taalgrens een gevolg van cultuurgrens die er al is sinds de 4e eeuw

Voor de talen geld:
"Drie Gemeenschappen: de Vlaamse (geel), de Franse (rood) en de Duitstalige (blauw)" "De Duitstalige Gemeenschap heeft haar eigen parlement en regering (zetel Eupen)." (bron: Wiki)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fc/BelgieGemeenschappenkaart.png/250px-BelgieGemeenschappenkaart.png

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

Je vergeet Brussel, eveneens met eigen regering en parlement!
België telt in toaal 5(!!) regeringen en 7 parlementen!

Nationaaal
Brussels gewest
Franstalig gewest (Met daarbij de Ostkantons)
Vlaams gewest
Duitstalige gemeenschap
Franstalige gemeenschap
Vlaamse gemeenschap

Elk met een eigen parlement.

(je zou haast zeggen dat het er veel mist) :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 november 2014 12:04:04 schreef Evarist:
[...] Ik spreek al jaren Standaard Nederlands.

[...]Meneer kent zijn Germaans. :-)

In jare onzes Heren 2014 belt de bedelaar om den brode in koelen bloede aan bie des huuzes here.

Dit is nu Middelnederlands.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
pietplof

Golden Member

Ondergetekende, een geboren Drenth, spreekt en schrijft redelijk Nederlands ( dus GEEN Hollands) en verstaat een aantal talen zoal het Fries en een aantal oost Nederlandse dialecten.
Duits is redelijk, Engels uiterst matig om over het Frans maar te zwijgen.
Mijn echtgenote spreekt vijf vreemde talen en dat is ,voor mij, een zegen.
Een engelstalige datasheet lezen is m.i. Een tikje eenvoudiger dan een conversatie voeren in dezelfde taal.
Als co engelstalig zou worden zal ik vermoedelijk afhaken- voor de collegae geen ramp voor mij erg vervelend.
Ik , Pietplof dus :,, laat bij CO het Nederlands als voertaal bestaan" !

festina lente
pa3gws

Golden Member

Ik sluit mij helemaal bij pietplof aan.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Evarist

Golden Member

@Dawmast, vanwaar interesse in taalkunde als techneut?
Bij mij zat het er van jongsaf aan in. Onze huisdokter toonde mij steeds taalspelletjes en zo leerde ik mijn eerste Zweeds en Hebreeuws bv.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
High met Henk

Special Member

@BFM: ik werk op dit moment te weinig in de engelse taal om het goed bij te houden.

Lees veel, maar spreek/schrijf zelf te weinig... ik hoop dat er snel weer verandering in komt

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???