Vreemde stoorsignalen op de kortegolf

Op diverse kortegolfbanden hoor ik de laatste maanden op diverse plekken bromstoringen waarin ook fading te horen is. Ook op de WebSDR op http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/ is deze storing te horen op bijv. 6186.00 kHz, 8685.00 kHz en 9000.00 kHz. Dit zijn geen storingen die bij mij in de buurt veroorzaakt worden, maar omdat het ook via de WebSDR te horen is en het signaal ook aan fading onderhevig is, moet het ergens van ver komen. Weten jullie misschien waar dit signaal vandaan komt?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Ik ontvang sinds vorige week mogelijk een dergelijk signaal - met fading en dus vast niet uit de nabije omgeving. De frequentie is wel anders: 29,630MHz, bij benadering. Dat is dan het "midden" en daar is het "stil". Daaromheen, met een totale breedte van >20kHz, een brom/rateltje (niet oorverdovend zoals de liefhebbers op LW/MW frequenties rapporteren). Het stille midden is niet dagelijks dezelfde frequentie; het kan een paar kHz schelen.

Waarvan akte. Maar ik had beter moeten lezen.. Ik zal het deze week ook vergelijken met die WebSDR.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Over The Horizon Radar.
De spectrumlijntjes liggen 50 Hz uit elkaar (op de WebSDR lijkt het 500 Hz, maar dat komt door het web-plaatje).

Sweep in 30 kHz bandbreedte van de 9000 kHz radar:

DL4YHF
(Afronden komt door beperkte bandbreedte na de detector. Het zou eigenlijk een zaagtand moeten zijn.)

Hier is een overzicht OTHR. Kijk bij 50 sweeps/seconde.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/ schijnt maar tot 29MHz te ontvangen. Wie luistert er eens rond 29.630MHz? Meestal aan het begin van de middag komt het rateltje-met-fading hier (in Zeeland) door.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op het moment (1625 LT) wat FM-repeaters. 29.660 is vrij luid; zo te horen USA oostkust. (K2? Ik mis steeds de ID in de fading.)
e: Ik denk KC2ENI.
e2: laat maar; hoor allerlei repeaters door/na elkaar.

Het rateltje op 29.630 hoorde ik nog niet. Beetje last van nu ook sterke signalen op 29.620.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op donderdag 27 november 2014 17:01:55 (21%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Vergeten jullie de Eiscat installatie van Noorwegen niet ?

www.redicecreations.com/article.php?id=9557

Je moet toch wat als die ionosfeer aan het verdwijnen is.
Alle kortegolf signalen zijn ver onder de maat wegens bovengenoemd fenomeen.
Niet alleen voor de radio maar ook de bescherm mantel tegen cosmische
stralingen dat genetische schade aanricht.

De modernisering is de achteruitgang.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, zou heel goed kunnen. Alleen zijn de richting, de tijden en de frequenties fout.
Mooie foto's, dat wel.

Je wilt toch niet zeggen dat die Noren met dat dingetje de ionosfeer aan het afbreken zijn?
Zolang de zon nog ELKE vierkante kilometer met 1,4 GIGAwatt bestookt hebben we daar onze noordse vrienden niet voor nodig hoor.
Anders gezegd: continu valt er 1,8 × 1017 W op de planeet. Wat wil dat dunne p**sstraaltje uit Tromso daaraan bijdragen? ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Beetje last van nu ook sterke signalen op 29.620.

Het rateltje rond 29.630 is vaak minstens zo sterk als de zeer sterke KQ2H repeater op 620. En breed (!) genoeg ook om 'm storen. (Zo merkte ik de ratel juist op.)
Maar uitgerekend vanmiddag heb ik 'm niet gehoord. Waarschijnlijk vanwege Thanksgiving Day :-)

joopv

Golden Member

Op 27 november 2014 19:01:32 schreef Frederick E. Terman:
Ja, zou heel goed kunnen. Alleen zijn de richting, de tijden en de frequenties fout.
Mooie foto's, dat wel.

Je wilt toch niet zeggen dat die Noren met dat dingetje de ionosfeer aan het afbreken zijn?
Zolang de zon nog ELKE vierkante kilometer met 1,4 GIGAwatt bestookt hebben we daar onze noordse vrienden niet voor nodig hoor.
Anders gezegd: continu valt er 1,8 × 1017 W op de planeet. Wat wil dat dunne p**sstraaltje uit Tromso daaraan bijdragen? ;)

Uiteraard zal dat niks uitmaken. Maar ionosferische verwarming bestaat wel. Met 30 milliwatt/m2 :) (tegenover 1400W/m2 zonne-instraling)

http://en.wikipedia.org/wiki/Ionospheric_heater

Frederick E. Terman

Honourable Member

De juiste frequentie kiezen helpt al veel. :)

Vroeger las je wel eens over 'ionosferische kruismodulatie', ofwel het Luxemburg-effect.
Het verhaal ging dan, dat Radio Luxemburg zulke exorbitant hoge vermogens gebruikte, dat de ionosfeer in het niet-lineaire gebied gestuurd werd, waardoor andere zenders de modulatie van Luxemburg opgedrukt kregen - kruismodulatie dus.

Prof. vd. Pol heeft aan het Luxemburg-effect eens een heel artikel gewijd, en dat was toch niet de eerste de beste. Maar intussen geloof ik toch dat er iets anders aan de hand is geweest.
Want het gekke is, dat omroepzenders later nog meer vermogen zijn gaan gebruiken, en ook in grotere aantallen. Toch is dit nooit meer waargenomen. Blijkbaar is de ionosfeer niet zo gemakkelijk te 'oversturen'.

Die ionosfeer gedraagt zich trouwens bèst, de afgelopen paar dagen, en ziet er niet erg 'afgebroken' uit. Prima signalen op 10m.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 27 november 2014 19:01:32 schreef Frederick E. Terman:
Je wilt toch niet zeggen dat die Noren met dat dingetje de ionosfeer aan het afbreken zijn?
;)

Nee, juist opbouwen ! Er onstaat dan juist een 'ionisatie' laag(je).Dat patent heb hier ergens liggen.
Ook is stralen met RF iets anders dan stralen met IR. De condities o.k. ?? Waar is de 80 mtr. dan heen ?
En waarom is de 40 mtr. veel te zwak ? Ik kijk al twintig jaren naar een spectrum-analyzer en het
wordt slechter en slechter. Weet jij niet dat de zon nagenoeg leeg is van zonnevlekken ?

De modernisering is de achteruitgang.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, dat begon ik me ook langzaam te realiseren dat je dat bedoelde. :)
Maar dat is dan wel heel tijdelijk en plaatselijk. Meer voor onderzoek dan (voorlopig) voor praktisch nut, denk ik. Probleem is natuurlijk dat je wel kunt 'verhitten' (ioniseren), maar zodra je stopt met verhitten is je ionisatie gelijk weer weg: de recombinatie is zo snel. Daarom was er immers ook geen ionisatie toen je begon.

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 'waar zijn 80m en 40m dan heen'. Ik vind het goede, betrouwbare banden, en maak er veel verbindingen. De laatste paar jaar niet meer mobiel, doordat het busje weg is en de nieuwe auto te klein voor de spriet; maar ook dat ging heel goed.
Zoals gezegd is 10m juist vaak open. In plukjes, ja; niet van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.

Nu zegt zonneactiviteit niet àlles. Ik heb warme herinneringen aan Cycle 21, terwijl Cycle 22 me niet zoveel zei. Toch kwam 22 iets hoger dan 21!

En ja, de zon is even 'dood' nu.
Dat hindert niets, het betekent alleen dat nu de lagere frequenties beter zijn voor het meeste verkeer, en dat die nu dus (soms hinderlijk) druk zijn - ook door de kleinere demping.
Als jij steeds minder ziet, moet je even kijken naar je antenne of ontvanger, want dat is dan niet in orde.
Voor mijn werk vind ik het wel prima, die lage activiteit; dat is een stuk makkelijker plannen met minder storingen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 6186, 8685 en 9000 KHz zijn die signalen nu niet meer te ontvangen. Op 6844 en 8095 KHz nu wel soortgelijke signalen.