Beste forumleden,
Tot nu toe bracht ik voor smd printjes soldeerpasta aan met de spuit. Om vlotter te werken bestelde ik eens een keer een lasercut sjabloon, zo'n dun inox plaatje met gaatjes waar de soldeerpasta door wordt gespateld.
Ik heb de techniek nog niet in de vingers. Wellicht kennen jullie mijn problemen. Het sjabloon is veel groter dan het printje. Om het printje exact te positioneren zijn aan de onderkant stukjes printmateriaal aangebracht waartussen het te behandelen printje precies past. Wanneer de te behandelen print op is aangebracht plak ik die tijdelijk met een paar schilderstapes vast.
Ik duw wat met mijn vingers op het sjabloon om die tegen de print te drukken. Met een spatel geknipt uit een afgedankte cd smeer ik de pasta.
Volgende klachten: er wordt teveel gedoseerd. Na verwarming staan er aan beide kanten van een smd weerstand soldeerbollen. Het aandrukken lijkt me ook niet goed. Ik zie pasta restjes aan de achterkant van het sjabloon. Die zorgen ervoor dat er buiten de gaatjes wordt gesmeerd.
Hoe doen jullie dit? Wordt het sjabloon met een gereedschap tegen de print gedrukt? Doe ik iets fout bij het smeren met de spatel?
Op voorhand bedankt voor jullie tips,
Vriendelijke groeten,
Eduard