HF EVSA 2x36W aansluiting secundair met 3 draden naar tld buizen

Hallo mensen ik heb een aquarium met 2 TLD buizen van 36W.
Nu is het EVSA van Vossloh doorgebrand.Bij het verwijderen viel mij op ,dat er maar een draad naar elk uiteinde van de buis liep.
en een draad gemeenschappelijkaan de anderekant van de 2 buizen.
Wie weet ,waar ik een dergelijke Evsa kan bestellen.
De gangbare EVSA van phillips heeft 4 aansluitingen per lampvoet.
Die zou ik kunnen gebruiken,maar dan moet ik draden aan de lampvoeten er bij maken.
Het probleem is echter ,dat ik bij een kant van de tl buisen niet bij kan.Of ik moet een stuk uitzagen uit de lichtkap.
Wie o wie weet raad.
Met vriendelijke groeten:Goldpixel
Doetinchem

Bert_Camper

Golden Member

De TL buis in jouw schema wordt koud ontstoken. Het werkt wel, maar is slecht voor de levensduur van de buis.
Ik zou een extra draad trekken.

Groeten,
Bert

als de philips een warmstart model is, heb je wel een beter systeem. die draden aanleggen is dat wel waard. als de kap van metaal is, kan het beter zijn om snoer te leggen met meer aders erin, dan heb je dubbele isolatie..

overigens zeker dat de buizen nog wel goed zijn? het lijkt vaak van niet, maar de cold start evsa's gaan weleens stuk van een gare buis of gaan wel aan maar meteen weer uit.. 3 aansluitingen voor 2 buizen is wel het goedkoopste wat je kunt krijgen op evsa gebied, altijd hetzelfde met dat overprijsde aquarium spul..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb een vraag over het aanleggen van extra draden .

Ik heb nu een kapotte EVSA met 3 draden van de TL lampen. Ik heb een nieuwe EVSA van philips liggen, hier zijn 6 draden gevraagd. Hoe kan ik er voor zorgen dat dit gaat werken?

En ja het gaat hier om een Juwel aquarium. 2 x 36 watt.

Ik las iets over extra draden aan de lampvoeten maken, hoe kan ik dat doen?

Of zijn er ook nog andere oplossingen?

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Alvast bedankt.

gewoon stugge draad 1x 0,8mm2 halen en in de voetjes erbij steken, doorgaans zitten er nog contacten in de voeten waar geen draad op aangesloten zit.

die evsa klinkt beter als de oude, een warm start model heeft meer draden per buis, 3 draads voor 2 buizen is rommel, maar voor wat ik heb gehoord van jewel klopt dat ook wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat Juwel er niet best op staat dat wordt wel duidelijk op dit forum.

Bij lamp 1 heb ik nu 2 draden dus daar een 3de bij zetten.

Bij lamp 2 heb ik nu 1 draad dus daar 2 draden bij zetten.

Maakt het nog uit aan welke kant?

Zal eens kijken of ik bij de “voeten” kan komen.

Met 3 draden krijg je de nieuwe evsa niet aan de praat, misschien een gekke vraag maar ben niet super technisch vandaar!

Dank je wel voor je snelle reactie.

https://www.uploadarchief.net/files/download/93684eedb8bf4c34a811a49d0…
Bij Performers worden de lampen doorverbonden, hier worden al 2 lamppinnen voor gebruikt, dan houd je 6 aansluitterminals over.

[Bericht gewijzigd door lj-thijs op woensdag 9 januari 2019 00:14:17 (43%)

Op 9 januari 2019 00:12:10 schreef lj-thijs:
https://www.uploadarchief.net/files/download/93684eedb8bf4c34a811a49d0…
Bij Performers worden de lampen doorverbonden, hier worden al 2 lamppinnen voor gebruikt, dan houd je 6 aansluitterminals over.

@lj-thijs: Was het papier te klein of de inkt op. Heb de tekening maar even aangepast, want anders werkt het niet zo.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Dank jullie wel.
Betekend dit dat ik de armatuur aan een kant met elkaar moet verbinden?

Ik zie dat draad in poort 3 via de achter kant van lamp A naar Lamp B loopt en vervolgens naar poort 4 gaat.

nee, alle draden apart aanleggen zoals op de evsa het schema staat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 januari 2019 17:33:58 schreef testman:
nee, alle draden apart aanleggen zoals op de evsa het schema staat.

Als ik naar de tekening kijk zie ik van de bovenste lamp aan de linkerkant een draad lopen naar de lamp onder.

Ik zal dus 7 draden hebben?

Dank voor de hulp!

Ja 7 draden. Verbinding maken tussen de lampen, anders is er geen stroomkring, natuurlijk!

[Bericht gewijzigd door JDS op woensdag 9 januari 2019 21:18:41 (72%)