Digitale rekenmachine

Hallo,

Voor school heb ik een opdracht om een digitale rekenmachine te maken

De opdracht: Realiseer met basis digitale componenten (and, nand, or, nor) en schakelaars de elementaire werking van de rekenmachine. Laat hiermee bijvoorbeeld zien: 2+7=9

Boven de uitkomst van 15 dient een ledje te gaan branden dat aangeeft dat er overflow optreedt. Het display bestaat uit twee 7 segmentsdisplays.

Nu heb ik zelf al een beetje gekeken op het internet maar kan er weinig over vinden. Hier op het forum staan wel een paar topics van lang geleden met verouderde linken. Ook zag ik op het internet iets over Parallele-adder. Kan dat eventueel hiermee en zouden jullie mij dan een stukje op weg kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Pim

Als ik het goed lees, dan heb je een 4-bit optelschakeling. En daarachter een schakeling die op basis van de 4 bits je display aanstuurt.

Aangezien je alleen standaard poorten mag gebruiken....

Hoe tel je twee bits op (met carry)? Dus welke logische functie zou je nodig hebben? En welke signalen komen er in? En welke komen eruit?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

deze pagina de door u arco aanbevolen is zeer goed

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Om zon som te kunnen verwerken moet er nogal wat uitgevoerd worden.
Eerst moet je beide getallen omzetten naar een binair getal.
Als je tot maximaal 10 wilt gaan dan moet dat minimaal een 4 bits binair getal van. Dat kan maximaal tot FF hetgeen overeenkomt met 15.
Dan moet je de getallen optellen.
Zoek op opteller, maar ook op de engelse benamin ADDER, er zijn verschillende, FULL ADDER, HALF ADDER, elk met aparte eigenschapppen.
Er zijn optellers de de 2 stuks 4-bits binaire getallen in een keer optellen, maar ook die het stap voor stap, dus bitje voor bitje doen.
Dan moet je detekteren of er een overflow ontstaat. 8 + 9 kan dus niet bij deze opgave.
En je moet de uitkomst weer omzetten in een decimaal getal.

Een klusje dat een simpele huis-tuin en keukenkomjoeter een paar miljoen x per seconde uit kan voeren..

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)