Simpele FM-bug illegaal?

Henry S.

Moderator

Op 18 december 2014 13:48:39 schreef paulp:
Apparatuur voor de fm band mag je nooit zelf bouwen ook zendamateurs niet.

Dat is een hardnekkig misverstand, bouwen mag altijd.

Op 18 december 2014 19:10:54 schreef SimpeleZiel:
Ik zal mijn mail er bij zetten. (Gek. Ik meen dat ik dat toch al ergens geschreven had? Of was dat in een andere dscussie?)

Post nooit een emailadres, gebruik hiervoor je profiel.

Ik neem aan dat de zender een bereik heeft kleiner dan 10 meter, aangezien ik geen antenne ga gebruiken.
[...]
Is dit toegestaan?
Zo ja: onder welke voorwaarden?
Zo nee: onder welke voorwaarden wel?

Je aanname klopt.
En:

Op 16 december 2014 19:54:44 schreef Henry S.:
Zonder antenne is het geen zender, en mag je zelfbouw ook gebruiken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Jinny

Golden Member

Dat laatste ben ik het niet mee eens, ook zonder antenne kan het ding een signaal genereren en is het ding dus een zender volgens de wet.

Ergo, bouwen mag, en mits goed afgeschermd (ingeblikt) aan een dummy mag je er spanning op zetten, zoniet, mag je er niet eens spanning op zetten.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
rbeckers

Overleden

Een pootje van een tor is ook een antenne.

Henry S.

Moderator

Op 18 december 2014 20:21:18 schreef Jinny:
Dat laatste ben ik het niet mee eens, ook zonder antenne kan het ding een signaal genereren en is het ding dus een zender volgens de wet.

Zonder antenne valt het onder de noemer 'meetapparatuur'. Zo kon Elektuur in het verleden (nr 355 - Mei 1993) legaal een stereocoder met oscillator en drivers publiceren. Met in de tekst de opmerking dat deze nooit op een antenne aangesloten mocht worden.

Volgens jou redenering zou een dipmeter ook niet mogen...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rob007

Yarr, Matey!

en zo werd de HF65 ook verkocht onder de naam meetzender,
maar als je daar nu ook mee aan de haal zou gaan?
als ik achter die meetzender nu een buffertrapje zet met een iets wat grote spoel maar ook wel met een dummyload?
of gaat die vlieger niet op?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
evdweele

Overleden

Op 18 december 2014 19:10:54 schreef SimpeleZiel:
Gek. Ik meen dat ik dat toch al ergens geschreven had? Of was dat in een andere dscussie?

Ik heb de opmerking over geocaching in elk geval gemist.

Het plan is om de schakeling in een kastje in de vrije natuur (op gepaste afstand van de bewoonde wereld met toestemming van de grond-eigenaar) als "geocache" te plaatsen. Hier zal de zender op een frequentie in het FM-gebied periodiek een zeer zwak signaal uit gaan zenden. Dit is bedoeld om zoekers die een FM-radio hebben in staat te stellen de cache te vinden.

Je zal een aantal eisen moeten formuleren om zo de haalbaarheid van verschillende oplossingen tegen elkaar af te wegen.
- Hoe groot moet de reikwijdte van het signaal zijn?
- Hoe lang moet het signaal beschikbaar blijven? 1 dag, 1 week?
- Met welk soort apparaat moet het signaal worden gedetecteerd? Moet dat speciaal een FM-radio zijn? (Het AT noemde al alternatieven)
- Zelfbouw is uitgesloten als je de wet niet wil overtreden.
- Van een fabriekszendertje moet aan de hand van de opgenomen stroom en de gewenste gebruiksduur de batterijcapaciteit worden bepaald.
- Als het signaal intermitterend is spaart dit de batterij, maar vergt wel een schakeling die het signaal in- en uitschakelt.

Ik heb geen ervaring met geocaching, dus ik zal wel veel over het hoofd zien.
Wat mij zo te binnen schiet als alternatief is een knipperende LED. Maar of dit tot de mogelijkheden behoort weet ik niet.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ja, die knipperende led had ik ook al bedacht. Ben ik bijna klaar mee, na vallen en opstaan. Volgens mij klopte het schema niet dat ik kreeg van iemand. Na puzzelen en redeneren kom je daar achter. Wel leuk. Leer je veel van.

Ik was al met het volgende project bezig in het (relatief lage) frequentiegebied van het electro-magnetische spectrum. Is er een frequentie gebied waar je legaal een zender en een ontvangertje kunt bouwen? Bijvoorbeeld in het sub-kHz gebied? (Ik bedenk het terwijl ik schrijf.) Ik heb geen idee of dit uberhaupt mogelijk is. Werken ringleidingen voor gehoorapparatuur niet in dat gebied? Dan zouden mensen met een gehoorapparaat opeens, wandelend in de vrije natuur, een mysterieuze brom horen..... Misschien ook geen goed idee.

De zender kun je met een CD4060 zo nu en dan eens aan zetten. Zoiets zou het maanden (in die orde van grootte) uit moeten houden, want ik wil niet elke week batterijen gaan vervangen.

Met geocaches heb je sowieso dat deze door iemand op allerlei zaken beoordeeld gaat worden voordat deze op internet voor anderen te vinden zal zijn. Als ik met een illegale zender aankom maak ik geen schijn van kans om deze goed gekeurd te krijgen.

All science is either physics or stamp collecting.
pa3gws

Golden Member

Waarom niet een sterke magneet al dan niet elektrisch dan moet je als cacher behalve je gps ook een kompas meenemen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
joopv

Golden Member

Enthousiasme over een idee is goed, maar het is helaas niet voldoende voor de uitwerking van een idee.

Misschien is het verstandig om even een stapje terug te doen, en op een rijtje te zetten wat je nu precies wil bereiken. Ik heb namelijk het idee dat je dit zelf ook nog niet weet.

Maak je eigen lijstje. Een voorzetje:

- Een radiografisch vindbare geocache (zelf) maken.

- Moet 2 maanden stand-alone kunnen werken, in de vrije natuur, zonder gebruik van zonneenergie?

- Moet te vinden zijn met spullen die een geocacher bij zich heeft, of die hij geinstrueerd wordt mee te nemen (FM ontvanger?)

- Moet zelf te maken zijn?

- Spullen die de geocacher mee moet nemen om de cache te kunnen vinden, moeten nog zelf gemaakt worden?

@pa3gws ... dan moet je je bankpasjes thuis laten.

Kan allemaal. Voor mijn gevoel is "lopend op zonnecellen" nog een brug te ver voor mij. Zelf in elkaar solderen is een deel van de lol. Het leek me leuk om iets in het electromagnetische spectrum te doen, met langere golflengte dan het ver-infrarode gebied.
Misschien moet het idee nog wat rijpen. In het FM-gebied lijkt me sowieso niet goed.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 19 december 2014 19:12:32 (78%)

All science is either physics or stamp collecting.

Onder de ca. 8,7kHz (check even de regels) mag je alles doen, mits je onder de maximale veldsterkte blijft. Er is aardig wat informatie te vinden over experimenten in dat frequentiegebied.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
evdweele

Overleden

in het (relatief lage) frequentiegebied van het electro-magnetische spectrum. Is er een frequentie gebied waar je legaal een zender en een ontvangertje kunt bouwen? Bijvoorbeeld in het sub-kHz gebied?

Je mag zelf geen zender in bedrijf hebben, in geen enkel frequentiegebied.
Op enkele uitzonderingen na:
- WiFi
- Bluetooth
- Magnetronoven
- Afstandsbedieningen op 433 MHz en 860 MHz
- PMR portofoon op 433 MHz
- CB mobilofoon op 27 MHz
- Audio-overdracht op 87,5 - 108 MHz met 50 nW
- DECT telefoon
- GSM telefoon
Al deze apparaten vallen onder de normen die hier worden genoemd. Zelfbouw is niet toegestaan.

De andere uitzondering is voor zendamateurs met een licentie.
Deze mogen uitsluitend de daartoe aangewezen frequentiebanden gebruiken. Zelfbouw is toegestaan.

Werken ringleidingen voor gehoorapparatuur niet in dat gebied?

Dat is een inductieve overdracht. De ringleiding is de ene spoel, in het gehoorapparaat zit de andere spoel.
Het vergt een behoorlijk vermogen. Niet iets dat het maanden uithoudt op een batterijtje.

Edit:
@Ledlover heeft gelijk, echter wie beschikt over de apparatuur om 8 kHz te ontvangen?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Die 8kHz ontvangers zul je dus zelf moeten maken... Verstoppen in een andere geocache ofzo. Die hoeven niet zo lastig te zijn. Een mengtrapje a la NE612 met een kristaloortje en een afgestemde antenne er aan, en je bent er al.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 19 december 2014 11:44:16 (43%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Jinny

Golden Member

Hmmmm, mijn ELK639 begint op 9KHz, en iets daaronder ook wel.

Echter ook weer, niet iets dat je ff op je rug meeneemt.....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Blijf je niet het gevaar houden dat je met zelfbouw onbedoeld in een verboden gebied gaat storen?

All science is either physics or stamp collecting.
evdweele

Overleden

Dat is precies de reden waarom zelfbouw niet is toegestaan.
Een zendamateur moet eerst een examen afleggen dus weet welke eisen er worden gesteld.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Je zou bijna denken dat ik het langzamerhand begin te snappen. :)

All science is either physics or stamp collecting.

Kun je niet een peilstation simuleren?

Dan zet je op afstand van de hoofdcache een hulpcache waar de zoeker een peilstation vindt.
Dit bestaat dan uit een draaibare antenne waarmee de zoeker de richting van de hoofdcache bepaalt.

Dit is dan echter geen echt peilstation dat een echte zender peilt maar slechts een simulatie waarbij je een signaal ontvangt wanneer de antenne in de juiste, vooraf bepaalde, richting wordt gedraaid.